Back to top

Hogy kerül a kombájnba "medve"?

Csongrád - Tizenhat-tizenhét évesen, kombájnt vezetve dolgozta végig a nyári szünidőt Szabó Illés és Murányi László, előbbi aztán főállásban folytatta. Akkoriban naponta háromszor-négyszer is előfordult, hogy "medvét fogtak".

- Mentünk a kombájnnal, nem megfelelő sebességgel egy gyomos táblában, a csiga pedig nem tudta egyenletesen adagolni a terményt - és a gazt - a ferde felhordón keresztül a dobnak. Bement egy nagyobb csomó, és akkor bumm, vége - magyarázza a delmagyar.hu-nak a felgyői Szabó Illés. - Ilyenkor lefulladt a motor vagy megcsúsztak az ékszíjak.

Meg kellett állni, fölnyitni a dobkosarat, amennyire lehetett, és egy kétméteres, betonvasból való pajszerrel két-három ember nagy nehezen elkezdte visszafelé forgatni a dobot, hogy a beszorult zöldet - ezt hívtuk medvének - ki lehessen szedni belőle.

A mai kombájnokon már visszafelé is lehet forgatni a dobot, egy pedálbillentéssel. Mi annak idején naponta még négy-öt medvét fogtunk - mesélte a férfi.

Az "annak idején" a hatvanas éveket jelenti.

- 1960-ban elmentem inasnak Gödöllőre, a Ganzhoz, de nem éreztem jól magam, szerettem volna hazajönni - mondta Illés. - Édesapám ismerte a gépállomás akkori igazgatóját, ahol csak két inas volt. Így örültek nekem. Az 1961/62-es tanévet már itthon kezdtem, nem lakatosként, hanem mint mezőgazdasági gépszerelő. Az alapok megtanulása után azonnal a mélyvíz jött. Minden gépet megismertem, a Hoffertől a régi cséplőgépeken át az SZK 4-es kombájnig. Jött a nyár, és Miska bácsi megkérdezte tőlem, nincs-e kedvem kombájnozni. Természetesen volt.

Másodikos voltam, tizenhat éves, segédvezető lettem egy SZK 4-esen, amelyen még nem volt fülke, egy lemez védte a vezetőt a napsugárzástól. A Nagyrétben, a Tisza Tsz területén kezdtük az aratást, aztán folytattuk máshol.

A szövetkezeteknek akkor még nem volt gépparkjuk, a gépállomások adták a munkához a technikai hátteret. Szabó Illés utóbb ezt a munkát választotta főállásban is, dolgozott SZK 5-ös, majd 6-os kombájnnal is. - Aztán hosszabb idő kimaradt. Amikor a fiaim családi gazdálkodók lettek, és segítettem nekik, német 516-os kombájnt vettünk. Még abban sem volt klíma, de Zoli fiam vett egy áramfejlesztőt, fölrakta a motorra, és rákötött egy szobaklímát... Aztán jött egy kis John Deer, azzal még dolgoztam. Tavalyelőtt a gyerekek vettek egy Fergusont, amiben minden van. Ehhez már nem értek.

Illés általános iskolai osztálytársa, Murányi László nem ipari iskolába, hanem gimnáziumba járt.

- 1960-ban vezették be a politechnikai oktatást Magyarországon, emiatt elsős gimnazistaként hetente egy napot az osztály fele a bútorgyárban töltött, a másik fele velem együtt a gépállomáson.

Tizenöt évesen segédvezetőként kombájnra ültettek, amit kiváltságnak éreztem: a húsz diákból háromnak kínálták fel ezt.

Szabó Illés és Murányi László Szabóék mai kombájnjával. Ők még olyan gépen kezdtek, amelyen nem volt fülke.
Szabó Illés és Murányi László Szabóék mai kombájnjával. Ők még olyan gépen kezdtek, amelyen nem volt fülke.
Fotó: Frank Yvette
Én először benzines meghajtású AC-kombájnt vezettem, amely még maga után vontatta a szalmakocsit. Ahogy kicsöngettek június 14-én a gimiből, az őszi árpával kezdtünk, és augusztus 25-én fejeződött be a munkám az aprómaggal, borsórendfelszedéssel.

