Back to top

Az ünnepek hajtják a borkereskedelmet is

Az évi 8-10 millió palack bort értékesítő áruházláncok is öt-hét százalékos bevételnövekedéssel számolnak idén, van, ahol a forgalom ötödét, másutt akár a harmadát hozza az ünnepi időszak.

A borértékesítésből származó éves forgalom nagyságrendileg 7,5 milliárd forintot tesz ki, ez 9,5 millió palack eladásából származik – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR. Az eladások 20 százaléka a november–decemberi időszakra koncentrálódik, az idei év egészétől pedig 5-7 százalékos növekedést vár a társaság, de a versenytársak is hasonló mértékű bővülésre számítanak. Az értékesített mennyiséget szintén számszerűsítő áruházláncok közül a Lidl több mint 10 millió palackról számolt be, az Auchan pedig 7,5 millióról. Ez utóbbi is azt tapasztalja, hogy az eladások 20 százaléka az év végi ünnepekhez kapcsolódik, a Lidlnél ez az arány a 30-35 százalékot is eléri.

A CBA szerint a borértékesítés év végi felfutása összhangban áll az egyéb termékeknél tapasztalt bővüléssel, ez az időszak az Aldi hálózatában is kiemelkedő, a pezsgőértékesítésnél pedig erős szezonalitást érzékel mindkét lánc. A Tesco arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a hipermarketekben a karácsony és a szilveszter nem annyira kiemelkedő a borok szempontjából, ilyenkor inkább a pezsgő és az egyéb, égetett szeszes italok iránt nagyobb az érdeklődés.

Körképünkből az is kiderült, hogy a vásárlók felismerték: a minőségi hazai bort termelők borainak ár-érték aránya sokkal jobb, mint az európai és az újvilági termelőké, ezért az importtermékek aránya általában nem haladja meg a 2-3 százalékot.

A borimport az Aldiban van jelen a legnagyobb hangsúllyal: a kínálatuk háromnegyedét adó magyar pincészetekből származó borok mellett megtalálhatók Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Dél-Afrika és Dél-Amerika borai, de szezonális jelleggel Új-Zéland, Németország, Ausztria vagy az Egyesült Államok különféle tételeivel is találkozhatnak a vásárlók.

A Lidl pedig az exportban erősített az utóbbi időben: az idén ötödik alkalommal megrendezett Lidl Wine Expo Hungary révén Európa tíz országának több mint ötezer Lidl üzletében kaphatók ma már magyar borok.

Így az áruházlánc közreműködésével a magyar borászatok tavaly 6,1 millió palack bort exportáltak. Ez egyrészt a másfélszerese a 2015-ös mennyiségnek, és a teljes magyar borexport 11 százalékát adja, másrészt a vállalat által 2016-ban értékesített magyar borok 52 százalékát fedi le. A KSH adatai szerint egyébként Magyarország bor-külkereskedelmi egyenlege (gyöngyöző bor és pezsgő nélkül) a 2017. január–szeptemberi időszakban mennyiségben 11 százalékkal javult, értékben 6 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához viszonyítva.

Az Aldi vásárlói a 600-800 forintos borokat részesítik előnyben, a SPAR forgalmának nagy része az 1000 forintnál olcsóbb borokból származik, a Tesco pedig az 1200 forint körüli és az alatti értéket jelölte meg, mint a legnépszerűbb ár­szeg­menst.

Áru­ház­lán­con­ként a leg­olcsóbb és a legdrágább tételek után kutatva megállapíthatjuk, hogy a legtöbb helyen már 300 forint körüli palackárakkal is találkozhatunk az alsó polcokon, a plafon pedig rendszerint 9-10 ezer forint. Ettől eltérően az Aldinál és a Lidlnél 1600, illetve 1700 forint a legmagasabb ár, az Auchan viszont 120 ezer forintos bort is tart készleten, amely egy különleges díszcsomagolású Royal Tokaji Essencia 2008.

