Back to top

Csúcstechnika az önjáró szecskázógépeknél

A nagy tömegű, lédús tömegtakarmányok betakarításának kulcsgépei a szecskázógépek. Szerepük fontos a kérődző állatok legfőbb takarmánybázisát jelentő erjesztett silótakarmányok alapanyagának begyűjtésében, újabban pedig a biogázüzemek friss és tartósított biomassza-alapú szubsztrátbázisának előállításában és a fásszárú növények betakarításában is.

Az első önjáró szecskázógépek (járvaszecskázók) szériaszerűen az 1960-as évek elején jelentek meg a piacon (New Holland, Ködel & Böhm), majd a következő évtizedekben a különböző gyártmányok gyorsan terjedtek az állattartó nagygazdaságok körében. A megnövekedett igényekre ugyanis egyre több ismert mezőgépgyártó kezdett járvaszecskázókat készíteni (pl. Hesston, John Deere, CLAAS, Fortschritt).

A mai korszerű, nagy teljesítményű önjáró szecskázógépek nem hiányozhatnak a nagyobb kérődző állatállománnyal rendelkező nagyüzemek és a bérvállalkozók gépparkjából. Kiválasztásuknál elsősorban az energetikai (motorteljesítmény, áteresztőképesség, hajtóanyag-fogyasztás) és üzemeltetési (területteljesítmény, tömegteljesítmény) jellemzőkre, a munkaminőségre (elméleti szecskahossz, szecskahossz- eloszlás), a kezelési komfortra, valamint a szervizigényességre érdemes figyelmet fordítani.

A járvaszecskázók fontosabb szerkezeti részeit a motor, az adagoló-tömörítő behordóegység, az aprító( szecskázó)-zúzó berendezés, a dobóventilátor a kifúvótoronnyal, valamint a betakarító adapter(ek) képezik, ezek fejlesztésére a következő főbb tendenciák jellemzők.

Motorteljesítményük a korábbi 330-590 kW-tal (450-800 LE-vel) szemben szélesebb határok között, a 280-815 kW (380-1110 LE) tartományban alakul. Az egyre nagyobb teljesítményű (és megnövekedett hajtóanyag- fogyasztású) motorok miatt, a hosszabb idejű folyamatos üzemeltetés céljából a járvaszecskázók hajtóanyag-tartályának űrtartalma 1300-1500 literre bővült.

Növelték a behordócsatorna és a szecskázódob méreteit, jellemzően a V-elrendezésű, változtatható késszámú sok-késes dobokat alkalmazzák, emellett megjelentek a cserélhető finomaprítású biogáz-dobok is. Új igényként jelent meg a járvaszecskázókkal szemben a telepített energiafa-ültetvények, továbbá a rostnövények betakarítása, amelyek egy újszerű, erősített behordószerkezetet és dobkialakítást követelnek meg. Általánossá vált az aprítási hossz fokozatmentes állítási lehetősége, a szecskahossz-tartományok a kisebb méretű, finomabb irányba mozdultak el. A négyhengeres behordó szerkezetek mellett megjelentek a hathengeres, nagyobb előtömörítéssel dolgozó változatok. Új konstrukciójú, aktív szemroppantó-zúzó berendezéseket fejlesztettek ki, amelyekkel jobban feltáródnak a kukoricaszemek és a szecskázott szálastakarmány- növények rostjai, egyúttal hozzájárulnak az áteresztőképesség növeléséhez.

A hatékonyabb üzemeltetést segíti elő az automatikus kormányzás és a munkasebesség szabályozásának lehetősége. A kifúvótorony (fúvócső) mozgatását és a szecskaszállító pótkocsik veszteségmentes feltöltését lézer- vagy optikai szenzorok, illetve anyagszkennerek vezérlik. Egyes modellek adapterein a behordószerkezet előtt, terményérettségi fokot (a nedvességtartalmat) mérő berendezés is található, amely az optimális teljesítmény eléréséhez automatikusan kalibrálja a behordó- és szecskázószerkezet működését a megfelelő szecskahossz kialakítására. Infravörös NIR technológiával dolgozó takarmányértékmérő- berendezés (Harvest Lab) is beépíthető a járvaszecskázókba, amelyekkel rakományonként dokumentálhatók a betakarított növények beltartalmi értékei. A mobiltelefonos alkalmazásokkal, a belső- és távdiagnosztikai, illetve a telekommunikációs rendszerekkel, a flottamenedzsmentekkel tovább növelhető a gépek hatékonysága.

