Back to top

Erdélyi győzelem az élelmiszer-innovációs versenyen

A „BrewBun” nevű, magas rost és fehérje tartalmú zsemle-különlegességgel nyerték meg az Agrármarketing Centrum (AMC) által szervezett Ecotrophelia Magyarország élelmiszer-innovációs versenyen vetélkedő egyetemi hallgatók, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem csapata. Így ők képviselhetik hazánkat az Ecotrophelia Europe nemzetközi fordulóján 2018. október 21-22. között, Párizsban.

A „BrewBun” nevű, magas rost és fehérje tartalmú zsemle-különlegességgel szerezték meg az első, a „CandyFitt” elnevezésű magas koffein és antioxidáns tartalmú, cukorbetegek által is fogyasztható keménycukorkával a második, és a „Hot & Spicy”, fűszeres tortillával a harmadik helyezést az Agrármarketing Centrum (AMC) által szervezett Ecotrophelia Magyarország élelmiszer-innovációs versenyen vetélkedő egyetemi hallgatók. A csapatok kreativitását is kihívás elé állító erőpróba győztese a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem csapata lett, így zsemle-különlegességükkel ők képviselhetik hazánkat az Ecotrophelia Europe nemzetközi fordulóján 2018. október 21-22. között, Párizsban.

Magyarországon 2013 óta rendezik meg az egyetemi és főiskolai hallgatók számára meghirdetett Ecotrophelia élelmiszer-innovációs versenyt, amelynek tavaly először az AMC szervezésében az OMÉK adott otthont. A vetélkedés fő célja, hogy a csapatok innovatív élelmiszereket állítsanak elő, és fejlesztésük során olyan ökológiai szempontokat is figyelembe vegyenek, mint a fenntarthatóság, az élelmiszerpazarlás redukálása és a rövid ellátási láncok használata. Ezen kívül a termékeknek kereskedelmi potenciállal is bírniuk kell. A magyarországi fordulókért 2013 óta a Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft. felel a versenyt működtető nemzetközi hálózat (European Collaboration of the National Food Technology Platforms) tagjaként, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (ÉFOSZ) támogatásával.

Az Agrármarketing Centrum szervezésében, az idei, hazai élelmiszer innovációs verseny döntőjében, a Magyar Bocuse d'Or Akademia tankonyhájában versengtek az Ecotrophelia Magyarország 2018 megnyeréséért. A csapatok a nemzetközi megmérettetés mintájára a magyarországi döntőben is 20 perces, részletes prezentációkat tartottak az általuk előállított termékek újszerűségének, innovatív jellegének bemutatására, amelyet 10 perces szakmai egyeztetés követett, ahol a zsűritagok, konkurens csapatok kérdéseire feleltek a csapattagok.

A 3 fős szakmai zsűri - Szőllősi Réka (ÉFOSZ), Szegedyné Fricz Ágnes (Campden BRI Mo.) és Petrás Krisztina (AMC - Marketing és Kommunikációs Iroda) - az előadásokat követően hosszasan tanácskozott a rendezvény fő koordinátorával Viola Katalinnal (AMC), mert igen komoly kihívást jelentett a rendkívül igényes pályaművek közül a győztes kiválasztása. A magyar döntő díjait ez évben a zsűri tagjai adták át a dobogón végző hallgatóknak.

Fotó: AMC

Elsőként a harmadik helyet megszerző Green Ideas csapatot szólították a pódiumra, akik különleges tortillájukkal igazán kitettek magukért. A Szent István Egyetem (SZIE) csapata - Moiz Abdul, Khalid Usman, Shah Amjad Abbas, és Muqeet Abdul - nagy örömmel vette át a harmadik helyezettnek járó díjat. A díjátadót követő nyilatkozatukban azt hangsúlyozták, hogy nagyon jól érezték magukat a versenyen és nagyon sokat tanultak a versengésből, ezért már most elhatározták, hogy jövőre ismét megméretik magukat az Ecotrophilián.

