0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Mire jó egy borásznak a Google Cégem?

Vannak, amelyeket olyan természetesnek veszünk, hogy fel sem tűnnek, de a Google által nyújtott szolgáltatások, eszközök és alkalmazások közül sokról valószínűleg nem is tudunk. Magánemberként számos szolgáltatást használunk, legyen az egy fotómegosztó vagy archív képadatbázis, azonban léteznek kifejezetten a cégekre szabott funkciók is.

Míg magánemberként érdekes lehet a Life magazin másfél évszázadot átívelő, több tízmillió beszkennelt képet tartalmazó fotóarchívuma, vagy a Panoramio, ami egy térképhez kötött fotómegosztó program, addig léteznek kifejezetten a cégek számára hasznos funkciók. Ezek közül most a Google Cégem (angolul: Google My Business) rendszerével ismerkedünk meg, ami egy ingyenes szolgáltatás.

A Google-univerzum

Mielőtt rátérnénk erre az alkalmazásra, tekintsük át röviden a hátterét. A Google-t 1998-ban alapították, ma is kaliforniai központtal működik, de már több tízezer embernek ad munkát. Nem véletlen, hogy leginkább keresőmotorjáról ismert ez a cég, amelynek kommunikációja szerint célja „a világ összes információjának rendezése, univerzálisan elérhetővé és hasznosíthatóvá tétele”.

Számtalan eszköze közül jó néhány hasznosítható egy vállalkozás számára. Ilyen a weboldalak forgalmát, működését vizsgáló Analytics, a cégen belüli közös munkát lehetővé tévő Drive tárhelyszolgáltatás, a dokumentum- és a táblázatkezelő, de ide tartozhat a közös naptár, valamint az egyes kommunikációs felületek is. A Trends segít abban, hogy egyes érdeklődési körökben a meghatározott országokban melyek a legkeresettebb témák. Van programja kérdőívek elkészítésére, felmérések lebonyolítására, a Think with Google segítségével pedig rendszeresen tájékoztat felmérésekről, kutatásokról.

Mit ad a Google Cégem?

Pincészetünk Google Cégem fiókjának létrehozásával és gondozásával elsősorban azokat a felhasználókat érhetjük el, akik a hazai és nemzetközi értelemben is egyaránt legszélesebb körben használt keresőt, a Google-t vagy annak térképes keresőjét, a Google Térképet (angolul: Google Maps) használják.

A Google Cégem önálló felület, akár egy Facebook-oldal. És bár a két jelenlét intenzitásában, részletgazdagságában eltér egymástól, előbbit sem érdemes elhanyagolni. Ennek már csak az is az oka, hogy jóval kevesebb adminisztrátori beavatkozást igényel – ha egyszer az alapvető elemeit összeraktuk, már nem szükséges rajta olyan rendszeres munkát végeznünk, mint a Facebook- vagy az Instagram-oldalunkon, amelyek szinte állandó jelenlétet követelnek tőlünk.

E funkció legnagyobb jelentőségét az adja, hogy ha valaki a cégünkre keres a Google oldalán, akkor az organikus találatok között nemcsak saját felületeink – honlapunk, Facebook-oldalunk – és a ránk vonatkozó hivatkozások jelennek meg, hanem ez a pár másodperc alatt könnyen áttekinthető felület, amelynek segítségével egy potenciális vásárló rögtön hívhat minket, láthatja a nyitva tartásunkat, a címünket, és akár útvonalat is tervezhet hozzánk.

Azon cégek számára, ahol van kapacitás a rendszeres frissítések elvégzésére, ez az eszköz egy újabb felületet kínál a borászattal kapcsolatos aktualitások közzétételére. Azzal valószínűleg mindenki tisztában van, hogy a mai sokszínű világunkban egyik kommunikációs csatorna sem lehet önmagában biztosíték a sikerre. Így attól függően, hogy ki mennyi időt, energiát tud áldozni a különböző felületek frissítésére, kell döntenie arról, hogy a pincészettel kapcsolatos eseményekről hány csatornán ad hírt. A saját kezelésű eszközök közül a honlap frissítése, a hírlevél kiküldése, a Facebook- és az Instagram-oldalra történő posztolás fordul elő leggyakrabban, és ha ezek mellett még van kapacitásunk, akkor a Google Cégem oldalon is megjelentethetünk bejegyzéseket. Ha szervezetten dolgozunk, időt spórolhatunk azzal, ha ugyanazt az információt – persze kissé módosított formában – minden felületen megjelentetjük. Így az egyenként elérhető több száz vagy több ezer felhasználó már egy magas számot adhat ki.

