Back to top

Nem elég leporolni - a gépek téli tárolása, karbantartása

A télbe haladunk. Most aztán egy tekintetben megint kiderülhet, hogy a jó gazda gondosságával zártuk-e az elmúlt évet. A kérdés az lehet: megbecsüljük-e, hogyan tároljuk tavaszig a kisebb-nagyobb értékű gépeinket? Még semmi sem késő!

Mit kell, kellett volna tenni az ősszel, illetve a tél elején? Ezt azáltal is nyomon követhetjük, hogy látszanak- e rozsdafoltok a gépek felületén, különösen azokon az alkatrészeken, részegységeken, amelyek fél éve még a talajmunkák közben a jó anyafölddel érintkeztek. Ezek azok a szerkezetek – kormánylemezek, kultivátorkapák, tárcsalapok stb. –, amelyek felületét gyárilag sem, a gazdaságban sem szükséges festegetni, de a rozsdától megvédeni, igen. Viszont ezek használaton kívül – így a téli tárolás 5-6 hónapos időszaka alatt – a korróziónak leginkább kitettek.

Csak pótcselekvés

Mit kellett volna velük tenni, mielőtt jó esetben fedett helyre tároltuk be, esetleg valamelyest letakartuk a téli csapadék elől, vagy éppen a „csillaggarázsba”, a szabad ég alá sorakoztattuk? Természetesen célszerű volt – ha talajművelő, vagy ha, mondjuk szálas betakarító, talajelmunkáló gép stb. – a sártól, portól megtisztítani. A legkisebb gazdaságban is adódhatott némi fáradt olaj, vagy olcsóbb zsír, amivel a fényes felületeiket le kellet volna kenni.

Azért érdemes ezt még ilyenkor is szóba hozni, mert ha mulasztottunk,

néhány esetben a gépmegóvás egy-két fázisa utólag is elvégezhető.

Persze ez csak némi haszonnal járó pótcselekvés. A rozsda ugyanis a tavaszi, nyári munkákig még hátralévő hónapokban „bevésheti” magát az ekevasak, a kormánylemezek, a gyűrűs hengerek, a kaszálógépek, vagy éppen a vágóasztalok munkaközben tavaly kifényesedett felületeibe. Ha pedig a rozsda ezt már megtette, akkor számos gépelem, alkatrész munkája – szó szerint! –, kevésbé indul simán tavasszal, nyáron.

Rágcsáló a gépben

Akár gondosak, akár kevésbé gondosak voltunk, érdemes ilyentájt „körülszimatolni” az értékesebb gépeket, kombájnokat, vetőgépeket, de még az erőforrással rendelkező egyéb motoros gépeket is. Miért? Ha például csak úgy „letettük”, félretettük a gépszínben, vagy a gépudvarban az arató-cséplőt, a bálázót, vagy a vetőgépet úgy, hogy nem tisztítottuk meg belsejüket ősszel gondosan, mostanra beléjük fészkelhetett néhány rágcsáló. Miközben ezek az ott maradt terményből lakmározhatnak, hajlamosak az ékszíjakat, vagy a szövetalapú részeket, gyenge vezetékeket elrágni. Nézzünk, „szimatoljunk” utána, (netán kihelyezett egyszerű csapdával kontrolláljuk a jelenlétüket), mert a rágcsálók károkozása csak fokozódhat, például aratásig.

Az ékszíjak helyzetének átnézése persze külön is fontos lehet. Nem lett volna szabad a munkából kiállított gépeken üzemi feszítettségre beállított ékszíjakat úgy hagyni. Ha nem is szereltük le, nem akkora vétek, mintha totál feszesen végig teleltetjük ezeket a gépeken. Különösen, ha nagyon spanoltak, még nem késő engedni a feszességükből.

Fontos az alátámasztás

Hasonló a helyzet a gumiabroncsokkal. A mezőgazdaságban ritkán esik szó arról, hogy ezeket, a terhelésnek, olykor a túlterhelésnek többnyire alaposan kitett, „feszülő” járószerkezeti részeket még a nyári használaton kívül is, de télire mindenképpen kezeljük le: mondjuk szilikon alapú anyaggal (mint, ahogy ezt a személygépkocsiknál is nagyon fontosnak tartjuk).

Viszont azért kell szólnunk róla, mert a gyakorlatban a gumiabroncsokat sokan a több mázsás, vagy a több tonnás munkagépeken, felfújt állapotban tartják, „tárolják”. Ez eleve helytelen! Hát még az – s ezt érdemes ilyentájt szintén megnézni –, hogy ha már a félretett pótkocsikon, kombájnokon, traktorokon, magajárókon rajta vannak is a kerekek, alá vannak-e támasztva a tengelyeik? Azért, hogy a nagy súly ne terhelje hónapokig a köpenyek anyagát, szöveteit ugyanazon a felületen. A keréknyomások csökkentésével, a terhelt kerekek átfordításával kímélhetjük a gumiabroncsokat. A tökéletes, a legszakszerűbb megoldást persze az követte, aki a köpenyeket zárt, viszonylag száraz helyen tartja tavaszig.