Az értékesített bormennyiség 44 százaléka vörös-, 33 százaléka fehérbor, 23 százaléka pedig rozé a SPAR-nál, a versenytársaknál is ehhez hasonlók az arányok. A Tescónál 40, 35, illetve 25 százalék a megoszlás, az Aldi üzleteiben viszont a kínálat mintegy felét adják a vörösborok, csaknem 40 százalékát a fehérek, egytizedét a rozék. A Lidlben még ennél is dominánsabb a vörösborok értékesítése: 60 százalékos részt tesznek ki, míg 30 százalék jut a fehérboroknak, 10 a rozéknak. Az Auchan úgy látja, egyre népszerűbbek a felsőbb kategóriás, prémiumtermékek.

Az év utolsó hónapjaiban, az ünnepek közeledtével és a hidegebb időjárás beköszöntével erősödik a vörös- és fehérborok aránya, a rozéfogyasztás pedig csökken. Az ünnepek alatt kiemelkedően keresettek a tokaji édes fehér-, illetve a szekszárdi és villányi vörösborok.

Forrás: 
Világgazdaság

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Aranyat érő CARASSIA a Szilágyságból

Megismételte és felülmúlta a tavalyi sikert a magyarországi érdekeltségű, észak-erdélyi Kárászteleki Pezsgőpincészet. Az idei Nemzetközi Champagne és Pezsgő Világbajnokságon (CSWWC 2018) egy CARASSIA tétel aranyérmes, egy másik pedig ezüstérmes lett.

Brexit: reménykednek az ír gazdák

Zökkenőmentes agrárkereskedelemre számítanak az ír gazdák hazájuk és az Egyesült Királyság között a Brexitet követő időszakban is. A brit szándékokra alapozott reményeket azonban könnyedén szétzúzhatja a valóság.

Nincs lemaradásban a szőlő Vas megyében

A szőlő nagy része a megelőző védekezésnek köszönhetően egészséges. Érési stádiumba lép, nincs lemaradásban a gyümölcs Vas megyében.

Nagy sörteszt: a Nébih atomjaira bontotta a dobozosokat

A nyár és a meccsnézés egyik sláger termékét, a világos dobozos söröket tesztelte Szupermenta projektjében a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). Első alkalommal fordul elő, hogy mindent rendben találtak a szakemberek, még jelölési hiba sem akadt.

Drágult a bor, szűkült a piac, pedig a minőséggel nincs gond

A belföldi borfogyasztás jelentős visszaesése miatt a borkivitel bővítését sürgette a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) főtitkára az Országgyűlés mezőgazdasági bizottság szőlő-, bor-, pálinka albizottságának csütörtöki ülésén.

Két véglet között mozognak a mezőgazdasági termelői árak

A mezőgazdasági termelői árak májusban 0,6 százalékkal nőttek az egy évvel korábbiakhoz képest. Az emelkedés a növényi termékek árának 4,6 százalékos növekedéséből és az élő állatok és állati termékek árának 6,4 százalékos csökkenéséből tevődik össze.

A furmintnak is jár a flanc

Számít-e, hogy milyen pohárból isszuk a bort? A borszakértők erre határozott igennel válaszolnak, ezért létezik komoly borvidékeknek, és a kiemelt fontosságú fajtáknak saját pohara.

Tolnában már augusztus közepén indulhat a szüret

Várhatóan augusztus közepén elkezdődik a szüret Tolna megye két borvidékén. A termelők azt mondják, ilyen korai betakarításra nem is emlékeznek. Már színesedik az oportó, a Néró és egy-egy színes szemet már a később érő fajtákon is lehet találni. A termés szépnek ígérkezik, legalábbis ott, ahol a szőlőt meg tudták védeni a lisztharmattól.

Egyedi palack készül az Egri borvidék csúcsminőségű borai számára

Egyedi palack készül az Egri borvidék csúcsminőségű borai számára - tájékoztatta Eger és térsége országgyűlési képviselője az MTI-t.

Kéthetes előnyben a szőlő Villányban

Esős júniuson vagyunk túl, a párás, esős, meleg idő fokozott figyelmet igényel a gazdáktól. Oda kell figyelni, hogy szellős legyen a lombfelület és a növényvédő szereket kellő időben kijuttatni, abszolút kézben tartható. A Villányi Borvidéken minden rendben, a minőség továbbra is jó és a mennyiséggel is elégedettek lehetnek a gazdák.