Back to top

Az ünnepek hajtják a borkereskedelmet is

Az évi 8-10 millió palack bort értékesítő áruházláncok is öt-hét százalékos bevételnövekedéssel számolnak idén, van, ahol a forgalom ötödét, másutt akár a harmadát hozza az ünnepi időszak.

A borértékesítésből származó éves forgalom nagyságrendileg 7,5 milliárd forintot tesz ki, ez 9,5 millió palack eladásából származik – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR. Az eladások 20 százaléka a november–decemberi időszakra koncentrálódik, az idei év egészétől pedig 5-7 százalékos növekedést vár a társaság, de a versenytársak is hasonló mértékű bővülésre számítanak. Az értékesített mennyiséget szintén számszerűsítő áruházláncok közül a Lidl több mint 10 millió palackról számolt be, az Auchan pedig 7,5 millióról. Ez utóbbi is azt tapasztalja, hogy az eladások 20 százaléka az év végi ünnepekhez kapcsolódik, a Lidlnél ez az arány a 30-35 százalékot is eléri.

A CBA szerint a borértékesítés év végi felfutása összhangban áll az egyéb termékeknél tapasztalt bővüléssel, ez az időszak az Aldi hálózatában is kiemelkedő, a pezsgőértékesítésnél pedig erős szezonalitást érzékel mindkét lánc. A Tesco arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a hipermarketekben a karácsony és a szilveszter nem annyira kiemelkedő a borok szempontjából, ilyenkor inkább a pezsgő és az egyéb, égetett szeszes italok iránt nagyobb az érdeklődés.

Körképünkből az is kiderült, hogy a vásárlók felismerték: a minőségi hazai bort termelők borainak ár-érték aránya sokkal jobb, mint az európai és az újvilági termelőké, ezért az importtermékek aránya általában nem haladja meg a 2-3 százalékot.

A borimport az Aldiban van jelen a legnagyobb hangsúllyal: a kínálatuk háromnegyedét adó magyar pincészetekből származó borok mellett megtalálhatók Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Dél-Afrika és Dél-Amerika borai, de szezonális jelleggel Új-Zéland, Németország, Ausztria vagy az Egyesült Államok különféle tételeivel is találkozhatnak a vásárlók.

A Lidl pedig az exportban erősített az utóbbi időben: az idén ötödik alkalommal megrendezett Lidl Wine Expo Hungary révén Európa tíz országának több mint ötezer Lidl üzletében kaphatók ma már magyar borok.

Így az áruházlánc közreműködésével a magyar borászatok tavaly 6,1 millió palack bort exportáltak. Ez egyrészt a másfélszerese a 2015-ös mennyiségnek, és a teljes magyar borexport 11 százalékát adja, másrészt a vállalat által 2016-ban értékesített magyar borok 52 százalékát fedi le. A KSH adatai szerint egyébként Magyarország bor-külkereskedelmi egyenlege (gyöngyöző bor és pezsgő nélkül) a 2017. január–szeptemberi időszakban mennyiségben 11 százalékkal javult, értékben 6 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához viszonyítva.

Az Aldi vásárlói a 600-800 forintos borokat részesítik előnyben, a SPAR forgalmának nagy része az 1000 forintnál olcsóbb borokból származik, a Tesco pedig az 1200 forint körüli és az alatti értéket jelölte meg, mint a legnépszerűbb ár­szeg­menst.

Áru­ház­lán­con­ként a leg­olcsóbb és a legdrágább tételek után kutatva megállapíthatjuk, hogy a legtöbb helyen már 300 forint körüli palackárakkal is találkozhatunk az alsó polcokon, a plafon pedig rendszerint 9-10 ezer forint. Ettől eltérően az Aldinál és a Lidlnél 1600, illetve 1700 forint a legmagasabb ár, az Auchan viszont 120 ezer forintos bort is tart készleten, amely egy különleges díszcsomagolású Royal Tokaji Essencia 2008.

