0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Együnk több bárány- és juhhúst!

Egészséges, ízletes, mégis nagyon keveset eszünk belőle. Hároméves kampányt indít a terméktanács a bárány és juhhús fogyasztás növelésére. A promóciós programot Szabó Mária, az Agrárminisztérium osztályvezetője nyitotta meg, és Kukovics Sándor ügyvezető igazgató Bátor Árpád alelnök mutatta be.

Az Európai Unióban az egy főre jutó éves juhhúsfogyasztás átlagosan fejenként 2,3 kilogramm, de az egyes tagországok között nagy a szóródás. Van ahol a 10 dekát is alig éri el, és van, ahol közel 13 kilogramm. A hazai fogyasztás 35 dekagramm körül alakul, vagyis meglehetősen alacsony. A Juh Terméktanács és spanyol testvérszervezete, az Interovic az elmúlt évben közösen pályázott uniós forrásra a fogyasztás növeléséhez. A támogatást elnyerték, összesen 6,825 millió eurót költhetnek 2018-2020 között erre a célra – tájékoztatott Kukovics Sándor.

Az elnyert uniós támogatású spanyol-magyar promóciós program nemcsak a két ország ágazatainak együttműködését jelenti, de esélyt ad a spanyol fejlesztések megismerésére és hasznosítására, valamint a hazai eredmények spanyol kollégák számára való átadását is lehetővé teszi. Magyarországon csak a bárány- és juhhús fogyasztásának népszerűsítésére kerül sor, mivel hazánkban a kecskehús iránt nincs számottevő érdeklődés.

A program fő célkitűzései a következők:

  • újra ismertté tenni a bárány és juhhúst az azt elfelejtő városi, főleg fiatal lakosság számára,
  • megváltoztatni a juhhúsról hangoztatott téves képzeteket (zsíros, nehezen

elkészíthető, szakértelmet igényel, stb.) és egészséges, könnyen elkészíthető ételt

kínálni számukra, amely a más, olcsóbb húsféleségekkel is versenyképes lehet,

  • emellett a társadalom egésze számára fenntartani azt a szolgáltatást, amit a vidék és a táj fenntartásban a juhászat végez.
A kampány során a Torkos csütörtökökhöz hasonló éttermi rendezvényekre, a bevásárlóközpontokban és vásárokban, piacokon kóstoltatásra kerül majd sor, természetesen bárány és juhhúsból készült ételeket kínálnak majd, továbbá rádiós, tévés, internetes megjelenésekkel (www.barihus.hu, Bari-info, Bari-info Horeca) fogják majd népszerűsíteni a juhágazat termékeit – tudtuk meg az ügyvezető igazgatótól.  
 

Az Európai Unió tagországainak többsége nem termel annyi juhhúst, amennyi lakosságának ellátását fedezné, csupán mintegy 80 százalékban önellátók. Többségük importra szorul. A legjelentősebb juhállománnyal az Egyesült Királyság, Spanyolország, Franciaország, Görögország, Olaszország és Írország rendelkezik. Ezekben az országokban a fogyasztás is jelentős, az önellátottsági azonban szintek eltérőek, és egyedül Spanyolországban haladja csak meg a termelés a belső fogyasztást. Magyarország viszont juh-hústermelésének a 90 százalékát exportálja, ezzel az unió negyedik legnagyobb exportőre.

A juh- és kecskeágazat számára mind a hazai termelés feltételei, mind pedig a külpiaci körülmények olyanok, amelyek lehetővé teszik, hogy hosszútávon 1,25-1,5 millió nőivarú kiskérődzőt tartsunk Magyarországon, ezzel akár több, mint 10 000 család megélhetését lehetne biztosítani. Ehhez azonban szükséges megoldani a képzés és a munkaerőhiány problémáját, no és a hazai értékesítést is növelni szükséges.

 

Forrás: magyarmezogazdasag.hu