Komoly küzdelem várható jövőre is, mert a második helyet megszerző MÉKerek, bár nagyon örültek a második helynek, nem elégednek meg az elért sikerrel, 2019-re tovább fejlesztik terméküket. A mosomagyaróvári Széchenyi István Egyetemről érkező  csapat - Posgay Miklós Marcel, Olléová Réka, Tóth Alexandra, dr. Németh-Torkos Anett, dr. Kapcsandi Viktória, Kiss Kármen Anita - kétféle ízben készített kávét helyettesítő cukorkát, igen magas koffein tartalommal.

Fotó: AMC
Prezentációjukban célcsoportjukként az egyetemistákat jelölték meg, de biztosak abban, hogy termékük az idősebb generáció körében is nagy sikert arat majd. Az eredményhirdetést követően Posgay Miklós Marcel azt nyilatkozta: nagyon sokat dolgoztak a termékükön, s bár a felkészülésben voltak jobb és rosszabb napjaik is (a csomagoló papírral például kimondottan megküzdöttek), a fejlesztés során szerzett tapasztalatok, illetve az a sok pozitív visszajelzés, amit támogatóiktól és közvetlen környezetüktől kaptak, megérte a küzdelmet, a „dobogós” helyezés pedig külön ösztönzést ad a termék további fejlesztéséhez.

Az első helyezett, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, SapBakers csapata - Tankó György, Salamon Bernadett, Ölvedi Örs, Vincze Boglárka, Simon Andres, Bodor Emília, Pongrácz Gellért - Csíkszeredáról, kimondottan magas étkezési rost és fehérje, viszont rendkívül alacsony szénhidrát tartalmú pékárujával nyerte el a zsűri egyöntetű elismerését. Az általuk fejlesztett és a versenyen elkészített különleges zsemle vélhetően piacra kerülését követően igen népszerű lesz, hiszen a sörkészítés során keletkező, magas rost tartalmú és egészséges maradvány anyagok, azaz a sörtörköly felhasználásával, illetve a savófehérje receptbe emelésével - nem csupán egy kiváló táplálékot állítottak elő a hallgatók. Fejlesztésükkel csökkenteni tudták a sörkészítés során keletkező, fel nem használt anyagok mennyiségét is, ezáltal termékük elterjedése ökológiailag és gazdaságilag is komoly előrelépést hozhat, hozzájárul az élelmiszerpazarlás visszaszorításához.

Fotó: AMC

Július végéig sok munka vár még a nyertesekre, hiszen a zsűri számtalan olyan információval látta el a hallgatókat, amely hozzájárul a termék sikeres szerepléséhez nem csupán nemzetközi színtéren, hanem a piacra lépést követően is. A hazai verseny koordinátora, az AMC munkatársa, Viola Katalin e szakterületen megszerzett több éves tapasztalatával folyamatosan nyomon követi a nemzetközi megmérettetésre készülő termék fejlesztését és tanácsaival segíti a hallgatókat, támogatja minél eredményesebb felkészülésüket a nemzetközi megmérettetésre, amelyet 2018-ban, a francia fővárosban tartanak majd.

Helyezések:

1, helyezett - SapBakers csapat - Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda

„BrewBun” zsemle-különlegesség, amely magas rost és fehérje tartalommal rendelkezik.

2, helyezett - MÉKerek csapat - Széchenyi István Egyetem, Mezőgazdaság és Élelmiszertudományi Kar, Élelmiszertudományi Tanszék, Mosonmagyaróvár

„CandyFitt” magas koffein és antioxidáns tartalmú, cukorbetegek által is fogyasztható keménycukorka.

3, helyezett - Green Ideas csapat – Szent István Egyetem, Budapest

Hot & Spicy Tortilla

Az eseményről készült felvételek és interjúk az amc.hu oldalon rövidesen megtekinthetőek lesznek.

