0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Felpörgeti a nyár az üdítőital piacot

Felpörgeti a kiskereskedelemben az italszegmenst a nyár, a szénsavas üdítőital, az ásványvíz és a jeges tea együttes éves forgalma a 145 milliárd forintot is eléri.

Kulcsszerepet tölt be az élelmiszer-kiskereskedelemben érintett áruházláncok életében az alkoholmentes szomjoltó italok értékesítése – derült ki a Világgazdaság érdeklődésére a Nielsen piackutató által közölt adatokból. Az ásványvíz bolti eladása tavaly március és idén február között 5 százalékkal csökkent az egy évvel korábbi adatokhoz képest, de még mindig 62 milliárd forintot tesz ki.

Eközben a jeges tea forgalma 4 százalékkal, 17 milliárd forintra nőtt, a szénsavas üdítőitaloké pedig stagnált az elmúlt évben, továbbra is 66 milliárd forint körül mozog. Ez azt jelenti, hogy a Nielsen kiskereskedelmi indexe által vizsgált 90 kategória közül a legnagyobb árbevételt generáló élelmiszerek közé tartozik a szénsavas üdítőital, a negyedik legnagyobb forgalmat érték el vele a kereskedők közvetlenül a feldolgozott hús, a sör és a sajt után.

Meglehetősen koncentrált az ásványvíz bolti eladása a piackutató felmérése szerint, az értékesített mennyiség 44 százaléka mögött a szupermarketeket és a diszkontokat magukba foglaló 400–2500 négyzetméteres üzletek állnak, utána következnek a sorban 28 százalékos részesedéssel a 2500 négyzetméternél nagyobb boltok.

A jeges teák értékesítésében sokkal nagyobb szerepet játszanak a kisebb boltok, a 200 négyzetméter alatti egységek aránya 35 százalékot tesz ki, a szénsavas üdítők eladásában viszont 30 százalékkal a szupermarketek és diszkontok kategóriája az éllovas. Mindhárom italtípusnál stabil a gyártói márkák pozíciója: az értékben mért eladásból a vizeknél 67, az üdítőknél 87, a jeges teáknál 88 százalék a részesedésük.

A teljes italszegmenst tekintve kismértékű fejlődést tapasztal a CBA Kereskedelmi Kft. Fodor Attila tájékoztatása szerint. Az üzletlánc kommunikációs igazgatója lapunknak kifejtette: míg négy-öt éve az értékesített ásványvíz mennyiségének 70 százaléka szénsavas volt, addig a trendforduló után ma már a szénsavmentes változat van mintegy 60 százalékos túlsúlyban. Úgy látja, jelentős potenciál van az ízesített ásványvizekben, a kategória forgalma leginkább a szénsavas üdítőitalok elől teret nyerve növekszik, ennek mértéke akár a 20 százalékot is elérheti éves szinten.

Ezeknél az árucikkeknél jelentősen megnövekedett a kínálat, ami a legtöbb gyártóra jellemző erőteljes termékfejlesztésnek tudható be. Az ízesített szegmens a CBA szerint a söröknél is felfutóban van, a komplett sörértékesítés terén viszont csak minimális az előrelépés. Ha azonban száraz, meleg a nyár, a harmadik negyedévi söreladások a többszörösét hozhatják az év többi részében mért adatoknak.

Forrás: Világgazdaság