Jelenleg a fekete és csíkos, mag nélküli fajták egyaránt jelen vannak a belföldi és az exportpiacokon, de Spanyolországban a sötét héjú (Sugar baby típus) vitathatatlanul népszerűbb, és a német láncokban is már 50 százalék fölé emelkedett az aránya. . A spanyol piacon a 4,5-8, exportra 3-5 kilogrammos dinnyéket keresik, és rohamosan bővül a még ennél is kisebb termések iránti igény. A termelők úgy vélik, hogy jövedelmezőbb, ha porzófajtának is fogyasztható termésű dinnyét ültetnek, így jellemzően azokról szedik kis méretű magvas terméseket.
Az almériai hajtatási felület bővülése nagyrészt köszönhető a Ne szedd a dinnyét éretlenül! jelszóval meghirdetett kampánynak, amit kiegészítettek rendszeres növény-egészségügyi és szermaradék-ellenőrzésekkel, a rossz minőséget pedig szankcionálták. A nagy termelő cégek szerint a minőségnél, íznél semmi sem fontosabb, és ha nem üti meg a mércét a dinnye, inkább a területen hagyják. meggyőződésük, hogy nekik azok a termelők a versenytársaik, akik éretlenül értékesítik a dinnyét, mert azzal mindenkinek tönkreteszik a piacát, elriasztják a vásárlókat. Angol kutatás szerint ugyanis, ha a fogyasztó rossz dinnyét vásárol, akkor leghamarabb tíz nap múlva próbálkozik újra, és ha megint rosszat vesz, akkor legjobb esetben két hónap után visz haza dinnyét megint. Ha viszont finom dinnyét evett, 3 nap múlva újra vesz.
A dinnyetermelők többsége szövetkezetbe tömörül, mert az uniós jogszabályoknak megfelelően Spanyolországban is a tészek beruházásait támogatják. Így sikerült látványosan előbbre lépniük az árukezelésben, csomagolásban.
A sötét héjú mag nélküli dinnye fogyasztásának föllendülésében kulcsszerepe volt az úgynevezett Fashion csoportnak, melyet másfél évtizede 8 cég alapított, jelenleg pedig 16 meghatározó dinnyetermelő vállalat alkotja. Kezdetben csak a marketingjük volt közös, mára saját jogon értékesít belföldön és Európa-szerte. Nyolcfős igazgatósága (benne kereskedelmi, termelési és marketingbizottság) dönti el, hogy a tagok milyen fajtát mekkora felületen termeszthetnek a Fashion márkában. A szervezett alkalmazott elsőként szoftveres nyomon követést a Fashion márka teljes termelési folyamatára, melynek keretében a tagok minden adathoz hozzáférnek, naprakészen ismerik a növényállományok állapotát, a várható mennyiségeket, pontosan tudják, mennyi dinnyét kell becsomagolni, mennyit tudnak vagy épp kell eladni. Ezzel tartják kézben az árakat is.
Idén a kommunikációjukat is megváltoztatták, Egészséges íz szlogennel népszerűsítik a Fashion dinnyéket (ez három fajta lehet), arra alapozva, hogy kutatások szerint az idetartozó fekete magnélküli dinnyék antioxidáns-tartalma (likopin, citruin) kiemelkedő. Éppen ezért a spanyol egészségügyi szervezetek (pl. Szívtársaság) ajánlását, logóját is használhatja a csoport. Az áruházi felmérések pedig alátámasztották, hogy ennek fényében jobban fogy a dinnye.
(A spanyolországi dinnyetermesztésről, -értékesítésről a Kertészet és Szőlészet 36. számában olvashatnak.)