0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Tájak a fazékban…

A nulla kilométeres konyhától a márkaépítésig. Második alkalommal rendezte meg a Magyar Konyha magazin és a Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT) „A piac konyhája” elnevezésű konferenciát, melynek fő kérdése az volt: hogyan kerüljön minőségi magyar termék a vendéglők, bisztrók étlapjára?

A rendezvényt Nagy István miniszter nyitotta meg, aki elmondta, hogy a minisztérium munkatársainak feladata gyakorlatilag a vasvillától az ezüstvilláig tart, vagyis a termőföldtől az asztalig. A megújuló gasztronómia sikerének kulcsa az, hogy felismerte: a magyar alapanyagnál jobbat nem tud találni. Van egy fontos párhuzam a piac és a finom étel között, mind a kettő összehozza az embereket. Aki a piacon jár, az tudja, hogy ott zajlik az élet, történetek cserének gazdát, újak születnek, üzletek köttetnek, csak úgy, mint a fehér asztal mellett, ahol összejön a család a barátok és az üzletfelek. Sok sikeres politikai döntés is a fehér asztal mellett születik – árulta el a miniszter.

Kiváló alapanyag nélkül nincsen jó működő termelői piac, sikeres kistermelő, ahogyan nincsen minőségi étel sem. Ezért is fontos, hogy mit teszünk a területért, hogyan segítjük a termelőket, hogyan támogatjuk azokat, akik a kiváló minőségű termékek előállításán és azok felhasználásán dolgoznak. Nem lesz sikeres termelő, ha nincs sikeres eladó, vásárló a vonal másik végén – tette hozzá a miniszter.

Nagyon kellene azok a rendezvények, ahol a szakácsok és termelők találkozhatnak, és együtt ötletelhetnek arról, hogyan jussanak el a minőségi magyar alapanyagok a jó éttermek konyháira. Bejáratott utakról, sok évtizedes kapcsolatokról ugyanis nem lehet beszélni. Ruprecht László, a SVÉT elnöke előadásában rámutatott: Magyarországon történelmi okok miatt közel száz éve nem működik az igazi regionális konyha. A Stílusos Vidéki Éttermiség nevű egyesület épp ezért született: megpróbálják újjáéleszteni egy–egy táj ízeit, segítve ezzel a szakácsokat is abban, hogy megtalálják a környék legjobb alapanyagait. Ezt szolgálja a Turisztikai Ügynökség segítségével az elmúlt félévben elkészült online rendszerük, melynek feltöltése még teljes egészében nem fejeződött be. Honlapjuk, a svetasztal.hu nem csak az egyesületről, rendezvényeikről ad hírt, hanem segíteni tud a termelőknek is a piacra jutásban, illetve megkönnyíti a kapcsolattartást a séfek és a termelők között. A gazdák ennek segítségével fel tudják mérni azt, hogy az éttermek mekkora mennyiséget tudnak felvenni a termékeikből.

A séfeknek nagyon fontos, hogy milyen nyersanyagból tudnak dolgozni. Egy jó alapanyagot is el lehet rontani, de rosszból jót főzni biztos, hogy nem lehet. A beszerzés tehát kulcskérdés. Szerencsére ma már nagyon sok kiváló élelmiszert állítanak elő a termelők az országban, ezek eljuttatása azonban a felhasználókig, például az éttermekig, hagy még némi kívánni valót maga után. A séfek azt mondják, még ma is könnyebb beszerezni Franciaországból a nyersanyagot, mert onnan kapnak egy listát, és gyakorlatilag egy telefonnal már el is intézhetik a rendelést. Míg, ha hazai terméket szeretnének vásárolni, az egyiket Baranyából, a máikat Borsodból stb. kell beszerezniük. A logisztikán még van mit javítani.

Magyarországon számos minőségi védjegy létezik, több oldalnyit is kitesz ezek felsorolása. Annyi fajta üzleti, egyéni érdek keveredett már össze ezekben a minősítő tanúsítványokban, hogy az emberek kezdik elveszteni a bizalmukat bennük – állította Vinkó József. A Magyar konyha gasztronómiai magazin főszerkesztője szerint egy nem fölülről alapított, nem gazdasági érdekek szerint szerveződő tanúsítvány nagyobb segítségére lehetne a vásárlóknak, és nem utolsó sorban nagyobb elismerést adna a termelőknek. Ahogy a Magyar Konyha Termelői Díj, amit az újság hozott létre, komoly rangot, nyilvánosságot jelentett a díjazott termelőknek.

Egy becsületes díjat szeretnének létrehozni – mondta, ami jövőre már megjelenhet az elismerést megszerzők termékein. Jelenleg 28 termelő szerepel azon a listán, aki erre a védjegyre biztos jogosultak lesznek. A listáról fel-, és lekerülni is lehet természetesen.

A főszerkesztő kijelentette, hogy az új védjeggyel egyetlen, jelenleg piacon lévő védjegy jogosultságát sem vonják kétségbe, de szeretnének létrehozni egy olyan tanúsítványt, amiről mindenkinek egyértelműen a minőség, az íz, a hitelesség és a becsületesség jut eszébe.

A konferencia résztvevői hazai és külföldi sikertörténeteket is megismerhettek. Semperger-Sommariva Kinga az észak-olasz „Nulla kilométeres” konyhák titkaiba, míg Horváth Balázs a Farmtól a konyháig mozgalom magyarországi gyakorlatába engedett betekintést. De érdekes, fordulatos történetet hallhattunk Bertényi Gábortól is, aki a Szimpla Piactól a Házikóig, sőt még azon túlig mesélte el sikerekkel, bukásokkal tarkított történetüket, sok-sok tanúsággal szolgálva a jelenlévőknek.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu