Back to top

Friss gyümölcs 48 órán belül a világ másik végéből

A kínai e-kereskedelem óriása, a JD vállalat szövetségre lépett 18 gyümölcstermelő és -kereskedő céggel az értékesítés egyszerűsítése és felgyorsítása érdekében. Ennek keretében légi úton 48 órán belül akar kivit bevinni Új-Zélandról, cseresznyét Kanadából, narancsot és cseresznyét az USA nyugati partvidékéről és áfonyát Chiléből.

Együttműködés a FruitDay (JD.com) és az új-zélandi Zespri között
A szövetség résztvevője egyebek között a dél-afrikai gyümölcs-nagykereskedő cég, a Capespan, az amerikai Driscoll’s bogyósgyümölcs-termelő vállalkozás, valamint a holland nagykereskedő, a FruitMasters.

Az együttműködés kiterjed a csomagolás, az egységes termékrendelés, az új termékek exkluzív értékesítése, valamint az értékesítési csatornák kiszélesítése területére.

Például a JD egységes csomagolási megoldásokat kíván létrehozni a romlékony gyümölcsök védelmére a szállítás során, hogy az áfonya még a Chiléből való szállítás alatt is megtartsa frissességét. Az érintett kormányokkal és más cégekkel – pl. Gesex, Sunview, Oneanta és Agricom – is együttműködnek az import szállítási idejének csökkentése érdekében.

Az Alibaba csoport és a JD.com (a Google Shopping stratégiai partnere) a gyümölcs- és egyben az általános e-kereskedelem két legnagyobb szereplője Kínában. Mindkét cég kisebb és jobban szakosodott cégekbe szállt be, hogy javíthassa jelenlétét a friss zöldség és gyümölcs e-kereskedelmének piacán. További jelentős szereplők a piacon a TMALL, a Taobao (Alibaba), és a WeChat.

A JD célcsoportokat is meghatározott az online gyümölcsértékesítési üzletága számára, például a körtét és az avokádót kimondottan a mamáknak és az újszülötteknek kínálja.

Az importgyümölcsök forgalma évek óta kiegyensúlyozottan növekszik a cégnél.

2016-ban a forgalom ötödét adta, amiről 2017-re 45 százalékra nőtt, és várhatóan 65 százalék lesz ebben az évben. A fiatal vásárlók kedvencei az avokádó, a csemegeszőlő, a narancs és a bogyós gyümölcsök. Ez a korosztály az internetes világ legfontosabb gyümölcsvásárlója. A JD tapasztalatai szerint

a fiatal, magasan képzett és legalább közepes jövedelmű fogyasztói csoport szokott leginkább gyümölcsöt venni az interneten.

Ezek a vásárlók nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges és tápanyagban gazdag táplálkozásra, mint az árra. A hatékonyság és a teljesítőképesség forradalma is jobban érinti ezt a fogyasztói réteget.

A kényelmes, egyben takarékosabb szolgáltatások igénybevételét a várható jobb jövő indokolja Kínában. A technológiai fejlődésre támaszkodva a kereskedelem is lehetővé teszi, hogy a fogyasztók javítsák életvitelük hatékonyságát. Michael Angrick és társai 2013-ban írták meg könyvükben, hogy a munkaerő hatékonysága Németországban 1960 óta a négyszeresére nőtt, emellett az anyaghatékonyság a kétszeresére, az energiahatékonyság pedig a másfélszeresére.

Az importgyümölcstől Kínában elvárják a változatos kínálatot, az időtakarékos hozzáférhetőséget és a magas minőséget az év minden időszakában. Kultúrájukban amúgy is nagy jelentősége van a gyümölcsfogyasztásnak.

Barátok között és családon belül gyakran ajándékként adják egymásnak.

Az importált zöldség és gyümölcs, különösen a márkás nyugati termékek a jólét szimbólumai a közép- és felső osztályhoz tartozó kínai vásárlók körében.

