A meleg tavasz hatására a dinnye fejlődése is fölgyorsult, a termések hamarabb érnek, így a békési termőkörzetből már június 20-tól értékesítenek, a hónap végétől, július elejétől pedig már teljesen lefedhető a hazai piac magyar terméssel.
A 4800 hektáros termőterületről 190-200 ezer tonna termést várnak, mintegy 5 százalékkal kevesebbet a tavalyinál. A tavalyi szezonkezdeti lenyomott árak miatt elsősorban a korai dinnyét adó békési termőtájban csökkentették a területet a gazdák, 5-10 százalékkal, ezt ellensúlyozza azonban a piacon később megjelenő – és az előző évben is magasabb áron értékesített – szabolcsi dinnye területének a növelése.
A termőterület nagysága alapján a negyedik legnagyobb termelők vagyunk Európában, a minőséget, aromát tekintve pedig még jobb helyet foglalunk el. A termés körülbelül 40 százalékát értékesítjük külföldön, hagyományos vevőink közül a német piacról tavaly jobbára kiszorultunk, így idén várhatón főként a környező országokba és a balti államokba szállítunk.
A fokozatos fajtaváltás, a technológiai és posztharvaszt fejlesztések azonban újabb lehetőségeket hozhatnak. A kisebb méretű és a magnélküli termések kereslete tovább növekszik, és mind nagyobb az igény a csomagolt dinnyére. Ezért is szervezett a NAK a közelmúltban tanulmányutat a csomagolásban elöljáró spanyol termelőkhöz.
Sárgadinnyéből lényegesen kevesebbet termesztünk, a körülbelül 600 hektárról várható 18 ezer tonna termést felveszi a belföldi piac. A kínálat azonban növelhető, mert az áruházak is több termést kérnek, ezt a lehetőséget érdemes a hazai termesztőknek kihasználni.
A NAK idén is kampánnyal segíti, hogy a fogyasztók friss hazai dinnyét vásároljanak, és ezzel egyúttal a magyar gazdákat is támogatja. Az előző évek népszerűsítő tevékenysége sikeres volt, a fogyasztás a korábbi 10 kilogrammról 15 kilogramm fölé emelkedett fejenként.
Az idén a NAK a francia Interfel szakmaközi szervezettel közösen indított európai uniós zöldség-gyümölcs fogyasztásösztönző program része lett a dinnyekampány. A programba bekapcsolódott négy áruházlánc – Auchan, CBA, Coop, Tesco – üzleteiben csaknem 80 alkalommal kóstoltatnak dinnyét országszerte. Emellett a kamara az Agrárminisztáriummal és az AMC-vel közösen gyerektáborokban és rendezvényeken is népszerűsíti a dinnyét – mondta Győrffy Balázs.
A tisztességes kapcsolat a termelőknek és kereskedőknek egyaránt fontos. Ha ugyanis a magyar termelők tönkremennek, és eltűnik a friss hazai dinnye a piacról, a fogyasztók is csalódni fognak, és elpártolnak a kereskedőktől – hangsúlyozta Pócs János országgyűlési képviselő, dinnyetermelő. A fogyasztóknak pedig azt kell elfogadniuk, hogy az ár és a minőség szorosan összefügg, a kiváló minőséget meg kell fizetni.
Bár eddig is támogatta egymás munkáját a NAK és a tavaly tavasszal megújult Magyar Dinnyetermelők Egyesülete, most együttműködési megállapodásban is rögzítették a közös célokat. Ebben kiemelt szerepet kap a fogyasztói tudatosság erősítése, a kiváló minőséghez szükséges technológiai korszerűsítések ösztönzése, és az azt megalapozó tudásátadás.