Back to top

Alma a Mikulás zsákjában

Az Agrármarketing Centrum (AMC) és a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az almafogyasztást ösztönző programja keretében közel ezer mikuláscsomagot állított össze és osztott szét országszerte az óvodásoknak és gyermekotthonokban élőknek december 6-án, Mikulás napján, amelyekbe friss alma is került. A program egyik állomása a Komáromi Tóparti Óvoda volt.

Az AMC és szakmai partnere, a FruitVeB Mikulás-napi akciójának célja az volt, hogy a legfiatalabb generációt, az óvodás és kisiskolás korú gyermekeket is ösztönözze arra, hogy tudatosan válasszák és fogyasszák az egészséges és vitamindús ételeket. A friss, üde almákat tartalmazó ajándékcsomagok átadásának egyik állomása a Komáromi Tóparti Óvoda volt, ahol száz kisgyermek kapott friss almával, almaszirommal, zöldségcsipsszel, aszalt meggyel és dióval megtöltött mikuláscsomagot.

 A Komáromi Tóparti Óvodában száz kisgyermek kapott friss almával, almaszirommal, zöldségcsipsszel és dióval megtöltött mikuláscsomagot
A Komáromi Tóparti Óvodában száz kisgyermek kapott friss almával, almaszirommal, zöldségcsipsszel és dióval megtöltött mikuláscsomagot
Fotó: Pap Edina

Nagy Márta intézményvezető elmondta, hogy az óvodában a gyermeket sok almát fogyasztanak, a kedvenc gyümölcseik közé tartozik. Az almáról sok-sok verset és mondókát is ismernek. Köszönetet mondott az AMC és a FruitVeB munkatársainak, hogy az almakampány egyik állomásának a Komáromi Tóparti Óvodát választották.

Dr. Domján Erika, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezetője elmondta, hogy az AMC-vel közösen szervezett almakampány keretében az idei ősz folyamán két sportrendezvényen, a Balaton Maratonon és a Decathlon Fittarénán tartottak almakóstoltatást.

A Mikulás napi akció keretében összesen ezer óvodásnak és kisiskolásnak osztottak egészséges nassolnivalókat, köztük friss almát is tartalmazó mikuláscsomagot. Három gyermekotthonban, a fóti, a tiszadobi és az érdi intézményekben ajándékozták meg a gyermekeket. Budapesten a 8. kerület három, több hátrányos helyzetű gyermeket is gondozó óvodájában, illetve vidéki intézményekben, közöttük a Komáromi Tóparti Óvodában osztottak csomagokat. Ez már a második ilyen akció volt, hiszen tavaly már szerveztek hasonlót az alma népszerűsítése érdekében, tudtuk meg Domján Erikától.

A Mikulás napi akció célja az, hogy a gyerekek minél kisebb korban megismerkedjenek a zöldségekkel és gyümölcsökkel.

Éppen ezért – ahogyan a népszerű Mikulás napi gyermekdal is mondja – almát és diót is csomagoltak a zsákokba egyéb ajándéktárgyak mellé. Az ajándékokat tartalmazó tornazsák a helyes táplálkozás mellett a testmozgás fontosságára hívja föl a figyelmet.

Van zsákodban minden jó...
Van zsákodban minden jó...
Fotó: Pap Edina

Az ügyvezető elmondta, hogy az AMC saját forrásból, a FruitVeB pedig termelői értékesítő szervezetek nemzeti támogatásának marketing keretéből finanszírozta az ajándékosztási akciót, mintegy 500 ezer forintos összegben. Az almákon és a csomagokon is a szakmaközi szervezet tíz éve működő 3X3 kampányának logóját tüntették föl.

Az almákat Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar és Borsod-Abaúj-Zemplén megyei tészek adták.

Domján Erika elmondta, hogy az almakampány következő, szakmai állomása december 13-án, Újfehértón lesz, ahol „Merre tovább, szabolcsi alma?” címmel szerveznek konferenciát. Az észak-magyarországi almatermesztő körzetben az utóbbi években jelentősen csökkent a termesztő felület; a korábbi 26 ezer hektárból jelenleg 14 ezer hektáron termesztenek almát.

Az itt működő, jellemzően kisméretű gazdaságok jelentős tőke- és munkaerő-hiánnyal küzdenek. Annak érdekében, hogy ne tűnjön el az alma erről a vidékről, beavatkozásra van szükség. A FruitVeB azon dolgozik, hogy a szabolcsi alma márkavédjegyet szerezhessen, ami ösztönözheti a fogyasztást. A magyar étkezési almát ugyanis első sorban a hazai piacon értékesítik a termelők és a tészek, de igen jelentős a lengyel nyomás. Ez az idén a komoly lengyelországi fagykárok miatt némileg enyhült.

