Back to top

Cider vagy almabor?

Legújabb Szupermenta terméktesztjén a cider elnevezésű alkoholos italokat ellenőrizte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). A 9 alma alapú cider megfelelt a laboratóriumi vizsgálatokon, de 4 termék esetében minőségi vagy jelölési problémák miatt figyelmeztetni kellett a felelős vállalkozásokat.

Az egyik ital forgalmazója többszöri felszólításra sem küldte meg a hivatalnak a nyomon követési dokumentációkat és a gyártmánylapot. Emiatt több százezres nagyságrendű élelmiszerlánc felügyeleti bírságra számíthat, hiszen terméke így nem nyomon követhető.

A Szupermenta legújabb terméktesztjén ezúttal Magyarországon egy kevéssé ismert, de egyre divatosabb termékkört vizsgáltak meg a Nébih szakemberei. Összesen 9 féle cidert ellenőriztek, köztük 7 üveges és 2 dobozos kiszerelésű terméket, melyek között 8 szűrt és 1 szűretlen volt.

A cider magyar fordításban almabort jelent, de a teszt során kiderült, hogy ez nem minden termék esetében jelent valódi almabort.

Habár mind a 9 ital címkéjének főlátómezejében olvasható a cider megnevezés, a termékek közül csupán hármat neveztek almabornak a forgalmazóik, a többi hatnál „almalé alapú, sűrítményből vagy koncentrátumból készített szénsavas, erjesztett alkoholos ital” szerepelt a jelölésen. Ez azért fontos, mert míg a magyar nyelven almabor elnevezésű italoknak meg kell felelniük a Magyar Élelmiszerkönyv e termékköre vonatkozó előírásainak is, addig a cider fantázianévvel forgalomba hozott italoknak csupán a saját gyártmánylapjukban leírtakkal és az általános, élelmiszerekre vonatkozó jogszabályokkal kell összhangban lenniük.

Nem túlzás azt állítani, hogy a Nébih laboratóriumaiban atomjaira bontották a cidereket, hiszen atomi szintű stabilizotóp vizsgálatokat is végeztek a szakemberek, hogy az egyes termékek gyümölcseredetét meghatározzák Ezen felül természetesen megmérték például alkohol-, cukor-, kalória-, hamu-, és savtartalmukat, de elkészítették a termékek savprofilját is. A hivatalos érzékszervi vizsgálat sem maradt el. Megnyugtató, hogy

a vizsgált termékek mindegyike megfelelt az élelmiszerbiztonsági előírásoknak, súlyos analitikai probléma nem merült fel.

Minőségi probléma két almabornak nevezett termékkel adódott. Ezeknek az italoknak, mivel almabor megnevezéssel kerültek forgalomba, szigorúbb előírásoknak kell megfelelniük, mint „alkoholos ital” leíró nevű társaiknak. Mindkét minőségileg kifogásolható termék erjesztett almaléből készült az élelmiszerkönyvi előírásoknak megfelelően, azonban az egyiknél a mért cukortartalom (19,5g/l) alapján „félszáraz” helyett „félédes” kategóriába kellett volna sorolni az italt. A másik terméknél a cukormentes extrakt- és az összes sav-tartalom nem felelt meg a Magyar Élelmiszerkönyvben foglalt határértékeknek, így nem tartozik az almabor termékkategóriába.

A jelölési hibák között jellemző probléma volt, hogy az allergiát vagy intoleranciát okozó anyagokat (kálium-diszulfit; nátrium-diszulfit, nátrium-metabiszulfit) az összetevők felsorolásánál nem emelték ki egyértelműen.

Az egyik termék címkéje hiányos volt, mivel nem tartalmazta – a nemzeti jogszabályok hiánya miatt kötelező – leíró nevet. Azaz az „alma cider” mellett, fel kellet volna tüntetni például az „alma alapú szénsavas alkoholos ital” leíró nevet is.

A hibák miatt a termékek felelős vállalkozóit a Nébih figyelmeztetésben részesítette, és kötelezte azok javítására.

