0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Modernebb kosztümbe öltözik az Almamelléken működő kisvasút

Évente közel hat–hétezer embert szállít az almamelléki kisvasút, ami várhatóan szeptember végére jelentős fejlesztéseken megy át. Korszerűsítik a pálya egy részét, magasítják a peronokat és napelemes térvilágítást alakítanak ki.

Egykoron a Zselic dombvidéket szelte át a Kaposvár–Szigetvár vasútvonal. Az Almamelléket is érintő vonalat 1900. november 9-én adták át a forgalomnak. A leegyszerűsödött szállítási lehetőségek arra ösztönözték a községtől északra fekvő erdőterületek birtokosát, báró Biedermann Rezsőt, hogy a faanyag elszállítására kisvasutat létesítsen területei és az almamelléki állomás között. Az elképzelést tett követte, 1901-ben elkészült az első vonal az almamelléki állomás és a németlukafai Cigányvölgy között 7,2 kilométer hosszan.

A vasúton főleg az erdőben kitermelt fát szállították a nagyvasúthoz, de a németlukafai hamuzsírégető boksa és üveghuta termékeit is a kisvasúton fuvarozták. Vontatóként akkoriban – mint leggazdaságosabb megoldás – a ló szolgált. A személyforgalom egyidős a vasúttal, a báró által Sasréten alapított iskolába vonaton utaztatták a környék gyerekeit.

A pálya 1925. évi bővítésekor épült meg a lukafai elágazástól a Sasréti vadászkastélyig vezető egy kilométer hosszú vonal, amely később a ma is működő fővonal részévé vált. A Kaposvár–Szigetvár vasútvonalat 1976 végén bezáratták, azóta a Mecsekerdő Zrt. által üzemeltetett erdei vasút elszigetelten működik tovább.

Az idők során a pálya és a kiszolgáló infrastruktúra állapota olyan mértékben leromlott, hogy a kisvasút vesztett vonzerejéből és csak egyre nagyobb erőfeszítések árán lehet finanszírozni. A korszerűsítést már nem lehetett tovább halogatni, augusztus huszadika után el is indulnak a felújítási munkálatok, amik várhatóan szeptember végéig tartanak.

Az állomás területén a meglévő pálya átépítésére kerül sor: zúzottkő ágyazaton vasbetonaljas vasúti pálya épül, új váltók kerülnek beépítésre, vízelvezetés készül. Az állomáson és három vasúti megállóban magas peront és napelemes térvilágítást alakítanak ki. Visszanyeri eredeti pompáját az almamelléki állomás épületének homlokzata is. Teljes külső-belső felújításon esik át a két C-50-es mozdony, két „Dunakeszi” zárt kocsi és két „Maszolaj” nyitott kocsi. Emellett új utastájékoztatási elemek létesülnek.

A projektet az erdészet részben saját forrásból, valamint alapítói alaptőke-emelésből valósítja meg.

Forrás: bama.hu