A gazdautód is tudja

S ha már a zárt helyet említettük: minimális követelmény volt és lesz a gép indító és működtető „különleges” erőforrásainak, akkumulátorainak állapotát megnézni. Így még jóval a szezonkezdet előtt mindenképpen ellenőrizzük állapotukat. Főként akkor, ha eddig még „rájuk se néztünk”, holott a jó szakember ez utóbbiról sem feledkezhet meg a hideg napokban. Az ősszel félig lefáradt, netán kimerült akkumulátorok feszültségét, áramleadási készségét megállapító mérést akár már a szakiskolán némi műszaki ismeretre szert tett gazdautódra is rábízhatjuk. Persze, ha a legkisebb gondot észleltük a szezon végén az akkumulátorokkal, ellenőrzésüket, gondozásukat képzett, gyakorlott szakemberre célszerű bízni.

Természetesen az is kérdés lehet, hogy egyáltalán elindul-e gép, a motor, van-e fedél mindegyik fölött a nagy havazások idején? Vagy csak éppen annyi fedett tárolóval rendelkezik-e a gazdaság, amennyi alatt a termények tárolását megoldhatta. Sajnos vegyes a kép, sok az elhanyagolt gép, nem kell más bizonyíték, mint vonatból, vagy autóból kinézni a tanyákra, gépudvarokra.

Forrás: 
Kistermelők Lapja
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kistermelők Lapja 2017/12 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A vas a szenvedélye

Több 100 mezőgazdasági gép, traktorok, cséplőgépek, kukoricadarálók és számos használati tárgy is található a Nagyberki Agrártörténeti Gépgyűjteményben. Zelfel György már 27 éve foglalkozik a régi mezőgazdasági gépek gyűjtésével. Kedvencei a cséplőgépek, legutóbb Ausztriából szerzett be újabb Hofhnerr típusút.

Élményekből sem lesz hiány az AXIÁL standon

Egy hét múlva veszi kezdetét az AgrárgépShow, a legnagyobb hazai mezőgazdasági kiállítás, melynek a Hungexpo Budapesti Vásárközpont ad otthont, közel 40.000 négyzetméteren. Az AXIÁL Kft. az expo egyik legnagyobb standján várja a látogatókat.

Elkapkodják a brit használt traktorokat

Nemcsak a britek által némi megvetéssel a kontinensnek nevezett 27 európai uniós tagországból, hanem még Libanonból, sőt, Sri Lankáról is érkeztek vevők a múlt év utolsó traktor árverésére egy Cambridge közelében lévő mezőre. A folyamatosan gyengülő angol font és a jó minőségű gépek nagyon vonzóvá tették a Cheffins aukciós ház havonta tartott árverését.

80 milliárd forint a nemzeti gépfinanszírozási programra

Indul a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) nemzeti gépfinanszírozási programja, a kedvezményes kamatozással igényelhető hitel- és lízingprogramok kerete 80 milliárd forint, amelyből mezőgazdasági gépek gyártására, forgalmazására, vásárlására lehet igényelni- közölte az MFB hétfőn az MTI-vel.

Európa jövője a hatékonyságon múlik

Harsányi Zsolttal, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségének elnökével, az Axiál Kft. tulajdonos-ügyvezetőjével sok egyéb mellett a kiállításon szerzett tapasztalatairól beszélgettünk. Ezek az információk ugyanis a gépvásárlók számára is fontos üzenetet hordoznak.

Láthatók a mezőgazdaságban a konjunktúra változások

A CLAAS, a nemzetközileg is vezető mezőgazdaságigép-gyártó, a 2017-es üzleti évben 3,76 milliárd eurós forgalmával enyhén növelni tudta a megelőző évi forgalmát (ez az érték tavaly 3,63 milliárd euró volt). Az adózás előtti forgalma, mely 184 millió euró lett, közel megduplázódott.

Íme, a 2018-as AGROmashEXPO Termékdíjasai

A január 24-27. között nyitva tartó 36. AGROmashEXPO Nemzetközi Mezőgazdasági és Mezőgép Kiállítás, valamint a 8. AgrárgépShow Termékversenyére 36 hazai és nemzetközi fejlesztést neveztek. Kétfordulós értékelés után, komoly szakmai vitákat követően, Input, Gépesítés és Logisztika kategóriákban ítélték oda a díjakat.

CLAAS TERRA TRAC – Mindent a talajért

Sok évnyi gyakorlati tapasztalat és a több mint 25 000 elégedett ügyfél: a CLAAS az Agritechnica kiállításon egy JAGUAR silózó és egy AXION nagytraktor példáján megmutatta, milyen magas szintű tudással rendelkezik a TERRA TRAC gumihevederes járószerkezetek fejlesztése, továbbfejlesztése és gyártása terén.

Újdonságok az Agrotectől

Három napos továbbképzést tartott üzletkötőinek Inárcson az Agrotec Magyarország Kft. Illés Zoltán, a cég ügyvezetője elmondta, munkagépes oldalról két beszállító, az Amazon és a Multiva került terítékre, a traktorokat a New Holland képviselte.

Tehéntrágyát igényel a Toyota új autója

A kaliforniai szarvasmarhatelepek trágyáját, pontosabban az abból felszabaduló metánt felhasználó, áramot és hidrogént előállító erőművel tervezi ellátni az amerikai piacra szánt hidrogénes járművei energiaellátását a Toyota - derült ki a Los Angeles-i Auto Show-n.