Back to top

A magyar cukrászok hírneve a tét

Ha nem jó minőségűek a termékek, akkor nemcsak a szakma sérül, hanem előbb-utóbb a vendég is elfogy. Hiába az élelmiszerkönyv szigorú szabályozása, a cukrásziparban is vannak még gondok a minőséggel.

Az olyan hagyományőrző cukrászipari termékeket, mint a dobos-torta, Esterházy-torta, indiánerfánk, rigójancsi, krémes, francia krémes és a bejgli, csak akkor árusíthatják ezen a néven, ha a Magyar élelmiszerkönyvben meghatározott minimális anyaghányadot és technológiai követelményeket betartják - írja a vg.hu. A szabályozás 2015. január elsején lépett életbe, de még mindig vannak silány minőségű termékek a kínálatban.

„Az ipartestületnél az a legfontosabb irányelv, hogy minél jobb minőségű termékek legyenek a piacon, vigyázzunk a hagyományokra és az értékekre, őrizzük a tradíciókat.

Központosították, hogy milyen anyaghányaddal dolgozhatnak a cukrászok, mert a nagy szabadság odáig ment el, hogy trükköztek.

Azért volt szükség az élelmiszerkönyvi szabályozásra, hogy eltűnjenek a silány sütemények” – mondta a Világgazdaságnak a Cukrász Iparosok Országos Ipartestületének egyik, neve elhallgatását kérő tagja. Hozzátette, az ipartestületi tagok zöme tartja magát az előírásokhoz, de országos szinten vannak problémák.

Az élelmiszerkönyv előírja, hogy milyen összetevőket legalább milyen arányban kell tartalmaznia egy-egy süteménynek. Például a krémes tejjel készüljön, ne vízzel, csak természetes vaníliát lehet hozzá használni, az aroma nem elég, a leveles tésztához minimum 85 százalékban vajat kell használni, és a margarin nem lehet több 15 százaléknál. Csak azok a sütemények árusíthatók krémes néven, amelyek megfelelnek ezeknek a szabályoknak.

Tehát bizonyos anyaghányadok kötöttek, de csak a minimumok.

Minden cukrásznak a saját fantáziájára van bízva, hogyan hozza ki a legjobbat a süteményekből. Ettől még egyedi marad a termék, és továbbra is használhatók a cukrásztitkok, pusztán azok a minimumok vannak megadva, amelyek garantálják, hogy minőségi terméket állítanak elő – hangsúlyozta a szakember.

Elmondása szerint azonban még ma is lehet olyan krémessel találkozni, amely gumis állagú, mert nem tejjel készítik, viszont telerakják keményítővel.

„Ha nem jó minőségűek a termékek, akkor nemcsak a szakma sérül, hanem előbb-utóbb a vendég is elfogy, mivel a vásárlók is egyre tudatosabbak. Vannak olyan vendégek, akik az előző rendszerben megszokott ízeket keresik. Akkor még a krémest sok helyen vízzel és tojásfehérjével készítették, és bár krémesnek hívták, valójában nem volt az. Nálunk például az ilyen termék neve nosztalgia. Ilyet is árulunk az igazi krémes mellett, mert figyelni kell a vásárlók igényeire, és ki kell szolgálni a közizlést is. Ez nem azt jelenti, hogy ez silány termék, ebből is lehet nagyon finomat készíteni, de ez nem krémes” – szögezte le a cukrász. Összességében tehát nincsenek túlkorlátozva a cukrászok.

Megvizsgálnak 145 terméket

„A 2018. évi monitoringvizsgálatok keretében 145 darab cukrászati készítmény – melyeknek részei a hagyományőrző cukrászati készítmények is – hatósági laboratóriumi vizsgálatát tervezzük. A vizsgálatok kémiai és mikrobiológiai paraméterek kimutatására, mérésére irányulnak. Az észlelt hiányosságtól függően élelmiszer-ellenőrzési vagy élelmiszerlánc-felügyeleti bírság szabható ki, illetve megtiltható a nem megfelelő termék forgalomba hozatala” – közölte a Nébih a Világgazdaság kérdésére.

Forrás: 
Világgazdaság

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Lengyel marhahús-botrány: a csehek bizalmatlanok

A cseh agrárminiszter szerint Prága továbbra is szükségesnek tartja a lengyel marhahús szigorú ellenőrzését, mert nem bízik a lengyelországi élelmiszerellenőrzési rendszerben.

Felére csökkent a cukrozott üdítők fogyasztása

Ötvenkét százalékkal csökkent a cukrozott üdítők fogyasztása három év alatt Kalifornia államban, ahol 2015-ben vezették be az egészséget károsító italok megadóztatását - derítették ki a Kaliforniai Egyetem kutatói.

Élelmiszer-Higiéniai és –biztonsági rendezvénysorozatot tart a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) Élelmiszeripari Igazgatósága az „Együtt az élelmiszeriparért” konferenciasorozat keretében „Élelmiszer-higiénia és -biztonság kis- és közepes vállalkozásoknak” című rendezvényt tart három helyszínen.

6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom

A kiskereskedelmi üzletek forgalma tavaly decemberben a nyers adat szerint 3,7 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 4,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Ezen belül az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 3,4 százalékkal nőtt a forgalom.

Többet költünk élelmiszerre, mint bármi másra

A magyarok közel fele (46 százalék) úgy véli, jobban áll anyagilag, mint öt évvel korábban. A pénztöbbletből leginkább a kiskereskedelem profitált: 100-ból 42 magyar fogyasztó, saját bevallása szerint, többet költ élelmiszerre, mint öt évvel ezelőtt.

A németek megfeleznék a kidobott élelmiszer mennyiségét

Az élelmiszerhulladék 50 százalékos csökkentését célzó stratégiát fogadott el szerdai ülésén a német kormány, az évente 11 millió tonnás mennyiséget 2030-ig kellene megfelezni.

Termelői piac nyílt Pusztaszeren

A helyben és a környékbeli tanyákon élők régóta felmerülő igényeit kiszolgáló új közösségi térrel gazdagodott Pusztaszer, ahol a kor követelményeinek megfelelő elárusítóhelyen találhat egymásra termelő és fogyasztó – mondta Farkas Sándor országgyűlési képviselő, az Agrárminisztérium miniszterhelyettese a 31 és fél millió forintból kialakított pusztaszeri piactér átadásán.

Élelmiszerbiztonság: Mese habbal?

Új elemmel, oktató jellegű mesekönyvvel bővült a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) oktatási programja. Az elsősorban 3. és 4. osztályosoknak szóló „Mese habbal, szülinappal” című történetet Gévai Csilla meseíró jegyzi. A kiadványt Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár mutatta be ma a Csillaghegyi Általános Iskolában.

Ha kistermelőktől vásárolna, ezt az oldalt önnek találták ki

Nem szükséges többé zord téli időben a termelői kispiacon dideregni. Egy vállalkozó kedvű szegedi könyvelő egyszerű megoldása segítségével jóval könnyebben találkozhatnak a kistermelők és vevőik. A Microker új térképes kereső alkalmazása segít a termelőknek és a vevőknek egymásra találni.

Európába jön a zöld csoki

A Nestlé idén tavasszal Európában is bevezeti a Japánban igen népszerű KitKat Matcha zöld teás változatot.