Back to top

A Festetics-kastély lovas kincsei

A keszthelyi kastély a 18. század közepétől 200 éven keresztül a Festetics család tulajdonát képezte. Napjainkban Helikon Kastélymúzeum néven működik: a Festetics-kastély épületében a főúri életforma-kiállítás és a Helikon Könyvtár tekinthető meg. A kastélyparkban található a pálmaház és madárpark, valamint a hintókiállításnak helyet adó korábbi kocsiház.

Maga a kastélypark szabadon látogatható természetvédelmi terület. A park hátsó kijáratával szemben áll a vadászati kiállításnak és történelmi modellvasút-kiállításnak helyet adó új épület. A kastély mellett, a Kastély utcában álló Amazon Ház Látogatóközpont ad helyet a „Főúri utazások, úti kalandok” című kiállításnak.

A kastély épületének belső terei eredeti vagy korhűen rekonstruált formában mutatják be a 18-19. századi főúri élet sajátosságait. A Festetics család lószeretete, lóhoz való kötődése több helyiségben is tetten érhető. A Festetics család tulajdonában állt Fenékpuszta kiváló ménesnek adott otthont 1797-től. A Festetics I. György által alapított Georgikonon belül 1807-től ménesmesteri és lovászképzés folyt, ezzel is megalapozva a Festetics-ménes hírnevét. A fenéki ménes Festetics II. Tasziló idejében élte aranykorát az 1860-as évektől az 1900-as évek elejéig.

A Tasziló-szobában számos emlékét láthatjuk ennek a sikeres lótenyésztési és telivérfuttatási időszaknak.

A terem dísztárgyai mind lovakkal kapcsolatosak. Olyan remek lovak portréi díszítik a falakat, mint az epsomi derbyt nyert Kisbér, Bulgar és Fenék. A pej angol telivér mén, Fenék 1883-ban látta meg a napvilágot Fenékpusztán, Festetics II. Tasziló tenyészetében. Kora kiemelkedő telivére volt: 1886-ban 50 hosszal nyerte a berlini derbyt. Később a kisbéri félvér egyik vonalalapítója lett. De több emlék maradt a híres Patience után is, akit Kincsem utódának tekintettek, miután kilenc versenyéből kilencet megnyert. Leghíresebb díja, az 1905-ben nyert Király-díj ma is megtekinthető a kastélyban.

A Tasziló-szobában látható lovaregyleti nagydíjak 1894-ből és 1903-ból származnak. A festményeken és díjakon túl a kor lovas szakirodalmi gyűjteménye is fellelhető – többségük német vagy angol nyelven.

A hintókiállításnak helyet adó épületet az 1883–1887 közötti kastélybővítéssel egy időben építtette Festetics II. Tasziló istálló- kocsiház céljaira. Eredetileg itt tartották a család 20-25 lovát, melyeket a mindennapi közlekedés céljaira használtak. Illetve itt kaptak helyet a család fogatainak kocsijai és hintói. Az emeleten a lovászokat és a kastély személyzetét szállásolták el.

coupe-szan_1860_korul.jpg

Coupe-szán 1860 körül
Coupe-szán 1860 körül
A hintókiállítás 2004 januárjában nyitotta meg kapuit a látogatók előtt.

Az épületben szépen felújított, restaurált 18-19. századi fogatolt kocsikat, hintókat és szánokat láthat az érdeklődő, de a lovas élethez tartozó eszközök, tárgyak is megtekinthetők itt.

A falakat régi lovas fényképek, leírások, rajzok ékesítik, melyeket érdemes aprólékosan áttanulmányozni. Az archív fényképeken megelevenednek a kiállított hintók, melyeket pompás szerszámba öltöztetett remek kondíciójú, fénylő szőrű lovak húztak a képek tanúsága szerint.

menyasszonyi_hinto_1770-bol.jpg

Menyasszonyi hintó 1770-ből
Menyasszonyi hintó 1770-ből
Az első teremben a fogatolási kultúra kialakulását bemutató darabokat láthatunk. A terem két különlegessége a fonottkasos kocsiszekér és az 1770-ből származó díszes menyasszonyi hintó. Több különleges darab is megtalálható itt a Kölber testvérek budapesti kocsigyártó üzeméből. A terem bemutatja a magyar fogatkultúrát címerező legismertebb kocsitípusokat: az Esterházy-, a Károlyi-, és a Cziráky-kocsit, melyek elnevezései közismert nemesi családokhoz köthetőek, hiszen az ő egyedi megrendeléseik és igényeik szerint készültek e kocsik prototípusai. Ilyen kocsikkal találkozhatunk napjainkban is a fogathajtó versenyeken.

A magyar fogatolási stílus az egyik meghatározó a fogathajtás világában, mely a kocsik kialakításán túl a lovak szerszámzatában, befogásában és a hajtótechnikában is megnyilvánul.

