Back to top

Hogy kerül a kombájnba "medve"?

Csongrád - Tizenhat-tizenhét évesen, kombájnt vezetve dolgozta végig a nyári szünidőt Szabó Illés és Murányi László, előbbi aztán főállásban folytatta. Akkoriban naponta háromszor-négyszer is előfordult, hogy "medvét fogtak".

- Mentünk a kombájnnal, nem megfelelő sebességgel egy gyomos táblában, a csiga pedig nem tudta egyenletesen adagolni a terményt - és a gazt - a ferde felhordón keresztül a dobnak. Bement egy nagyobb csomó, és akkor bumm, vége - magyarázza a delmagyar.hu-nak a felgyői Szabó Illés. - Ilyenkor lefulladt a motor vagy megcsúsztak az ékszíjak.

Meg kellett állni, fölnyitni a dobkosarat, amennyire lehetett, és egy kétméteres, betonvasból való pajszerrel két-három ember nagy nehezen elkezdte visszafelé forgatni a dobot, hogy a beszorult zöldet - ezt hívtuk medvének - ki lehessen szedni belőle.

A mai kombájnokon már visszafelé is lehet forgatni a dobot, egy pedálbillentéssel. Mi annak idején naponta még négy-öt medvét fogtunk - mesélte a férfi.

Az "annak idején" a hatvanas éveket jelenti.

- 1960-ban elmentem inasnak Gödöllőre, a Ganzhoz, de nem éreztem jól magam, szerettem volna hazajönni - mondta Illés. - Édesapám ismerte a gépállomás akkori igazgatóját, ahol csak két inas volt. Így örültek nekem. Az 1961/62-es tanévet már itthon kezdtem, nem lakatosként, hanem mint mezőgazdasági gépszerelő. Az alapok megtanulása után azonnal a mélyvíz jött. Minden gépet megismertem, a Hoffertől a régi cséplőgépeken át az SZK 4-es kombájnig. Jött a nyár, és Miska bácsi megkérdezte tőlem, nincs-e kedvem kombájnozni. Természetesen volt.

Másodikos voltam, tizenhat éves, segédvezető lettem egy SZK 4-esen, amelyen még nem volt fülke, egy lemez védte a vezetőt a napsugárzástól. A Nagyrétben, a Tisza Tsz területén kezdtük az aratást, aztán folytattuk máshol.

A szövetkezeteknek akkor még nem volt gépparkjuk, a gépállomások adták a munkához a technikai hátteret. Szabó Illés utóbb ezt a munkát választotta főállásban is, dolgozott SZK 5-ös, majd 6-os kombájnnal is. - Aztán hosszabb idő kimaradt. Amikor a fiaim családi gazdálkodók lettek, és segítettem nekik, német 516-os kombájnt vettünk. Még abban sem volt klíma, de Zoli fiam vett egy áramfejlesztőt, fölrakta a motorra, és rákötött egy szobaklímát... Aztán jött egy kis John Deer, azzal még dolgoztam. Tavalyelőtt a gyerekek vettek egy Fergusont, amiben minden van. Ehhez már nem értek.

Illés általános iskolai osztálytársa, Murányi László nem ipari iskolába, hanem gimnáziumba járt.

- 1960-ban vezették be a politechnikai oktatást Magyarországon, emiatt elsős gimnazistaként hetente egy napot az osztály fele a bútorgyárban töltött, a másik fele velem együtt a gépállomáson.

Tizenöt évesen segédvezetőként kombájnra ültettek, amit kiváltságnak éreztem: a húsz diákból háromnak kínálták fel ezt.

Szabó Illés és Murányi László Szabóék mai kombájnjával. Ők még olyan gépen kezdtek, amelyen nem volt fülke.
Szabó Illés és Murányi László Szabóék mai kombájnjával. Ők még olyan gépen kezdtek, amelyen nem volt fülke.
Fotó: Frank Yvette
Én először benzines meghajtású AC-kombájnt vezettem, amely még maga után vontatta a szalmakocsit. Ahogy kicsöngettek június 14-én a gimiből, az őszi árpával kezdtünk, és augusztus 25-én fejeződött be a munkám az aprómaggal, borsórendfelszedéssel.

Négykor kelés, zsírzás-karbantartás, aztán ahogy felszállt a harmat - a nedves gazból könnyebben lett medve! -, éjfél utánig dolgoztunk, természetesen úgy, hogy váltottuk egymást.