A Google Cégem felületén ugyancsak lehetőség van a vásárlóinkkal való kapcsolat erősítésére azáltal, hogy a hozzánk küldött üzenetekre vagy a rólunk szóló értékelésekre válaszolunk. A rendszer további előnye, ami keresőmotor létéből fakad, hogy minden hónapban részletes elemzést kapunk arról, hogy milyen módon találtak rá céges felületünkre az emberek.

Ha létrehoztuk a Google Cégem regisztrációnkat, a rendszer arra is lehetőséget biztosít, hogy egy önálló, ingyenes honlapot alakítsunk ki. Ezt főleg azoknak érdemes kihasználni, akiknek egyelőre nincs saját weboldaluk, hiszen gyorsan összeállítható, és csak az időnket, illetve pár jó minőségű képet igényel – hátránya ugyanakkor, hogy ez egy sablonra épül, így messze nem lehet olyan mértékben személyre és igényekre szabni, mint egy egyéni, programozó által létrehozott honlapot. Az sem lényegtelen, hogy ez nem a mi tulajdonunkban álló honlap, így nem élvezzük azokat a garanciákat, mintha a sajátunk lenne. Az oldal linkje bizonyos mértékig testre szabható, ugyanakkor business.site végződéssel jelenik meg.

Most pedig tekintsük át az egyes elemeket részletesebben!

Általános funkciók

Mielőtt belemennénk a részletekbe, fontos kiemelni, hogy bár a legkényelmesebben asztali számítógépen vagy laptopon végezhetjük el az alapbeállításokat és az esetleges frissítéseket, de az okostelefonra letölthető Google Cégem alkalmazással akár a szőlőben is módosíthatunk a nyitva tartásunkon, vagy reagálhatunk a rólunk írt véleményre.

Mégis, hogyan kezdjük el? Amire mindenképpen szükség lesz, az egy Gmail-fiók vagy más céges e-mail. Ezt követően vagy a Google Cégem oldalon, vagy közvetlenül a kereső- vagy a térképprogramban indíthatjuk el a regisztrációt. Ezen a ponton fontos alaposan átgondolni, hogy milyen e-mail címen keresztül zajlik le a bejelentkezés – praktikus, ha ez egy központi, céges cím, amely biztosan a borászat birtokában marad. Ha ugyanis a később leírt hitelesítési fázist egy alkalmazottunk egy külsős e-mail címen végzi el, és nem ad hozzáférést más kollégáknak a fiókhoz, előfordulhat olyan kellemetlen helyzet, amikor egy volt alkalmazott az egyetlen, aki hozzá tud férni a céges felületünkhöz.

Miután kiválasztottuk a céget, amelyet kezelni szeretnénk, egy igazolási folyamaton kell átesnünk. Ennek keretében telefonon, e-mailen vagy postán keresztül kapunk egy kódot, amelyet meg kell adnunk, ezzel igazolva, hogy az adott cég mögött valóban mi állunk.

Általában mi választhatjuk ki, hogy milyen elérhetőségre küldjék a kódot azok közül, amelyeket a Google már eddig is az adott céghez rendelt. A gyakorlatban a legegyszerűbbnek a telefonos igazolás bizonyul, ebben az esetben miután jóváhagytuk, hogy az adott telefonszámon kapjuk meg a kódot, pár másodpercen belül egy automata hívja is a számot, ahova bediktál angolul egy számsort. Erre érdemes felkészülni papírral, ceruzával, mert a beszélgetés kezdetén rögtön a számot kezdi diktálni, ha viszont lemaradtunk róla, igény esetén újra elismétli.

Bármilyen módon is zajlott le a regisztráció, ha sikeres, egy kezelőfelületen lehetőségünk van a vállalkozás adatainak megadására és a meglévők módosítására. Az oldal létrehozásakor a legfontosabb az alapvető információk feltüntetése, hiszen a keresőben elsősorban ez érdekli az embereket: a cég neve, címe, telefonszáma, honlapja.

Ha ezzel elkészültünk, következhet néhány kép feltöltése, amely minél több szempontból mutathat be minket. Így érdemes az ültetvényeinket, a pincénket, a csapatunkat, a kóstolótermünket a világ elé tárni. Akár az online világ felületeire általában, úgy erre is igaz, hogy a minőségi képek jelentősége óriási. Ahogy egyre rövidülnek a szövegek, amelyeket a felhasználók elolvasnak, úgy nő annak a jelentősége, hogy pincészetként millió alkalmunk kínálkozik olyan képanyag elkészítésére, ami érdekli az embereket. Gondoljunk csak bele, mennyivel könnyebb gyönyörű dűlőkről, hangulatos pincékről, borospoharakról az emberek számára vonzó képeket feltölteni, mint ha mosóport kellene ismertté tennünk.