Forrás: 
AMC sajtóközlemény

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Felhő technológia menti meg a méheket?

Új megközelítéssel, a felhő alapú technológia segítségével vizsgálják a méhpopulációk hanyatlásának okait, és igyekeznek elősegíteni a világ legfontosabb beporzó állatainak fennmaradását - közölte az Oracle és a World Bee Project az MTI-vel csütörtökön.

Többet pazarolnak a fogyasztók, mint a feldolgozók

Felmérések szerint az Európai Unióban a fogyasztók élen járnak az élelmiszerpazarlás tekintetében, azonban a feldolgozók számára is vannak lehetőségek a veszteségek csökkentésére. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara igyekszik a fejlődést elősegíteni az élelmiszer előállítók körében.

Végre! Nem barnul a saláta vágási felülete

A zöldségek közül – a szó szoros értelmében – a salátafélék választéka a legszínesebb. Már a hagyományos fejes salátából is megjelentek a piros levelűek, a lollo, a tögylevelű, a batávia, a római típusból pedig szinte követhetetlen a választék bővülése. A salátafogyasztás divatos, és a vásárlók nagy örömére, az utóbbi években folyamatosan újabb típusok bővítik a kínálatot.

Stratégiai megállapodás a Nemzeti Ménesbirtok és a Szent István Egyetem között

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. a Szent István Egyetemmel, a felsőoktatási intézmény gödöllői székhelyén.

Indul a K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat

Szaktudás, modern technológia és mérethatékonyság – e három tényező határozhatja meg a hazai agrárium fejlődésének jövőbeli irányát és lendületét. A fiatal agrárszakembereket támogató K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat ezért idén az agrárium mérethatékonyságának fokozására fókuszál.

Adománygyűjtő-konvojjal hívták fel a figyelmet a súlyos élelmezési problémákra

30 tonnányi élelmiszeradomány gurult keresztül Budapest belvárosán az Élelmezési világnap alkalmából: a Magyar Élelmiszerbank Egyesület és az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezet (FAO) közös akciója amellett, hogy rászorulókon segít, rendkívül súlyos, globális problémákra is felhívta a figyelmet.

Bioropi és a feldolgozóipar

Évek óta nő a feldolgozott élelmiszerek forgalmazásának aránya, s az egyre élesedő ágazati versenyben a költségek optimalizálásával, csökkentésével igyekeznek nyerő helyzetbe kerülni. Egervári Márk, a Biopont Kft. ügyvezető igazgatójának cégbemutatkozójával kezdődött a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Élelmiszeripari Igazgatósága "Erősödő élelmiszergazdaság" címmel tartott sajtótájékoztatója Ercsiben.

EU kampány az uniós élelmiszerek népszerűsítésére

Az Európai Bizottság az Európai Unió (EU) mezőgazdasági költségvetéséből 172,5 millió euróval (mintegy 55,2 milliárd forint) finanszírozza az uniós agrár-élelmiszeripari termékek népszerűsítését Európában és világszerte - közölte az uniós bizottság.

Élelmezési Világnap: Tetteink alakítják a jövőt

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) minden évben október 16-án – az Élelmezési világnapon – a szervezet 1945-ös alapítására emlékezik. Szerte a világon több mint 150 országban tesznek ugyanígy, ezzel az ENSZ egyik legjelentősebb napjává emelve az eseményt. A cél, felhívni a figyelmet az éhezőkre, hogy az élelem, a megfelelő táplálék még nem biztosított mindenki számára.

Elhallgatott magyar minőség?

A rendszerváltozás után érdekes módon, keveset hallani a magyar sajtról. Mintha csak a külföldről érkezett és a külföldiek által Magyarországon készített sajtok lennének. A média hallgat, miközben nemzetközi színtéren egyre másra elismerik a magyar sajtkészítő kistermelők termékeit.