A szalmakocsiban aludtam, ponyván. Aztán egy hét maradt iskolakezdésig pihenni, de nem bántam, mert a körülményeim akkor nehezek voltak: a családunk tulajdonait államosították, édesapám meghalt, szükség volt arra a pénzre, amit megkerestem. Büszke voltam, amikor a vadonatúj kombájnra is engem választott segédvezetőnek Gáspár, a főnököm. 1963-tól már én kaptam segédvezetőt, egy nálam nyolc évvel idősebb, nagyon rendes embert, Bori Vincét. Érettségi után Budapestre kerültem tanulni, de onnan is hazajöttem még két és fél hónapra, nyárra.

Az akkori közös munkából jó barátság lett. Szabó Illés és Murányi László azóta is tartják a kapcsolatot, és amiben tudnak, segítenek egymásnak.

Forrás: 
delmagyar.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Precíziós vagy sem, működjön a gyakorlatban

Bár az elektronizálás az egyik fejlesztési irány a kertészeti gépek gyártásában, elektromos traktort csak korlátozottan lehet használni a ma ismert akkumulátorok mellett, nagyobb jövő előtt állnak a különböző robotok és önjáró eszközök. Gyümölcsszedő robotok is léteznek mechanikus vagy pneumatikus fogószerkezettel, amelyek fölismerik és leszedik a gyümölcsöt.

Hidrokultúrás veresegyházi paradicsom télen-nyáron

December 14-én pénteken, Veresegyházon a Veresi Paradicsom Kft. új üvegházának átadásán Nagy István agrárminiszter a rendezvény fővédnökeként mondott köszöntő beszédet, melyben Magyarország versenyképes élelmiszer termelését, továbbá a kertészet mezőgazdaságban betöltött szerepét és támogatásának jelentőségét részletezte.

Precíziós kenyér: három szuperrobot figyeli a búzamezőket

A Tom, Dick és Harry nevű robotok februártól kezdhetik meg a munkát a 4000 hektáros dél-angliai földterületen. A hároméves kísérleti időszakot a tervek szerint nemcsak több termés, hanem kevesebb vegyszerhasználat is jellemzi majd.

Közeleg a hazai agrárium legfőbb seregszemléje, az AGROmashEXPO

Bő egy hónap múlva kezdetét veszi a magyarországi agráripar csúcsrendezvénye, a 2019-es AGROmashEXPO. A rendezvény január 23-a és 26-a között, a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpontban várja majd a látogatókat mintegy 40 ezer négyzetméteren, több mint 350 kiállító részvételével, akik a legújabb mezőgazdasági technológiákat és gépeket vonultatják fel.

Beindulhatnak a dunai fuvarok

A Duna vízszintjének emelkedésével megugrott a kereslet a folyami áruszállítás iránt, ennek következtében magasak az árak is. Ám a szakma jó pozíciója ingatag: folyik a folyami fuvarozók piacvesztése – minderről Bencsik Attila, az MBFSZ elnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak.

17 tonna feletti átlagtermés: szenvedélyük a kukorica

Ha nem is dőltek meg a korábbi rekordok, szép sikerek születtek az idei, X. Kukorica Termésversenyen. Minderről ünnepélyes keretek között számolt be a Magyar Kukorica Klub Egyesület elnöksége. A gödöllői Grassalkovich Kastélyban tartott díjátadó ünnepségen az ország öt régiójából jöttek el termelők, hogy együtt örüljenek saját és egymás sikereinek.

A legjobb újítások az almatermesztésben

Az idén osztottak először innovációs díjat az Interpoma 2018 kiállításon, a kétévente Bolzanóban megrendezett, kizárólag almára specializálódott rendezvényen. A nemzetközi zsűri a kiállítási standokon is megtekintette a versenyre nevezett 25 eszközt, mielőtt kiadta volna az elismeréseket.

Medvegázolások Erdélyben

Két medvét gázoltak el két nap alatt az erdélyi utakon. Személyi sérülés egyszer sem történt, de az egyik állat elpusztult a balesetben, a másik pedig sérülten is elmenekült a helyszínről.

Nagy gépek kicsiben - nem csak gyerekeknek

A holland Martin Limpens nagyméretű betakarítógépek és traktorok élethű működőképes modelljeit készíti el 1:32/1:4/1:5-ös méretekben, távirányítható kivitelben.

Szívvel, lélekkel a 2019-es AgrárgépShow kiállításon is

A hazai agrárszakma csúcsrendezvénye 2019-ben sem marad el! Az egyik legnagyobb kiállító, az AXIÁL Kft. január 23. és 26. között újfent a Budapesti Hungexpo Vásárközpont 5000 négyzetméteres D pavilonjában várja meglévő és leendő partnereit.