Back to top

Teljes gőzzel indulhat a Mátravasút felújítása

Az 1900-as évek elején épült mátrai kisvasúthálózat sok-sok ember életével összefonódott. A 20. század első felében a kisvasút még elsődlegesen faanyagot és más nyersanyagokat szállított, azonban ez a funkció egyre inkább háttérbe szorult. Ma már elsősorban turisztikai attrakcióként működik. A növekvő létszámú utasközönség minőségi kiszolgálása érdekében azonban nagy mértékű fejlesztés szükséges.

Fotó: EGERERDŐ Zrt.
Már csak megsárgult képek, megkopott történetek mesélnek az első lóvontatású kocsikról és a nehéz rakományokat vontató tehervonatokról.

Sokan biztos meglepődnek rajta, de a 20. század első felében a kisvasút egyedüli célja a mátrai erdőkből származó faanyag és más nyersanyagok szállítása volt.

A teherautók tömeges megjelenésével ez a feladat egyre jobban háttérbe szorult és a turisztikai funkció vette át a fő szerepet.

Az EGERERDŐ Zrt. üzemeltetésében lévő Mátravasút a mai napig ezt a feladatot látja el, immáron két szárnyvonalon, ahol a vonatok Gyöngyös és Mátrafüred illetve Gyöngyös és Gyöngyössolymos-Szalajka-ház állomások között közlekednek.

Napjainkban a kisvasút a Mátra egyik fontos turisztikai attrakciója, melyet évről-évre egyre többen keresnek fel.

A növekvő létszámú utasközönség minőségi kiszolgálása érdekében nagy mértékű fejlesztések váltak szükségessé, melynek egy része már az elmúlt években megtörtént.

A Gyöngyös és Mátrafüred vonalon a végállomások korszerűsítése mellett a pályaszakasz rekonstrukciója is lezajlott.

2017-ben kisvasutas kollégáink kidolgozták a Mátravasút másik szárnyvonalának felújítási tervét, melyet a Földművelésügyi Minisztérium elfogadott.

A múlt év végén megkötött támogatási szerződésnek köszönhetően 2018-tól kezdődően közel 640 millió forintos kormányzati támogatás segítségével folytatódhat a Mátravasút felújítása.

A nyitott és BAX típusú kocsik, MK-48-as dízelmozdonyok és természetesen a Gyöngyöstől már-már elválaszthatatlan Gyöngyi gőzös is felújításra kerül. Külső megjelenésre nem változnak a szerelvények, de a belső átalakítások modernebb, környezetbarát működést tesznek majd lehetővé.

A gördülőállomány mellett természetesen a pálya egy része, több híd, megálló, átjáró is megújul két részletben.

Fotó: EGERERDŐ Zrt.
Először a Gyöngyöstől Gyöngyössolymosig tartó pályaszakasz építési munkái történnek meg, majd a falu határától a Lajosházáig tartó vasúti vonal fejlesztésére kerül sor.

A közbeszerzési eljárás a közeljövőben indul, így várhatóan tavasszal már élesben folyhatnak a munkálatok. A felújítás idejében a Gyöngyös-Gyöngyössolymos-Szalajka-ház vonalon a közlekedés szünetel, az átmeneti kellemetlenségekért a lakosság megértését kérjük.

Bízunk benne, hogy fejlesztéseink hatására a Mátra turisztikai vonzereje tovább emelkedik és még több turista választja kisvonatainkat, hogy felfedezze a mátrai betyárok vadregényes táját.

Forrás: 
EGERERDŐ Zrt. sajtóközlemény

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Eredményes volt a Construma a Mátraparkettnek

Bezárta kapuit a Construma 2018 kiállítás, melyen az EGERERDŐ Zrt. Mátraparkett egysége is kiállította termékeit. Többségében konkrét érdeklődők keresték fel a parkettagyár standját, akik ismerték a céget, a kialakult jó hírnév alapján választanák a svédpadlókat és szerették volna élőben megnézni, megtapintani a termékeket.

Versengés az erdőben

Pénteken rendezték meg a mátramindszenti iskolában a XXVI. Kaán Károly Természet és Környezetvédelmi verseny Nógrád megyei döntőjét. A versenyen 5-6. osztályos diákok vettek részt. A versenyzők közül a legjobb továbbjutott az országos versenyre is.

Tisztítsuk meg együtt az erdőt!

Ne szemetelj! Ezt a felszólítást és más megfogalmazását sok-sok erdei táblán, tájékoztatóban olvashatjuk. Az óvodától és iskolától kezdve folyamatos a figyelemfelhívás a szemetelés elkerülése érdekében. Ennek ellenére tavaszra még mindig megtelik szeméttel a szalonnasütők, erdőszegélyek, bekötőutak, erdei parkolók környezete.

Élettel teli emlékerdő

Beliczay István nyugdíjas erdőmérnök éveinek számában már a második nyolcas is megjelent, de még ma is friss, pontosan idézi a legfontosabb történeteket. Valamikor a múlt rendszerben kezdte szövögetni álmát, s már huszonkét esztendeje, hogy Tompa határában megvetette alapjait az Emlékerdőnek.

Virágkavalkád várja a kirándulókat

A tavasz zsenge színeivel hívogat a természetbe. Kankalinok, keltikék, boglárkák alkotta virágszőnyeg borítja a tájat és a Fátyol-vízesésnél is kinyíltak a vörös acsalapu első virágai.

Újra látogatható a Galya-kilátó

A turisták egyik kedvelt kirándulóhelye Galyatető, ahol az EGERERDŐ Zrt., a Magyar Természetjáró Szövetséggel közösen több közjóléti fejlesztést hajtott végre. A fellendülő erdei turizmus érdekében a környező erdőkben is biztonságos erdőjárást kell biztosítani. A kilátó környezetében lévő bükkös parkerdő túltartott állománya sok-sok odvas, veszélyes fából állt.

Három évjárat rozéi kóstolhatók

A rozékat a hazai közvélemény a friss, ropogós, legfiatalabb évjáratú borok között tartja számon. Van azonban egy másik stílus is, amit a mátrai Nagygombos Borászat képvisel, és tavasszal a Rosalia, valamint a Gourmet fesztiválon mutat be a közönségnek.

Virágzik a som, rügyeznek az erdei fák

Április második hétvégéje igazi meleg idővel várja a kirándulókat, hiszen akár 20 fok közelébe is emelkedhet a hőmérő higanyszála. A húsos som apró virága újra szépen sárgállik a hegyoldalon. A szorgos méhek a füzek barkáiról már gyűjtik a virágport. Az erdei fák, bokrok rügyei megduzzadva várják a meleg napokat, hogy leveleiket kibontva újra beindulhasson a fotoszintézis folyamata.

Tányéron a Bakony

Zúg a szél, belekap a bakonyi fák csupasz lombkoronájába, a szürke törzsek élesen rajzolódnak ki a havas domboldalon. Alsóperén télen-nyáron 2-3 °C-kal hűvösebb a levegő. A Keleti-Bakonyban nagy birtokokkal rendelkező Nádasdy család a táj szépsége és a vadbőség miatt épített itt vadászkúriát és alakított ki angolparkot.

Több támogatás jut az erdei kisvasutaknak

Megemelte a földművelésügyi miniszter az erdei vasutak üzemeltetésének csekély összegű (de minimis) támogatását. Csak a nem a Magyar Államvasutak Zrt. és nem az erdőgazdasági zrt.-k által működtetett erdei vasutak üzemeltetéséhez jár támogatás.