A többségében élelmiszereket bemutató, valamint kisebb létszámban, 275-en a Vivaness bio-kozmetikai szakkiállításon résztvevő kiállítók részéről olyan nagy volt az érdeklődés, hogy a korábbi évekhez képest két újabb csarnokot is meg kellett nyitni a nürnbergi Biofach-on.
Az árubemutatót, melyet 134 országból 50 ezer látogató keresett fel – szintén a sokéves hagyományt folytatva – különböző szakmai rendezvények egészítették ki. Ezek sorából kiemelkedett a több mint 200 fős részvétellel a német biotermék-piacról tartott konferencia, valamint Simon Schnetzer neves ifjúságkutatónak egy, mintegy 175 fős közönség előtt a bio-termékeknek a fiatalabb generációval történő megismertetéséről és megkedveltetéséről szóló előadása.
A német piac tovább bővült
A házigazda Németországban a bio-élelmiszerek értékesítéséből származó forgalma az egy évvel korábbi 9,48 milliárd euróról csaknem 6 százalékkal bővült, s első ízben haladta meg a 10 milliárd eurót. Az AMI agrár-információs központ adatai szerint az átlagot meghaladó mértékben, a 2016. évihez képest 8,8 százalékkal, 5,93 milliárd euróra emelkedett az élelmiszer-kereskedelmi egységek bio-termékek értékesítéséből származó forgalma, s ezen üzletcsoportnak a teljes biotermék-kereskedelemben elért részaránya immáron megközelítette a 60 százalékot. Különösen figyelemre méltó, ahogy a diszkont jellegű élelmiszer-kereskedelmi láncok megérezték a biotermékekben rejlő üzleti lehetőséget.
2,85 milliárdról 2,91 milliárd euróra emelkedett a speciális elárusítóhelyek, köztük az ún. udvari üzletek („Hofladen”-ek) forgalma, míg az egyéb kereskedelmi egységek (pékségek, húsüzletek, gyümölcs- és zöldségboltok, reformüzletek, benzinkutak) értékesítése minimális mértékben a 2016. évi 1,18 milliárd euróról 1,20 milliárdra növekedett.
Az egyes árucsoportok közül a legerőteljesebben a tej- és tejtermékek, a hús és húskészítmények, valamint a szárított termékek iránti kereslet élénkült. A bio-joghurt értékesítése 6,4 százalékkal bővült, ezzel szemben a bio-tejnél több mint 27 százalékos volt a növekedés.
A hús és hústermékek árucsoportban a (gyakran darált formában értékesített) marhahús iránti kereslet erősödött a leginkább. A bio-eredetű húsok, a felvágottakat is beleértve, a diszkont-kereskedelmi láncok kínálatának szerves részévé vált. Emellett az öko-módon előállított tej és tejtermékek, mindenek előtt a sajt különböző formái is egyre nagyobb népszerűségre tettek szert a fogyasztók körében. A vaj forgalma egyetlen év alatt jó egy negyedével növekedett; igaz, e növekmény nagyobb része a korábbinál jóval erőteljesebb áremelkedésben keresendő.
A biotermék-kereskedelemben több mint 12 százalékkal részesedő tojás értékesítési darabszáma egyetlen év alatt újabb 8 százalékkal bővült – mely növekmény jórészt a diszkont-üzletek értékesítéséből adódik. A gyümölcsök és zöldségek értékesítése nagyjából átlagosan bővült, bár a növekmény egy része itt is az esős időjárás folytán az emelkedő árakból adódik.
Stratégia a 20 százalékos részarányért
A német kormánynak a bio-termeléshez való viszonyát Christian Schmidt ügyvezető agrárminiszter a január második felében Berlinben rendezett Nemzetközi Zöld Héten, a bio-termelők versenye győzteseinek köszöntésekor így fogalmazta meg: