Back to top

Nem elég leporolni - a gépek téli tárolása, karbantartása

A télbe haladunk. Most aztán egy tekintetben megint kiderülhet, hogy a jó gazda gondosságával zártuk-e az elmúlt évet. A kérdés az lehet: megbecsüljük-e, hogyan tároljuk tavaszig a kisebb-nagyobb értékű gépeinket? Még semmi sem késő!

Mit kell, kellett volna tenni az ősszel, illetve a tél elején? Ezt azáltal is nyomon követhetjük, hogy látszanak- e rozsdafoltok a gépek felületén, különösen azokon az alkatrészeken, részegységeken, amelyek fél éve még a talajmunkák közben a jó anyafölddel érintkeztek. Ezek azok a szerkezetek – kormánylemezek, kultivátorkapák, tárcsalapok stb. –, amelyek felületét gyárilag sem, a gazdaságban sem szükséges festegetni, de a rozsdától megvédeni, igen. Viszont ezek használaton kívül – így a téli tárolás 5-6 hónapos időszaka alatt – a korróziónak leginkább kitettek.

Csak pótcselekvés

Mit kellett volna velük tenni, mielőtt jó esetben fedett helyre tároltuk be, esetleg valamelyest letakartuk a téli csapadék elől, vagy éppen a „csillaggarázsba”, a szabad ég alá sorakoztattuk? Természetesen célszerű volt – ha talajművelő, vagy ha, mondjuk szálas betakarító, talajelmunkáló gép stb. – a sártól, portól megtisztítani. A legkisebb gazdaságban is adódhatott némi fáradt olaj, vagy olcsóbb zsír, amivel a fényes felületeiket le kellet volna kenni.

Azért érdemes ezt még ilyenkor is szóba hozni, mert ha mulasztottunk,

néhány esetben a gépmegóvás egy-két fázisa utólag is elvégezhető.

Persze ez csak némi haszonnal járó pótcselekvés. A rozsda ugyanis a tavaszi, nyári munkákig még hátralévő hónapokban „bevésheti” magát az ekevasak, a kormánylemezek, a gyűrűs hengerek, a kaszálógépek, vagy éppen a vágóasztalok munkaközben tavaly kifényesedett felületeibe. Ha pedig a rozsda ezt már megtette, akkor számos gépelem, alkatrész munkája – szó szerint! –, kevésbé indul simán tavasszal, nyáron.

Rágcsáló a gépben

Akár gondosak, akár kevésbé gondosak voltunk, érdemes ilyentájt „körülszimatolni” az értékesebb gépeket, kombájnokat, vetőgépeket, de még az erőforrással rendelkező egyéb motoros gépeket is. Miért? Ha például csak úgy „letettük”, félretettük a gépszínben, vagy a gépudvarban az arató-cséplőt, a bálázót, vagy a vetőgépet úgy, hogy nem tisztítottuk meg belsejüket ősszel gondosan, mostanra beléjük fészkelhetett néhány rágcsáló. Miközben ezek az ott maradt terményből lakmározhatnak, hajlamosak az ékszíjakat, vagy a szövetalapú részeket, gyenge vezetékeket elrágni. Nézzünk, „szimatoljunk” utána, (netán kihelyezett egyszerű csapdával kontrolláljuk a jelenlétüket), mert a rágcsálók károkozása csak fokozódhat, például aratásig.

Az ékszíjak helyzetének átnézése persze külön is fontos lehet. Nem lett volna szabad a munkából kiállított gépeken üzemi feszítettségre beállított ékszíjakat úgy hagyni. Ha nem is szereltük le, nem akkora vétek, mintha totál feszesen végig teleltetjük ezeket a gépeken. Különösen, ha nagyon spanoltak, még nem késő engedni a feszességükből.

Fontos az alátámasztás

Hasonló a helyzet a gumiabroncsokkal. A mezőgazdaságban ritkán esik szó arról, hogy ezeket, a terhelésnek, olykor a túlterhelésnek többnyire alaposan kitett, „feszülő” járószerkezeti részeket még a nyári használaton kívül is, de télire mindenképpen kezeljük le: mondjuk szilikon alapú anyaggal (mint, ahogy ezt a személygépkocsiknál is nagyon fontosnak tartjuk).

Viszont azért kell szólnunk róla, mert a gyakorlatban a gumiabroncsokat sokan a több mázsás, vagy a több tonnás munkagépeken, felfújt állapotban tartják, „tárolják”. Ez eleve helytelen! Hát még az – s ezt érdemes ilyentájt szintén megnézni –, hogy ha már a félretett pótkocsikon, kombájnokon, traktorokon, magajárókon rajta vannak is a kerekek, alá vannak-e támasztva a tengelyeik? Azért, hogy a nagy súly ne terhelje hónapokig a köpenyek anyagát, szöveteit ugyanazon a felületen. A keréknyomások csökkentésével, a terhelt kerekek átfordításával kímélhetjük a gumiabroncsokat. A tökéletes, a legszakszerűbb megoldást persze az követte, aki a köpenyeket zárt, viszonylag száraz helyen tartja tavaszig.

