A fogyasztók egyik része keresi a hagyományos pálinkákat, másik része nyitott az újdonságok felé. Ezért is kell egy-egy főzdének szélesebb kínálattal rendelkeznie.
Ami viszont újdonságnak számít az OMÉK-on, az uniós eredetvédelmi eljárás alatt lévő vasi vadkörte pálinkájuk. Ehhez a zártkertekben található fákról gyűjtik az alapanyagot. Azzal is szeretnék inspirálni a kerttulajdonosokat, hogy legyen értelme művelni a területüket, lesz piaca a terméküknek. Ezt segíti, hogy a vadkörtét levédik, oltalom alá helyezik.
„A gyümölcsöt nem elég csak a fán látni, hanem azt is, ami belőle lesz”- magyarázta a Győrváron gazdálkodó szakember. Jó úgy termelni valamit, hogy annak már neve van a piacon, könnyen eladhatóvá válik.
A szakma szívesen venné, ha a minőségi párlatok ismertsége szélesebb körben terjedne. Ugyanakkor tisztába kell azzal is lenni, hogy jövedéki termékről van szó, így a fogyasztásösztönző lépések – esetleges ÁFA csökkentés – költségvetési kérdéseket is felvetnek.
A borászok tavaly már kapcsolódtak a kulturált borfogyasztást propagáló uniós programhoz, s a pálinkás közösség is hasonló módon gondolkodik. Magas alapanyagköltségű italról van szó, ami az értékesítésben – a konkurenciával szemben – hátrányt jelent. Ugyanakkor egyedi, megismételhetetlen termék. „Számunkra nagyon fontos a kulturált italfogyasztás erősítése”- fogalmazta meg a szakember, hogy azt a réteget igyekeznek megcélozni, akik mértéket tudnak tartani. Nem a fogyasztásösztönzés, hanem a kulturált pálinkás közönség kialakítása a cél.
„Évjárat különbözőségről pálinka esetében nem beszélünk”- hangsúlyozta Birkás István, hiszen a vodkával, a viszkivel kell versenyezniük, évről-évre azonos minőséget kell a piacra vinniük. Éppen ezért nagy előnyt jelent, ha valaki több éves készlettel rendelkezik, s kiegyenlített minőséget tölt a pohárba. A különböző évjáratok közötti különbséget lehet ezáltal kiküszöbölni, hogy mindig azonos ital kerüljön a palackokba.