Back to top

Fordulékonyabbak az új rakodók

Július 18-19-én az ausztriai Welgersdorfban és Magyarországon, Bozsokon mutatta be legújabb gépeit a CLAAS. Az 5 újdonság közül három csak augusztus 10-e után ismertethető, két gépük azonban már nyilvánosságra hozható. Az új frontkaszákat, a Disco Move 3660-ast és 3200-ast már korábban bemutattuk, most a negyedik gumikerekes rakodósorozatát, a Torion Sinust ismertetjük.

A frontkaszákról szóló korábbi cikkünk itt érhető el.

A CLAAS, a Liebherrel való együttműködés keretében további kerekes rakodó modelleket kínál az 5,6 és 9 tonnás kategóriában. A három új Torion Sinusban a kitűnő fordulékonyságot kombinálták a nagy hasznos terheléssel. Ezekkel a gépekkel akár 40 km/órás sebesség is elérhető.

Három Torion új modell

Teljesítményüket tekintve a Torion 956, 644 és 537 Sinus a kis sorozatú Torion 535 és a középső sorozat Torion 1177 modelljei között helyezkednek el. Ezzel a CLAAS összesen 10 különböző kerekes rakodó modellt kínál mezőgazdasági használatra.

Nagyobb hasznos terhelés

A három Torion Sinus modell a törzscsukló és a hátsó híd tengelycsonk-kormányzás kombinációjával tűnik ki a piactársak közül. Az egyszerű törzscsuklós kormányzással összehasonlítva a fordulékonyság jelentősen megnőtt. Mivel a maximális kormányzási szög az első és a hátsó rész között körülbelül 10 fokkal kisebb, ez megnöveli a stabilitást, és ezzel a hasznos terhelést is egy tisztán törzscsuklós kormányzású kerekes rakodó értékeihez képest.

A hátsó híd kormányzása a váz első részének és a hátsó tengelyen levő kerékagy-kormányzás mechanikus összekötésével valósul meg. Kormányzáskor a hidraulikus munkahenger automatikusan mozgatja a hátsó hidat is. Mindhárom modellbe törzscsuklót építettek be, ezáltal a gép szilárdan áll az egyenetlen talajfelszínen is, és kiegyenlíti a törzs első részének oldalirányú mozgásait. A törzscsukló-csatlakozásnál csillapítás felel a magas menetkényelemért, különösen nagy sebesség esetén. A Torion Sinus 956-nál a hátsó híd öt fokot képes billenni.

Kényelmes fülke

A fülke a nagy Torion modellek kényelmét kombinálja a legjobb kilátással. Az ajtók 180°-ban nyílnak, ebben a pozíciójukban rögzíthetők is. Széles lépcsőfokok teszik lehetővé a biztonságos és kényelmes beszállást. Még magas gépkezelőknek is elegendő helyet biztosít a fülketető.

A jobboldali A-oszlopon található színes kijelzőn – 7-colos a 956-ban, 4-colos a 644-ben és az 537-ben – a gépkezelő minden fontosabb adatot lát, például a menetfokozatot, a motorfordulatszámot, az üzemanyagszintet és a sebességet. A Torion 956-nál tolatókamera-kép is integrálható a kijelzőbe. A rakodó irányításához szükséges minden kapcsoló rendezetten, a jobb oldalon található. A keskeny kormányoszlop a műszerfaltól és a kapcsolóktól különállóan helyezkedik el, és rendkívül jó rálátást biztosít előre, a munkaeszközre.

Akár 40 km/órás végsebesség

A Torion 644 és 537 Sinus rakodókban 3,3 liter hengerűrtartalmú, turbófeltöltős Yanmar motor dolgozik. Ezek 54 kW/73 LE teljesítményűek, és részecskeszűrővel teljesítik a Stage V károsanyag-kibocsájtási normákat. A Torion Sinus 956 4,5 literes DPS-motorral szerelt, teljesítménye 78 kW/106 LE. A motorokat keresztbe építették be, hogy biztosítsák az optimális hozzáférést. Gombnyomásra működő, opcionális hidraulikus ventilátor-fordító felel a tiszta hűtőért, így például szalmapakolás közben ez gondoskodik a megfelelő hűtési teljesítményről.

Minden Torion Sinus modellt két szinkronizált menetfokozatú hidrosztatikus meghajtással szerelnek. Ez a meghajtás finom, fokozatmentes munkát tesz lehetővé, és egyesíti a nagy tolóerőt a mozgékonysággal és az akár 40 km/órás végsebességgel.