A másik meghatározó fogatolási stílus az angolszász. Így a hintókiállításnak is részét képezik az angol fogatos járművek, valamint az angol fogatolásra jellemző kumethámok. De találunk itt amerikai buggy-t is, mely könnyű és gyors közlekedési eszköznek számított a maga korában.

A főúri hintók pompáját a lovak díszes szerszáma, a hajtók elegáns díszegyenruhája egészítette ki. A nyergek és szerszámok termében láthatók a főbb nyeregtípusok: dáma-vagy női nyereg, angol sportnyergek, katonai bock-nyergek, barokk nyereg, patrac stb. A szerszámtartókon angol kumethámok és magyar szügyhámok, sallangos vagy kagylóval kirakott kantárak mutatják be a lovas szerszámok sokszínűségét.

Érdemes tehát ellátogatni Keszthelyre, ahol ezek az érdekes kiállítások felelevenítenek fel egy dicsőbb lovas korszakot.

 

Forrás: 
Kistermelők Lapja
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kistermelők Lapja 2017/11 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A huta vándorolt a fa után

Kutatások szerint a 17. század végétől a 18. század elejéig négy üvegbánya, azaz üvegkészítő műhely működött a Kelet-Mecsek hegyei között. Kiterjedt bükkösei miatt Baranyának ezen vidéke ideális helye volt e tevékenységnek. S bár napjainkban nem pipál üvegkohó a fák között, a táj gazdag lelőhelye a hazai üvegművesség emlékeinek.

A fogyasztóktól jön az igazi osztályzat a kiskunfélegyházi diákoknak

A Kiskunfélegyházi Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium annyiféle képzéssel várja leendő tanulóit, hogy szinte képtelenség mindet felsorolni. Az iskola saját árusítóhelye a "Mezgé-mintabolt", melynek mottója: „Mi termeltük, mi készítettük”. Kevés olyan agrárszakképző intézmény van Magyarországon, mely hasonlóval büszkélkedhet.

Bence Balázs bronzérmes lett a madridi világkupán

Sikeresen megőrizte pozícióját a kaposvári lovastornász a madridi Lovastorna Világkupán.

Ez történt fél évszázada: C.H.I.O. Aachen, 1965

A kölni verseny után már másnap átvitték lovainkat Aachenbe. A pálya mellett, kitűnő istállóban, boxokban kaptak helyet. Ez jó érzéssel töltött el bennünket, mert úgy gondoltuk, hogy az újabb nagy feladatok megoldásában egy kicsit ez is segíthet. Szükség is volt minden eredményességet előremozdító lehetőség kihasználására, mert minden eddigit felülmúlva, 21 nemzet sportolói jöttek el a találkozóra.

Öt világbajnok ül bakra az Arénában decemberben

December első hétvégéjén az Arénában rendezik meg a FEI Fogathajtó Világkupát, melyen a Dobrovitzék mellett öt korábbi világbajnok hajtó is indul: Ijsbrand Chardon, Koos de Ronde, Bram Chardon, Jérôme Voutaz és Benjamin Aillaud.

Ahol a lovak szeretetére tanítanak

A Fáy András Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium erőssége a lovászképzés. Innen indult útnak annak idején Dobrovitz József nemzetközi hírű fogathajtónk is, aki itt olyan tanári karra, olyan közegre talált, amely megváltoztatta az életét. Pályaválasztásában meghatározó volt a péceli intézmény. November 10-étől január 31-éig minden pénteken nyílt napot tartanak.

Lázár szerint változások szükségesek a fogathajtásban

Lázár Vilmos, a Magyar Lovassport Szövetség elnöke nyílt levelet írt Fugli Károlynak, a nemzetközi szövetség (FEI) fogathajtó szakág elnökének, amelyben - kiindulva testvérének, Lázár Zoltánnak a legutóbbi világbajnokságon történt kizárásából - egyrészt szabályváltoztatásokat sürget, másrészt a versenybírók számonkérhetőségére tett javaslatot.

Hamarosan újra birtokba vehetik a Nemzeti Lovardát a lovasok

A Nemzeti Lovarda felújítása hamarosan befejeződik. A több mint egy éve tartó nagyberuházás során megújulnak a fedeles lovardák, istállók, közösségi és kiszolgálóhelyiségek.

Ön is dönthet, melyik legyen 2018-ban az év vadvirága!

A hagyományoknak megfelelően idén is lehet szavazni a Magyar Természettudományi Múzeum oldalán három jelöltre, idén az apró nősziromra, a fehér tündérrózsára és a kornistárnicsra.

Erős mezőny, nehéz pályák

A 2017-es Európa-bajnokságon az Ullevi arénában, telt ház előtt dőlt el az egyéni érmek sorsa. A riói olimpia egyéni ezüstérmese, Peder Fredricson hibátlannal várta H&M All Innel a mindent eldöntő utolsó pályát, ahol egy verőhibával és egy időtúllépéssel, összesen 5,00 hibaponttal végzett. A hazai közönség nagy örömére aranyéremmel a nyakában hőssé vált.