Közismert, hogy a mezőgazdaságban használatos legnagyobb teljesítményű motorok a járvaszecskázókban találhatók. A Mercedes, a Caterpillar, az MAN, a Cummins, az FPT, a JD Power és legújabban a Liebherr, valamint az MTU (Mercedes-Rolls Royce) motorgyárak többhengeres, soros- vagy V-elrendezésű, 12-24 liter közötti hengerűrtartalmú, SCR/AdBlue befecskendezéses, turbódízel erőforrásai ma már kivétel nélkül teljesítik az érvényben lévő Stage IV/Tier 4f levegőtisztasági normákat.

A szecskázás során a motorok terhelésváltozásait az úgynevezett elektronikus motormenedzsment követi és optimalizálja a hajtóanyag-fogyasztást. Ezek a berendezések (pl. Auto Calibrate, AutoScan, ActiveLoc, Cruise Pilot) a hozam és a kívánt szecskaminőség függvényében automatikusan szabályozzák a dob aprító- munkáját és a munkasebességet, ezeken keresztül pedig a motorok terhelését. A legújabb innovációk közé tartozik a rendre vágott/rakott szálastakarmányok szecskázásos betakarításánál használható lézerszkenner, amely meghatározza a takarmányrendek geometriai méreteit, folyóméter-tömegüket, és ennek függvényében változtatja a munkasebességet, valamint a szecskázási paramétereket. A motoroknál használt központi kenőrendszerek, az automatikus hűtőventilátor vezérlések (Dynamic Cooling), a motorhűtő tisztítók és a meghosszabbított szervizciklusok jelentősen csökkentik a silózógépek gondozására fordított időt, ezáltal szintén növelhető a járvaszecskázók produktívitása.

A járvaszecskázók fejlesztési irányai

  • motorteljesítmény növelése
  • nagy űrtartamú hajtóanyag-tartály
  • nagyobb munkaszélességű adapterek
  • nagy áteresztőképesség
  • fokozatmentes elméleti szecskahossz-állítás
  • új konstrukciójú szemroppantók
  • ergonomikus kezelőelemek
  • komplex fedélzeti infomációs rendszerek

A motorteljesítmények növekedésével a járvaszecskázók hajtásláncában is egyre több erősítést valósítanak meg. A mellső futómű hidrosztatikus hajtásába gyakran két hidromotort építenek be, lehetővé téve a szántóföldi munkavégzésnél a nagyobb nyomaték- átvitelt 22 km/h sebességig. Épített (szilárd burkolatú) úton a 40-50 km/h sebességek esetén azonban egy hidromotor energiája is elegendő a haladáshoz, ezzel energiát lehet megtakarítani (Eco Power). Az újabb járvaszecskázók már (ki-be kapcsolható vagy állandó kapcsolású) összkerékhajtásúak, ami különösen a nehéz terepen történő pótkocsi vontatáskor rendkívül hasznos (PowerTrac). Ez nagyon praktikus, ugyanis a járvaszecskázókat gyakran építik össze önürítős, vagy önfelszedős és -lerakós szecskagyűjtő tartályokkal (pótkocsikkal), amelyekkel kiválthatók a párhuzamosan haladó szállítójárművek.

A hajtott tengelyeket automata differenciálzárral is felszerelik. A hátsó, kormányzott kerekek terepjáróképességét független felfüggesztéssel és rugózással teszik hatékonyabbá. Ehhez járulhat hozzá a központi guminyomás szabályzó berendezés is, amelynek használatával a terepen jelentősen megnövelhető a gumiabroncsok felfekvő felülete, ezzel nő a vonóerő és minimalizálható a megcsúszás.

