Back to top

Drasztikus áremelés felezte meg az olcsóbb borok forgalmát

Az év első tíz hónapjában több mint 11 százalékkal nőtt a boreladás itthon, miközben a gyengébb minőségű – földrajzi jelzés nélküli – borok forgalma alig több, mint a felére esett.

Borpiac: a drágulás ellenére a jobb minőséget keresik a fogyasztók

Márton-napra időzítette a Miniszterelnökség a borszőlőültetvények telepítéséről szóló pályázat társadalmi vitára bocsátását, amire november 19-ig várják az érintettek visszajelzéseit. Egyéni pályázatra maximum 75 millió, míg kollektív projektre legfeljebb 150 millió forint lehet a vissza nem térítendő támogatás, a keretösszeg 4 milliárd forint. A Miniszterelnökség ennél alacsonyabb – egy pályázatra jutó – összegekkel és mintegy ezer projekt támogatásával számol.

Kifejezetten jó lesz az idei évjárat, az újbor mennyiségét pedig 2,9 millió hektoliterre várja az agrártárca – jelentette ki egy szüreti rendezvényen Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős államtitkára.

Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) legfrissebb borpiaci jelentése szerint a korábbi trendekkel ellentétben a vásárlók egyre inkább a jobb minőségű borokat részesítik előnyben. Októberig az AKI által vizsgált két minőségi kategória, a földrajzi jelzés nélküli (FN) és az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott (OFJ) borok belföldi eladásai 11,5 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest.

Még beszédesebb, hogy az alacsonyabb minőségi kategóriának számító FN-borok forgalma az egy évvel korábbi mennyiség 54,67 százalékára esett.

A kereslet növekedése nagyjából kiegyensúlyozott volt: az előző esztendőhöz képest 11,2 százalékkal több fehér- és 11,92 százalékkal több vörös- és rozébor fogyott. A kategóriánkénti különbség főleg az utóbbi kettőnél jelentkezett, ahol a gyengébb minőség iránti kereslet az előző évi egytizede alá (9,24 százalék) esett, míg az OFJ-vörösborok és -rozéborok forgalma 23,39 százalékkal nőtt.

A fehérboroknál a belpiacon eladott mennyiség az alacsonyabb minőségi kategóriában az előző évi 82,57 százalékára csökkent, míg a jobb minőségnél 15,37 százalékkal nőtt. Eközben az árak is feljebb kúsztak: a belföldön termelt borok feldolgozói értékesítési ára 7 százalékkal, hektoliterenként 27 912 forintra nőtt az év első tíz hónapjában.

A fehérborok drágultak jobban, 8,81 százalékkal 26 434 forintra, míg a vörös- és rozéborok ára 4,51 százalékkal, hektónként 29 802 forintra nőtt. A különböző kategóriákon belül a fehérborok közül a földrajzi jelzés nélküli borok értékesítési ára 5,52 százalékkal, míg az oltalom alatti földrajzi jelzéssel ellátott boroké kicsit több, mint 10 százalékkal emelkedett.

A vörös- és rozéborok közül az FN-borok értékesítési átlagára 44,62, az OFJ-boroké pedig 3,12 százalékkal nőtt.

A bor-külkereskedelemről augusztusig meglévő adatok szerint az export mennyiségben 2 százalékkal, 379 ezer hektoliterre nőtt, de értékben 4 százalékkal, közel 13 milliárd forintra esett az előző év hasonló időszakéhoz viszonyítva. Az exportált mennyiség 67 százalékát a lédig – folyós – borok tették ki. Külföldön továbbra is a fehérborok voltak a keresettebbek, a kivitelen belüli részarányuk 92 százalékot tett ki. Közben a borimport 16 százalékkal, 118 ezer hektoliterre esett. A behozatal 78 százaléka lédig, a többi palackos volt, de kedvező, hogy míg az utóbbiak behozatala 6 százalékkal nőtt, addig a lédig boroké 20 százalékkal csökkent.

