Back to top

Teljes gőzzel indulhat a Mátravasút felújítása

Az 1900-as évek elején épült mátrai kisvasúthálózat sok-sok ember életével összefonódott. A 20. század első felében a kisvasút még elsődlegesen faanyagot és más nyersanyagokat szállított, azonban ez a funkció egyre inkább háttérbe szorult. Ma már elsősorban turisztikai attrakcióként működik. A növekvő létszámú utasközönség minőségi kiszolgálása érdekében azonban nagy mértékű fejlesztés szükséges.

Fotó: EGERERDŐ Zrt.
Már csak megsárgult képek, megkopott történetek mesélnek az első lóvontatású kocsikról és a nehéz rakományokat vontató tehervonatokról.

Sokan biztos meglepődnek rajta, de a 20. század első felében a kisvasút egyedüli célja a mátrai erdőkből származó faanyag és más nyersanyagok szállítása volt.

A teherautók tömeges megjelenésével ez a feladat egyre jobban háttérbe szorult és a turisztikai funkció vette át a fő szerepet.

Az EGERERDŐ Zrt. üzemeltetésében lévő Mátravasút a mai napig ezt a feladatot látja el, immáron két szárnyvonalon, ahol a vonatok Gyöngyös és Mátrafüred illetve Gyöngyös és Gyöngyössolymos-Szalajka-ház állomások között közlekednek.

Napjainkban a kisvasút a Mátra egyik fontos turisztikai attrakciója, melyet évről-évre egyre többen keresnek fel.

A növekvő létszámú utasközönség minőségi kiszolgálása érdekében nagy mértékű fejlesztések váltak szükségessé, melynek egy része már az elmúlt években megtörtént.

A Gyöngyös és Mátrafüred vonalon a végállomások korszerűsítése mellett a pályaszakasz rekonstrukciója is lezajlott.

2017-ben kisvasutas kollégáink kidolgozták a Mátravasút másik szárnyvonalának felújítási tervét, melyet a Földművelésügyi Minisztérium elfogadott.

A múlt év végén megkötött támogatási szerződésnek köszönhetően 2018-tól kezdődően közel 640 millió forintos kormányzati támogatás segítségével folytatódhat a Mátravasút felújítása.

A nyitott és BAX típusú kocsik, MK-48-as dízelmozdonyok és természetesen a Gyöngyöstől már-már elválaszthatatlan Gyöngyi gőzös is felújításra kerül. Külső megjelenésre nem változnak a szerelvények, de a belső átalakítások modernebb, környezetbarát működést tesznek majd lehetővé.

A gördülőállomány mellett természetesen a pálya egy része, több híd, megálló, átjáró is megújul két részletben.

Fotó: EGERERDŐ Zrt.
Először a Gyöngyöstől Gyöngyössolymosig tartó pályaszakasz építési munkái történnek meg, majd a falu határától a Lajosházáig tartó vasúti vonal fejlesztésére kerül sor.

A közbeszerzési eljárás a közeljövőben indul, így várhatóan tavasszal már élesben folyhatnak a munkálatok. A felújítás idejében a Gyöngyös-Gyöngyössolymos-Szalajka-ház vonalon a közlekedés szünetel, az átmeneti kellemetlenségekért a lakosság megértését kérjük.

Bízunk benne, hogy fejlesztéseink hatására a Mátra turisztikai vonzereje tovább emelkedik és még több turista választja kisvonatainkat, hogy felfedezze a mátrai betyárok vadregényes táját.

Forrás: 
EGERERDŐ Zrt. sajtóközlemény

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Sok százezer utas az Északerdő kisvasútjain

Sok százezren utaztak az elmúlt évben az Északerdő Erdőgazdasági Zrt. kisvasútjain, a lillafüredin (LÁEV) és a pálházin (PÁÉV), évtizedes rekordokat megdöntve ezáltal - tájékoztatta a társaság az MTI-t szerdán.

Münchenben a Mátraparkett

2019. január 14-19 között megrendezésre kerül Közép-Európa egyik legjelentősebb Építkezési – Építészeti Kiállítása, a BAU 2019 München, melyen több, mint 200 ezer négyzetméteren várják az érdeklődőket.

Ahol a Kisalföld és a Bakony összeér

A Bakonyerdő Zrt.-ről elsőként a nevében szereplő hegyvidék, vagy a Balaton-felvidék jut legtöbbek eszébe, de területünk nem csupán e két tájra terjed ki. A hegyvidék lábánál, a Marcal folyó medencéjében fekvő Pápa–Devecseri síkság erdeinek jó részét is mi kezeljük, s e változatos, gyönyörű vidék számos fölfedezni valót tartogat az ide érkezőknek.

Téli erdei kalandok

A vízkereszt után beköszöntő farsangi időszak kemény fagyokkal, még több hóval érkezett, mely remek alkalmat teremhet egy téli erdei kalandra. Az erdő „láthatatlan” kapuját kitárva szeretettel várjuk a kirándulókat az állami erdőkbe, azonban felhívjuk a figyelmet a téli kirándulás legfontosabb íratlan szabályaira.

Fásítással jövedelmezőbb lehet a mezőgazdálkodás

Az agrárerdészeti rendszerek, fásítások számos előnyük ellenére még kevésbé elterjedtek hazánkban. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a helyzet megváltoztatása érdekében kiadványt jelentetett meg és országos előadássorozatot indított a témában.

Vajda Bertalan: Teliholdnál

Egy fotós, egy kép, egy történet sorozatunk következő részének szereplője pályafutását egy amatőr fotóstanfolyamon kezdte, azóta autodidakta módon tökéletesíti tudását. A telihold fényénél megörökített lecsapó villám saját megítélése szerint is az egyik legkülönlegesebb hangulatú fotója erről a természeti jelenségről.

Havas lesz az első újévi hétvége az erdőben

A december még sok napsütést és enyhe időt hagyott maga után, de hétvégétől már hóra, kemény nappali és éjszakai fagyokra is számíthatunk! A saját biztonsága érdekében egyedül, réteges ruházat, megfelelő lábbeli és feltöltött mobiltelefon nélkül senki ne vágjon neki az erdőnek.

A méhészek kedvelt fafaja lehet a kínai mézesfa

A Kína középső részéről származó kínai mézesfa a hársfa elvirágzása után biztosíthatja a további nektárgyűjtést, és alkalmas lehet arra is, hogy a méhek télire bespájzoljanak.

A sajmeggy 2019 fafaja

Az 1281 érvényes online szavazatból a legtöbb, számszerűen 554 a sajmeggyre érkezett, így jövőre ez a fafaj lesz az Év fája.

Kedvező eredményekkel zárul a KASZÓ-LIFE projekt

A program több mint 5 éves időtartama alatt a KASZÓ Zrt. azon dolgozott, hogy javítson a kaszói erdők állapotán. A beavatkozások hatásainak vizsgálatát a NAIK Erdészeti Tudományos Intézet végezte el.