A szecskázószerkezetek hajtása is egyre egyszerűbbé válik. Egy, vagy legfeljebb kettő, nagy teljesítmény- átvitelre képes többsoros ékszíjhajtással, kardántengelyekkel és hidrosztatikával oldják meg az energiaátvitelt, valamint a hajtáseloszlást a motor és a funkcionális egységek között. A járvaszecskázók nagyobbik részénél 4 behúzóhenger végzi a terményáram rendezését és előtömörítését, illetve megfelelő előtolással a szecskázódobba adagolását. Erre a feladatra azonban a Krone klasszikusan, néhány, másik gyártó pedig nemrégóta 6 (azaz 3 pár) behúzóhengert alkalmaz, így hosszabb úton több idő áll rendelkezésre az anyagrendezéshez és az előtömörítéséhez, továbbá az idegen anyagok (fém, kő) leválasztásához is.

Az etetőszerkezet sebességének fokozatmentes szabályozásával (az előtolással) a legtöbb járvaszecskázónál ma már - a kések számától függően - 2 és 40 mm között változtatható az elméleti szecskahossz, amelynek a silókukorica szecskázásakor 10-15, míg fű- vagy lucernaszenázs készítésekor 30-40 mm a gyakorlati értéke. A behordószerkezet szabályozására különböző mechanikus, hidromechanikus, vagy kombinált hajtásokat (Comfort Cut, AutoLoc, Dual-Drive, HydroLoc) alkalmaznak. A szecskázódobok geometriai mérete is növekszik. Egyes nagy teljesítményű járvaszecskázóknál a dob szélessége már a 850, az átmérője pedig a 700 millimétert is meghaladja, amivel az áteresztőképességet kívánják fokozni. A szecskázódobok késelrendezésére egyre gyakoribb a kétsoros V-forma, a John Deere azonban továbbra is a nála bevált négysoros, sakktábla-szerű kialakítást használja. A szecskázódobon elhelyezhető kések száma 12 és 56 között változik. A kétélű állókéseknek a jó minőségű szecskavágás szempontjából fontos szerep jut, mivel magas fokú az igénybevételük, ezért általában nagy szilárdságú, hőkezelt acélból készülnek. A jobb anyagkihasználás végett az állókés az egyik oldali él elkopása esetén 180 fokban elfordítható, így a másik oldali él kerül munkahelyzetbe.

A járvaszecskázók egy részénél a dob fenéklemeze rugózott felfüggesztésű (VariStream), amely az anyagáramlást szabályozza. Több önjáró silózónál mód van komplett dobcserére, amit a gyártók a nagy késszámú, úgynevezett „biogázdob” esetében ajánlják, amellyel 3-5 mm-es szecskahosszúság valósítható meg. Minőségi változásokat hozhat a teljes kukoricanövény betakarításánál a korábbi rovátkolt, hengeres szemroppantók helyett a kúpos-tárcsás és prizmagyűrűs szemroppantók (V-Cracker, Kernel Star, Shredla ge) alkalmazása, amelyekkel a zúzás hatékonysága akár a háromszorosára növelhető. A gyártók a szemroppantó hengerek (tárcsák) szerelés nélküli ki- és beiktatására törekednek azáltal, hogy hidraulikus munkahenger segítségével kiemelhető az anyagáramból a szemroppantó szerkezet, így a felszecskázott anyagot a szecskázódobok közvetlenül a dobóventilátorra továbbítják. Ez utóbbinak egyes márkáknál a fordulatszáma és a fenéklemezének távolsága változtatható, ezzel arányosan változik a szállítási teljesítménye is. A szecskázódobon megfelelő mennyiségben elhelyezett vágókésekkel 1000-1200 1/min dobfordulat mellett percenként 7000-30 000 vágás történhet, ezzel a nagy hozamú silókukorica vagy takarmánycirok betakarításában akár 250-300 t/h (óránként 25-30 vagon) produktív teljesítmény is elérhető.

A járvaszecskázók tekintetében is az elektronikai, illetve az informatikai fejlesztések a műholdas navigációs eszközök alkalmazása mellett kiemelten az automatizálásra és a távvezérlésre irányulnak. A nagy tömegáram és a nagy (10-20 km/h) munkasebesség az anyagátadás, illetve a szállítójárművek feltöltésének automatikus szabályozását igénylik. Erre kínál megoldást a 3D-s kamera, vagy a lézerszkenner, amelyek követik a szecskát fogadó szállítójármű kocsiszekrényének térkitöltését és ennek megfelelően automatikusan mozgatják a szecskázó kifúvócsövét. Egyes megoldások telemetrikus kommunikáció révén képesek szinkronizálni a járvaszecskázó és a szállítójármű mozgását is. Ezekkel a rendszerekkel a szecskaszállító járművek kihasználása számottevően növekszik, miközben az átadási veszteségek minimálisra csökkennek.