Még magasabbra

Az új Torion Sinus 956 és 644 opcionálisan magas emelésű gémmel is kapható. A kanál forgáspontjának magassága a Torion Sinus 956-nál eléri a 4,01 métert, a 644-esnél pedig a 3,79 métert. Minden új rakodó Z-kinematikával szerelt, ami a legmagasabb szakítóerőt és gyors kibillentési sebességet kínál. Az összes Torion modell esetén a kinematika szintén optimális a raklapvillával történő munkavégzéshez. Villás rakodásnál a fogak közel párhuzamosak maradnak a talajjal. A munkaeszköz-rögzítés szériafelszereltségként a vezetőfülkéből, hidraulikusan vezérelhető. A 644 és 537-es modellek TPZ-eszköztartója, mint a kisebb sorozat már bemutatott tagjainál, kompatibilis számos, a piacon elérhető munkaeszközzel. A Torion Sinus 956 TPV-gyorscsatlakozó kereténél a rögzítés jól védett helyen található, ami kompatibilis a nagyobb Torion modellekkel.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Uborkaszedés kézzel vagy géppel

A szántóföldön termesztett uborka kézzel és géppel egyaránt betakarítható, de mivel nem egyszerre érik, a taroló rendszerű gépi szedésnél tetemes a terméskiesés. Ha sikerül sérülés nélkül osztályozni, különböző méretű uborkák értékesíthetők, hiszen a konzervipar szinte minden méretet fölhasznál.

A hazaárulótól a luxustraktorig

Tüzes gép, hazaáruló és nőknek készült körmös traktor – a magyar mezőgazdaság történetének főszereplői, amelyek nélkül ma nem léteznének high-tech luxustraktorok. Utóbbival dolgozni már nem is fizikai munka, inkább tudomány, hiszen a legújabb erőgépek mechanikáját az űr- és légi technológiához hasonlítják a szakértők.

Veterán csodák, és modern gépek egymás ellen

Hagyományőrzés és szántóverseny, a kettő nagyon jól megfér egymással; ezt bizonyítja a Jászkiséren augusztus 4-én már 3. alkalommal megrendezett „Hagyományőrző Veterán Szántóverseny és Gép- és Gépésztalálkozó”.

Gőzgéppel csépelnek Hódmezővásárhelyen

Száz éves cséplési technológiát, oldtimereket és high-tech mezőgépeket is bemutatnak az idei Hódmezőrület 3.0-n. A járműtechnika imádói augusztus 25-én egész nap tobzódhatnak a többgenerációs traktorok és driftautók tucatjai között. A kicsik traktorbiciklit, az idősebbek pedig traktormonstrumokat is vezethetnek, a VR szemüvegekben pedig bárki játszva élheti át a mezőgépész szakma rejtelmeit.

A lányokat is várják mezőgépésznek

Ami ma a traktorban, az holnap az autóban – legyél te is mezőgépész –hívja a fiatalokat a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége (MEGFOSZ) rendezvényein, plakátjain. Hat-e a szlogen, lesz–e elég gépész, vagy inkább informatikus - kérdeztük a szövetség elnökétől?

A zöldmunkák gépesítése - szőlőművelés

A gazdák a szőlőmunkák minél teljesebb körű gépesítésére törekszenek. Manapság a legtöbb munkaműveletre találunk a piacon megfelelő gépeket, azonban vannak olyan fitotechnikai műveletek, amelyekre még nincsenek, és azok bonyolultsága miatt talán nem is lesznek gépek.

Pitypangból gumiabroncs?

Áttörés előtt áll a világ gumiabroncs ipara. Német tudósok ugyanis bebizonyították, hogy az orosz gumipitypang helyettesíti az eddig megszokott kaucsukot.

Csepp a vegyszertenger helyett

Gyomirtó robotot fejlesztett ki az ecoRobotix svájci start-up cég. A négykerekű berendezés külsőleg leginkább egy asztalhoz hasonlít, de szakértők azt mondják, átformálhatja a mezőgazdaságot.

Case IH ‒ világpremier Szászországban

Július 27-ig tartott az embargó, ezután a szakma számára is kiderül, hogy a világ legnagyobb rotoros betakarítógép-gyártója mennyi és milyen újdonságokkal látta el az Axial Flow® 250 kombájnsorozatának legújabb tagjait.

Modern lóvontatású eszközök a szántóföldeken

Ha eldöntöttük, hogy lóval szeretnénk megművelni földünket, ápolni ültetvényünket, akkor máris szembetaláljuk magunkat a következő nehézséggel: honnan és milyen eszközöket szerezzünk be, hogy tevékenységünket minél gazdaságosabban végezhessük? Saját megfigyeléseimen túl Erhard Schroll és Sonja Korspeter írásai is segítettek a válaszkeresésben.