Back to top

Alma a Mikulás zsákjában

Az Agrármarketing Centrum (AMC) és a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az almafogyasztást ösztönző programja keretében közel ezer mikuláscsomagot állított össze és osztott szét országszerte az óvodásoknak és gyermekotthonokban élőknek december 6-án, Mikulás napján, amelyekbe friss alma is került. A program egyik állomása a Komáromi Tóparti Óvoda volt.

Az AMC és szakmai partnere, a FruitVeB Mikulás-napi akciójának célja az volt, hogy a legfiatalabb generációt, az óvodás és kisiskolás korú gyermekeket is ösztönözze arra, hogy tudatosan válasszák és fogyasszák az egészséges és vitamindús ételeket. A friss, üde almákat tartalmazó ajándékcsomagok átadásának egyik állomása a Komáromi Tóparti Óvoda volt, ahol száz kisgyermek kapott friss almával, almaszirommal, zöldségcsipsszel, aszalt meggyel és dióval megtöltött mikuláscsomagot.

dsc00110.jpg

 A Komáromi Tóparti Óvodában száz kisgyermek kapott friss almával, almaszirommal, zöldségcsipsszel és dióval megtöltött mikuláscsomagot
A Komáromi Tóparti Óvodában száz kisgyermek kapott friss almával, almaszirommal, zöldségcsipsszel és dióval megtöltött mikuláscsomagot
Fotó: Pap Edina

Nagy Márta intézményvezető elmondta, hogy az óvodában a gyermeket sok almát fogyasztanak, a kedvenc gyümölcseik közé tartozik. Az almáról sok-sok verset és mondókát is ismernek. Köszönetet mondott az AMC és a FruitVeB munkatársainak, hogy az almakampány egyik állomásának a Komáromi Tóparti Óvodát választották.

Dr. Domján Erika, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezetője elmondta, hogy az AMC-vel közösen szervezett almakampány keretében az idei ősz folyamán két sportrendezvényen, a Balaton Maratonon és a Decathlon Fittarénán tartottak almakóstoltatást.

A Mikulás napi akció keretében összesen ezer óvodásnak és kisiskolásnak osztottak egészséges nassolnivalókat, köztük friss almát is tartalmazó mikuláscsomagot. Három gyermekotthonban, a fóti, a tiszadobi és az érdi intézményekben ajándékozták meg a gyermekeket. Budapesten a 8. kerület három, több hátrányos helyzetű gyermeket is gondozó óvodájában, illetve vidéki intézményekben, közöttük a Komáromi Tóparti Óvodában osztottak csomagokat. Ez már a második ilyen akció volt, hiszen tavaly már szerveztek hasonlót az alma népszerűsítése érdekében, tudtuk meg Domján Erikától.

A Mikulás napi akció célja az, hogy a gyerekek minél kisebb korban megismerkedjenek a zöldségekkel és gyümölcsökkel.

Éppen ezért – ahogyan a népszerű Mikulás napi gyermekdal is mondja – almát és diót is csomagoltak a zsákokba egyéb ajándéktárgyak mellé. Az ajándékokat tartalmazó tornazsák a helyes táplálkozás mellett a testmozgás fontosságára hívja föl a figyelmet.

dsc00121.jpg

Van zsákodban minden jó...
Van zsákodban minden jó...
Fotó: Pap Edina

Az ügyvezető elmondta, hogy az AMC saját forrásból, a FruitVeB pedig termelői értékesítő szervezetek nemzeti támogatásának marketing keretéből finanszírozta az ajándékosztási akciót, mintegy 500 ezer forintos összegben. Az almákon és a csomagokon is a szakmaközi szervezet tíz éve működő 3X3 kampányának logóját tüntették föl.

Az almákat Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar és Borsod-Abaúj-Zemplén megyei tészek adták.

Domján Erika elmondta, hogy az almakampány következő, szakmai állomása december 13-án, Újfehértón lesz, ahol „Merre tovább, szabolcsi alma?” címmel szerveznek konferenciát. Az észak-magyarországi almatermesztő körzetben az utóbbi években jelentősen csökkent a termesztő felület; a korábbi 26 ezer hektárból jelenleg 14 ezer hektáron termesztenek almát.

Az itt működő, jellemzően kisméretű gazdaságok jelentős tőke- és munkaerő-hiánnyal küzdenek. Annak érdekében, hogy ne tűnjön el az alma erről a vidékről, beavatkozásra van szükség. A FruitVeB azon dolgozik, hogy a szabolcsi alma márkavédjegyet szerezhessen, ami ösztönözheti a fogyasztást. A magyar étkezési almát ugyanis első sorban a hazai piacon értékesítik a termelők és a tészek, de igen jelentős a lengyel nyomás. Ez az idén a komoly lengyelországi fagykárok miatt némileg enyhült.