Ez a helyzet nemcsak a leggazdagabb városokban jellemző, hanem még inkább megfigyelhető a szerényebb jövedelmű városi területeken. Mindennek az a következménye, hogy a vásárlók egyre igényesebbek a gyümölcsökkel szemben. Kínában az általános zöldség- és gyümölcspiac árérzékeny, viszont a márkázott importált gyümölcsről az a vélemény, hogy az élelmiszerbiztonsági és minőségi szempontból jobb, tehát érdemes magasabb árat fizetni érte. Az E-Commerce Agency szerint a friss zöldség és gyümölcs online kereskedelme 2014-ben négymilliárd dollárt tett ki Kínában, és szakmai előrejelzések szerint 2018-ra eléri a 16 milliárd dollárt, ami a teljes zöldség- és gyümölcs-kiskereskedelem 15 százaléka.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2018/41 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

47 millió tonna gyümölcs termett Európában

A közelmúltban Berlinben lebonyolított Fruit Logistica szakvásár kiváló alkalmat adott az elmúlt év gyümölcs- és zöldségtermeléséről és –kereskedeleméről szóló leltár elkészítéséhez.

Elszállnak az élelmiszerárak Ausztriában

Nyugati szomszédainknál 2011 óta 6 százalékponttal gyorsabban emelkedtek az árak az euró-övezet átlagánál, s e különbséghez a regionális élelmiszerek jelentős drágulása is hozzájárult.

Csúcsot döntött a skót whisky exportja

Kiemelkedően jó évet zártak a skót whiskyt előállítók és exportálók.Tavaly mind mennyiségében, mind értékében megdőlt az eddigi eladási rekord, s ezzel a kőolajat nem számítva, a brit exportbevétel 1 százaléka származott a skót whisky értékesítéséből.

Ködös Albion – ugrás az ismeretlenbe?

Nem oszlik, sőt inkább egyre sűrűbb a Londont borító legendás köd. A brit parlament példátlan többséggel utasította el január közepén az immár két éve formálódó, az Európai Unióból való kilépésnek szervezett keretet adó, a kilépés feltételeit megfogalmazó megállapodástervezetet. Az ellenzék túl puhának, a kormánypártiaknak pedig túl keménynek találták az Európai Bizottság konszenzusát bíró menetrendet.

Kína és India zöldíti a bolygónkat

A világ két legnagyobb szennyezője, Kína és India segíti a bolygó zöldülését is egy jelentés szerint – legalábbis egyelőre. Ez a hatás főleg abban gyökerezik, hogy Kínában igen ambiciózus faültetési kampány zajlik, illetve mindkét országban igen intenzív a mezőgazdasági termelés.

A német élelmiszeripar az aszály és a Brexit árnyékában

„A német mezőgazdaság számára a legfőbb prioritás a nyitott piac fenntartása az Egyesült Királysággal”, mondta Joachim Rukwied, a Német Parasztszövetség (DBV) elnöke egy, a közelmúltban az ágazat helyzetéről tartott sajtótájékoztatón.

Sok pénz bejött a chipsadóból, csak a népnevelés nem sikerült

Bevezetése óta közel 200 milliárd forint költségvetési rést tömött be a népegészségügyi termékadó. Adóként bevált, népnevelési eszközként viszont kétséges a hatása.

KSH: jelentősen drágult a gabona tavaly

A mezőgazdasági termelői árak tavaly decemberben 2017 azonos időszakához képest 5,8 százalékkal nőttek. A gyümölcsök ára 15 százalékkal mérséklődött, ezen belül az alma ára számottevően, 27 százalékkal. A burgonya ára 44, a zöldségféléké 30, a paradicsomé 22 százalékkal emelkedett, a vöröshagymáé pedig majdnem duplájára nőtt.

Nulla maradék: zöldség-gyümölcs termesztés természetesebben

Egy felmérés szerint a franciák 79 százaléka úgy véli, hogy az élelmiszerek árthatnak az egészségüknek. Ez csak tovább ösztönözte, hogy az egyik legnagyobb francia zöldség-gyümölcs termelői szervezet, a Rougeline kezdeményezésére 7 taggal 2017 áprilisában útjára indult a Nulla növényvédőszer-maradék elnevezésű mozgalom.

Átlagosan 15 százalékkal emeli dolgozói bérét a Lidl

Újabb, átlagosan 15 százalékos béremelést hajt végre a Lidl Magyarország március 1-jétől, csaknem 4600, az üzletekben és a raktárakban dolgozó munkavállaló fizetése nő - közölte a társaság csütörtökön az MTI-vel.