Back to top

Nem elég leporolni - a gépek téli tárolása, karbantartása

A télbe haladunk. Most aztán egy tekintetben megint kiderülhet, hogy a jó gazda gondosságával zártuk-e az elmúlt évet. A kérdés az lehet: megbecsüljük-e, hogyan tároljuk tavaszig a kisebb-nagyobb értékű gépeinket? Még semmi sem késő!

Mit kell, kellett volna tenni az ősszel, illetve a tél elején? Ezt azáltal is nyomon követhetjük, hogy látszanak- e rozsdafoltok a gépek felületén, különösen azokon az alkatrészeken, részegységeken, amelyek fél éve még a talajmunkák közben a jó anyafölddel érintkeztek. Ezek azok a szerkezetek – kormánylemezek, kultivátorkapák, tárcsalapok stb. –, amelyek felületét gyárilag sem, a gazdaságban sem szükséges festegetni, de a rozsdától megvédeni, igen. Viszont ezek használaton kívül – így a téli tárolás 5-6 hónapos időszaka alatt – a korróziónak leginkább kitettek.

Csak pótcselekvés

Mit kellett volna velük tenni, mielőtt jó esetben fedett helyre tároltuk be, esetleg valamelyest letakartuk a téli csapadék elől, vagy éppen a „csillaggarázsba”, a szabad ég alá sorakoztattuk? Természetesen célszerű volt – ha talajművelő, vagy ha, mondjuk szálas betakarító, talajelmunkáló gép stb. – a sártól, portól megtisztítani. A legkisebb gazdaságban is adódhatott némi fáradt olaj, vagy olcsóbb zsír, amivel a fényes felületeiket le kellet volna kenni.

Azért érdemes ezt még ilyenkor is szóba hozni, mert ha mulasztottunk,

néhány esetben a gépmegóvás egy-két fázisa utólag is elvégezhető.

Persze ez csak némi haszonnal járó pótcselekvés. A rozsda ugyanis a tavaszi, nyári munkákig még hátralévő hónapokban „bevésheti” magát az ekevasak, a kormánylemezek, a gyűrűs hengerek, a kaszálógépek, vagy éppen a vágóasztalok munkaközben tavaly kifényesedett felületeibe. Ha pedig a rozsda ezt már megtette, akkor számos gépelem, alkatrész munkája – szó szerint! –, kevésbé indul simán tavasszal, nyáron.

Rágcsáló a gépben

Akár gondosak, akár kevésbé gondosak voltunk, érdemes ilyentájt „körülszimatolni” az értékesebb gépeket, kombájnokat, vetőgépeket, de még az erőforrással rendelkező egyéb motoros gépeket is. Miért? Ha például csak úgy „letettük”, félretettük a gépszínben, vagy a gépudvarban az arató-cséplőt, a bálázót, vagy a vetőgépet úgy, hogy nem tisztítottuk meg belsejüket ősszel gondosan, mostanra beléjük fészkelhetett néhány rágcsáló. Miközben ezek az ott maradt terményből lakmározhatnak, hajlamosak az ékszíjakat, vagy a szövetalapú részeket, gyenge vezetékeket elrágni. Nézzünk, „szimatoljunk” utána, (netán kihelyezett egyszerű csapdával kontrolláljuk a jelenlétüket), mert a rágcsálók károkozása csak fokozódhat, például aratásig.

Az ékszíjak helyzetének átnézése persze külön is fontos lehet. Nem lett volna szabad a munkából kiállított gépeken üzemi feszítettségre beállított ékszíjakat úgy hagyni. Ha nem is szereltük le, nem akkora vétek, mintha totál feszesen végig teleltetjük ezeket a gépeken. Különösen, ha nagyon spanoltak, még nem késő engedni a feszességükből.

Fontos az alátámasztás

Hasonló a helyzet a gumiabroncsokkal. A mezőgazdaságban ritkán esik szó arról, hogy ezeket, a terhelésnek, olykor a túlterhelésnek többnyire alaposan kitett, „feszülő” járószerkezeti részeket még a nyári használaton kívül is, de télire mindenképpen kezeljük le: mondjuk szilikon alapú anyaggal (mint, ahogy ezt a személygépkocsiknál is nagyon fontosnak tartjuk).

Viszont azért kell szólnunk róla, mert a gyakorlatban a gumiabroncsokat sokan a több mázsás, vagy a több tonnás munkagépeken, felfújt állapotban tartják, „tárolják”. Ez eleve helytelen! Hát még az – s ezt érdemes ilyentájt szintén megnézni –, hogy ha már a félretett pótkocsikon, kombájnokon, traktorokon, magajárókon rajta vannak is a kerekek, alá vannak-e támasztva a tengelyeik? Azért, hogy a nagy súly ne terhelje hónapokig a köpenyek anyagát, szöveteit ugyanazon a felületen. A keréknyomások csökkentésével, a terhelt kerekek átfordításával kímélhetjük a gumiabroncsokat. A tökéletes, a legszakszerűbb megoldást persze az követte, aki a köpenyeket zárt, viszonylag száraz helyen tartja tavaszig.

