Back to top

Döntött a bíróság: a Facebook rajongói oldalainak kezelői is felelősek a felhasználói adatokért

A Facebook rajongói oldalainak adminisztrátorai a Facebookkal együtt felelősek az oldalt látogató személyek adatainak kezeléséért. Vitás esetekben az ország adatvédelmi hatósága felléphet a rajongói oldal kezelője és a Facebook helyi leányvállalata ellen is - ismerteti az Európai Bíróság döntését a KPMG közleménye.

 A közleményben felidézik: a német regionális adatvédelmi hatóság 2011. november 3-i határozatával rajongói oldalának felfüggesztésére kötelezte a német Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein online oktatási vállalatot, mivel az nem tájékoztatta a rajongói oldal látogatóit arról, hogy a Facebook cookie-k - azaz internetes információcsomagok - segítségével gyűjtött és kezelt rájuk vonatkozó személyes adatokat.

A Wirtschaftsakademie jogorvoslattal élt a határozat ellen. Álláspontja szerint a személyes adatokat a Facebook kezelte, ügyfélként erre nem volt ráhatása, a folyamatot nem tudta ellenőrizni, ezért magát nem tekintette adatkezelőnek. A cég szerint a hatóságnak közvetlenül a Facebookkal szemben kellett volna fellépnie - írták.

A német Szövetségi Közigazgatási Bíróság az akkor még hatályos adatvédelmi irányelv értelmezését kérte az Európai Bíróságtól előzetes döntéshozatali eljárás keretében. 

Az Európai Bíróság most lezárult eljárásában megállapította, hogy a Facebook amerikai anyavállalata és írországi leányvállalata mellett adatkezelőnek minősülnek a cég rajongói oldalainak adminisztrátorai is - mondta el Márkus Fanni, a KPMG ügyvédje.

A magyarázat szerint az ilyen adminisztrátor ugyanis az oldal beállításával, a célközönség, a hirdetési célok, tevékenységek meghatározásával részt vesz a személyes adatok kezelésében. A bíróság kiemelte, hogy a rajongói oldal adminisztrátora kikérheti a követőinek demográfiai adatait, érdeklődési körére és szokásaira vonatkozó adatokat, sőt, földrajzi adatokat is. Ezen adatok alapján képes eldönteni, hogy hol nyújtson különleges kedvezményeket vagy szervezzen eseményeket a látogatók számára. Ez alapján az adminisztrátor is adatkezelőnek tekinthető - ismertette.

A bíróság szerint az, hogy valaki a Facebook által létrehozott platformot és annak kapcsolódó szolgáltatásait használja, nem mentesíti a személyes adatok védelme terén meglévő kötelezettségei alól. Tehát az a tény, hogy a rajongói oldal kezelőjének nincs beleszólása az adatkezelési gyakorlatba, nem jelenti azt, hogy nem felelős azért, amennyiben igénybe veszi a platformot. 

Kitétel, hogy a tagállami hatóságoknak akkor is megvan a lehetősége a platformszolgáltató felelősségre vonására, ha az adott tagállamban letelepedett helyi leányvállalat a vállalatcsoporton belüli feladatmegosztás alapján nem lenne felelős az adatkezelésért.

A szakértő rámutatott: a bíróság ítélete a későbbiekben irányadó lehet a magyarországi Facebook rajongói oldalakkal kapcsolatos adatkezelésekre is, azt valószínűleg a magyar adatvédelmi hatóság is figyelembe fogja venni.

Ez azt jelenti, hogy a hazai Facebook rajongói oldallal rendelkezőknek tájékoztatniuk kell a Facebook-oldalára látogatókat az adatkezelésről. Emellett figyelniük kell arra is, hogy adatkezelői minőségükből adódóan biztosítani tudják az érintetti jogok - közöttük a törléshez való jog - érvényesülését - összegezte.
Forrás: 
MTI-Eco

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Zöld hét – fókuszban a zab és a hering

A sok évtizedes hagyománynak megfelelően január derekán újra benépesül a berlini vásár több mint két tucatnyi kiállítási csarnoka: az idén január 18. és 27. között megrendezésre kerülő Nemzetközi Zöld Héten ismét mintegy 60 ország több mint 1.700 kiállítója várja a vásár iránt érdeklődő 400 ezer látogatót, s – nem utolsósorban – a vásáron kiállító nemzetek szakminisztereit és agrárszakembereit.