Négykor kelés, zsírzás-karbantartás, aztán ahogy felszállt a harmat - a nedves gazból könnyebben lett medve! -, éjfél utánig dolgoztunk, természetesen úgy, hogy váltottuk egymást.

A szalmakocsiban aludtam, ponyván. Aztán egy hét maradt iskolakezdésig pihenni, de nem bántam, mert a körülményeim akkor nehezek voltak: a családunk tulajdonait államosították, édesapám meghalt, szükség volt arra a pénzre, amit megkerestem. Büszke voltam, amikor a vadonatúj kombájnra is engem választott segédvezetőnek Gáspár, a főnököm. 1963-tól már én kaptam segédvezetőt, egy nálam nyolc évvel idősebb, nagyon rendes embert, Bori Vincét. Érettségi után Budapestre kerültem tanulni, de onnan is hazajöttem még két és fél hónapra, nyárra.

Az akkori közös munkából jó barátság lett. Szabó Illés és Murányi László azóta is tartják a kapcsolatot, és amiben tudnak, segítenek egymásnak.

Forrás: 
delmagyar.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Az első magyar agrárhackathon

Március negyedik hétvégéjén rendezték meg az első éjjel-nappal zajló agrárinnovációs ötletversenyt Gazdálkodj okosan! NAK Agrotech Hackathon címmel. A rendezvény ideje alatt egyetemisták dolgoztak agrárszakértőkkel azon, hogy a legjobb, legújabb megoldások helyet találjanak maguknak az ágazatban, lehetővé téve agrárgazdaságunk fejlődését.

TOP10: szántóföldi gépek

A német gazdák nemcsak az időjárás előrejelzésére szolgáló meteorológiai barométert figyelik, hanem a DLG (Német Mezőgazdasági Társaság) tagjai körében végzett közvélemény-kutatást is.

Az okos nő a precíziós gazdálkodást választja

Nagyszerűen működteti az általa vezetett gazdaságot egy négy gyerekes lengyel asszony, aki kimagasló eredményeket ért el a krumpli termesztésben a precíziós technológiának köszönhetően.

Gépmenedzser lesz a traktorosból?

Nem csupán gépek, hanem gépek rendszerei kommunikálnak egymással a legközelebbi jövőben a mezőgazdaságban – hangzott el a Claas szakmai konferenciáján. A végeredmény együtt dolgozó mezőgazdasági gépek csoportja, amelyben már nem traktoros irányítja a folyamatot, hanem „gépmenedzser”.

Jó évet zárt a CNH Industrial

A CNH Industrial 2018-ban 29,706 milliárd dollár árbevételt ért el, amely meghaladja az előző évit. A cégcsoport nettó nyeresége 1,1 milliárd dollárt tett ki, és a részvényeik árfolyama is nőtt.

Tavaly 175 milliárd forintot költöttek mezőgépekre

A magyar mezőgéppiac a 2017. évi fellendülés után 2018-ban is dinamikusan növekedett és ezzel rekordforgalmat ért el – közölte az AKI.

EASY on board alkalmazás most Tasc Controller basic-kel

A CLAAS EASY on Board alkalmazásával a gép vezérlése iPad segítségével, ISOBUS-kapcsolaton keresztül lehetséges. Mostantól az adatok dokumentációjához az ISOBUS Task Controller basic (TC BAS) funkció is elérhető az applikációban. A 365FarmNet-tel ráadásul kényelmesen, online is hozzá lehet férni a megbízás-menedzsmenthez és a dokumentációhoz.

Nagyobb komfort késélezés közben

2019-ben a CLAAS az AQUA NON STOP COMFORT automatikus késélezőt LED-es belső megvilágítással és a köszörülőkamrában belső öblítéssel látta el. A bálázó- és felszedőkocsi-kések köszörülése ezzel most még kényelmesebb lett.

Új megoldások a húsmarhatartásban

A húsmarhatartás természetközeli, extenzív állattenyésztési ágazat, ezért eddig viszonylag kisebb igény volt a költséges, az intenzív termelésű ágazatokba már korábban megjelent újszerű, digitális technológiák alkalmazására.

Elszabadult bálák, tehetetlen autós

A rosszul rögzített szalmabálák komoly baleseti kockázatot jelentenek, az imbolygó pótkocsi, a billegő rakomány mégis napi látvány az utakon és távolról sem csak Magyarországon.