A gazdautód is tudja

S ha már a zárt helyet említettük: minimális követelmény volt és lesz a gép indító és működtető „különleges” erőforrásainak, akkumulátorainak állapotát megnézni. Így még jóval a szezonkezdet előtt mindenképpen ellenőrizzük állapotukat. Főként akkor, ha eddig még „rájuk se néztünk”, holott a jó szakember ez utóbbiról sem feledkezhet meg a hideg napokban. Az ősszel félig lefáradt, netán kimerült akkumulátorok feszültségét, áramleadási készségét megállapító mérést akár már a szakiskolán némi műszaki ismeretre szert tett gazdautódra is rábízhatjuk. Persze, ha a legkisebb gondot észleltük a szezon végén az akkumulátorokkal, ellenőrzésüket, gondozásukat képzett, gyakorlott szakemberre célszerű bízni.

Természetesen az is kérdés lehet, hogy egyáltalán elindul-e gép, a motor, van-e fedél mindegyik fölött a nagy havazások idején? Vagy csak éppen annyi fedett tárolóval rendelkezik-e a gazdaság, amennyi alatt a termények tárolását megoldhatta. Sajnos vegyes a kép, sok az elhanyagolt gép, nem kell más bizonyíték, mint vonatból, vagy autóból kinézni a tanyákra, gépudvarokra.

Forrás: 
Kistermelők Lapja
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kistermelők Lapja 2017/12 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Dutra-találkozó lesz Komáromban

Az egykor Kispesten gyártott Dutra rakodók és traktorok rajongói tartanak találkozót szombaton a komáromi Petőfi Sándor Művelődési Házban.

Technológiai újdonságok az AXIÁL standon, az AgrárgépShow szakkiállításon

A hagyományokhoz hűen az AXIÁL Kft. 2019. január 23. és 26. között ismét megrendezi 5-let Show névre keresztelt színpadi produkcióját, melyet naponta kétszer, 11:00 és 13:30 órai kezdettel tekinthetnek meg a látogatók a Hungexpo D pavilonjában.

Magyar tulajdonban maradt a csornai mezőgazdasági alkatrészeket gyártó cég

Magyar tulajdonban maradt a Hantech Zrt. A csornai székhelyű mezőgazdasági alkatrészeket és részegységeket gyártó céget a közelmúltban Leisztinger Tamás vásárolta meg.

Nagydíjat kapott az AXIÁL gépe az AgrárgépShow pályázatán

Nagydíjas lett a CLAAS TUCANO 450 kombájn, különdíjas lett a Fendt 900 Vario MT széria, a Horsch Leeb 4 AX vontatott szántóföldi permetező és a Berthoud VANTAGE vontatott szántóföldi permetező is az AgrárgépShow pályázatán.

Sofőr nélkül, rekord sebességgel tolta le a havat a Valtra

Országúti hóeltakarításban állított fel 73,17 km/h sebességi világrekordot Dél-Finnországban, egy vezető nélküli (autonóm) Valtra T254 Versu traktor.

Medvegázolások Erdélyben

Két medvét gázoltak el két nap alatt az erdélyi utakon. Személyi sérülés egyszer sem történt, de az egyik állat elpusztult a balesetben, a másik pedig sérülten is elmenekült a helyszínről.

Szívvel, lélekkel a 2019-es AgrárgépShow kiállításon is

A hazai agrárszakma csúcsrendezvénye 2019-ben sem marad el! Az egyik legnagyobb kiállító, az AXIÁL Kft. január 23. és 26. között újfent a Budapesti Hungexpo Vásárközpont 5000 négyzetméteres D pavilonjában várja meglévő és leendő partnereit.

Futurisztikus traktor már létező technológiákból összerakva

Futurisztikus MTZ modellt mutattak be a BelarusCrossway elnevezésű fehérorosz gazdasági fórumon november végén Minszkben. Az új MTZ modell érdekes koncepciójának kigondolója Alexander Nasyr, a Minszk Traktorgyár fiatal formatervezője.

Hogy került gumi a traktorra?

1928-ban a Continental elsőként vezette be az európai piacra a traktorok számára készült sürített levegős gumiabroncsot. A kilencven év során végrehajtott fejlesztések biztosították a Continental nemzetközi sikerét a gumiabroncs ágazatban. Az elkövetkező években a vállalat azt tervezi, hogy bővíti a kínálatot erre a szegmensre.

Új megjelenésű török ​​traktorok törnek be az uniós piacra

Törökország a közelmúltban komoly traktorgyártóként jelent meg Nyugat-Európa térképén. A Hattat, a Tumosan és az Armatrac, mellett, egy új gyártó, a Basak Traktor is beszállt az EU -s piacra.