Back to top

Hogy kerül a kombájnba "medve"?

Csongrád - Tizenhat-tizenhét évesen, kombájnt vezetve dolgozta végig a nyári szünidőt Szabó Illés és Murányi László, előbbi aztán főállásban folytatta. Akkoriban naponta háromszor-négyszer is előfordult, hogy "medvét fogtak".

- Mentünk a kombájnnal, nem megfelelő sebességgel egy gyomos táblában, a csiga pedig nem tudta egyenletesen adagolni a terményt - és a gazt - a ferde felhordón keresztül a dobnak. Bement egy nagyobb csomó, és akkor bumm, vége - magyarázza a delmagyar.hu-nak a felgyői Szabó Illés. - Ilyenkor lefulladt a motor vagy megcsúsztak az ékszíjak.

Meg kellett állni, fölnyitni a dobkosarat, amennyire lehetett, és egy kétméteres, betonvasból való pajszerrel két-három ember nagy nehezen elkezdte visszafelé forgatni a dobot, hogy a beszorult zöldet - ezt hívtuk medvének - ki lehessen szedni belőle.

A mai kombájnokon már visszafelé is lehet forgatni a dobot, egy pedálbillentéssel. Mi annak idején naponta még négy-öt medvét fogtunk - mesélte a férfi.

Az "annak idején" a hatvanas éveket jelenti.

- 1960-ban elmentem inasnak Gödöllőre, a Ganzhoz, de nem éreztem jól magam, szerettem volna hazajönni - mondta Illés. - Édesapám ismerte a gépállomás akkori igazgatóját, ahol csak két inas volt. Így örültek nekem. Az 1961/62-es tanévet már itthon kezdtem, nem lakatosként, hanem mint mezőgazdasági gépszerelő. Az alapok megtanulása után azonnal a mélyvíz jött. Minden gépet megismertem, a Hoffertől a régi cséplőgépeken át az SZK 4-es kombájnig. Jött a nyár, és Miska bácsi megkérdezte tőlem, nincs-e kedvem kombájnozni. Természetesen volt.

Másodikos voltam, tizenhat éves, segédvezető lettem egy SZK 4-esen, amelyen még nem volt fülke, egy lemez védte a vezetőt a napsugárzástól. A Nagyrétben, a Tisza Tsz területén kezdtük az aratást, aztán folytattuk máshol.

A szövetkezeteknek akkor még nem volt gépparkjuk, a gépállomások adták a munkához a technikai hátteret. Szabó Illés utóbb ezt a munkát választotta főállásban is, dolgozott SZK 5-ös, majd 6-os kombájnnal is. - Aztán hosszabb idő kimaradt. Amikor a fiaim családi gazdálkodók lettek, és segítettem nekik, német 516-os kombájnt vettünk. Még abban sem volt klíma, de Zoli fiam vett egy áramfejlesztőt, fölrakta a motorra, és rákötött egy szobaklímát... Aztán jött egy kis John Deer, azzal még dolgoztam. Tavalyelőtt a gyerekek vettek egy Fergusont, amiben minden van. Ehhez már nem értek.

Illés általános iskolai osztálytársa, Murányi László nem ipari iskolába, hanem gimnáziumba járt.

- 1960-ban vezették be a politechnikai oktatást Magyarországon, emiatt elsős gimnazistaként hetente egy napot az osztály fele a bútorgyárban töltött, a másik fele velem együtt a gépállomáson.

Tizenöt évesen segédvezetőként kombájnra ültettek, amit kiváltságnak éreztem: a húsz diákból háromnak kínálták fel ezt.

Szabó Illés és Murányi László Szabóék mai kombájnjával. Ők még olyan gépen kezdtek, amelyen nem volt fülke.
Szabó Illés és Murányi László Szabóék mai kombájnjával. Ők még olyan gépen kezdtek, amelyen nem volt fülke.
Fotó: Frank Yvette
Én először benzines meghajtású AC-kombájnt vezettem, amely még maga után vontatta a szalmakocsit. Ahogy kicsöngettek június 14-én a gimiből, az őszi árpával kezdtünk, és augusztus 25-én fejeződött be a munkám az aprómaggal, borsórendfelszedéssel.

Négykor kelés, zsírzás-karbantartás, aztán ahogy felszállt a harmat - a nedves gazból könnyebben lett medve! -, éjfél utánig dolgoztunk, természetesen úgy, hogy váltottuk egymást.

