0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Együnk több hazai almát!

A fővárosban indította el almafogyasztást ösztönző közös kampányát az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum (AMC), a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a FruitVeB Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A friss gyümölcs, valamint a felhasználásával készült pite, és almafröccs kóstoltatásával egybekötött népszerűsítő rendezvényt az ősz folyamán több helyen megismétlik.

A halhatatlanságot, bőséget, termékenységet és a család egységét is jelképező alma egészségmegőrző hatását is régóta ismerjük. A vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag gyümölcs kedvezően hat az emésztésre és méregtelenítő hatása is van, fogyasztása ezért jól illik az egészségtudatos életmódba, melynek népszerűsítését a kormány is támogatja, egyebek közt az iskolagyümölcs-program keretében, mondta Nagy István agrárminiszter. Ha több magyar almát eszünk, nemcsak az egészségünket óvjuk, hanem a termelőknek is kedvezünk, hangsúlyozta az agrárminiszter, a termesztés versenyképességének növeléséhez azonban jobban kell igazodni a piaci igényekhez, és mind több ültetvényben emelni kell a termesztéstechnológia színvonalát.

Az idén a 10 éves átlagnál körülbelül 25 százalékkal több, időjárás függvényében 700-750 ezer tonna termés várható, ennek azonban csak az egynegyede étkezési minőségű, a többi ipari alma.

Fontos lenne, tehát növelni az étkezési alma arányát, illetve a kereskedelmi lánc rövidítése is hozzájárulhat ahhoz, hogy a vásárlók elfogadható áron juthassanak jó minőségű hazai almához, és a termesztők is megtalálják számításaikat.

A száraz nyárutó miatt a hazai étkezési alma idén 2-3 héttel korábban jelent meg a piacon, a gyümölcsméret pedig általában elmarad a megszokottól, különösen ott, ahol nem öntöztek. Az étkezési alma idei induló felvásárlási ára kilogrammonként 60-80 forint, hallottuk  Győrffy Balázstól. A NAK elnöke szerint most indított kampány illeszkedik a NAK Európai Friss Kalandok című többéves programjába is, melynek a fogyasztás növelésével az étkezési alma piacának a bővítése is célja.

Nagy szükség van az alma népszerűsítésére, a fejenkénti fogyasztása ugyanis az utóbbi 15 évben megfeleződött, és még ennél is szomorúbb, hogy felmérések szerint a magyar lakosság mintegy 30 százaléka nem eszik rendszeresen gyümölcsöt, tudtuk meg Ondré Pétertől, az AMC ügyvezető igazgatójától.

A fogyasztás csökkenéséből és az idei több termésből eredő többlet levezetésére az AMC Budapesten gerillakóstoltatásokat, a nagy almatermesztő megyékben pedig az alma értékeit hangsúlyozó rendezvényeket szervez, ahol a termelők értékesítési lehetőséget is kapnak.

Bár az almaültetvények területe valóban jócskán csökkent az utóbbi évtizedekben, a korszerűsítésnek köszönhetően a hozam nem esett vissza. A termeléshez kötött támogatási adatokból az olvasható ki, hogy mintegy 24 ezer hektáron termesztünk almát (ebben a támogatás nélküli kiskerti termelés nincs benne), amiből több mint 17  ezer hektár Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében van. Az összes hazai gyümölcsterület közel egyharmadát adja az alma, mondta Hunyadi István, a FruitVeB szakmai igazgatója.

A telepítési kedv alapján is népszerű az alma a kertészek körében, a Vidékfejlesztési Program keretében közel 1700 hektár korszerű ültetvény telepítésére adtak be támogatási kérelmet, az összes gyümölcsöt magában foglaló 5600 hektárra irányuló pályázatból.

A jelenlegi termelés az időjárás hatásaitól függően fedezi a hazai igényeket, a fogyasztás bővüléséből várható keresletnövekedéshez azonban több étkezési almát kell termeszteni. A piaci igények kielégítéséhez azonban termésbiztonságra van szükség, ennek pedig az öntözés, a korszerű termesztéstechnológiai elemek alkalmazása elengedhetetlen feltétele. Hunyadi István is kiemelte ugyanakkor, hogy az almafogyasztás növeléséhez legalább ilyen fontos az elfogadható fogyasztói ár, melyhez az értékesítési lánc rövidítése és az általános forgalmi adó csökkentése is kell.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu