Back to top

Digitalizációra és a fiatalok bevonására van szükség az agráriumban

Középtávon a hazai mezőgazdaság és élelmiszerágazat hatékonyságának növelése, hosszútávon a magyar lakosság biztonságos élelmiszerellátása és az exportpiacokon való érvényesülés az agrárium fő célkitűzése – mondta Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója egy agrárinformatikai megoldásokról szóló konferencia kerekasztal beszélgetésén.

Az ITSZÜRET 2018 – Egy marék vetőmag, az agrárium digitális transzformációja konferencián részt vevő Erős Veronika, az Agrárinformatikai klaszter menedzsere, Dr. Oláh Izabella, Agrodat – tanácsadó, a SZIE GTK tanára és Dobó Mátyás, az Invitech stratégiai és üzleti támogatások igazgatóhelyettese az AMC vezetőjével közösen azt taglalta, hogy a mezőgazdasági és élelmiszeri ágazat hazai fejlődésének kulcsa az agrárdigitalizáció, ami kiváló hívószó a fiataloknak és figyelemfelkeltő az idősebb generációnak is.

Fotó: AMC

Az AMC ügyvezető igazgatója a kerekasztal beszélgetésen arra hívta fel a figyelmet, hogy meglévő erőforrásaink nem kellő hatékonyságú felhasználását több statisztika igazolja:

„az egy év alatt megtermelt agrár jövedelmeket nézve azt látjuk, hogy a magyar átlag az Európai Uniós átlag harmada, a Nyugat-Európai 80-82 ezer eurós összegnek pedig csupán tizede; emellett hazánk hektáronként az uniós átlagtermésnek is csupán 54 %-át éri el.”

Hozzászólásában Ondré Péter kitért arra is, hogy adottságainkat és elhelyezkedésünket nézve látható, hogy Magyarország nemzetközi viszonylatban „sportnyelven” szólva pole-pozícióban van. Ha előre tudunk lépni a fejlesztendő területeinken, akkor az ügyvezető szerint gazdaságunk 2050-ben is el tudja látni a hazai lakosságot és mellette a külföldi piacokat is jó minőségű, GM-mentes élelmiszerekkel.

Ondré Péter emlékeztetett ugyanakkor arra is, hogy bár fontos az agráriumban felhalmozott tőke és a kellő technikai paraméterekkel rendelkező eszközpark kérdése, de amíg nincs az agráriumban szemléletváltás és nem aktiválódik az agrárium területén az a generáció, amelyikben megvan a fogékonyság az IT eszközök iránt is, addig nem lesz hatékonyabb a terület. Ennek kapcsán az ügyvezető igazgató kiemelte: a magyar piacon fellelhető gépeknek ma már szinte mindegyike tud valamilyen digitális IT technológiát, de ezek közel 60-65 százalékával a magyar gazdák nem élnek. A számok azt mutatják - tette hozzá Ondré Péter -, hogy egy átlagos mezőgazdasági gép tudásának csupán 40-45%-át használják ki a magyar gazdaságokban, a megfelelő IT technológiai tudás hiányában.

A generációk közötti tudásmegosztás és a fiatalok behívása megoldás lehet, ehhez azonban meg kell találnunk azokat az üzeneteket és hívó szavakat, amelyekkel a fiatalok az agráriumba behívhatók és megszólíthatók

– hangsúlyozta az Agrármarketing Centrumot irányító szakember. A kerekasztal résztvevői a tanácskozáson abban egyetértettek, hogy a fiatalokat legfőképpen a digitalizáció oldaláról lehet megfogni az agrárium számára, hiszen számukra az okoseszközök világa otthonos és vonzó. Ugyanakkor az idősebbeknek a digitalizációval egyszerűbbé tehető feladatok, csökkenthető terhek a pozitív üzenetek, hiszen őket az adminisztráció nyomasztja leginkább hangzott el az egyeztetésen.

Ondré Péter szerint a jól képzett fiatalok bevonásához két dolgot kell feléjük közvetíteni: egyrészt az agráriumban elérhető jövedelmi szinteket, másrészt pedig azt, hogy ma már ez az ágazat is trendi. „A mezőgazdaság már nem a régi, lejáratott beidegződések mentén működik, nem a sáros csizmával azonos, hanem a precíziós technológiák, GPS sorvezetők, hozamtérképek, drónok, differenciált input anyag kijuttató, kormány vezérelt robotok irányába halad” - közölte Ondré.

Annak érdekében, hogy minél több fiatalhoz eljuthassanak ezek az üzenetek az AMC november végén „Fiatalok az agrárpályán” címmel olyan konferenciát szervez, amely iránytűként szolgálhat arra, hogy miként tehető a fiatalok számára is kompatibilissé az agrárium. Olyan agrárvállalkozókat kívánunk megszólaltatni, akik munkavállaóként tekintve a fiatalokra elmondják, hogy milyen munkára és milyen jövedelmi viszonyokra lehet számítani napjainkban azoknál a nagy magyar agrárcégeknél, amelyek integrálni, fejleszteni tudnak a gépek és a humánerőforrás terén is – zárta felszólalást az AMC ügyvezető igazgatója.

Forrás: 
AMC sajtóközlemény

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A digitalizáció a fejlődés kulcsa

A Közös Agrárpolitika forrásainak megőrzését célzó tárgyalásokon való eredményes fellépést, az osztatlan közös tulajdon körüli problémák felszámolását, az öntözésfejlesztést, valamint a digitalizáció elterjedésének támogatását nevezte a következő év, illetve évek legfontosabb feladatának Farkas Sándor.

Okoseszközhöz okos használó is kell

Elengedhetetlen a fejlődés a mezőgazdaságban, ez azonban nem csupán az új technológiák megvásárlását jelenti, hanem azok helyes használatát is – ezt világította meg több felszólaló is a PREGA második napján a plenáris előadásokon.

Rengeteg pénzt hoz az új technológia

A precíziós technológia alkalmazásának szükségszerűségét hangsúlyozták a felszólalók a PREGA 2019 nyitónapján. A rendezvényen elhangzott: a magyar mezőgazdaság több száz milliárd forinttal lenne gazdagabb, ha a precíziós technológia teljesen elterjedne a termelésben.

Még nem lehet drónnal permetezni

A drónok mezőgazdaságban történő, növényvédelmi célú alkalmazása új jelenség. A Nébih felhívja az érdeklődők és érintettek figyelmét, hogy e célú használatuk jelenleg nem engedélyezett, arra csak a jogi környezet kialakítását követően nyílik lehetőség.

Csúcsra járatja az innovációt a magyar cég

Semmi olyan technológiát nem alkalmaznak, amelyre másutt ne lenne példa, azonban mégis kiemelkednek az átlagos hazai nagyüzemek sorából. A minden munkaterületet jellemző, ilyen magas fejlettségi szint egyelőre példa nélküli Magyarországon.

Szélesebb körben válhatnak ismertté a digitális technológiák

Kulcskérdés a gazdák bevezetése a digitális világba, hisz ez esetben jóval többről van szó, mint pusztán technológiai megújulásról – hangsúlyozta Feldman Zsolt mezőgazdaságért felelős államtitkár a közelgő PREGA konferencia és kiállítás beharangozóján.

Még mindig nő az agrárlízing

Rekordösszeggel zárta a múlt évet a magyar lízingpiac. A teljes lízingpiacot érintő erőteljes növekedés az egyes szegmenseken belül eltérően érvényesül. Az agrárlízing piacán nem növekedett ilyen látványosan a kihelyezés, de szégyenkezésre így sincs ok.

Bíznak a digitalizációban a magyar cégek

A térségi átlagnál jobban bíznak a digitalizációban a magyar cégek, 87 százalékuk egyértelműen növekedési lehetőséget lát az innovatív technológiák alkalmazásában, szemben a régiós átlag 83 százalékával - derül ki a Microsoft megbízásából készített legújabb, (Guide to The future - CEE Digital Transformation report) 6 országra kiterjedő regionális kutatásból.

Rendhagyó megoldásokkal egy élhetőbb jövőért - ötletversenyt indít a NAK

Gazdálkodj okosan! - NAK Agrotech Hackathon” címmel indít innovációs ötletversenyt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Design Terminal. Az eseményre 2019. február 18-ig várják startupoknak, egyetemi-, főiskolai hallgatóknak jelentkezését.

A képzés és tudásátadás központi kérdés az agráriumban

A készülő Digitális Agrárstratégia alapja, hogy a mezőgazdasági termelők a mindennapi munkájuk során mind szélesebb körben használni és hasznosítani is tudják az új technológiákat és az ezekhez kapcsolódó tudást. Éppen ezért a képzés és a tudásátadás a következő évek központi kérdése lesz - mondta a mezőgazdaságért felelős államtitkár Kecskeméten.