A gazdautód is tudja

S ha már a zárt helyet említettük: minimális követelmény volt és lesz a gép indító és működtető „különleges” erőforrásainak, akkumulátorainak állapotát megnézni. Így még jóval a szezonkezdet előtt mindenképpen ellenőrizzük állapotukat. Főként akkor, ha eddig még „rájuk se néztünk”, holott a jó szakember ez utóbbiról sem feledkezhet meg a hideg napokban. Az ősszel félig lefáradt, netán kimerült akkumulátorok feszültségét, áramleadási készségét megállapító mérést akár már a szakiskolán némi műszaki ismeretre szert tett gazdautódra is rábízhatjuk. Persze, ha a legkisebb gondot észleltük a szezon végén az akkumulátorokkal, ellenőrzésüket, gondozásukat képzett, gyakorlott szakemberre célszerű bízni.

Természetesen az is kérdés lehet, hogy egyáltalán elindul-e gép, a motor, van-e fedél mindegyik fölött a nagy havazások idején? Vagy csak éppen annyi fedett tárolóval rendelkezik-e a gazdaság, amennyi alatt a termények tárolását megoldhatta. Sajnos vegyes a kép, sok az elhanyagolt gép, nem kell más bizonyíték, mint vonatból, vagy autóból kinézni a tanyákra, gépudvarokra.

Forrás: 
Kistermelők Lapja
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kistermelők Lapja 2017/12 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Tandemkombájnnal nyerték meg idén a CLAAS UniTech Mérnökversenyt

A legrátermettebb mérnökhallgatók mérték össze az általuk készített mezőgépek tudását a CLAAS Hungária Zrt. törökszentmiklósi telephelyén, a CLAAS UniTech Mérnökverseny fináléjában. A mostanra már hagyománnyá vált versenyre idén is a tíz legjobb pályázatot benyújtott csapatot hívták meg a szervezők.

Idén negyedével növelné forgalmát a BEDNAR

Sikeres évet zárt a BEDNAR FMT, a vállalat üzleti eredménye a kamatok és adók levonása előtt 51 millió euró volt. A megrendelések jelentős növekedésének köszönhetően az idei pénzügyi évben 25 százalékos forgalomnövekedést várnak a cégnél.

Az önvezető mezőgazdasági gépeké a jövő

Komoly előrelépésről számol be a CASE IH autonóm mezőgazdasági járművekkel foglalkozó kísérleti programja. A technikai megoldások mellett az mezőgazdaság szerteágazó igényeinek felmérése is megkezdődött. Először vesz részt szántóföldi kísérletben a Bolthouse Farms, a Campbell Soup Vállalat egyik divíziója.

Ötödével nagyobb teljesítmény a New Holland Roll-Belt hevederes bálázóknál

A New Holland úttörő a változó kamrás bálázók fejlesztésében. A Roll-Belt széria a továbbfejlesztett hevederes technológiának hála 20 százalékkal nagyobb teljesítményre képes az elődmodellekhez képest, míg a bálasűrűség 5 százalékkal emelkedett. Az RB sorozat gépei 150 és 180 centiméter közötti maximális bálaátmérőt kínálnak. 

Restaurálják az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark mezőgazdaságigép-gyűjteményét

A régió agrártörténeti múltját bemutató program indult uniós támogatással a Dél-Alföldön és Vajdaságban, a projekt részeként restaurálják az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark (ÓNTE) egyedülálló mezőgazdaságigép-gyűjteményét.

Bővült a mezőgazdasági gépek értékesítése

Kétévi csökkenés után tavaly ismét bővült a mezőgéppiac – derül ki az Agrárgazdasági Kutató Intézet jelentéséből. A szakértők az idén további jelentős forgalomnövekedést várnak.

Újabb nagyberuházást indít a Linamar Magyarországon

A kanadai hátterű Linamar Hungary Zrt. 8,64 milliárd forintos beruházásával három vidéki helyszínen kétszáz új munkahelyet teremt, 119-et Orosházán, 71-et Békéscsabán és tízet Gyöngyösön - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A kormány 1,55 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosít a részben autóipari, részben általános gépipari vállalat fejlesztéséhez.

Karnyújtásnyira az országos hálózattól az Agro-Békés Kft.

Hamarosan országos lefedettséget biztosít partnereinek a Case IH erő- és munkagépek hivatalos magyarországi forgalmazójaként is működő Agro-Békés Kft. A most átadott nyíregyházi telephely a térségben élő gazdálkodók gyorsabb és egyszerűbb gép-, alkatrész- és szervizellátását teszi lehetővé, év végén pedig megnyílik a cég dunántúli központnak szánt pákozdi kirendeltsége is.

Mezőgazdasági jogosítvány kisokos

Az utóbbi években itt-ott változott a mezőgazdasági és erdészeti járművekre vonatkozó szabályozás, a gépek is egyre modernebbek és bonyolultabbak, összeszedtük röviden, de közérthetően, hogy mivel érdemes tisztában lenni elindulás előtt.

Világhódító úton „Az év magyar mezőgépe”

Az AGROmashEXPO fórumszínpadán ünnepélyes keretek között, pénteken adták át „Az év magyar mezőgépe 2018” díjat, amelyet a hazai mezőgépipar termékfejlesztési eredményeinek szakmai és erkölcsi elismerésére, valamint innovációs tevékenységük ösztönzésére alapított a Gépipari Tudományos Egyesület Mezőgépipari Szakosztálya és a Magyar Mezőgazdaság Kft.