0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Biztos a klubfajták jövője Európában

A telített európai almapiacon sajátos marketinggel futtatott klubfajtákkal lehet extraprofithoz jutni. Ezek olyannyira védett fajták, hogy termesztésük és forgalmazásuk is zárt. Jelenleg körülbelül harminc ilyen almafajtát termesztenek Európában. Az almatermő terület nem egészen három százalékán termesztenek a klubfajtákat, de jelentőségük gyorsan nő a német piaci információs intézet szerint.

Legismertebb képviselőjük a Pink Lady® (avagy eredeti fajtanevén Cripps Pink, illetve Rosy Glow), minden klubfajta őse. Európai termése 10 éven belül eléri a 260 ezer tonnát az AMI becslése alapján. Németországban az aránya megközelíti majd a 8 százalékot. A Pink Lady® márkanév alatt azonban egyre inkább az újabb, szebben színeződő változat, a Rosy Glow fajta jelenik meg a piacon.

A német vásárlók szeretik a többi klubalmát is, a Kanzi®-t (Nicoter), a Cameo®-t (Caudle) és a Rubens®-t (Civni). Piaci arányuk 3,4 százalékra emelkedett a 2012-es 2,6 százalékról. Európában a második helyen a Kanzi® áll a klubfajták rangsorában, 2020-ra várhatóan 3000 hektáron termesztik majd és 120 ezer tonnát takarítanak be belőle.

A kevésbé ismert klubfajták is jó úton járnak: a csak Hollandiában telepített Junami® (Milwa) termőterülete 820 hektárra nő a mai 740-ről, és a termés eléri a 25 ezer tonnát.

Az új-zélandi Enzafruit fajtája a Jazz® (Scifresh), amelyből 132 ezer tonna termés várható 2020-ban, 60 százalékban azonban az északi féltekén telepített ültetvényekből. Sokkal nagyobb növekedés várható a másik új-zélandi almától, az Envy®-től (Scilate), ami a jelenlegi 25 ezerről 120 ezer tonnára ugró termést jelent, ugyancsak zömmel az északi féltekén.

Nagy kérdés, hogy elhelyezhető-e további 200 ezer tonna klubalma az európai piacon, de az érdekeltek szerint semmi akadálya, ha a minőség megfelel az elvárásoknak.

A klubfajták száma is nőhet a jövőben, ugyanis a vásárlók mind jobban tudnak válogatni a fajták között, és sokan pontosan tudják, hogy mit keresnek. A német üzletekben először a Jonagold és az Elstar vált általánossá, aztán mindenütt kapható lett a Gala és a Braeburn, ma pedig nem engedhetik meg maguknak, hogy ne kínálják a Pink Lady®-t is. A klubfajták lényege, hogy a vásárlók garantáltan minden évben azonos minőségben jutnak hozzá kedvenc almájukhoz. Éppen ezért a klubfajták termesztésére csak ott adnak engedélyt, ahol a legjobban érzik magukat, vagyis a kedvező környezeti adottságok mellett a legjobb minőséget érik el.

Forrás: frutta e vite/magyarmezogazdasag.hu