Forrás: 
Világgazdaság

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Az utolsó permetezés

A növényvédőszer-maradvány kérdése mind a termelők, mind a borászok, mind a fogyasztók szempontjából kardinális kérdés. A kijuttatott növényvédő szereknél az élelmezés-egészségügyi és munkaegészségügyi várakozási idők betartása kötelező nemcsak az egészség és a környezet veszélyeztetése miatt, hanem az erjedés és a bor minősége szempontjából is.

Nagyot szólt a szüret Szekszárdon

A hétvégén megrendezett Szekszárdi Szüreti Napokon ismét nagyszámú látogató vett részt. A borok szerelmesei a számos színpadi produkció és kulturális program megtekintése mellett, harminchat pincészet remekei közül válogathattak a Béla király téri Borudvaron.

Zúg a kombájn, tartályban már a bornak való

Javában tart a szüret a balatonboglári szőlőben. A Viti Coop Kft. jelenleg a fehérszőlőket szedi, s úgy tűnik jó bor, illetve pezsgő készülhet a beszállított szőlőből.

Szőlőtermelés permetezés és betegségek nélkül

Amellett, hogy nem terheljük vegyszerekkel a környezetünket, a permetezés elhagyásával, minimalizálásával a szőlőtermelés költségeit is csökkentjük, ha a rezisztens fajták mellett tesszük le a voksunkat. Igaz, a gyümölcs, illetve a belőle készült bor minőségén még van mit „csiszolni”, de a szakemberek jó úton járnak.

Fogynak a balatoni szőlőterületek - lép az Agrárminisztérium is

A balatoni bortermelők aggasztónak tartják, hogy a nyaralóépítések miatt is fogyatkoznak a tó körüli szőlőterületek. A probléma miatt levelet írtak Nagy István agrárminiszternek, aki az InfoRádió kérdésére reagált a borászok felvetéseire.

Sikeresek a magyar fehérborok a nemzetközi piacon

Bővült az első fél évben hazánk borexportja: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a gyöngyözőbor és a pezsgő nélkül számított kivitel mennyiségben 79 százalékkal, csaknem 501 ezer hektoliterre bővült, értékben 47 százalékkal, 13 milliárd forintra emelkedett az év első hat hónapjában. A külpiacon értékesített mennyiség nagyobb részét, mintegy 72 százalékát az úgynevezett lédig borok tették ki.

Népszerű volt a 15. Kanizsai Bor- és Dödöllefesztivál

Az önkormányzat, KonTuRplusz Egyesület és a keszthelyi Pannon Egyetem Burgonyakutatási Központ közös rendezvényét pénteken főleg kulturális programkavalkád színesítette. Estére úgy megtelt a tér emberekkel, hogy egy gombostűt sem lehetett volna leejteni.

Aludjon hordóban!

Szüret táján különösen kényelmes megoldás lehet, ha valaki haza sem megy a szőlőtőkék közül, hanem rögvest ott is marad éjszakára. Valójában ezt a szálláslehetőséget inkább a borkedvelő vendégek számára találták ki.

Fesztivál a magyar borokért

Sokak szerint Európa legszebb borfesztiválja a Budai Várban az idén már huszonhetedik alkalommal megrendezett seregszemle. Budapest szívében, a főváros legimpozánsabb panorámáját élvezve kóstolhatják meg négy napon keresztül a látogatók a közel 200 hazai és külföldi kiállító több ezer borát.

Tartalommarketing borászatok számára

Visszatérő gondolat a bormarketingben, de ezen a ponton újra érdemes kihangsúlyozni, mennyire szerencsések a borral foglalkozók, hogy a szőlőművelés, a borkészítés és az e köré felépülő színes borvilág tele van olyan témával, ami érdekli a fogyasztókat. Gondoljunk csak bele, mennyivel könnyebb egy csodás panorámájú ültetvényről képet feltölteni, mint egy mosópor alapanyagairól érdekesen kommunikálni.