0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

A paprika- és paradicsomkínálatra nem lehet panasz

Olcsóbb paradicsom kerülhet a kosarakba, a paprika tavalyi áron kapható – derül ki a Magyar Idők által készített ,,lecsópiaci" körképből. A hazai boltokban egész évben kapható magyar paprika, a kínálat azonban nyáron a legnagyobb.

Nagyobb termésre számítanak az idén az étkezési paradicsom termesztésével foglalkozó gazdálkodók. Ledó Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, a FruitVeb elnöke a Magyar Időknek elmondta, a hajtatott zöldségből az idén 120 ezer tonna körüli mennyiség kerülhet a piacokra. A növekedés elsősorban a technológiai fejlődésnek köszönhető, a terület ugyanis nem változott az elmúlt évekhez képest. A gazdálkodók mintegy 400 hektáron hajtatnak paradicsomot hazánkban.

– A régi fóliasátrak helyett egyre többen építenek modern üvegházakat, ahol bővebb terméssel számolhatnak a termelők – mondta el lapunk kérdésére a szakember.

A kínálat a fajtákat tekintve is egyre színesebb. Míg évekkel ezelőtt még többnyire bogyós paradicsommal foglalkoztak a termelők, azóta a többség átállt a fürtös növény termesztésére; mára a teljes hazai mennyiség 60-70 százalékát ez a típus teszi ki. Az utóbbi években jelent meg a magyar gazdaságokban a kisebb méretű koktél-, illetve cherryparadicsom, ami egyre népszerűbb. Ledó Ferenc szerint míg az elmúlt években 5-10 százalékos volt a részarányuk a termesztésben, az idén ez az arány már inkább 15-18 százalék közeli.

Paprikából az idén 170-180 ezer tonnát takaríthatnak be a termelők, paprikahajtatással 1500-1600 hektáron foglalkoznak a gazdák. A legnagyobb területen az úgynevezett tölteni való (tv) paprikát termesztik. Ezt követi a hegyes erős és a kápiapaprika. A hegyes erős paprika túlnyomó része belföldön fogy el. A tv-paprikából jelentős az export is, éves szinten mintegy 20 ezer tonna kerül a külpia­cokra, míg kápiából 5-6 ezer tonnát vásárolnak meg a külföldi partnerek.

A hazai boltokban egész évben kapható magyar paprika, a kínálat azonban nyáron a legnagyobb.

– Decembertől márciusig az összes fogyasztás 20-30 százalékát teszi ki a magyar áru, márciustól aztán fokozatosan bővül a kínálat, a magyar paprika aránya májusra eléri a hetven százalékot a boltokban. Ezt követően egészen november végéig szinte kizárólag hazai áruval találkozhatnak a vásárlók – hívta fel a figyelmet Ledó Ferenc. Ezalól néhány fajta kivételt képez, ilyen például a kaliforniai paprika.

A szakember szerint a termelői és a fogyasztói árak is hozzávetőlegesen a tavalyi szinten mozognak, már ami a tölteni való paprikát illeti. Paradicsomhoz ellenben olcsóbban juthatnak a vásárlók az idén, mint tavaly.

– Április végéig drágábban tudták eladni a gazdák a termést, ezt követően azonban jött egy hullámvölgy, ami főként a hideg fóliás termés megjelenésének tudható be. A gyorsan bővülő kínálat levitte az árakat, így az elmúlt hétig 10-15 százalékkal olcsóbb volt a paradicsom, mint egy évvel ezelőtt – jegyezte meg a FruitVeb elnöke. A paradicsom várhatóan ennél már nem lesz olcsóbb, a következő napokban a tavalyi szintre kerülhet a termék ára. (Magyar Idők)

Forrás: NAK/Magyar Idők