Az értékesített bormennyiség 44 százaléka vörös-, 33 százaléka fehérbor, 23 százaléka pedig rozé a SPAR-nál, a versenytársaknál is ehhez hasonlók az arányok. A Tescónál 40, 35, illetve 25 százalék a megoszlás, az Aldi üzleteiben viszont a kínálat mintegy felét adják a vörösborok, csaknem 40 százalékát a fehérek, egytizedét a rozék. A Lidlben még ennél is dominánsabb a vörösborok értékesítése: 60 százalékos részt tesznek ki, míg 30 százalék jut a fehérboroknak, 10 a rozéknak. Az Auchan úgy látja, egyre népszerűbbek a felsőbb kategóriás, prémiumtermékek.

Az év utolsó hónapjaiban, az ünnepek közeledtével és a hidegebb időjárás beköszöntével erősödik a vörös- és fehérborok aránya, a rozéfogyasztás pedig csökken. Az ünnepek alatt kiemelkedően keresettek a tokaji édes fehér-, illetve a szekszárdi és villányi vörösborok.

Forrás: 
Világgazdaság

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Izgalmas boros- és gasztroprogram Tállyán

Tavasz- és szőlővirágköszöntő tállyai bormustrán vehetnek részt a tokaji borvidéken kirándulók a hosszú hétvége során, ahol a tállyai családi pincészetek borait lehet végigkóstolni, egy helyszínen. A nagyobb boros kiállítások és kóstoló események mintájára a tállyai pincék közössége sétáló kóstolót tart a gyönyörű egykori nemesi kiskastélyban.

Az EB megerősíti az uniós fogyasztói jogokat

Az Európai Bizottság április 11-én erősebb kollektív jogorvoslati lehetőségekkel rendelkező új fogyasztóvédelmi javaslatokat mutatott be „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” című intézkedéscsomagjában.

Nő a boltok forgalma

2018 februárjában 6,6 százalékkal növekedett a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, így már ötvenhat hónapja töretlen az ágazat erősödése. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem 3,6 százalékkal nőtt.

Muzeális aszúkra licitáltak Tokajban

Rekordáron keltek el a Grand Tokaj Zrt. muzeális aszúi a Tokaji Borlovagrend hatodik alkalommal megrendezett Nagy Tokaji Borárverésén, szombaton Tokajban.

A NAV 200 milliós adócsalást leplezett le

A NAV gyanúja szerint 200 millió forint adót csalt el egy tizenegy emberből álló borral kereskedő és fuvarozással foglalkozó bűnszervezet. Ügyüket vádemelési javaslattal adták át a Bács-Kiskun Megyei Főügyészségnek.

Szekszárdi Nyitott Pincék

Ahogy melegszik az idő, egyre vonzóbbak a szabadtéri programok, mind többen kerekednek fel, és látogatják meg hazánk különböző vidékeit. A Szekszárdi borvidék borászai tartják a hagyományt, és a pünkösdi hosszú hétvégén - 2018. május 18–21. között - nyitott pinceajtókkal és jó borokkal várják az érdeklődőket.

BorZsongás Villányban!

Már tizenharmadik alkalommal készülnek a Villányi borvidék pezsgő, vidám, barátságos fesztiváljára a BORZSONGÁSRA. Az idei évben hét településen tizenhét helyszínen várnak a szervezők mindenkit kedvenc majálisukra április 28-tól május 1-ig.

Több mint fröccs

Több mint fröccs – Fehér- és rozé borok nyárra címmel indít bortanfolyamot májustól a képzési kínálatát megújító Zsigmond Király Egyetem (ZSKE). Ez az első kurzus az egyetem Élményturizmus Akadémia sorozatában, amelynek célja, hogy izgalmas és korszerű gyakorlati ismereteket nyújtson az érdeklődők számára.

Agrártermékekre is kiterjed az EU és Mexikó szabadkereskedelmi egyezménye

Elvi megállapodás született az Európai Unió és Mexikó közötti szabadkereskedelmi megállapodás korszerűsítéséről, és ennek nyomán gyakorlatilag vámmentessé válik majd a teljes árukereskedelem a felek között - jelentette be az Európai Bizottság.

Konyári János lett 2018-ban a Borászok Borásza

Konyári János, a balatonboglári Konyári Pincészet alapítója nyerte el a Borászok Borásza címet, míg a Borászok Barátjának a brit Caroline Gilby borszakértőt választották. Konyári János 2017 májusában hunyt el, így borásztársai posztumusz díjjal ismerték el a balatonboglári bortermelő életművét.