Back to top

Az ünnepek hajtják a borkereskedelmet is

Az évi 8-10 millió palack bort értékesítő áruházláncok is öt-hét százalékos bevételnövekedéssel számolnak idén, van, ahol a forgalom ötödét, másutt akár a harmadát hozza az ünnepi időszak.

A borértékesítésből származó éves forgalom nagyságrendileg 7,5 milliárd forintot tesz ki, ez 9,5 millió palack eladásából származik – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR. Az eladások 20 százaléka a november–decemberi időszakra koncentrálódik, az idei év egészétől pedig 5-7 százalékos növekedést vár a társaság, de a versenytársak is hasonló mértékű bővülésre számítanak. Az értékesített mennyiséget szintén számszerűsítő áruházláncok közül a Lidl több mint 10 millió palackról számolt be, az Auchan pedig 7,5 millióról. Ez utóbbi is azt tapasztalja, hogy az eladások 20 százaléka az év végi ünnepekhez kapcsolódik, a Lidlnél ez az arány a 30-35 százalékot is eléri.

A CBA szerint a borértékesítés év végi felfutása összhangban áll az egyéb termékeknél tapasztalt bővüléssel, ez az időszak az Aldi hálózatában is kiemelkedő, a pezsgőértékesítésnél pedig erős szezonalitást érzékel mindkét lánc. A Tesco arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a hipermarketekben a karácsony és a szilveszter nem annyira kiemelkedő a borok szempontjából, ilyenkor inkább a pezsgő és az egyéb, égetett szeszes italok iránt nagyobb az érdeklődés.

Körképünkből az is kiderült, hogy a vásárlók felismerték: a minőségi hazai bort termelők borainak ár-érték aránya sokkal jobb, mint az európai és az újvilági termelőké, ezért az importtermékek aránya általában nem haladja meg a 2-3 százalékot.

A borimport az Aldiban van jelen a legnagyobb hangsúllyal: a kínálatuk háromnegyedét adó magyar pincészetekből származó borok mellett megtalálhatók Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Dél-Afrika és Dél-Amerika borai, de szezonális jelleggel Új-Zéland, Németország, Ausztria vagy az Egyesült Államok különféle tételeivel is találkozhatnak a vásárlók.

A Lidl pedig az exportban erősített az utóbbi időben: az idén ötödik alkalommal megrendezett Lidl Wine Expo Hungary révén Európa tíz országának több mint ötezer Lidl üzletében kaphatók ma már magyar borok.

Így az áruházlánc közreműködésével a magyar borászatok tavaly 6,1 millió palack bort exportáltak. Ez egyrészt a másfélszerese a 2015-ös mennyiségnek, és a teljes magyar borexport 11 százalékát adja, másrészt a vállalat által 2016-ban értékesített magyar borok 52 százalékát fedi le. A KSH adatai szerint egyébként Magyarország bor-külkereskedelmi egyenlege (gyöngyöző bor és pezsgő nélkül) a 2017. január–szeptemberi időszakban mennyiségben 11 százalékkal javult, értékben 6 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához viszonyítva.

Az Aldi vásárlói a 600-800 forintos borokat részesítik előnyben, a SPAR forgalmának nagy része az 1000 forintnál olcsóbb borokból származik, a Tesco pedig az 1200 forint körüli és az alatti értéket jelölte meg, mint a legnépszerűbb ár­szeg­menst.

Áru­ház­lán­con­ként a leg­olcsóbb és a legdrágább tételek után kutatva megállapíthatjuk, hogy a legtöbb helyen már 300 forint körüli palackárakkal is találkozhatunk az alsó polcokon, a plafon pedig rendszerint 9-10 ezer forint. Ettől eltérően az Aldinál és a Lidlnél 1600, illetve 1700 forint a legmagasabb ár, az Auchan viszont 120 ezer forintos bort is tart készleten, amely egy különleges díszcsomagolású Royal Tokaji Essencia 2008.

Az értékesített bormennyiség 44 százaléka vörös-, 33 százaléka fehérbor, 23 százaléka pedig rozé a SPAR-nál, a versenytársaknál is ehhez hasonlók az arányok. A Tescónál 40, 35, illetve 25 százalék a megoszlás, az Aldi üzleteiben viszont a kínálat mintegy felét adják a vörösborok, csaknem 40 százalékát a fehérek, egytizedét a rozék. A Lidlben még ennél is dominánsabb a vörösborok értékesítése: 60 százalékos részt tesznek ki, míg 30 százalék jut a fehérboroknak, 10 a rozéknak. Az Auchan úgy látja, egyre népszerűbbek a felsőbb kategóriás, prémiumtermékek.

