Back to top

A 24-ik órában vagyunk: sürgető az összefogás a szabolcsi alma megmentése érdekében

A szabolcsi alma esetében válaszút elé érkeztünk: közös összefogással visszaszerezzük megérdemelt hírnevét, vagy beletörődünk abba, hogy szépen lassan átveszik a helyét a külföldről behozott riválisai – hangzott el a „Merre tovább szabolcsi alma?” című konferencián. A résztvevők szerint az eredményességhez vezető út egy új brand, s a hozzá tartozó védjegy kiépítésével kezdődhet el.

„Lassan kritikussá válik az ültetvények területe, s csökken az almatermesztők száma, aminek oka, hogy egyre kevesebb fiatal választja ezt a pályát” – sorolta a legfőbb problémákat Takács Ferenc, az Alma és Egyéb Gyümölcs Szakmaközi Szervezet elnöke a rendezvény helyszínét adó, Szabolcs megyei Gégényben található Alma Trade Kft. telephelyén. Itt, a megyében fogant meg az ötlet a tavalyi esztendőben, ami innovációt és közös fellépést sürgetett a termesztők részéről, így ez volt már a harmadik ilyen esemény a sorban, aminek kapcsán a Földművelésügyi Minisztérium és az Agrármarketing Centrum is támogatásáról biztosította a szervezőket – a belföldi piacok közös erővel való megtartását szem előtt tartva. Ezen alkalmak során a témában illetékes szakemberek egyetértettek abban, hogyha a szabolcsi almát egyfajta vezérhajónak választjuk, s visszaadjuk neki méltó hírnevét, márkát építve köré, akkor mindez magával hozhatja az alapvető termelési erőforrásokhoz szükséges feltételrendszert is. Éppen ezért – a gégényi konferencia után nem sokkal – alakul majd meg egy tíz-tizenöt főből álló operatív csoport, aminek egyik legfőbb feladata egy marketingkampány előkészítése és véghezvitele lesz, s akik közül többen is bemutatkoztak a gégényi rendezvényen.

 

Dr. Szakály Zoltán egyetemi tanár, a Debreceni Egyetem Marketing és Kereskedelem Intézetének vezetője a közösségi agrármarketing lehetőségeiről, illetve az ehhez kapcsolódó védjegyekről tartott előadást, aminek kapcsán kiderült: manapság minden eddiginél komolyabb reklámstratégiára van szükség, hiszen a piac hatalmas, a digitalizáció eredményeképp pedig a fogyasztóknak egyre nagyobb beleszólásuk van az egyes termékek létrejötte kapcsán. Növekvő tendenciát mutat az egészséges életmód és a patriotizmus iránt elköteleződöttek száma is, ennek fényében pedig különösen nagy lehetőségek rejlenek a szabolcsi almában: „ha társítjuk az almához a boltban a termelő nevét, az még inkább bizalmat eredményezhet, ezzel is erősítve a termék tájjellegét” – részletezte gondolatmenetét Dr. Szakály Zoltán, aki szerint a hitelesség kapcsán rendkívül fontosak az egyes védjegyek feltüntetése. Utóbbiak esetében szerinte azt kell elérni, hogy tudatosan keressék azokat a vásárlók.

 

Ezt annak idején a Baromfi Termék Tanács védjegyének kampánya során például sikerült elérni, emelte ki előadásában Dr. Soós Mihály, a Debreceni Egyetem adjunktusa, aki szerint a kulcs ebben az esetben a célcsoport felmérése, aztán pedig az optimális kommunikációs eszközállomány összeválogatása volt. „Ők veszik meg a terméket, így rájuk kell optimalizálni a kampányt. Tudjuk meg, mit szeretnének hallani, látni vagy éppen fogyasztani” – hangsúlyozta a szakember, aki úgy véli, a klasszikus kommunikációs elemeken túl szükség van újszerű kutatási módszerekre is. Az egyik ilyen eszköz a netnográfia, ami kiváló lehet az egyre nagyobb teret hódító online csoportok feltérképezésére – ami jelen esetben például az egészséges élelmiszer-fogyasztók közössége. A megfelelő eszköz révén ugyanis másodpercek alatt több tízezer emberhez szólhatunk ily módon. Hasonló elveken nyugszik az úgynevezett crowdsourcing (tömeges ötletbörze) módszer is, aminek révén például egy adott termék logója vagy szlogenje kapcsán lehet versenyre hívni a kreatív fogyasztókat a cég internetes felületén. „Több ezren ötletelhetnek egyszerre például olyan termékeken, amiket szabolcsi almából lehetne elkészíteni” – hozta fel példaként a Debreceni Egyetem adjunktusa.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Trendivé kell tenni a zöldség- és gyümölcsfogyasztást

