Back to top

Ősz, alma, almakampány...

Ismét együtt dolgozik az almafogyasztás élénkítésén a Földművelésügyi Minisztérium, az Agrármarketing Centrum, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és öt áruházlánc. Az Auchan, a CBA, a METRO, a SPAR és a Tesco üzleteiben október 20-tól november 18-ig lehet kóstolni, megismerni a hazai almafajtákat.

Mint a marketingkampányt beharangozó sajtótájékoztatón elhangzott, hazánkban átlagosan 550-600 ezer tonna alma terem, aminek a kétharmada ipari alma, a többi a frisspiaci gyümölcs. Almát szinte egész évben ehetünk, mert nagy mennyiségben rendelkezésre álló, jól tárolható gyümölcs, és csak a fantázia szab határt annak, milyen ételekhez használhatjuk föl.

Feldman Zsolt, az FM helyettes államtitkára elmondta, hogy érzékelhetően nő a feldolgozott almakészítmények száma, és a kereslet is élénkül irántuk. Ami nagyon kedvező fejlemény azért is, mert az alma nyersen és feldolgozva egyaránt nagyon egészséges gyümölcs, szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, hatásos koleszterincsökkentő, és kedvező hatást fejt ki az emésztőrendszerre. Cukorbetegeknek is ajánlott a fogyasztása.

Fotó: Greguss Lilla
Magyarország az Európai Unió ötödik-hetedik legnagyobb almatermelője - tette hozzá Mártonffy Béla, a NAK országos kertészeti osztályának vezetője. Az Európát sújtó tavaszi fagyok következtében az idén magas az alma felvásárlási ára, ipari almáért 45-50, étkezésiért 100-140 forintot fizetnek kilónként. Az ágazat fejlődéséhez azonban további korszerű ültetvények létesítésére, a termésbiztonság és a tárolás, a logisztika javítására van szükség, a legfontosabb pedig az öntözés feltételeinek megteremtése, hangsúlyozta a szakember. Ha semmi mással nem segíteni a kormány az almatermesztőket, csak az öntözés bővítésével, már nagy előrelépést lehetne elérni.

A speciális felhasználási irányokra (cider, almaecet, almachips stb.) tekintettel érdemes célültetvények létesítésén is gondolkodni.

Csak a hazai sűrítménygyártó kapacitás ugyanis félmillió tonna körüli, kihasználása részben külföldi alapanyaggal történik.

Fotó: Greguss Lilla
A tavalyi közösségimarketing-kampánnyal 20 ezer embert értek el a szervezők, és 6 tonna almát kóstoltattak - mondta el Daróczi László, az AMC ügyvezetője. Az idei tevékenységük első lépcsője a hetente pénteken és szombaton sorra kerülő kóstoltatás az áruházláncokban.

December elején munkaértekezletet tartanak Debrecenben Merre tovább szabolcsi alma? címmel, amiben arra keresnek választ, miként lehet növelni a termőterületet, milyen technikai-technológiai fejlesztésekre van szükség, illetve bemutatnak jó gyakorlatokat is.

A sport és az egészséges életmód jegyében októberben és novemberben tömegsport-rendezvényeken jelennek meg friss almával, decemberben pedig ezer mikuláscsomagot készítenek óvodásoknak.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Várakozáson felüli sikerrel zárult az őszi mézkampány

Mézes reggelivel, rádiókampánnyal és jótékonysági akcióval is népszerűsítette a mézfogyasztást az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC), az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a 2018. december 9-én befejeződött őszi kampányában.

A legjobb újítások az almatermesztésben

Az idén osztottak először innovációs díjat az Interpoma 2018 kiállításon, a kétévente Bolzanóban megrendezett, kizárólag almára specializálódott rendezvényen. A nemzetközi zsűri a kiállítási standokon is megtekintette a versenyre nevezett 25 eszközt, mielőtt kiadta volna az elismeréseket.

A zöldségchips és a lekvárkészítés titkai

2018. december 7-8-án lezajlott a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) „Tanuljunk Együtt!” programsorozatának idei utolsó eseménye. A zöldség- és gyümölcsfeldolgozási gyakorlaton élelmiszer-előállítók és mezőgazdasági termelők egyaránt részt vettek.

Az alma héjától a magjáig minden része hasznos

Fő almatermő területeink egyik legismertebb városában, Békéscsabán tartotta meg az Agrármarketing Centrum (AMC) idei évi almafogyasztást ösztönző kampányának következő állomását. Az „ALMA, a természet oltalma” szlogennel októberben indított promóció során több vidéki nagyvárosban, almapiaccal egybekötött kóstoltatással támogatják a termelők és a fogyasztók közvetlen egymásra találását.

Falugazdászok az egész Kárpát-medencében

A határon túli magyar gazdák legnagyobb találkozóját minden év december 5-én tartják Budapesten. A 2012 óta zajló program idei eseményén mintegy negyven Kárpát-medencei gazdaszervezet képviseltette magát.

Pályázatoknál csak az „aktív” státuszú szaktanácsadót válasszuk!

A Vidékfejlesztési Programban (VP) pályázók tapasztalhatják, hogy az agrártanácsadói piacon több tanácsadói tevékenységet folytató szolgáltató található. Ilyenek a névjegyzéki szaktanácsadók; a szakmai szervezetek, inputanyag gyártók és forgalmazók tanácsadói és a pályázatíró irodák munkatársai.

Élelmiszeripari kézikönyvekkel segíti a tájékozódást a NAK

„Élelmiszeripari kézikönyv” című sorozatot indított el a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A kiadványok a hazai élelmiszer-előállítói kör tájékoztatását, ismereteik bővítését, valamint a minőségi élelmiszerek előállításának támogatását segítik.

Gyakorlatorientált mestervizsgák a NAK szervezésében

Mezőgazdasági gépész, méhész, patkolókovács, lovász, virágkötő, gyümölcspálinka-gyártó, valamint hentes és mészáros mesterleveleket adott át a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. Idén összesen 80 szakember tett mestervizsgát ezen szakmákban, a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban vették át mesterleveleiket.

Mi történik az üstben és toronyban?

2018. november 16-án zajlott a NAK Élelmiszeripari Igazgatóságának „Tanuljunk együtt! – Pálinka- és párlatkészítés” elnevezésű szakmai napja. A program a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara finanszírozásában valósult meg, melyen 10 fő vett részt.

Kedvező volt a napraforgó- és a kukoricatermés

A Nemzeti Agrárkamara (NAK) közreműködésével begyűjtött adatok alapján az AKI elkészítette az őszi mezőgazdasági munkák állásáról szóló tájékoztatóját. Napraforgóból és kukoricából több termett, mint 2017-ben.