Az év utolsó hónapjaiban, az ünnepek közeledtével és a hidegebb időjárás beköszöntével erősödik a vörös- és fehérborok aránya, a rozéfogyasztás pedig csökken. Az ünnepek alatt kiemelkedően keresettek a tokaji édes fehér-, illetve a szekszárdi és villányi vörösborok.

Forrás: 
Világgazdaság

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Egy pécsi "tüke" sikerei

Azt ugyan már tudtuk, hogy a pécsi Colonus Borház a Portugieser du Monde 2017-es versenyén, Portugieser alapú házasítások kategóriában, Pécsi Cuvée 2016-os borával Champion díjat nyert, ám közelebbi ismerkedésre csak most tudtunk sort keríteni. Jobbágy Kornél, a vinotékásból lett borász mesélt a borkészítési filozófiájáról a Magyar Sommelier Szövetség tagjainak.

Visszaszorulóban a feketézés a fakereskedelemben

A faanyag kereskedelemben bevezetett nyomon követési rendszer és a rendszeres ellenőrzések hatására tisztult az ágazat, ugyanakkor a Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatal (NÉBIH) 2017-ben közel 100 faanyag kereskedő tevékenységét korlátozta ideiglenesen vagy véglegesen. Továbbra is kérik a lakosságot, hogy online vásárlásnál legyenek körültekintőek a fogyasztók.

Nem tett jót az enyhe tél a tűzifa kereskedelemnek

Piaci körképünkben erdőgazdaságokat és tüzépeket kérdeztünk meg arról, hogy az időjárási viszonyok miatt hogyan alakult a termelés, a kereslet és az árak. Az erdészetek országszerte küzdenek az enyhe idő miatti kisebb-nagyobb kitermelési lemaradásokkal, de igyekeznek tartani a vállalásokat. A tavalyi kétszeri áremelkedés óta stagnál a tüzifa ára, igaz, az enyhe tél visszavetette a keresletet is.

Termékvisszahívás a Metrónál

Több terméke visszahívását rendelte el a Metro. Az áruházlánc tájékoztatása szerint az egykilós, Aro márkájú füstölt lazacról, illetve a 0,75 literes üveges Szentkirályi szénsavmentes ásványvízről van szó.

Az élelmiszerfogyasztás is táplálta a kiskereskedelmi forgalom növekedését

Az elemzőket meglepte, hogy az élelmiszerértékesítés növekedése is hozzájárult a kiskereskedelmi forgalom tavaly novemberi dinamikus emelkedéséhez, amely prognózisuk szerint az idén is folytatódik.

Ezek a legjobb borok

Györgykovács Imre 2015-ös Nagy-Somlói Furmintja és Koch Csaba 2012-es Villányi Csanád Cuvée-je nyerte el a Magyar Borszakírók Körének Magyar Bor Nagydíját.

Tényleg bio a biobanán

22 banántételt vizsgáltatott meg a német Öko-Test Magazin a legkülönfélébb növényvédő szerek maradékait keresve, és sajnos talán nem lepődünk meg a laborvizsgálatok eredményén: a konvencionális termesztésből származók tele vannak szermaradékkal.

Bátran megkerülhetik a kasszát

A holland Albert Heijn lánc egyik üzletében már élesben tesztelik a „tap to go” technológiát, amelynek lényege, hogy a vevők a kiválasztott terméket a pultnál azonnal kifizethetik, és a pénztárazás teljes mellőzésével távozhatnak a boltból.

Hoz-e árcsökkenést az áfaváltozás?

Akár újévi találós kérdés lehetne, hogy mennyi a hal, a sertésbelsőségek és vágási melléktermékek, valamint az internet közös nevezője. A helyes megoldás az öt, ugyanis január elsejétől azonos áfakulcs alá tartoznak. A feldolgozók alapvetően örülnek, bár a kiskereskedelmi hatásokkal kapcsolatban szkeptikusak, ahogy az egyszeri fogyasztó is - derül ki a haon.hu összefoglalójából.

Készül a jégbor: balatoni szüret decemberben

Csaknem egy hektáron szüreteltek cabernet szőlőt az Országh Pincészetnél. Jégbor készül a leszedett fürtökből. A jégbort kuriózumnak szánják, s reménykednek benne, hogy jövő év tavaszára elkészülnek vele.