Back to top

Folytatódik a kisüzem, nagyüzem harca

A budapesti Horizont kézműves söröket gyártó főzde együttműködést kötött a Carlsberggel. Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke szerint ezzel nincs baj, sokkal nagyobb gond, hogy a multinacionális vállalatok nem engedik a kisüzemi társaságokat érvényesülni.

A közelmúltban látott napvilágot a hír, hogy egy hazai kisüzemi sörgyártó, a Horizont megállapodást kötött a nemzetközi Carlsberggel: a sörmulti terjeszti a kézműves termékekért felelős vállalkozás felsőerjesztésű Delight IPA-ját, valamint a többi árucikkét is feltünteti a kínálatában. A dán forgalmazó képviselői egy fesztiválon találkoztak a Horizont söreivel, ezután kezdeményezték a kapcsolatfelvételt. Mint ismeretes anno a Carlsberg is úttörő, kézműves filozófiával indult, hozzájuk köthető az első lager élesztő.

„Gratulálni kell nekik, ügyesek. Én is örülnék neki, ha a saját sörfőzdémmel tudnék ilyen megállapodást kötni”

– nyilatkozta lapunknak Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke. Hozzátette, a Magyarországon letelepedett multicégekre pont az ellenkező hozzáállás a jellemző, a kisebb vállalkozásokat megpróbálják ellehetetleníteni, éppen ezért az együttműködés a Horizont és a Carlsberg között üdvözítő.

Ugyanakkor a kisüzemi sörfőzdék pont azzal szeretnének különbözni a multinacionális gyártóktól, hogy a termékeik ízletesebbek, minőségibbek. Ennek tükrében érdekes ez az együttműködés, kérdés, hogy ez nem fog-e rontani a Horizont megítélésén. „Magyarországon van egy ilyen beidegződés, amely nem minden alap nélküli, ugyanis ha találkozunk egy licencsörrel, akkor azt látjuk, hogy azok nem egyeznek meg azzal a termékkel, amelyet az adott cég otthon gyárt.

Ugyanakkor én azt gondolom, hogy ezt a hibát nem fogja elkövetni sem a Horizont, sem bármely más kisebb vállalkozás.

Ettől nem kell félni, ez nem lesz kihatással a minőségre és szerintem a megítélésre sem” – nyilatkozta Gyenge Zsolt.

Mindazonáltal annak tükrében nem meglepő az együttműködés, hogy a nagyobb gyártók kezdik felismerni a fenyegetést, illetve a lehetőséget a kézműves sörökben, bár eddig ezt a rést saját, prémiumtermékekkel próbálták meg befoltozni. „Próbálnak hasonlítani. Régen volt a sör, az ember bement az áruházba, levette a polcról. Címkétől függetlenül körülbelül ugyanahhoz a minőséghez jutott hozzá. Ember legyen a talpán, aki meg tudta különböztetni annak idején ezeket a söröket.” – mesélte az elnök.

Hangsúlyozta, a kisüzemi sörfőzdék megjelenésével rengeteg típusú sör jelent meg a piacon, erre legjobb példa, hogy a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete szervez áprilisban egy versenyt, amelyre 32 kategóriában lehet nevezni.

 

Véleménye szerint a multinacionális cégek kezdik érezni az eladásaikon a kézműves főzdék jelenlétét, ezért kezdenek a kisüzemi sörökre hajazó termékeket készíteni, forgalmazni. „A 18-19. században rengeteg féle sört – ipa-kat, portereket - készítettek, amelyek a 20. században eltűntek. Ezeket hozták vissza a kézműves sörök, amely trendre a nagyobb társaságok is ráakarnak csatlakozni” – szögezte le.

Gyengének egyébként ezzel nincs problémája.  Úgy látja azonban, hogy a nagy üzemi sörfőzdék visszaélnek a pozíciójukkal és nem engedik a kisüzemeket a piacra jutni, annak ellenére, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2015-ben erre kötelezte őket. Azt nem tudta megmondani, hogy ezeknek a vállalkozásoknak a prémium, kézműves sörre hasonlító termékeik milyen eljárással készülnek,

de úgy érzi – mint két sörfőző tulajdonosa – ezek neki nem konkurenciái.

