Back to top

Folytatódik a kisüzem, nagyüzem harca

A budapesti Horizont kézműves söröket gyártó főzde együttműködést kötött a Carlsberggel. Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke szerint ezzel nincs baj, sokkal nagyobb gond, hogy a multinacionális vállalatok nem engedik a kisüzemi társaságokat érvényesülni.

A közelmúltban látott napvilágot a hír, hogy egy hazai kisüzemi sörgyártó, a Horizont megállapodást kötött a nemzetközi Carlsberggel: a sörmulti terjeszti a kézműves termékekért felelős vállalkozás felsőerjesztésű Delight IPA-ját, valamint a többi árucikkét is feltünteti a kínálatában. A dán forgalmazó képviselői egy fesztiválon találkoztak a Horizont söreivel, ezután kezdeményezték a kapcsolatfelvételt. Mint ismeretes anno a Carlsberg is úttörő, kézműves filozófiával indult, hozzájuk köthető az első lager élesztő.

„Gratulálni kell nekik, ügyesek. Én is örülnék neki, ha a saját sörfőzdémmel tudnék ilyen megállapodást kötni”

– nyilatkozta lapunknak Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke. Hozzátette, a Magyarországon letelepedett multicégekre pont az ellenkező hozzáállás a jellemző, a kisebb vállalkozásokat megpróbálják ellehetetleníteni, éppen ezért az együttműködés a Horizont és a Carlsberg között üdvözítő.

Ugyanakkor a kisüzemi sörfőzdék pont azzal szeretnének különbözni a multinacionális gyártóktól, hogy a termékeik ízletesebbek, minőségibbek. Ennek tükrében érdekes ez az együttműködés, kérdés, hogy ez nem fog-e rontani a Horizont megítélésén. „Magyarországon van egy ilyen beidegződés, amely nem minden alap nélküli, ugyanis ha találkozunk egy licencsörrel, akkor azt látjuk, hogy azok nem egyeznek meg azzal a termékkel, amelyet az adott cég otthon gyárt.

Ugyanakkor én azt gondolom, hogy ezt a hibát nem fogja elkövetni sem a Horizont, sem bármely más kisebb vállalkozás.

Ettől nem kell félni, ez nem lesz kihatással a minőségre és szerintem a megítélésre sem” – nyilatkozta Gyenge Zsolt.

Mindazonáltal annak tükrében nem meglepő az együttműködés, hogy a nagyobb gyártók kezdik felismerni a fenyegetést, illetve a lehetőséget a kézműves sörökben, bár eddig ezt a rést saját, prémiumtermékekkel próbálták meg befoltozni. „Próbálnak hasonlítani. Régen volt a sör, az ember bement az áruházba, levette a polcról. Címkétől függetlenül körülbelül ugyanahhoz a minőséghez jutott hozzá. Ember legyen a talpán, aki meg tudta különböztetni annak idején ezeket a söröket.” – mesélte az elnök.

Hangsúlyozta, a kisüzemi sörfőzdék megjelenésével rengeteg típusú sör jelent meg a piacon, erre legjobb példa, hogy a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete szervez áprilisban egy versenyt, amelyre 32 kategóriában lehet nevezni.

 

Véleménye szerint a multinacionális cégek kezdik érezni az eladásaikon a kézműves főzdék jelenlétét, ezért kezdenek a kisüzemi sörökre hajazó termékeket készíteni, forgalmazni. „A 18-19. században rengeteg féle sört – ipa-kat, portereket - készítettek, amelyek a 20. században eltűntek. Ezeket hozták vissza a kézműves sörök, amely trendre a nagyobb társaságok is ráakarnak csatlakozni” – szögezte le.

Gyengének egyébként ezzel nincs problémája.  Úgy látja azonban, hogy a nagy üzemi sörfőzdék visszaélnek a pozíciójukkal és nem engedik a kisüzemeket a piacra jutni, annak ellenére, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2015-ben erre kötelezte őket. Azt nem tudta megmondani, hogy ezeknek a vállalkozásoknak a prémium, kézműves sörre hasonlító termékeik milyen eljárással készülnek,

de úgy érzi – mint két sörfőző tulajdonosa – ezek neki nem konkurenciái.

2017 szerinte változó eredményességű volt: „Ha a nagy sörgyárak betartották volna azon vállalásukat, amelyet a GVH felé és ezáltal felénk tettek, akkor sokkal nagyobb lehetett volna a növekedésünk.

Nagyon várunk a kormányzattól egy rendeletet, hogy komoly változás történjen ezen a téren.

Így is volt bővülés, amely annak köszönhető, hogy változnak a fogyasztói szokások. Egyre többen nyitnak az új ízekre és el tudnak vonatkoztatni attól, amit eddig sörnek gondoltak. Ezeknek a fogyasztóknak köszönhetően 2017-ben megduplázódott a kisüzemi sörgyártók által költségvetésbe befizetett jövedéki adó - tette hozzá. 
 

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Magyar márka az első a jegestea piacon

A hazai jegestea piacon szerzett vezető pozíciót az idén 5. születésnapját ünneplő, fiatal magyar brand, a XIXO. A márka jegesteái és szénsavas italai tavaly szeptembertől már az iskolai büfékben is kaphatók.

Áprilisban is többet költöttünk a boltokban

Áprilisban a kiskereskedelmi üzletek forgalma a nyers adat szerint 4,4 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva - főként a húsvéthatás miatt - 6,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Az év első négy hónapjában a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene 6,9 százalékkal emelkedett.

A hőség pörgeti a hazai sörpiacot

A tavaly már megközelítőleg 160 milliárd forintosra duzzadt magyar sörpiac 70 százalékát fedi le a Dreher és a Heineken Hungária, a további növekedésnek pedig a nyári meleg és a világbajnokság is a motorja lehet. A chipsadó várható emelése a söripart azonban csak korlátozottan érintheti.

Hiánycikk lehet a sör a vb idején Angliában

Ammóniahiány van, ez okozza a szén-dioxid-hiányt egyébként Európa több országában.

Somogyban már aratnak

Bő egy héttel korábban kezdődött meg az őszi árpa aratása Somogyban. A megyében hétezer hatszáz hektáron takarítják be a növényt. Az előrejelzések szerint jó termésátlagra számítanak a gazdák, bár a megyén belül nagyok az eltérések.

Ellenzik a 20 százalékos adóemelést az érdekképviseletek

A népegészségügyi termékadó (neta) tervezett emelése tovább csökkenti az élelmiszeriparban az innovációra rendelkezésre álló forrásokat, ezáltal negatívan befolyásolja az élelmiszeripar versenyképességét, ráadásul veszélyezteti az ország beruházásvonzó képességét - közölték az élelmiszeripari érdekképviseletek miután Varga Mihály pénzügyminiszter bejelentette szándékát a neta emelésére.

Egyeztetne a szakma a népegészségügyi termékadó módosításáról

Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) információi szerint folyamatban van a népegészségügyi termékadóra vonatkozó szabályozás módosítása. A két szervezet hiányolja, hogy nem egyeztettek velük ennek kapcsán, és levélben kérte a pénzügyminisztertől a tervezett lépések felfüggesztését, a szakmai egyeztetések lefolytatását.

"Okosvizet" palackoznak majd Zalaszentgróton

Mintegy 1,8 milliárd forintos beruházással bővítette zalaszentgróti gyártókapacitását a Coca-Cola HBC Magyarország, amely egy új prémium termék, az "okosvíz" palackozását indította el több ország piacára - tájékoztatta a cég hétfőn az MTI-t.

Hogyan hűtsünk le egy egész „kocka” sört gyorsan?

Egyszerű, ötletes megoldással állt elő egy feltaláló arra a problémára, miként lehetne egy egész rekesz sört fél óra alatt jéghidegre hűteni. Az osztrák Interspar most bejelentette, hogy üzleteiben elkezdi forgalmazni ezt a hatalmas jégkockatartót.

Fejlesztenek az éttermek, hogy kevesebb étel kerüljön a szemétbe

Az élelmiszerpazarlásból az éttermek is alaposan kiveszik a részüket, így felelősségük olyan megoldásokat keresni, mely csökkenti a veszteséget. Néhány innovatív megoldással már jelentős eredmények érhetőek el.