Back to top

Alma a Mikulás zsákjában

Az Agrármarketing Centrum (AMC) és a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az almafogyasztást ösztönző programja keretében közel ezer mikuláscsomagot állított össze és osztott szét országszerte az óvodásoknak és gyermekotthonokban élőknek december 6-án, Mikulás napján, amelyekbe friss alma is került. A program egyik állomása a Komáromi Tóparti Óvoda volt.

Az AMC és szakmai partnere, a FruitVeB Mikulás-napi akciójának célja az volt, hogy a legfiatalabb generációt, az óvodás és kisiskolás korú gyermekeket is ösztönözze arra, hogy tudatosan válasszák és fogyasszák az egészséges és vitamindús ételeket. A friss, üde almákat tartalmazó ajándékcsomagok átadásának egyik állomása a Komáromi Tóparti Óvoda volt, ahol száz kisgyermek kapott friss almával, almaszirommal, zöldségcsipsszel, aszalt meggyel és dióval megtöltött mikuláscsomagot.

 A Komáromi Tóparti Óvodában száz kisgyermek kapott friss almával, almaszirommal, zöldségcsipsszel és dióval megtöltött mikuláscsomagot
A Komáromi Tóparti Óvodában száz kisgyermek kapott friss almával, almaszirommal, zöldségcsipsszel és dióval megtöltött mikuláscsomagot
Fotó: Pap Edina

Nagy Márta intézményvezető elmondta, hogy az óvodában a gyermeket sok almát fogyasztanak, a kedvenc gyümölcseik közé tartozik. Az almáról sok-sok verset és mondókát is ismernek. Köszönetet mondott az AMC és a FruitVeB munkatársainak, hogy az almakampány egyik állomásának a Komáromi Tóparti Óvodát választották.

Dr. Domján Erika, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezetője elmondta, hogy az AMC-vel közösen szervezett almakampány keretében az idei ősz folyamán két sportrendezvényen, a Balaton Maratonon és a Decathlon Fittarénán tartottak almakóstoltatást.

A Mikulás napi akció keretében összesen ezer óvodásnak és kisiskolásnak osztottak egészséges nassolnivalókat, köztük friss almát is tartalmazó mikuláscsomagot. Három gyermekotthonban, a fóti, a tiszadobi és az érdi intézményekben ajándékozták meg a gyermekeket. Budapesten a 8. kerület három, több hátrányos helyzetű gyermeket is gondozó óvodájában, illetve vidéki intézményekben, közöttük a Komáromi Tóparti Óvodában osztottak csomagokat. Ez már a második ilyen akció volt, hiszen tavaly már szerveztek hasonlót az alma népszerűsítése érdekében, tudtuk meg Domján Erikától.

A Mikulás napi akció célja az, hogy a gyerekek minél kisebb korban megismerkedjenek a zöldségekkel és gyümölcsökkel.

Éppen ezért – ahogyan a népszerű Mikulás napi gyermekdal is mondja – almát és diót is csomagoltak a zsákokba egyéb ajándéktárgyak mellé. Az ajándékokat tartalmazó tornazsák a helyes táplálkozás mellett a testmozgás fontosságára hívja föl a figyelmet.

Van zsákodban minden jó...
Van zsákodban minden jó...
Fotó: Pap Edina

Az ügyvezető elmondta, hogy az AMC saját forrásból, a FruitVeB pedig termelői értékesítő szervezetek nemzeti támogatásának marketing keretéből finanszírozta az ajándékosztási akciót, mintegy 500 ezer forintos összegben. Az almákon és a csomagokon is a szakmaközi szervezet tíz éve működő 3X3 kampányának logóját tüntették föl.

Az almákat Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar és Borsod-Abaúj-Zemplén megyei tészek adták.

Domján Erika elmondta, hogy az almakampány következő, szakmai állomása december 13-án, Újfehértón lesz, ahol „Merre tovább, szabolcsi alma?” címmel szerveznek konferenciát. Az észak-magyarországi almatermesztő körzetben az utóbbi években jelentősen csökkent a termesztő felület; a korábbi 26 ezer hektárból jelenleg 14 ezer hektáron termesztenek almát.

Az itt működő, jellemzően kisméretű gazdaságok jelentős tőke- és munkaerő-hiánnyal küzdenek. Annak érdekében, hogy ne tűnjön el az alma erről a vidékről, beavatkozásra van szükség. A FruitVeB azon dolgozik, hogy a szabolcsi alma márkavédjegyet szerezhessen, ami ösztönözheti a fogyasztást. A magyar étkezési almát ugyanis első sorban a hazai piacon értékesítik a termelők és a tészek, de igen jelentős a lengyel nyomás. Ez az idén a komoly lengyelországi fagykárok miatt némileg enyhült.

Az idei év „bónusz év” a magyar almatermelőknek, beleértve a léalma termelőit is.

Ám a jövőre is gondolni kell, tette hozzá az ügyvezető, ezért a belföldi piacon az magyar alma számára védelemet kell nyújtani. Ha sikerül egy erős hazai almamárkát kialakítani, akkor a fogyasztók szívesebben választják a megbízható, magas beltartalmi értékű, jó minőségű hazai termést, hangsúlyozta Domján Erika.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet/magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A belföldi piacra megy a körte Kanizsáról

Lassan befejeződik a körte betakarítása a Gyümölcskert Zrt.-nél. A termés túlnyomó többségét ma már a belföldi piacokon értékesíti a cég.

Melyik a legszebb dió?

Először rendeznek Országos Dió Szépségversenyt Somogyapátiban a Diós Kertvendéglőben, ahol évek óta Diófesztivált tartanak. A bírálatra bárki beküldheti szépnek, értékesnek vélt gyümölcseit október 1-6. közt a Diós Kertvendéglőbe. A minták számától függően több zsűri bírálja el szakmai szempontok szerint a diófajtákat, az eredményhirdetésre október 6-án, szombaton 14 órakor kerül sor.

Együnk több hazai almát!

A fővárosban indította el almafogyasztást ösztönző közös kampányát az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum (AMC), a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a FruitVeB Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A friss gyümölcs, valamint a felhasználásával készült pite, és almafröccs kóstoltatásával egybekötött népszerűsítő rendezvényt az ősz folyamán több helyen megismétlik.

Növényvédelmi előrejelzés – mindenki a moníliára panaszkodik

Zajlik a szőlő- és gyümölcsszüret, de már a következő idényre is gondolni kell, egyebek között azzal, hogy nem hagyjuk a fán a moníliás termést, és szükség esetén őszi olajos lemosó permetezést is bevetünk. Puszpángmoly-fronton sem árt az éberség.

Több mint 2 hektárral bővíti palántanevelő-felületét az Árpád-Agrár Zrt.

A szentesi Árpád-Agrár Zrt. az elmúlt néhány évben egymás után építette korszerű, termálvíz-fűtésű hajtatóházait. Decemberi átadással pedig összesen 22 ezer négyzetméterrel bővül a palántanevelő ágazata a szegvári telephelyén. A beruházás segíthet abban, hogy az országosan megnövekedett hajtatófelület miatti nagyobb palántaigényt minél nagyobb arányban itthonról elégítsük ki.

Bérelhető babérok

A babérról legtöbbünknek a győztesek jutalmául adott koszorú vagy a karakteres konyhai fűszer jut az eszébe. A babérból azonban elegáns dísznövény is nevelhető, amit akár királyi esküvőkre is bérbe lehet venni.

Darázsinvázió sújtja a gyümölcsösöket

Későn jött és több kárt okozott, mint hasznot az elmúlt hetek szélsőségesen csapadékos időjárása a mezőgazdaságban. Az elmúlt napok bőséges égi áldásának nem örültek a gyümölcskertészetekben. Bár a legtöbb gyümölcsöt már leszüretelték, de még sok szőlőültetvényben a tőkéken érnek a fürtök.

Virágba borultak a szilvafák a kaposmérői háznál

A kaposmérői férfi háza előtt az összes szilvafa virágba borult. A nem mindennapi jelenség a kellemes időjárásnak köszönhető.

Növényvédelmi előrejelzés – gyorsan a szőlőszürettel

Szeptember első napjaiban gyökeresen megváltozott az időjárás a korábbi időszakhoz képest: a Dunántúlon és Közép-Magyarországon néhány nap alatt a sokévi átlag másfél-kétszerese hullott csapadékból, helyenként jéggel társulva, ami a szüret alatti gyümölcsösöket és szőlőt károsította. Csapadékos vidékeken a szőlőt a szürkepenészes rothadás, a gyümölcsféléket pedig a gyümölcsmonília-fertőzés veszélyezteti, különösen a jégjárta helyeken.

Áfonyát konténerben

Hazánkban csak néhány körülhatárolt terület alkalmas a savanyú talajt és kiegyenlített, hűvös, csapadékos klímát kedvelő áfonya számára. Fák árnyékában azonban bárhol termeszthetjük nagy konténerben, ehhez adunk tanácsokat.