Az idei év „bónusz év” a magyar almatermelőknek, beleértve a léalma termelőit is.

Ám a jövőre is gondolni kell, tette hozzá az ügyvezető, ezért a belföldi piacon az magyar alma számára védelemet kell nyújtani. Ha sikerül egy erős hazai almamárkát kialakítani, akkor a fogyasztók szívesebben választják a megbízható, magas beltartalmi értékű, jó minőségű hazai termést, hangsúlyozta Domján Erika.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet/magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

2018 karácsonyán…

Az előzetes adatok alapján megállapítható, hogy a mezőgazdaság jól teljesített: 2018-ban 3,1 százalékkal nőtt az ágazat teljesítménye. Cégünk idei évének mérlegét megvonva a Magyar Mezőgazdaság Kft. ugyancsak jó évet zárhat.

Együnk halat – de ne csak karácsonykor!

Hiába fogyasztunk halat bőséggel az ünnepekkor, messze a legkevesebb esszük belőle Európában, annak ellenére, hogy haltermelésben a legjobbak közt vagyunk. Nagy István szerint ugyanakkor cél, hogy idővel a péntek a halfogyasztás napja legyen.

Nincs parkolója, ezért felszámolják a városi tetőkertet

Koppenhága Østerbro városrészének szélén, egy régi gépkocsi-aukciós ház tetején található az a 600 négyzetméteres kert, mely nyitva áll mindenki előtt, aki az organikus gazdálkodásról szeretne többet megtudni. Az ØsterGro néven ismert projekt előadásoknak, iskolai tanulmányutaknak adott helyet - eddig.

Jó termés piros húsú almákból

Az idei termés különösen jó lett a francia nemesítésű pirosas húsú almafajtákból, jelentette a Kissabel®-családról a forgalmazó Ifored Konzorcium. A védett fajtákat Francia-, Német-, Spanyol- és Olaszországban, valamint Svájcban, az Egyesült Királyságban és az USA-ban termesztik.

A kecses keleti csillagsom

A kertészeti gyakorlat és a szakirodalom adatai néha eltérnek egymástól, ezért érhetik az embert kellemes, és kellemetlen meglepetések is. A keleti csillagsom kellemes meglepetést okozott, mert az összes szakirodalom szerint egyáltalán nem való a vácrátóti sovány, meszes homoktalajba, ennek ellenére sikerült szép és gazdagon nyíló példányokat nevelni belőle.

Mégsem pusztul ki a banán?

Decemberben megkezdődött a szedés a világ első talaj nélkül nevelt banánállományában, számol be róla a freshfruitportal.com. A holland Wageningen Egyetem és a Chiquita Brands International együttműködésében megvalósuló kísérleti projekt célja, hogy megfékezzék a banánültetvényekben mérhetetlenül nagy károkat okozó ún. Panama-betegség terjedését.

Óriási agrárholding jön létre

A Mészáros-csoport holdingba szervezi azokat a többségi tulajdonában lévő agrárérdekeltségeket, amelyek országszerte többféle mezőgazdasági és élelmiszeripari ágazatban tevékenykednek.

Későbbre csúszott a karfioldömping

Ellentmondásosan alakult az idei őszi karfiolpiac, a szeptemberi, októberi áruhiányt november közepére erős dömping váltotta föl, azaz a szokásosnál később alakult ki túlkínálat. Mindez a karfiolok fejlődését befolyásoló őszi időjárás következménye.

Ne a kártevők fogyasszák el a salátánkat

A salátát elő- vagy utónövényként hajtatják, rendszerint a melegigényes növények előterményeként. Termesztőberendezésünk fűtési szintjétől függően ősztől tavaszig bármikor ültethetjük. Nem tartozik a hőigényes primőrök közé, fényigénye viszont fajtánként változó. A szélsőséges klimatikus viszonyokra érzékenyen reagál, ezért nagy odafigyelést igényel.

A dísznövények is megszenvedik, hogy már nincs négy évszakunk

Az idei időjárás is számos meglepetést okozott a dísznövény-kereskedelemben. Például Németországban, ahol a mieinknél hűvösebbek a nyarak, óriási erőfeszítéseket követelt a faiskoláktól az idei szokatlan nyári forróság és a szárazság, jelentősen megemelve a kiadásaikat.