Az egyik termék forgalmazója többszöri felszólításra sem küldte meg a hivatalnak a nyomon követési dokumentációkat és a gyártmánylapot. Habár a terméknél a laboratóriumi vizsgálatok eredményei nem jeleztek problémát, az azonosítására szolgáló dokumentumok hiánya miatt a Nébih megtiltotta annak forgalomba hozatalát, mivel az nem nyomon követhető. A felelős vállalkozó több százezres nagyságrendű bírságra számíthat.

A ciderek kedveltségi kóstolásán laikus és szakértő kóstolók egyaránt bírálták az alkoholos italokat tisztaság, szín, illat, íz és harmónia szempontok szerint.

A Szupermenta rangsorában első helyen a Somersby terméke végzett. Második lett a Carling, míg harmadikként a Strongbow alkoholos ital zárt.

További információk és a részletes vizsgálati eredmények elérhetők a Nébih Szupermenta termékteszt oldalán.

Divatos teszt: cidereket vizsgált a Nébih

 

Forrás: 
Nébih

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Új vezére van a Coca-Cola magyarországi leányvállalatának

Kerekes Péter több mint 20 éves vezetői tapasztalattal rendelkezik az FMCG iparágban, többek között a Drehernél, a Reckitt Benckisernél, a SABMiller/AB-inbevnél és az Unilevernél töltött be hazai és nemzetközi vezetői pozíciókat.

Gyengébb? Nem! Női borászok mutatkoztak be Székesfehérváron

Huszonegy borászat az ország minden tájáról, egy tokaji pálinkaház és egy fehérvári sörfőző – ezek termékeit ízlelhették meg szombaton az érdeklődők a Székesfehérváron szervezett sétáló kóstolón. Különleges, hogy ezúttal kifejezetten a nők mutatkoztak be a közönségnek.

A fekete járdoványtól a kékfrankoson át a borsmentáig

Régi, újra felfedezett és új nemesítésű magyar szőlőfajtákból készült borokat is kóstolhattak a résztvevők az ismertebb nedűk mellett szombaton, Magyar Borok Mustráján Keszthelyen a Balaton Színházban.

Legenda a sárgarépáról

A sárgarépa narancs színben pompázik, vagy éppen sárga a sárgarépa, de egyre kedveltebbek – főként saláta keverékekben – a fehér vagy lila sárgarépák. A hétköznapi és ünnepi konyha szerves részei, de mit is tudunk róla?

Magyar ötlet a világ 20 legígéretesebb franchise koncepciója között

A több száz jelentkező közül a miskolci Creppy franchise koncepciója is helyet kapott a világ legjobb 20 feltörekvő, innovatív franchise vállalkozása között. Jövőre magyar vállalkozásként öregbítheti Magyarország hírnevét az International Franchise Association megmérettetésén Las Vegas-ban az Egyesült Államokban.

Globális márkák a helyiek ellen

A globális márkák igyekeznek a világ minden országában megnyerni a vevőket maguknak. Sikeresen, ahogy azt a Nielsen ez irányú kutatásai mutatják: a fogyasztók néhány kategóriát kivéve általában inkább részesítenek előnyben nagy cégeket, illetve márkákat, mint kisebb belföldi piaci szereplőket.

A szőlősgazdáknak a jövőjük érdekében össze kell fogniuk

Együtt kell működniük a kunsági termelőknek ahhoz, hogy hosszú távon a szőlőtermesztés fennmaradjon a Duna–Tisza közén. A Kunsági borvidék gazdái fél éve egyeztetnek. A borvidéki vezetés támogatja a kezdeményezésüket.

Mit együnk az egészségünkért?

A rehabilitált élelmiszerek közé nemrégiben a tojás is felkerült, pedig fogyasztása néhány éve még nemkívánatos volt. Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője arról beszélt, ami mindannyiunk számára égető kérdés. Hogy mit is együnk az egészségünkért.

A minőségi, édes pezsgőt keressük

Mindinkább a magasabb árfekvésű, minőségi pezsgők felé fordulnak a magyar fogyasztók – mondta a Világgazdaságnak Kovács György, a Törley Pezsgőpincészet ügyvezető igazgatója.

Olcsóbb banánt enni, mint almát

A gyümölcsök ára átlagosan alacsonyabb, mint tavaly, ám még így is sok hazai fajta drágább, mint több egzotikus gyümölcs.