A "Blockchain" technológia képes átalakítani a marhahús ellátási láncot

A professzionális szolgáltató hálózat és számviteli szervezet, a Deloitte szerint, a Blockchain néven ismert adatfeldolgozási innováció átalakíthatja a marhahús ellátási láncot.

Feldman: jön a digitális agrárstratégia

A digitalizáció, az öntözésfejlesztés valamint az osztatlan közös tulajdon ügyében várható lépés az Agrárminisztérium részéről a közeljövőben – mondta el Feldman Zsolt szerdán a Portfolio Agrárszektor Konferenciáján. Az államtitkár hozzátette: a magyar mezőgazdaság néhány téren jól teljesít, más termékek esetében egyelőre az esélye van meg a sikerre.

Szemek a magasból – avagy mi fán terem a digitális erdőtérképezés?

Egy személyes emlék: negyven éve, friss rádiósként légi térképezőkkel készítettem riportot. Mikor elindultam felkeresni mai utódaikat, még nem sejtettem, hogy az a szerencse ér: korszakos újdonságról adhatok hírt. Magyar szakemberek kutatásaiból és gyakorlati munkájából egyedülálló módszer született a hazai erdők digitális légi feltérképezésére.

Generációváltás a családi gazdaságokban

Az idei évben a generációváltás került terítékre a Bonafarm-Bábolna Takarmány Kft. partnertalálkozóján. A cég által évente megszervezett „A szakma napja” című rendezvényen most is a takarmányozástól kissé távolabbi, ám égető kérdést tárgyaltak meg neves szakemberek segítségével.

Kötelező az adatszolgáltatás a mezőgazdasági adatgyűjtés során

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2018. november 15-én kezdte és december 15-ig hajtja végre az „Egyéni gazdaságok decemberi összeírása, 2018” elnevezésű mezőgazdasági adatgyűjtését, amelynek eszmei időpontja 2018. december 1.

Virtuóz módon költöttek el kétszázmilliót az egyetemisták

Az egy hónapos selejtező után végre elérkezett az Agrovirtus döntője: az agrárhallgatókból álló nyolc csapatnak négy órája volt virtuális gazdaságuk fejlesztéseinek tökéletesítésére. A versengést szakmai programokkal színesítették a szervezők.

Szőlészek és borászok egy asztalnál

Mert mit is érhet a szőlő bor nélkül és fordítva? A II. Országos Szőlész-Borász Konferencián az innováció kiemelt figyelmet kapott nem csak a termékfejlesztésben, hanem a termesztéstechnológia területén is, így szó esett többek közt a rezisztens szőlőfajták termesztésre vonásáról, a termelés digitalizálásáról, de az alacsony kéntartalmú borokról és a battonage témaköréről is.

Az Ön vállalkozása hogyan digitalizál? – Rövid felmérés

Amennyiben ön egyéni gazdálkodó vagy cégvezető, kérjük, szánjon néhány percet az önkéntes és anonim kérdőív kitöltésére! Magyarország Digitális Agrár Stratégiájának (DAS) célja az agrárgazdaság digitalizációs átalakítása és fejlesztése az agrárgazdaság hatékonyságának növeléséhez. A DAS gördülékeny és hatékony megvalósítása érdekében az Agrárgazdasági Kutató Intézet felmérést készít a jelenlegi helyzetről.

Jönnek a digitális okosfalvak?

Jobb infrastrukturális fejlesztések, és a jelenleginél hatékonyabb forrásbevonás kell a vidék népességmegtartó erejének növeléséhez – hangzott el az Okosfalvak konferencián Gödöllőn.