Lezárult az Európai Friss Kalandok programsorozata. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Interfel francia zöldség-gyümölcs szakmaközi szervezet közös kampányának célja, hogy a kisgyermekes családok körében növelje a friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás mennyiségét.

Növényvédelmi előrejelzés – jön a mezei pocok

A mezei pocok ez idáig sem a szántóföldön, sem pedig a gyümölcsös ültetvényekben nem okozott gondot. Most azonban fordulat állt be, mindenütt aktivizálódását lehet megfigyelni. Jelentős, gócos kolóniák alakultak ki a füvesített sorközökben, ahol semmi sem gátolja a szaporodását.

EU kampány az uniós élelmiszerek népszerűsítésére

Az Európai Bizottság az Európai Unió (EU) mezőgazdasági költségvetéséből 172,5 millió euróval (mintegy 55,2 milliárd forint) finanszírozza az uniós agrár-élelmiszeripari termékek népszerűsítését Európában és világszerte - közölte az uniós bizottság.

FruitVeB: a zöldségtermés a tavalyihoz hasonlóan, 1,9 millió tonna körül lehet

Néhány zöldségfélét, köztük a paprikaféléket és a zöldborsót ugyan károsította a hosszú aszályos időjárás, a csemegekukoricának ugyanakkor jót tett a meleg, rekordtermés várható. A zöldségtermés az idén megközelítheti a tavalyihoz hasonló 1,9 millió tonnát, a mennyiséget azonban októberi időjárás még akár 5 százalékkal is befolyásolhatja.

A pálinkák ágyazáshoz is magyar gyümölcs kell

Új aszalóüzemet épített saját beruházásban az újszilvási Bolyhos Pálinkafőzde, amelyet szerdán, nyílt nap keretében adnak át - tájékoztatta a cég az MTI-t.

Ökológiai gyümölcstermesztés most újra támogatással?

Bizonyos értelemben egyszerűsödött az ökológiai ültetvénytelepítés engedélyeztetési eljárása, azonban maradt még tisztázandó szabályozási kérdés.

Drágulhatnak az élelmiszerek a mezőgazdasági árak emelkedése nyomán

Az élelmiszerárak emelkedését vetíti előre, hogy augusztusban 6 százalékkal nőttek a mezőgazdasági termelői árak éves összehasonlításban - írta a szombati Népszava.

Gyümölcsösök trágyázása szüret után

A lágyszárúaktól eltérően a fás kultúrák a szüret utáni időszakban is folytatják élettevékenységüket, egészen addig, amíg a lombjuk le nem hullik, és be nem következik a téli nyugalom. A fák tápanyagellátásához jól kell ismerni a növényélettant, mert a különböző elemeket más ütemben veszik és használják föl.

KSH: augusztusban 6,0 százalékkal nőttek a mezőgazdasági termelői árak

Augusztusban a mezőgazdasági termelői árak 6,0 százalékkal - november óta a legnagyobb mértékben - nőttek az egy évvel korábbiakhoz képest a júliusi 1,2 százalékos emelkedés után.

Megbízható kajszifajtákat válasszunk

Az idei tavaszi fagy után nem sok kajszifajta maradt fönn a rostán, az ültetvényekben akár teljes fagykár is előfordult. Mit tehetünk a tavaszi fagyok kivédése és a termésbiztonság növelése érdekében? a Lengyelben rendezett gyümölcstermesztési tanácskozáson Szénási Tibor kajszitermesztő osztotta meg tapasztalatait a résztvevőkkel.