A járvaszecskázóknál opciós tartozék a betakarított tömegtakarmányok tartósítására és dúsítására alkalmas adalékanyag-kijuttató berendezés, amely rendszerint egy tartályból és egy szabályozhatóan vezérelt adagolószivattyúból áll (pl. Actisiler, Quantimeter). Segítségével közvetlenül a kifúvócsőben áramló anyagba előírásszerűen adagolható a tartósító szer.

Az újabb járvaszecskázókon kivétel nélkül minden irányban nagy üvegfelületű, tágas vezetőfülke található, amely magas komfortot és ergonomikus gépkezelést biztosít a vezető számára. Állítható a kormányoszlop, forgatható a légrugós vezetőülés és a jobb kézre telepített kezelőelemek, és a multifunkciós joystick szolgálja a kényelmet.

Ma már szerves tartozéka e gépeknek is a legfejlettebb GPS és ISOBUS kompatibilis fedélzeti komputerek, amelyek a járvaszecskázó főegységeinek (motor, járószerkezet, szecskázó berendezés, stb.) beállítási és üzemelési paramétereire vonatkozóan adnak folyamatos tájékoztatást, ezen túlmenően a különböző kormányzási módok (automata, sorvezetős, renden vezető, stb.) programozására, valamint a kiegészítő (pl. hozam-, nedvesség- és beltartalom mérő) szenzorok jeleinek feldolgozására is használhatók. A Quantiméter és a CropMeter hozammérő a szecska beltartalmi összetevőinek meghatározására alkalmas, és a Crop Controll készülékkel például a kukorica érettségi állapotát lehet megállapítani, az optimális szecskahossz beállítására pedig a AutoScan mérőeszköz képes. A legtöbb gépen megtalálható egy automata vészmegállító berendezés is (Direct Stop), amely akkor aktivizálódik, ha a szecskázó detektora kő vagy fémtárgy felszedését érzékeli.

A járvaszecskázók adapterei között a rendfelszedők szélessége tovább növekedett, megjelentek a 3,8, valamint a 4,2-4,5 m munkaszélességű konstrukciók is. A rendfelszedők főleg vezérelt villaujjakkal készülnek. A szálastakarmányok, a teljes gabonanövények egymenetes betakarításához használatos vágóasztalok már nemcsak alternáló kaszával, hanem tárcsás vágószerkezettel is elérhetők, akár 6 m feletti munkaszélességgel is. A silókukorica és takarmánycirok betakarításához egyes gyártók újabban a sorfüggetlen betakarító adaptereiket ajánlják, amelyek munkaszélessége 4,5-től egészen 10,5 m-ig terjed, és 6-tól 14 sorig képesek a széles sortávú takarmánynövényeket levágni. Ezekhez az adapterekhez talajfelszínkövető (talajkopírozó) automatikákat (AutoContour, AutoFloat, stb.) is ajánlanak, amelyek alacsony tarlót hagynak maguk után.

Újdonság az energetikai faültetvények betakarítására alkalmas kétsoros adapter. Különleges felhasználási területe a járvaszecskázóknak a kenderbetakarítás, amelynek során a hosszabb méretre szecskázott kenderszálakat a gép után kapcsolt szögletes nagybálázó tömöríti bálákba. A kendernek ezt a hasznosítási módját a biopolimer gyártók szorgalmazzák, akik a többi között lebomló anyagokból, mint például kenderrostból állítják elő az autók és bútorok kárpitlemezeit.

Az elmúlt közel 60 év alatt a járvaszecskázók maximális motorteljesítménye 105 LE-ről (New-Holland SP 818) több, mint tízszeresére, 1110 LE-re (Krone BigX 1100) nőtt, a tömegteljesítményük ezen idő alatt pedig majdnem húszszorosára (300 t/h-ra) növekedett, az aprítás minőségében is többszörös nagyságrendi változások következtek be. A korszerű, nagy teljesítményű járvaszecskázókból évente 2500-3000 darabot adnak el a világon, a legtöbbet (kb. 900-at) Európában. Jelenleg hét gyártó kínálatában (CLAAS, New- Holland, John-Deere, Krone, Fendt, Gomszelmash, Rostselmash) találhatók ezek a betakarítógépek az európai piacokon, legtöbbjük hazánkban is.