2017 szerinte változó eredményességű volt: „Ha a nagy sörgyárak betartották volna azon vállalásukat, amelyet a GVH felé és ezáltal felénk tettek, akkor sokkal nagyobb lehetett volna a növekedésünk.

Nagyon várunk a kormányzattól egy rendeletet, hogy komoly változás történjen ezen a téren.

Így is volt bővülés, amely annak köszönhető, hogy változnak a fogyasztói szokások. Egyre többen nyitnak az új ízekre és el tudnak vonatkoztatni attól, amit eddig sörnek gondoltak. Ezeknek a fogyasztóknak köszönhetően 2017-ben megduplázódott a kisüzemi sörgyártók által költségvetésbe befizetett jövedéki adó - tette hozzá. 
 

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Élelmiszer-minőség: nem tűrik a kettős mércét

Az Európai Parlament szerint elfogadhatatlan a fogyasztók megkülönböztetése. Ugyanolyan márkanév alatt, ugyanolyan csomagolásban árult terméknek ugyanolyan alkotóelemekből kell állnia.

Magyar termék rally 750 kilóméteren

A Metsä Tissue Hungary Kft. csapata nyerte idén a Coop Rallyt, amelynek záró díjátadójára csütörtökön került sor Siófokon. Mintegy 300 résztvevő 750 kilométert tett meg a szakmai programon. Ebben az évben Magyarország dunántúli tájain látogatott meg 5 élelmiszeripari szereplőt, egy papíripari üzemet és két COOP üzletet

A világ egyik legritkább sörfajtáját veszélyezteti a klímaváltozás

Az emelkedő hőmérsékletek veszélyeztetik a belgák savanykás lambic sörét, állítják a környezettudósok és Belgium egyik vezető kézműves sörgyártói.

Új néven folytatja a Pannontej Zrt.

Savencia Fromage & Dairy Magyarország Zrt. névre vált a Pannontej Zrt., de ez semmilyen formában nem befolyásolja a cég működését.

Indul a tizenharmadik Coop Rally

A tizenharmadik Coop Rally a Dunántúl nyolc helyszínét látogatja végig, élelmiszer-feldolgozó cégeket, papíripari üzemet és két Coop boltot is érint az idei rendezvény – hangzott el kedden az Agrárminisztériumban. A verseny célja ugyanakkor változatlan: fel akarják hívni a figyelmet a magyar élelmiszertermékek értékeire.

Mákos beruházás Tiszavasváriban

Átadták a Sotiva Seed Kft. 170 millió forint értékű beruházással létrehozott máktisztító üzemét a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tiszavasváriban hétfőn.

Sör helyett marihuánás ital

Az amerikai sörgyárak és italforgalmazó cégek egy új élvezeti cikkel, a marihuánával tervezik felfuttatni stagnáló forgalmukat.

Harmadával esett a gabonaexport

Júniusban az export euróban számolt értéke 9,1 százalékkal az importé 8,0 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, a külkereskedelmi áruforgalom többlete 1,024 milliárd euró volt, 165 millió euróval több a tavaly júniusinál - jelentette második becslésében pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Kávézóláncot vesz a Coca-Cola

A Coca-Cola megvásárolja a brit Whitbread vállalattól a Costa kávéház láncot 5,1 milliárd dollárért (4,4 milliárd euró) - jelentette be pénteken Atlantában a Coca-Cola.

A térségbeli gazdák terményeit dolgozzák fel

Főként alma, körte, szőlő és levendula kerül be abba a csáfordi feldolgozóüzembe, amelynek az a célja, hogy a térségbeli gazdák által megtermelt gyümölcsök, zöldségek ne menjenek veszendőbe. Gyümölcslé és illóolaj is készül a nonprofit alapon működő szövetkezetben.