Az idei év „bónusz év” a magyar almatermelőknek, beleértve a léalma termelőit is.

Ám a jövőre is gondolni kell, tette hozzá az ügyvezető, ezért a belföldi piacon az magyar alma számára védelemet kell nyújtani. Ha sikerül egy erős hazai almamárkát kialakítani, akkor a fogyasztók szívesebben választják a megbízható, magas beltartalmi értékű, jó minőségű hazai termést, hangsúlyozta Domján Erika.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet/magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Botanikus kert a Gyöngy-folyónál

A mintegy 282 hektáron elterülő Dél-Kínai Botanikus Kert a leggazdagabb dél-ázsiai botanikai gyűjtemény, amelyben 14,5 ezer faj, fajta és változat él.

Szépség a szőlőhegyen: Gere Attila pincészete

Neves borász és világhírű kertészmérnök közös elgondolásából született egy különös kert Villányban. Gere Attila pincészetét, borházát foglalja kéthektárnyi díszes keretbe a Mőcsényi Mihály tájépítész professzor tervei alapján telepített park. Titkait, történetét a házigazda osztja meg velünk.

A cifraszűr becsülete

„Édesapám érettségi után egy kapával és néhány jótanáccsal indított útnak” – emlékezett vissza a több mint három évtizedes kezdésre Rózsa Péter. A balmazújvárosi kertész nem volt könnyű helyzetben, hiszen csak akkor lehetett volna egyéni gazda, ha földdel rendelkezik, földhöz jutni pedig – az elővásárlások miatt – bajosan lehetett.

Még 3 hétig pályázható az AMC rendezvénytámogatása

2018. január 31-ig két pályázati ablakban, 85 millió forintos keretösszegből, vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a rendezvényeket szervező, magyar élelmiszerpiacot és gasztronómiát népszerűsítő, a hazai termékek piaci megjelenését erősítő, az agrárágazatunkat, vagy valamely szegmensét bemutató, fejlesztő szervezetek - hívta fel a figyelmet az Agrármarketing Centrum (AMC).

Mizuna, vízi torma, bébi pak-choi, ehető virágok, meg a többiek

Mindez csak néhány példa abból a széles és színes választékból, amelyet a Saliverzum Kft. szállít a vendégeket az ételkülönlegességeikkel, és azok egyedi tálalásával vonzó, neves fővárosi és szegedi éttermeknek. A balástyai Sándor család közel másfél évtizede szakosodott bébi méretű zöldségek, salátafélék termesztésére, és a kínálatot időközben fűszernövényekkel és ehető virágokkal bővítették.

Szúrósak, ám szépek

A borbolyákhoz nem feltétlenül a legkellemesebb képzet társul. A hazai sóskaborbolya (Berberis vulgaris) sokaknak „csak” szúrós, kusza bokor valahol a bozótban. Meg kell védenem a borbolyákat, hiszen a változatos és népes nemzetségben sok olyan faj van, amelyik kertészeti szempontból jóval több figyelmet érdemelne.

Durván növelte az egyéni gazdák hitelállományát a földvásárlás

Az elmúlt egy évben a mezőgazdaságban és az élelmiszeriparban működő egyéni gazdaságok hitelállománya a duplájára emelkedett – derült ki az Agrárgazdasági Kutató Intézet jelentéséből. Míg 2016. első háromnegyed évében 161,7 milliárd forintot tettek ki az egyéni termelők és feldolgozók hitelei, addig 2017. szeptember végén ez az összeg meghaladta a 336 milliárd forintot.

Ellenálló birsfajták

Ősi, változatos gyümölcsünk a birs, amit napjainkban a modern konyhaművészetben újra felfedeznek, és nagy népszerűségre tett szert, mint pálinka-alapanyag.

Jelentősen átalakult az ország agrárszerkezete 2010 óta

Folytatódott az egyéni gazdaságok ezredforduló óta tartó csökkenése, közben nőtt a mezőgazdasággal foglalkozó gazdasági szervezetek száma – állapította meg a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a hazai mezőgazdaság regionális különbségeiről készült kiadványában.

Hova utazzunk, ha a szakma jobban érdekel, mint a síelés?

Szívesen körülnézne a síszünet helyett/után/előtt Európa kertészeti kiállításain? Ajánlunk néhány érdekes úticélt az év első heteire.