 

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság / MMG Gép Piac
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Magyar Mezőgazdaság 2017/35 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Díjazták a Claas innovációit

A 2017-es Agritechnica kiállításhoz kapcsolódóan a DLG (Német Mezőgazdasági Szövetség) újra meghirdette a Termékfejlesztési Díj versenyt. Ezzel a díjjal a mezőgazdasági technológia úttörő innovációit tüntetik ki. A CLAAS idén egy arany- és négy ezüstérmet nyert.

CLAAS bemutatja az új érintőképernyős CEBIS MOBILE-t minden 700/600 modellhez

A LEXION 700/600 sorozathoz kínált CEBIS MOBILE terminállal a CLAAS új mértéket állított fel az elismert asszisztencia rendszerek, a CRUISE PILOT, CEMOS DIALOG és a CEMOS AUTOMATIC kezelésének területén. Az új CEBIS MOBILE 12 collos színes és érintőképernyős kijelzője érintőképernyővel összefogja az összes elérhető asszisztencia rendszer funkcióit.

Egyre fontosabbak a jó silózók

Az idei, XI. Kaposvári állattenyésztési Napok kísérőrendezvénye volt a VI. Állattartás Gépesítése Konferencia, amelyen a hallgatóság a kukoricaszilázs készítésének és felhasználásának korszerű gépesítésével kapcsolatos újításokat vehette számba.

A CLAAS bemutatja az új AXION 800 traktorsorozatot

Az AXION 800 sorozat tagjai széles, 180-tól 280 lóerős (ECE R 120 szerint) modell- és motor-választékukkal tűnnek ki az erőgépek piacán. Ezek az traktorok a legkülönfélébb munkákra alkalmasak.

Fellendült a hazai mezőgép-forgalom

A mintegy 140 mezőgép-forgalmazó és -gyártó eladási jelentése alapján készült statisztikai felmérés szerint jelentősen javult egy év alatt az erő- és munkagépek piaca Magyarországon.

Megjött a gazdák kedve a traktorvásárláshoz

Rekordot döntött az év első felében a hazai mezőgéppiac. Az előző évek visszafogott forgalma után beindultak az eladások, erő- és munkagépekből is több fogyott a korábbinál. Az agrárcégek 40 százalékkal többet, összesen 76,6 milliárd forintot költöttek erre a célra. Alkatrészeket emellett 23,5 milliárd forintért vásároltak a gazdálkodók.

Januártól jön az új CLAAS Scorpion család

Agritechnica 2017 – A CLAAS bemutatja az új, Liebherr által gyártott SCORPION termékkört. Az eddig a Kramer-Werke GmbH által gyártott rakodógépek, illetve az összes, piacon lévő CLAAS SCORPION rakodógép szerviz és alkatrész ellátása továbbra is zavartalan lesz.

Mérsékelt érdeklődés apasztotta a Deere forgalmát

Az amerikai Deere & Co a szakértők által vártnál alacsonyabb negyedéves forgalomról számolt be pénteken, adózott eredménye ugyanakkor jobb lett a vártnál, és a cég javította idei eredményvárakozását is. A cég szerint továbbra is mérsékelt a traktorjai és a mezőgazdasági betakarítógépei iránti globális kereslet, kivéve Dél-Amerikát, ahol meglódultak eladásai.

Szalmabála arénából szurkolhatunk a Hódmezőrület 2.0-n

A nyár utolsó hétvégéjén bárki kipróbálhatja az ország legrégebbi és legmodernebb mezőgazdasági gépeit, az igazán bátrak pedig a driftelő autók anyósülésére is bekéredzkedhetnek egy körre.

A Väderstad és a John Deere stratégiai együttműködésre készül Oroszországban és Ukrajnában

A vevői közelség, valamint a piaci jelenlét erősítése érdekében a Väderstad regionális értékesítési együttműködést indít a John Deere kereskedői hálózatára építve, ami az jelenti, hogy mindkét gyártó termékeit ugyanazok a forgalmazók értékesítik majd.