A szalmakocsiban aludtam, ponyván. Aztán egy hét maradt iskolakezdésig pihenni, de nem bántam, mert a körülményeim akkor nehezek voltak: a családunk tulajdonait államosították, édesapám meghalt, szükség volt arra a pénzre, amit megkerestem. Büszke voltam, amikor a vadonatúj kombájnra is engem választott segédvezetőnek Gáspár, a főnököm. 1963-tól már én kaptam segédvezetőt, egy nálam nyolc évvel idősebb, nagyon rendes embert, Bori Vincét. Érettségi után Budapestre kerültem tanulni, de onnan is hazajöttem még két és fél hónapra, nyárra.

Az akkori közös munkából jó barátság lett. Szabó Illés és Murányi László azóta is tartják a kapcsolatot, és amiben tudnak, segítenek egymásnak.

Forrás: 
delmagyar.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Már kaszálásból is van világrekord: videó

A múlt hétvégén a szlovének felállították a kaszálás Guinness rekordját. Az akcióba még a szlovén elnök is beszállt.

Nem éri meg ennyiért almát termeszteni, tüntetnek a gazdák

Méltatlan helyzetbe hozza a termelőket az ipari alma kirívóan alacsony ára, mivel a jelenlegi kilogrammonként 13 forintos felvásárlási ár mellett a termelők önköltsége, így a betakarítás és a beszállítás költsége sem térül meg.

Uborkaszedés kézzel vagy géppel

A szántóföldön termesztett uborka kézzel és géppel egyaránt betakarítható, de mivel nem egyszerre érik, a taroló rendszerű gépi szedésnél tetemes a terméskiesés. Ha sikerül sérülés nélkül osztályozni, különböző méretű uborkák értékesíthetők, hiszen a konzervipar szinte minden méretet fölhasznál.

A hazaárulótól a luxustraktorig

Tüzes gép, hazaáruló és nőknek készült körmös traktor – a magyar mezőgazdaság történetének főszereplői, amelyek nélkül ma nem léteznének high-tech luxustraktorok. Utóbbival dolgozni már nem is fizikai munka, inkább tudomány, hiszen a legújabb erőgépek mechanikáját az űr- és légi technológiához hasonlítják a szakértők.

Idén 15 százalékkal több lesz a körtetermés

Az előzetes adatok alapján az idén a megszokottnál 15 százalékkal több, 38 ezer tonna lehet a körtetermés, a minőség jónak ígérkezik - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK)

Veterán csodák, és modern gépek egymás ellen

Hagyományőrzés és szántóverseny, a kettő nagyon jól megfér egymással; ezt bizonyítja a Jászkiséren augusztus 4-én már 3. alkalommal megrendezett „Hagyományőrző Veterán Szántóverseny és Gép- és Gépésztalálkozó”.

Gőzgéppel csépelnek Hódmezővásárhelyen

Száz éves cséplési technológiát, oldtimereket és high-tech mezőgépeket is bemutatnak az idei Hódmezőrület 3.0-n. A járműtechnika imádói augusztus 25-én egész nap tobzódhatnak a többgenerációs traktorok és driftautók tucatjai között. A kicsik traktorbiciklit, az idősebbek pedig traktormonstrumokat is vezethetnek, a VR szemüvegekben pedig bárki játszva élheti át a mezőgépész szakma rejtelmeit.

A lányokat is várják mezőgépésznek

Ami ma a traktorban, az holnap az autóban – legyél te is mezőgépész –hívja a fiatalokat a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége (MEGFOSZ) rendezvényein, plakátjain. Hat-e a szlogen, lesz–e elég gépész, vagy inkább informatikus - kérdeztük a szövetség elnökétől?

A zöldmunkák gépesítése - szőlőművelés

A gazdák a szőlőmunkák minél teljesebb körű gépesítésére törekszenek. Manapság a legtöbb munkaműveletre találunk a piacon megfelelő gépeket, azonban vannak olyan fitotechnikai műveletek, amelyekre még nincsenek, és azok bonyolultsága miatt talán nem is lesznek gépek.

Pitypangból gumiabroncs?

Áttörés előtt áll a világ gumiabroncs ipara. Német tudósok ugyanis bebizonyították, hogy az orosz gumipitypang helyettesíti az eddig megszokott kaucsukot.