A jó minőségű termék, a folyamatos ellátás, a megfelelő marketing és a turizmus kapcsolódása is feltétele annak, hogy az úgynevezett rövid ellátási láncok működőképesek legyenek, azaz, hogy a kistermelők zöldség, gyümölcs, hús vagy éppen tejtermékei a lehető legrövidebb úton a fogyasztóhoz kerüljenek – írja a sonline.hu.
Ez is kiderült a Balatoni Integrációs Közhasznú Nonprofit Kft. által szervezett tanácskozáson, amit egy nemzetközi projekt, az Agrishort program keretében szerveztek meg.
Jó példák ugyan vannak, hiszen a Balatonnál és Somogyban is működik néhány valóban termelőinek nevezhető piac, és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Somogyi szervezete is segíti a kistermelők piacra jutását olyan rendezvényekkel, mint amilyenek a Gasztrotalik, a jól szervezett értékesítési csatorna mégis hiányzik. A kistermelők hozzászólásaiból az is kiderült, hogy a tóparti rendezvényeken, fesztiválokon való megjelenés nem igazán jövedelmező a helypénz miatt, az éttermek, cukrászdák tulajdonosainak legtöbbször kevés ideje van a helyi vagy regionális alapanyagok és az azokat előállító termelők megismerésére, állandó közönséggel bíró piac pedig kevés van.
Ahogy Fekete Károly, a Balatoni Integrációs Közhasznú Nonprofit Kft. munkatársa elmondta: az általuk kidolgozott Balatoni Gazdapiac koncepció éppen abban segítené a kistermelőket, hogy a lehető legegyszerűbben lehessen tőlük közvetlenül vásárolni.
– sorolta a projektvezető.
A tanácskozás résztvevői Siófokon szándéknyilatkozatban jelezték, hogy van igényük a további közös munkára azért, hogy létrejöjjenek az értékesítési csatornák, és azon is gondolkodnak, hogy a jövőben egyesületet hoznak létre, ami pályázhat és a közös marketing munkát is elvégzi.
A helyi vagy regionális kistermelőktől származó alapanyagok Európa számos turisztikai térségében fontos részét képezik a gasztronómiának. A törekvés a Balatonnál is megvan, hiszen többek között ez adja az egyediségét a térségnek. Ahhoz azonban, hogy a termelői javak a lehető legkönnyebben eljussanak akár csak az éttermekhez, szükség lehet egy olyan elosztó szervezetre, ami a garantált minőségű áru terjesztésében segíti a gazdákat és a gasztronómia szereplőit.