Back to top

Kaposváron is népszerűek voltak a magyar óriásnyulak

Idén hagyományteremtő szándékkal magyar óriásnyúl showbírálatot láthattunk a Kaposvári Állattenyésztési Napokon (KÁN), ahová 16 nyúllal neveztek hazánk több kiemelkedő tenyészetéből is.

Már a rendezvény kezdete előtti napokon nagy volt az érdeklődés a magyar óriásnyulak iránt, amit bizonyít, hogy olykor alig lehetett hazánk egyetlen őshonos nyúlfajtájának ketreceihez hozzáférni. A látogatók között volt Dr. Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium miniszterhelyettese is.

Fotó: Tóth Zsigmond
A szervezők igen nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy nemzetközileg is elismert szaktekintély értékelje az állatokat úgy, hogy a közönség jól láthassa, miképpen végzi munkáját, és eközben el is magyarázza, hogy az adott példány miért kapta/nem kapta meg a pontokat.

A tapasztalatok alapján egyre több a fajtatiszta nyúl az országban, s a Magyar Óriásnyúl-tenyésztők Országos Egyesületéhez is egyre többen csatlakoznak. Több és több ember érzi úgy, hogy fontos számára a magyar nyúlfajták tartása, s hogy ezek a nyulak lássák el értékes húsukkal családjaikat. Örömteli dolog, hogy sok a fiatal a jelentkezők között, nem egy közülük a fiatal gazda pályázatra is készül nyulaival.

Az utóbbi hónapokban megindult a kapcsolatfelvétel a tenyésztőszervezet és a magyar mezőgazdasági felsőoktatási intézmények között. Ez nemcsak a fajta népszerűsítésére ad jó lehetőséget, de arra is jó, hogy a nyúltenyésztés, mint tantárgy minél több helyen bekerülhessen a kötelező tananyagba. Alapvető cél, hogy minden alsó-, közép- és felsőfokú mezőgazdasági oktatási intézményből kikerülő ifjú ne csak ismerje a magyar óriásnyulat, hanem annak külső és belső tulajdonságaival is tisztában legyen.

A KÁN-on kiállított nyulakat igencsak szigorú mérce alapján bírálták, jelenleg a legfontosabb tenyészcél ugyanis a fajtaleírásban foglaltak szigorú megőrzése, nem feledve a kiemelkedő belső tulajdonságok – így a jó szaporodó és nevelő képesség – megőrzését sem.

Sajnos az internetes portálokon gyakorta ajánlanak bizonytalan eredetű magyar óriásnyulakat, melyekben az új tulajdonosok csalódnak. Ezért a fajtagazda tenyésztőszervezet vezetői felhívták a figyelmet arra, hogy magyar óriás tenyésznyulat inkább csak származási lappal, egyedi azonosító jellel vásároljanak az érdeklődők.

 

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Németország bioforradalma: 10 milliárdos rekordforgalom

Február derekán 93 ország 3.218 kiállítója részvételével Nürnbergben megtartották az idei Biofach szakkiállítást, melyet 134 országból 50 ezer látogató keresett fel. 2017-ben a bio-élelmiszerek értékesítése 10 milliárd eurós forgalmat jelentett Németországban. Legjobban a tej és tejtermékek, a húsok és húskészítmények, tojás és szárított termékek kereslete nőtt.

Németországban a húsfogyasztás megfelezéséért kampányolnak

Húsfogyasztásuk felére csökkentésére biztatják Németország és a többi fejlett ipari ország polgárait a közelmúltban megjelent idei „Húsatlasz”-ban a Zöldek pártjához közeli Heinrich Böll alapítvány és a Németországi Környezet- és Természetvédelmi Szövetség (BUND) szakértői. Szerintük országuk egyelőre nem lehet példakép Európának a haszonállatok védelmében, legfeljebb a középmezőnyben található.

Nürnbergben a biovilág

Első ízben lépte át a háromezret a kiállítói létszám nürnbergi Biofach kiállításon, és két új csarnokot is berendeztek a nagy érdeklődésre való tekintettel. Úgy tűnik, a biovilág megállíthatatlanul növekszik. A bioélelmiszer-felhozatalt nézve az idei legnagyobb trendnek az élelmezési célra használható fehérjeforrások, az algák és a vitaminnal dúsított ételek tűnnek, és a vegán termékek élretörése.

A mi erdőnk a FeHoVán

A hagyományokhoz híven, a 25. Fegyver, Horgászat, Vadászat nemzetközi kiállításon is egységes arculattal, közösen várja a látogatókat a 22 állami erdészeti részvénytársaság a tulajdonosi jogokat gyakorló Földművelésügyi Minisztériummal karöltve.

Kiköltözik a természetbe az idei Euroflora kiállítás

Az idei, sorban a 11. kiállítás „kivonul” a természetbe, a genovai kiállítási csarnok helyett a Nervi Parkban rendezik meg összesen 17 ezer négyzetméteren. A négy fő elem (tűz, víz, levegő, föld) köré szerveződő témakörökben láthatjuk a dísznövénytermesztés és -alkalmazás legkülönfélébb elemeit Olaszországban, Genovában idén április 21. és május 6. között.

Biotermesztés és hibridvetőmag – kizárják egymást vagy jó barátok?

A mainstream biofelfogással szemben a holland zöldségnemesítő Bejo azon a nézeten van, hogy a korszerű hibridek nagyon is jól illenek az ökológiai gazdálkodásba. A szerdán, február 14-én nyitó nürnbergi Biofach kiállításon pedig mini-szimpózium keretében mutatják be a cég szakemberei, miként nemesítenek kifejezetten biotermesztésre szánt fajtákat, és hogyan zajlik náluk a biovetőmag-előállítás.

Kókuszchips nyerte az innovációs díjat Berlinben

Kihirdették a Fruit Logistica Innovation Award nyertesét: egy olaj és zsír nélkül készülő kókuszchipset talált a legmenőbbnek a berlini kiállítás szakmai közönsége. A második helyezett egy ízletes és sokáig eltartható barna paradicsom lett, a harmadik pedig egy felerészben bio-fűrostokból készülő csomagolóanyag.

Zavar az erőben

Radikális változást vetít előre a frisstermék-disztribúció megszokott rendjében a berlini Fruit Logisticára megjelent trendjelentés. Az iránymutató összeállítás kifejti, miként helyezhetik új alapokra a friss zöldség-gyümölcs bizniszt a piacok, a fogyasztók, a vállalkozók és a technológiák.

Nagy hangsúlyt kap a klímaváltozás a Fruit Logisticán

Tíz nappal a Nemzetközi Zöld Hét befejezése után ismét élelmiszerekkel, közelebbről a zöldség- és gyümölcskereskedelemmel foglalkozó kiállítók foglalták el a berlini vásárterület kéttucatnyi pavilonját.

Hátszél a minőségi, magyar sertéshúsnak

Visszatérőben a sertéstenyésztői kedv - mondta Czerván Gyögy agrárgazdaságért felelős államtitkár az Agrármarketing Centrum és a Vágóállat- és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács együttműködése révén elinduló sertéshús fogyasztást népszerűsítő kampány bejelentésekor. Az április végéig futó kampányra 320 millió forintot szán az AMC.