Back to top

Összefogással az európai vidékért

Az európai vidék ügye egyre inkább közép-európai ügy a Miniszterelnökség agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára szerint.

Mezei Dávid Csaba erről a szentlőrinci gazdanapok pénteki megnyitóján beszélt, azt hangsúlyozva, hogy a vidék megőrzésén múlik Európa önazonosságának megtartása. A 2020 utáni európai uniós agrárfejlesztési politikára térve kifejtette: Európa vezetőinek egyre inkább más politikai célok válnak fontossá, ezek közül a migrációs válság kezelését említette első helyen. Megfogalmazása szerint „az ehhez szükséges forrásokat is a vidéktől akarják elvonni”. „A vidékfejlesztés és az agrárpolitika lesz a vesztese ennek a költségvetési huzakodásnak, alkunak” – mutatott rá. Mezei Dávid Csaba szerint ezeket a tendenciákat összefogással lehet megakadályozni. Közép-Európának a vidék megmentésében betöltött szerepére térve kijelentette: „nekünk kell erre emlékeztetnünk Európát”. Erős vidék erős mezőgazdaság nélkül nem létezhet – szögezte le.

A szervezők korábbi közlése szerint az idén rekordszámú, több mint 400 kiállító vesz részt Magyarország harmadik legnagyobb, vasárnapig tartó mezőgazdasági és élelmiszeripari kiállításán és szakvásárán. A programok rendszerint mintegy 25 ezer érdeklődőt vonzanak. A vásártér 80 ezer négyzetméternyi területén megismerhetőek az agráriumban használt legújabb erő- és munkagépek, bemutatnak helyi termékeket, őshonos állatokat, és lesznek lovas rendezvények is.

A kiállítók között sok a külföldi, a legtöbben Horvátországból jöttek, de érkeztek Romániából, Bosznia-Hercegovinából, Németországból és Ausztriából is Szentlőrincre, hogy termékeiket, szolgáltatásaikat kínálják.

Pohl Marietta, a szervező Baranya Megyei Vállalkozói Központ ügyvezetője a megnyitón mondott köszöntőjében felidézte: a gazdanapokhoz ettől az évtől egy Kárpát-medencei gazdasági találkozó kapcsolódik, amelynek keretében elsőként Székelyföld kiállítói, helyi termelői mutatkoznak be, velük együtt az Udvarhelyszéki Kis- és Középvállalkozások Szövetsége is. A megnyitón Szász Jenő, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnöke a magyar vallásos és népi hagyománynak a földműveléshez kötődő szokásairól szólt.

Tiffán Zsolt, a térség fideszes országgyűlési képviselője Baranya megye egyedülálló mezőgazdasági adottságairól beszélt, és termékeit sorolva „a patrióta összefogás” fontosságát hangsúlyozta. A politikus egyúttal azt javasolta, hogy a gazdálkodók kössenek szövetséget a termékeiket piacra juttató kereskedőkkel, hogy egészséges magyar és baranyai termékek jussanak el a fogyasztókhoz.

Forrás: 
MTI-Eco

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Németország bioforradalma: 10 milliárdos rekordforgalom

Február derekán 93 ország 3.218 kiállítója részvételével Nürnbergben megtartották az idei Biofach szakkiállítást, melyet 134 országból 50 ezer látogató keresett fel. 2017-ben a bio-élelmiszerek értékesítése 10 milliárd eurós forgalmat jelentett Németországban. Legjobban a tej és tejtermékek, a húsok és húskészítmények, tojás és szárított termékek kereslete nőtt.

Németországban a húsfogyasztás megfelezéséért kampányolnak

Húsfogyasztásuk felére csökkentésére biztatják Németország és a többi fejlett ipari ország polgárait a közelmúltban megjelent idei „Húsatlasz”-ban a Zöldek pártjához közeli Heinrich Böll alapítvány és a Németországi Környezet- és Természetvédelmi Szövetség (BUND) szakértői. Szerintük országuk egyelőre nem lehet példakép Európának a haszonállatok védelmében, legfeljebb a középmezőnyben található.

Nürnbergben a biovilág

Első ízben lépte át a háromezret a kiállítói létszám nürnbergi Biofach kiállításon, és két új csarnokot is berendeztek a nagy érdeklődésre való tekintettel. Úgy tűnik, a biovilág megállíthatatlanul növekszik. A bioélelmiszer-felhozatalt nézve az idei legnagyobb trendnek az élelmezési célra használható fehérjeforrások, az algák és a vitaminnal dúsított ételek tűnnek, és a vegán termékek élretörése.

A mi erdőnk a FeHoVán

A hagyományokhoz híven, a 25. Fegyver, Horgászat, Vadászat nemzetközi kiállításon is egységes arculattal, közösen várja a látogatókat a 22 állami erdészeti részvénytársaság a tulajdonosi jogokat gyakorló Földművelésügyi Minisztériummal karöltve.

Kiköltözik a természetbe az idei Euroflora kiállítás

Az idei, sorban a 11. kiállítás „kivonul” a természetbe, a genovai kiállítási csarnok helyett a Nervi Parkban rendezik meg összesen 17 ezer négyzetméteren. A négy fő elem (tűz, víz, levegő, föld) köré szerveződő témakörökben láthatjuk a dísznövénytermesztés és -alkalmazás legkülönfélébb elemeit Olaszországban, Genovában idén április 21. és május 6. között.

Biotermesztés és hibridvetőmag – kizárják egymást vagy jó barátok?

A mainstream biofelfogással szemben a holland zöldségnemesítő Bejo azon a nézeten van, hogy a korszerű hibridek nagyon is jól illenek az ökológiai gazdálkodásba. A szerdán, február 14-én nyitó nürnbergi Biofach kiállításon pedig mini-szimpózium keretében mutatják be a cég szakemberei, miként nemesítenek kifejezetten biotermesztésre szánt fajtákat, és hogyan zajlik náluk a biovetőmag-előállítás.

Kókuszchips nyerte az innovációs díjat Berlinben

Kihirdették a Fruit Logistica Innovation Award nyertesét: egy olaj és zsír nélkül készülő kókuszchipset talált a legmenőbbnek a berlini kiállítás szakmai közönsége. A második helyezett egy ízletes és sokáig eltartható barna paradicsom lett, a harmadik pedig egy felerészben bio-fűrostokból készülő csomagolóanyag.

Zavar az erőben

Radikális változást vetít előre a frisstermék-disztribúció megszokott rendjében a berlini Fruit Logisticára megjelent trendjelentés. Az iránymutató összeállítás kifejti, miként helyezhetik új alapokra a friss zöldség-gyümölcs bizniszt a piacok, a fogyasztók, a vállalkozók és a technológiák.

Nagy hangsúlyt kap a klímaváltozás a Fruit Logisticán

Tíz nappal a Nemzetközi Zöld Hét befejezése után ismét élelmiszerekkel, közelebbről a zöldség- és gyümölcskereskedelemmel foglalkozó kiállítók foglalták el a berlini vásárterület kéttucatnyi pavilonját.

Hátszél a minőségi, magyar sertéshúsnak

Visszatérőben a sertéstenyésztői kedv - mondta Czerván Gyögy agrárgazdaságért felelős államtitkár az Agrármarketing Centrum és a Vágóállat- és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács együttműködése révén elinduló sertéshús fogyasztást népszerűsítő kampány bejelentésekor. Az április végéig futó kampányra 320 millió forintot szán az AMC.