0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Jó pénzért gyümölcsjégkrémet, olcsóbban „gyümölcsízűt” kaphatunk

A Tudatos Vásárlók Egyesülete a gyümölcsös (eper-) jégkrémek kapcsán voltak kíváncsi arra, hogy a magyar fogyasztók olyan termékekhez jutnak-e a boltokban, amelyek megfelelnek a jogszabályi előírásoknak.

Minisztériumi pályázat támogatásával tesztelt újabb élelmiszereket a Tudatos Vásárlók Egyesülete – írta a Magyar Idők. A nyáron népszerű gyümölcsös (eper-) jégkrémek kapcsán voltak kíváncsiak arra, hogy a magyar fogyasztók olyan termékekhez jutnak-e a boltokban, amelyek megfelelnek a jogszabályi előírásoknak. Tizenhárom különböző márkájú jégkrémet vetettek össze a termékcímkéken lévő információk alapján. Vizsgálták a termékek gyümölcs- és cukortartalmát, valamint hogy tartalmaznak-e aromát és egyéb adalékanyagot.

„Olyan termékeket vásároltunk szupermarketben vagy néztük meg a gyártói oldalon, amelyek nevük vagy a csomagoláson lévő kép alapján azt a látszatot keltik a fogyasztóban, hogy gyümölcstartalmú terméket vesznek. Amelyik márkánál csak epres terméket találtunk, ott csokis/vaníliás és gyümölcsös kombinációjú vegyes jégkrémet vettünk” – ismertette az egyesület.

A jégkrémeket több szempont alapján értékelték. Pontozták a gyümölcs- és a cukortartalmat, az aromák és a stabilizátorok jelenlétét. Habár egyik sem jelent nagy egészségügyi kockázatot, de jelenlétük, esetleg hiányuk a termék minőségére utal.

A jégkrémekkel kapcsolatos előírásokat a Magyar Élelmiszerkönyv tartalmazza. A szabályok alapján a gyümölcsjégkrémeknek legalább 15 százalékban kell tartalmazniuk a gyümölcsöt. Az ennél kisebb gyümölcstartalmú jégkrémet csak gyümölcsös jégkrémnek nevezhetik, azt a terméket pedig, amelyiknek csak aroma adja a gyümölcsízt, „gyümölcsízű” jégkrémnek kell nevezni.

A fogyasztóvédők által vizsgált termékek esetén például a gyártók megfelelően használták a szükséges elnevezést, de megjegyezték: az már más kérdés, hogy a fogyasztók tisztában vannak-e az elnevezések közötti különbséggel és figyelembe veszik-e ezt a vásárlásnál.

A legmagasabb pontértéket a tudatos vásárlók részéről a Häagen-Dazs jégkrém kapta, mivel az egyik legmagasabb gyümölcstartalmú terméknek bizonyult a tesztelés során, 21 százalék eperrel, viszonylag alacsony cukortartalommal és adalékanyagok nélkül. Szorosan mögötte az Unilever terméke, a Carte d’Or Classic eper valamint a Grycan jégkrém végzett a vizsgálaton. Ezek a jégkrémek 23-24 százalékos gyümölcstartalmukkal győztek, de pontot is veszítettek mesterséges aroma, potenciális allergizáló adalékanyag jelenléte miatt.

A lista végén az Unilevertől a Viennetta vanília és eper ízű jégkrém, valamint a Lidl saját márkás terméke a Ballino vaníliás, eperízű, csokoládés jégkrém végzett. Azért veszítettek pontot, mert egyáltalán nem tartalmaznak gyümölcsöt, csak aromát, viszont annál több cukor és sok nem kívánatos adalékanyag van bennük – magyarázták a tesztelők.

Megjegyezték: az ár alapján elmondható, hogy a lista élén végzett három termék magasabb áron kapható, az olcsóbb termékek pedig a lista végére kerültek az alacsony gyümölcstartalom és a sok adalékanyag miatt.

Forrás: Magyar Idők