Fontos, hogy bár ez az oldal nem igényel olyan jellegű folyamatos figyelmet, mint a közösségi médiafelületek, azért ebben az esetben sem csak egyszer az életben kell foglalkoznunk vele.

Ha változna a nevünk – sok pince esetében tapasztalható, hogy rendszerezi vagy módosítja a korábbi elnevezését, a pincészetből birtok, a borászatból pince lehet –, a címünk, a telefonszámunk vagy a nyitva tartásunk, fontos, hogy ezt minden online és egyéb felületünkön módosítsuk, szinkronizáljuk.

Ugyancsak visszatérő probléma, hogy folyamatosan nyitva tartó helyszínek esetében az ünnepi időszakban nem módosítják a nyitva tartást. A Google Cégem, és szerencsére már egyre több egyéb platform is, biztosít arra lehetőséget, hogy egy szezonális, húsvéti vagy karácsonyi változás miatt ne kelljen az alapbeállításainkat átírni, hanem megadhatunk olyan átmeneti eltéréseket, amelyek az adott dátum elmúltával automatikusan törlődnek.

Az internetforradalom egyik következménye a kétirányú adatközlés elterjedése a céges kommunikációban is. Míg régen a cégek hirdetések révén tájékoztatták a potenciális ügyfeleiket, ma már az ügyfelek értékelhetik a vállalkozások teljesítményét. E rendszer pedig annyiban könnyíti meg a kétirányú kommunikációt, hogy a fogyasztók értékeléseire reagálási lehetőséget biztosít. Fontos ugyanakkor önmérsékletet tanúsítanunk, és higgadtan kezelni az esetleges negatív kommenteket, értékeléseket, hiszen válaszaink a későbbi vásárlóink számára is láthatóak lesznek.

Aktualitások megosztása

Persze egy cég nem csak az alapvető kontaktadatokról szól. Ha pedig tudunk rá időt szánni, ez a platform is lehetőséget biztosít arra, hogy

megjelenítsük a cégünkkel kapcsolatos aktualitásokat, például egy új évjárat debütálását, a szürettel kapcsolatos helyzetjelentést, egy karácsonyi borcsomagajánlatot.

A bejegyzésekhez – más felületekhez hasonlóan – itt is képet és szöveges információkat lehet adni, ezen túl azonban kiegészíthetjük egy linkkel, amely további információkhoz, foglaláshoz, jelentkezéshez, vásárláshoz, ajánlatmentéshez vezet. Ezen kívül létrehozhatunk eseményt is, amelyet dátum és időpont megadásával egészíthetünk ki.

Statisztikák

Mindig hasznos az, ha mérni tudjuk tevékenységünk eredményét, ismertségünk alakulását. Egy borászati tevékenységet ellátó kisvállalkozás marketingmunkákért felelős munkatársainak pedig meg kell becsülni, ha a céghez kapcsolódó adatokhoz ingyen juthat hozzá. Milyen adatok derülnek ki ezekből a jelentésekből?

Megtudjuk, hogy a választott időtávban, ami lehet egy hét, egy hónap vagy egy negyedév is, összesen hányan találtak ránk a keresőben és a térképen, és hogy ebből mennyien kerestek közvetlenül ránk, vagy mennyien bukkantak ránk, míg kategóriákat, termékeket vagy szolgáltatásokat kerestek. Elkülönítve azt is ellenőrizhetjük, hogy miként viszonyulnak egymáshoz a keresőből és a térképből érkező találatok.

Jó ezzel tisztában lenni, ugyanakkor az is lényeges, hogy ezen felhasználók közül hányan vannak azok, akik továbbléptek felénk, így meglátogatták a weboldalunkat, útvonalat terveztek hozzánk vagy felhívtak minket telefonon. Ezen belül is kaphatunk további, részletesebb adatokat az útvonaltervezés kapcsán, hogy a hét melyik napján hívtak minket a leggyakrabban, voltak-e visszatérő ügyfeleink, vagy mikor látogatnak hozzánk a legtöbbször (a hét napjára és akár annak óráira lebontva). Kiderül az is, hogy más hasonló vállalkozásokhoz képest a mi képeinket az átlagosnál többen vagy kevesebben nézik-e meg.

Ismerve azt, hogy a pincészeteknél a legtöbb esetben csak korlátozott erőforrások állnak rendelkezésre a marketingfeladatok elvégzésére, ezen online funkció kapcsán leginkább a céges felület korrekt kialakításának szükségességére hívjuk fel a figyelmet, valamint az alapadatokban beálló változások esetén történő frissítésre. A rendszeres posztolást abban az esetben javasoljuk, ha erre van még kapacitás, emiatt honlapunk, hírlevelünk és közösségi médiaoldalaink frissítését nem érdemes elhanyagolni.

Forrás: Borászati Füzetek