Back to top

Nem elég leporolni - a gépek téli tárolása, karbantartása

A télbe haladunk. Most aztán egy tekintetben megint kiderülhet, hogy a jó gazda gondosságával zártuk-e az elmúlt évet. A kérdés az lehet: megbecsüljük-e, hogyan tároljuk tavaszig a kisebb-nagyobb értékű gépeinket? Még semmi sem késő!

Mit kell, kellett volna tenni az ősszel, illetve a tél elején? Ezt azáltal is nyomon követhetjük, hogy látszanak- e rozsdafoltok a gépek felületén, különösen azokon az alkatrészeken, részegységeken, amelyek fél éve még a talajmunkák közben a jó anyafölddel érintkeztek. Ezek azok a szerkezetek – kormánylemezek, kultivátorkapák, tárcsalapok stb. –, amelyek felületét gyárilag sem, a gazdaságban sem szükséges festegetni, de a rozsdától megvédeni, igen. Viszont ezek használaton kívül – így a téli tárolás 5-6 hónapos időszaka alatt – a korróziónak leginkább kitettek.

Csak pótcselekvés

Mit kellett volna velük tenni, mielőtt jó esetben fedett helyre tároltuk be, esetleg valamelyest letakartuk a téli csapadék elől, vagy éppen a „csillaggarázsba”, a szabad ég alá sorakoztattuk? Természetesen célszerű volt – ha talajművelő, vagy ha, mondjuk szálas betakarító, talajelmunkáló gép stb. – a sártól, portól megtisztítani. A legkisebb gazdaságban is adódhatott némi fáradt olaj, vagy olcsóbb zsír, amivel a fényes felületeiket le kellet volna kenni.

Azért érdemes ezt még ilyenkor is szóba hozni, mert ha mulasztottunk,

néhány esetben a gépmegóvás egy-két fázisa utólag is elvégezhető.

Persze ez csak némi haszonnal járó pótcselekvés. A rozsda ugyanis a tavaszi, nyári munkákig még hátralévő hónapokban „bevésheti” magát az ekevasak, a kormánylemezek, a gyűrűs hengerek, a kaszálógépek, vagy éppen a vágóasztalok munkaközben tavaly kifényesedett felületeibe. Ha pedig a rozsda ezt már megtette, akkor számos gépelem, alkatrész munkája – szó szerint! –, kevésbé indul simán tavasszal, nyáron.

Rágcsáló a gépben

Akár gondosak, akár kevésbé gondosak voltunk, érdemes ilyentájt „körülszimatolni” az értékesebb gépeket, kombájnokat, vetőgépeket, de még az erőforrással rendelkező egyéb motoros gépeket is. Miért? Ha például csak úgy „letettük”, félretettük a gépszínben, vagy a gépudvarban az arató-cséplőt, a bálázót, vagy a vetőgépet úgy, hogy nem tisztítottuk meg belsejüket ősszel gondosan, mostanra beléjük fészkelhetett néhány rágcsáló. Miközben ezek az ott maradt terményből lakmározhatnak, hajlamosak az ékszíjakat, vagy a szövetalapú részeket, gyenge vezetékeket elrágni. Nézzünk, „szimatoljunk” utána, (netán kihelyezett egyszerű csapdával kontrolláljuk a jelenlétüket), mert a rágcsálók károkozása csak fokozódhat, például aratásig.

Az ékszíjak helyzetének átnézése persze külön is fontos lehet. Nem lett volna szabad a munkából kiállított gépeken üzemi feszítettségre beállított ékszíjakat úgy hagyni. Ha nem is szereltük le, nem akkora vétek, mintha totál feszesen végig teleltetjük ezeket a gépeken. Különösen, ha nagyon spanoltak, még nem késő engedni a feszességükből.

Fontos az alátámasztás

Hasonló a helyzet a gumiabroncsokkal. A mezőgazdaságban ritkán esik szó arról, hogy ezeket, a terhelésnek, olykor a túlterhelésnek többnyire alaposan kitett, „feszülő” járószerkezeti részeket még a nyári használaton kívül is, de télire mindenképpen kezeljük le: mondjuk szilikon alapú anyaggal (mint, ahogy ezt a személygépkocsiknál is nagyon fontosnak tartjuk).

Viszont azért kell szólnunk róla, mert a gyakorlatban a gumiabroncsokat sokan a több mázsás, vagy a több tonnás munkagépeken, felfújt állapotban tartják, „tárolják”. Ez eleve helytelen! Hát még az – s ezt érdemes ilyentájt szintén megnézni –, hogy ha már a félretett pótkocsikon, kombájnokon, traktorokon, magajárókon rajta vannak is a kerekek, alá vannak-e támasztva a tengelyeik? Azért, hogy a nagy súly ne terhelje hónapokig a köpenyek anyagát, szöveteit ugyanazon a felületen. A keréknyomások csökkentésével, a terhelt kerekek átfordításával kímélhetjük a gumiabroncsokat. A tökéletes, a legszakszerűbb megoldást persze az követte, aki a köpenyeket zárt, viszonylag száraz helyen tartja tavaszig.

A gazdautód is tudja

S ha már a zárt helyet említettük: minimális követelmény volt és lesz a gép indító és működtető „különleges” erőforrásainak, akkumulátorainak állapotát megnézni. Így még jóval a szezonkezdet előtt mindenképpen ellenőrizzük állapotukat. Főként akkor, ha eddig még „rájuk se néztünk”, holott a jó szakember ez utóbbiról sem feledkezhet meg a hideg napokban. Az ősszel félig lefáradt, netán kimerült akkumulátorok feszültségét, áramleadási készségét megállapító mérést akár már a szakiskolán némi műszaki ismeretre szert tett gazdautódra is rábízhatjuk. Persze, ha a legkisebb gondot észleltük a szezon végén az akkumulátorokkal, ellenőrzésüket, gondozásukat képzett, gyakorlott szakemberre célszerű bízni.

Természetesen az is kérdés lehet, hogy egyáltalán elindul-e gép, a motor, van-e fedél mindegyik fölött a nagy havazások idején? Vagy csak éppen annyi fedett tárolóval rendelkezik-e a gazdaság, amennyi alatt a termények tárolását megoldhatta. Sajnos vegyes a kép, sok az elhanyagolt gép, nem kell más bizonyíték, mint vonatból, vagy autóból kinézni a tanyákra, gépudvarokra.

Forrás: 
Kistermelők Lapja
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kistermelők Lapja 2017/12 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Veterán traktorok: delejező erővel hatott a dutrafüst Borsfán

A fülek hallójáratait a felbőgő motorok kemény decibeljei alaposan próbára tették, csakúgy, mint a tüdőt a benzinfüst és a dízelgőz. Mégsem ágáltak ez ellen az emberek szombaton a faluban.

A pályázatok mozgatják a géppiacot idén is

Kétévi visszaesés után 2017-ben végre magára talált, és újra növekedésnek indult a hazai mezőgép-piac, és a prognózisok szerint idén is folytatódhat a bővülés. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet júniusi Agrárpiaci Információk című kiadványának gépértékesítési adataiból azonban az látszik, hogy átalakulóban van a gépkereslet.

Az öreg traktor sem vén traktor

Munka helyett szórakozni gyűltek össze a traktor(os)ok Csáfordon. Egy év kihagyás után ugyanis sokak nagy örömére újra, immár kilencedik alkalommal is megrendezték az öreg gépek találkozóját a településen. Ezt bizonyítja, hogy mintegy százötven traktor érkezett a rendezvényre.

Gépszemle bemutatót tartottak aratás előtt a gazdáknak

Gyakorlati aratási gépszemlét tartottak Tolnán, az Aranykalász Mezőgazdasági Termelő és Szolgáltató Szövetkezet Fácánkerti úton lévő gépműhelyében. Nem csak a gépeknek, de a gépek papírjainak is rendben kell lenniük, illetve tűzoltó készüléknek is lennie kell minden gazdánál aratás idején.

Újra hódít a KAMAZ

Ismét forgalomba kerülnek a hazánkban a rendszerváltás előtt rendkívül népszerű KAMAZ tehergépkocsik. A KAMAZ magyarországi partnereként a Duna Autó Zrt. forgalmazza a már európai szabványoknak megfelelő, EURO 6-os motorokkal és korszerű technikai tartalommal rendelkező, új generációs teherautókat.

Kettős jubileum Belvárdgyulán

A belvárdgyulai szövetkezet még 1982-ben kapta az első nyugati kombájnjait, a jogutód társaság pedig a napokban vásárolta meg a 25. vetészöld betakarítógépét. Az eseményhez a maga jubileumával csatlakozott a forgalmazó AXIÁL Kft. is: ez a 25. kombájn ugyanis a bajai cég által hazánkban eladott 2500. betakarítógép is volt egyben.

Stagnált az agrárgép lízing az első negyedévben

A járműpiac jelentős bővülése és a vállalkozások növekvő beruházási kedve miatt jelentős növekedést ért el a magyar lízingpiac az első negyedévben. A stagnálás ellenére a mezőgazdasági gépek finanszírozása immár 4 éve az egyik legstabilabban teljesítő piaci szegmens.

Hiába a modern géppark, nincs se szerelő, se traktoros

A mezőgazdasági üzemek számára egyre nagy problémát okoz, hogy pótolják a folyamatosan nyugdíjba vonuló, tapasztalt szakembereket, akik a munkagépek működtetését, karbantartását végzik. Megoldást csak a szakma és az oktatás népszerűsítése jelenthet.

Traktoros kontra autós: a gépkezelő felelőssége, hogy látható legyen

Javában tartanak a mezőgazdasági munkálatok, fokozottan számítani lehet az utakon haladó, lassabb mezőgazdasági gépekre. Mind a gépkezelőknek, mind az utakon közlekedő többi résztvevőnek kiemelten figyelnie kell egymásra a balesetek megelőzése érdekében.

A gépesítés kilátója

Kilátót alkotott az Alföldre a KITE Zrt.: a hódmezővásárhelyi alközpontban mutatták be, hogy mi az, ami világ mezőgépiparának élvonalát jelenti, hangsúlyosan a saját gépes partnereik eredményeit kidomborítva.