0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Ősz, alma, almakampány…

Ismét együtt dolgozik az almafogyasztás élénkítésén a Földművelésügyi Minisztérium, az Agrármarketing Centrum, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és öt áruházlánc. Az Auchan, a CBA, a METRO, a SPAR és a Tesco üzleteiben október 20-tól november 18-ig lehet kóstolni, megismerni a hazai almafajtákat.

Mint a marketingkampányt beharangozó sajtótájékoztatón elhangzott, hazánkban átlagosan 550-600 ezer tonna alma terem, aminek a kétharmada ipari alma, a többi a frisspiaci gyümölcs. Almát szinte egész évben ehetünk, mert nagy mennyiségben rendelkezésre álló, jól tárolható gyümölcs, és csak a fantázia szab határt annak, milyen ételekhez használhatjuk föl.

Feldman Zsolt, az FM helyettes államtitkára elmondta, hogy érzékelhetően nő a feldolgozott almakészítmények száma, és a kereslet is élénkül irántuk. Ami nagyon kedvező fejlemény azért is, mert az alma nyersen és feldolgozva egyaránt nagyon egészséges gyümölcs, szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, hatásos koleszterincsökkentő, és kedvező hatást fejt ki az emésztőrendszerre. Cukorbetegeknek is ajánlott a fogyasztása.

Magyarország az Európai Unió ötödik-hetedik legnagyobb almatermelője – tette hozzá Mártonffy Béla, a NAK országos kertészeti osztályának vezetője. Az Európát sújtó tavaszi fagyok következtében az idén magas az alma felvásárlási ára, ipari almáért 45-50, étkezésiért 100-140 forintot fizetnek kilónként. Az ágazat fejlődéséhez azonban további korszerű ültetvények létesítésére, a termésbiztonság és a tárolás, a logisztika javítására van szükség, a legfontosabb pedig az öntözés feltételeinek megteremtése, hangsúlyozta a szakember. Ha semmi mással nem segíteni a kormány az almatermesztőket, csak az öntözés bővítésével, már nagy előrelépést lehetne elérni.

A speciális felhasználási irányokra (cider, almaecet, almachips stb.) tekintettel érdemes célültetvények létesítésén is gondolkodni.

Csak a hazai sűrítménygyártó kapacitás ugyanis félmillió tonna körüli, kihasználása részben külföldi alapanyaggal történik.

A tavalyi közösségimarketing-kampánnyal 20 ezer embert értek el a szervezők, és 6 tonna almát kóstoltattak – mondta el Daróczi László, az AMC ügyvezetője. Az idei tevékenységük első lépcsője a hetente pénteken és szombaton sorra kerülő kóstoltatás az áruházláncokban.

December elején munkaértekezletet tartanak Debrecenben Merre tovább szabolcsi alma? címmel, amiben arra keresnek választ, miként lehet növelni a termőterületet, milyen technikai-technológiai fejlesztésekre van szükség, illetve bemutatnak jó gyakorlatokat is.

A sport és az egészséges életmód jegyében októberben és novemberben tömegsport-rendezvényeken jelennek meg friss almával, decemberben pedig ezer mikuláscsomagot készítenek óvodásoknak.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu