0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Érdemes megkóstolni a magyar dinnyét

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a Földművelésügyi Minisztérium és az Agrármarketing Centrum közös fogyasztásösztönző kampánya keretében július 6-tól augusztus 20-ig hét áruházlánc üzleteiben hetente két napon át népszerűsítik a hazai dinnyét. A „Nyár, dinnye, szeletem” névvel már második alkalommal indított akcióhoz az ALDI, Auchan, CBA, Lidl, METRO, SPAR és TESCO áruházlánc csatlakozott.

A kedvező időjárásnak köszönhetően már a korai dinnyék is kiváló minőségűek, emellett mennyiségben is jó szezonra számítanak a termelők. Ahogyan azonban a jó bornak is kell a cégér, a jó dinnyének is elkél a reklám, ezért is támogatja a Földművelésügyi   Minisztérium (FM) a kampányt – mondta Czerván György agrárgazdaságért felelős államtitkár.

Idén körülbelül 5000 hektáron termesztenek görögdinnyét, 70 százalékát a két legnagyobb termőtájban, Békés (1910 hektár) és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében (1670 hektár). A tolnai termőkörzetben  510, Jászságban és Heves megyében mintegy 420, Baranyában közel 180 hektáron terem a dinnye. A technológiai fejlődés az ágazatban is szembetűnő, tovább emelkedett az egészségesebb állományokat és nagyobb hozamot eredményező oltott dinnye aránya, így az előrejelzések szerint idén mintegy 200 ezer tonna görögdinnyére számíthatunk, és remélhetően egészen szeptember közepéig kitart az termés.

A dinnyének körülbelül 40 százalékát szállítjuk külföldi, zömmel német, lengyel, cseh piacokra és a Balti államokba. A hazai fejenkénti fogyasztás időjárástól függően 13-15 kilogramm. Mindinkább a kisebb, 5-8 kilogrammos dinnyék a népszerűek, emellett lendületesen növekszik a mag nélküli termések fogyasztása, és különleges fajtatípusok is színesítik a választékot.

A lényegesen kisebb területről, mintegy 600 hektárról, zömmel Békés és Bács-Kiskun megyéből származó körülbelül 18 ezer tonna sárgadinnye 90-95 százalékát itthon értékesítik. A hazai piac mind több sárgadinnyét igényel, és az a cél, hogy a keresletet minél inkább magyar termelésből elégítsük ki.

A dinnye termelési költsége igen magas, a jó termésminőség érdekében elérheti a hektáronkénti 2 millió forintot.

Ezért is döntött úgy a tárca, hogy a jobb jövedelmezőség érdekében a hektáronkénti mintegy 70 ezer forintos területalapú támogatáson kívül 2015-től 86 ezer forint termeléshez kötött támogatást is kaphassanak a dinnyetermesztők.

A szélsőséges időjárás a dinnyetermesztőket sem kímélte, tavaszi fagykárt 74, jégkárt 24 hektárról jelentettek, enyhítésére az Országos Kárenyhítési Alapból számíthatnak a termelők, mondta Czerván György. 

A NAK elnöke szerint jó ütemben váltja az import dinnyét a hazai termés, és az értékesített mennyiség növelésére itthon és külföldön is jó az esély. Ágazati szándék, hogy az exportot belátható időn belül 20 százalékkal növeljük. Ehhez alapot ad az utóbbi évek technológiai fejlesztése, a fajtaváltás, a nagy beruházások megtérüléséhez azonban elfogadható árak is kellenek. A sikeres piacrajutás további záloga a termelői összefogás, ennek fontos lépése a tavasszal megújult Magyar Dinnyetermesztők Egyesülete, tette hozzá Győrffy Balázs.

Az elnök azt is hangsúlyozta, hogy a dinnyekampány csak akkor működik,  ha szereplői partnerként tekintenek egymásra, ezért a dinnyetermesztők számíthatnak a kamarára, ha esetleges piaci anomáliák sértik az érdekeiket.  

Pócs János országgyűlési képviselő ugyanis a hevesi és jászsági dinnyések nevében sérelmezte, hogy a Tesco már a kampány nyitónapján, a hazai értékesítés kezdetén négynapos görögdinnye-akciót hirdetett. A dinnyét szerinte elfogadhatatlanul alacsony áron, a többi áruházláncnál jóval olcsóbban, kilogrammonként 99 forintért kínálta, amikor a jó minőségű dinnye reális fogyasztói ára 140-160 forint volt. A szakember úgy vélte, az ilyen akció nemcsak a magyar termelőknek okoz kárt, a fogyasztókat is megtéveszti, mert az ár egyenes arányban áll a minőséggel.

A termelők ugyanis ilyen nyomott áron nem a legjobb minőségű árujukat szállítják be az áruházakba. Ez a kereskedői magatartás összességében a hazai dinnyetermesztés jövőjét kockáztatja. Pócs János szerint nem engedhetjük meg, hogy gyenge minőségű áru kerüljön a fogyasztók asztalára, ezért föl kell lépni az ilyen akciókkal szemben. Számos európai módszer létezik a termelői érdekek érvényesítésére, amit szükség esetén hazánkban is alkalmazhatunk.

A dinnye fogyasztását népszerűsítő kampány nem merül ki a hét áruházlánc üzleteiben szervezett kóstoltatásokban, ifjúsági táborokba is elviszik a kiváló minőségű magyar dinnyét, hogy minél több családhoz elérjenek – mondta Daróczi László, az AMC ügyvezetője. Tavaly a kóstoltatás nyomán az áruházakban 20 százalékkal emelkedett a dinnye kereslete, ezt szeretnénk megismételni, avagy túlszárnyalni.

Az egészséges életmód jegyében a vizes világbajnokság ideje alatt a Margitszigetre is kitelepül az AMC,  az atlétikai stadionban zöldségek, gyümölcsök, illetve azokból készített italok, saláták  kóstoltatásával népszerűsítik a hazai termékeket, ízeket. Az idei összetett dinnyekampány a fogyasztás növelésével nemcsak az egészség megőrzéséhez, hanem a magyar dinnyetermelés versenyképességének javításához is hozzájárulhat, mondta az ügyvezető.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu/Kertészet és Szőlészet