Back to top

Jó pénzért gyümölcsjégkrémet, olcsóbban "gyümölcsízűt" kaphatunk

A Tudatos Vásárlók Egyesülete a gyümölcsös (eper-) jégkrémek kapcsán voltak kíváncsi arra, hogy a magyar fogyasztók olyan termékekhez jutnak-e a boltokban, amelyek megfelelnek a jogszabályi előírásoknak.

Minisztériumi pályázat támogatásával tesztelt újabb élelmiszereket a Tudatos Vásárlók Egyesülete - írta a Magyar Idők. A nyáron népszerű gyümölcsös (eper-) jégkrémek kapcsán voltak kíváncsiak arra, hogy a magyar fogyasztók olyan termékekhez jutnak-e a boltokban, amelyek megfelelnek a jogszabályi előírásoknak. Tizenhárom különböző márkájú jégkrémet vetettek össze a termékcímkéken lévő információk alapján. Vizsgálták a termékek gyümölcs- és cukortartalmát, valamint hogy tartalmaznak-e aromát és egyéb adalékanyagot.

„Olyan termékeket vásároltunk szupermarketben vagy néztük meg a gyártói oldalon, amelyek nevük vagy a csomagoláson lévő kép alapján azt a látszatot keltik a fogyasztóban, hogy gyümölcstartalmú terméket vesznek. Amelyik márkánál csak epres terméket találtunk, ott csokis/vaníliás és gyümölcsös kombinációjú vegyes jégkrémet vettünk” – ismertette az egyesület.

A jégkrémeket több szempont alapján értékelték. Pontozták a gyümölcs- és a cukortartalmat, az aromák és a stabilizátorok jelenlétét. Habár egyik sem jelent nagy egészségügyi kockázatot, de jelenlétük, esetleg hiányuk a termék minőségére utal.

A jégkrémekkel kapcsolatos előírásokat a Magyar Élelmiszerkönyv tartalmazza. A szabályok alapján a gyümölcsjégkrémeknek legalább 15 százalékban kell tartalmazniuk a gyümölcsöt. Az ennél kisebb gyümölcstartalmú jégkrémet csak gyümölcsös jégkrémnek nevezhetik, azt a terméket pedig, amelyiknek csak aroma adja a gyümölcsízt, „gyümölcsízű” jégkrémnek kell nevezni.

A fogyasztóvédők által vizsgált termékek esetén például a gyártók megfelelően használták a szükséges elnevezést, de megjegyezték: az már más kérdés, hogy a fogyasztók tisztában vannak-e az elnevezések közötti különbséggel és figyelembe veszik-e ezt a vásárlásnál.

A legmagasabb pontértéket a tudatos vásárlók részéről a Häagen-Dazs jégkrém kapta, mivel az egyik legmagasabb gyümölcstartalmú terméknek bizonyult a tesztelés során, 21 százalék eperrel, viszonylag alacsony cukortartalommal és adalékanyagok nélkül. Szorosan mögötte az Unilever terméke, a Carte d’Or Classic eper valamint a Grycan jégkrém végzett a vizsgálaton. Ezek a jégkrémek 23-24 százalékos gyümölcstartalmukkal győztek, de pontot is veszítettek mesterséges aroma, potenciális allergizáló adalékanyag jelenléte miatt.

A lista végén az Unilevertől a Viennetta vanília és eper ízű jégkrém, valamint a Lidl saját márkás terméke a Ballino vaníliás, eperízű, csokoládés jégkrém végzett. Azért veszítettek pontot, mert egyáltalán nem tartalmaznak gyümölcsöt, csak aromát, viszont annál több cukor és sok nem kívánatos adalékanyag van bennük – magyarázták a tesztelők.

Megjegyezték: az ár alapján elmondható, hogy a lista élén végzett három termék magasabb áron kapható, az olcsóbb termékek pedig a lista végére kerültek az alacsony gyümölcstartalom és a sok adalékanyag miatt.

Forrás: 
Magyar Idők

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Nem mondunk le a mirelit zöldségről

Új, biztonságos beszerzési forrás után néznek a kereskedelemi láncok a nagy mennyiségű gyorsfagyasztott termék visszahívását okozó lisztériafertőzés miatt. A magyar MIRELITE MIRSA Zrt.-nél sorra jelentkeznek be a kereskedelmi láncok, és a vásárlók érdeklődése is megugrott a MIRELITE márkájú termékek iránt - adta hírül a vállalat, amely ősszel nyitja meg 4-ik gyártóüzemét.

Hiába az adó, növekszik a cukorkák forgalma

Azonnal drágulnak az édességek, ha nő a népegészségügyi termékadó - közölték az édességgyártók. A fogyasztás csökkentését célzó intézkedés azonban eddig sem vált be, szerintük az egészséges életmód népszerűsítése jobb megoldás lenne.

Adó helyett támogatni kellene az édesipart

Tavaly Magyarországon a cukorkapiac forgalma 28 milliárd forint volt, ami a teljes édességpiac által elért 250 milliárd forintos forgalomnak mintegy 10 százalékát adta, ez az európai átlag felét sem éri el – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke egy budapesti sajtótájékoztatón.

Komoly változások a Szamos Marcipánnál

Változatlan tulajdonosi struktúra mellett holdinggá alakult és Justin István személyében új ügyvezetőt nevezett ki a Szamos Marcipán Kft. élére a Szamos családi vállalkozás tulajdonosi menedzsmentje - adta hírül a társaság.

Külpiacon fogy jól a magyar zöldborsó

Nagy lehetőségek rejlenek a zöldborsótermesztésben Magyarországon. A konzervipari felhasználásra szánt hüvelyes iránt nagy a kereslet, de fagyasztva és frissen is jól fogy a magyar borsó.

Egységes módszertannal vizsgálják az élelmiszer-minőséget unió-szerte

Az Európai Bizottság eljárásmódot dolgozott ki az unióban forgalmazott élelmiszerek minőségi összehasonlítására, a kettős élelmiszerminőség megállapítása érdekében - közölte a bizottság.

A magyar cukrászok hírneve a tét

Ha nem jó minőségűek a termékek, akkor nemcsak a szakma sérül, hanem előbb-utóbb a vendég is elfogy. Hiába az élelmiszerkönyv szigorú szabályozása, a cukrásziparban is vannak még gondok a minőséggel.

Jégkrémhiány jöhet egész Európában

Jégkrémhiányra kell számítani egész Európában a felmelegedés hatására megugró kereslet és a munkaerőhiány miatt – közölte az InfoRádióval a Magyar Édességgyártók Szövetségének titkára. Intődy Gábor szerint eljutnak ugyan a hűsítő édességek a boltokba, de hamar kifogyhatnak a kereskedők a készletekből.

Költségvetési pénzzel is támogatja az EU a fogyasztóvédelmet 2020 után

Az Európai Bizottság a 2020 utáni uniós költségvetés keretében új, 4 milliárd eurós célzott programot javasol a fogyasztók védelmére és helyzetük megerősítésére, és arra, hogy az európai kkv-k teljes körűen élhessenek a jól működő egységes piac előnyeivel - jelentette be Elzbieta Bienkowska, a belső piacért, valamint az ipar-, a vállalkozás- és a kkv-politikáért felelős biztos.

Évi 58 életet menthet meg a minimálár

Vége az olcsó ivászatnak Skóciában: az edinburghi parlament egy, bár hat éve elfogadott, de a hosszas jogi csatározások miatt csak kedden életbe lépett törvénye alapján jelentősen emelkedett a kiskereskedelemben forgalmazott szeszfélék árának alsó határa.