Back to top

Friss gyümölcs 48 órán belül a világ másik végéből

A kínai e-kereskedelem óriása, a JD vállalat szövetségre lépett 18 gyümölcstermelő és -kereskedő céggel az értékesítés egyszerűsítése és felgyorsítása érdekében. Ennek keretében légi úton 48 órán belül akar kivit bevinni Új-Zélandról, cseresznyét Kanadából, narancsot és cseresznyét az USA nyugati partvidékéről és áfonyát Chiléből.

Együttműködés a FruitDay (JD.com) és az új-zélandi Zespri között
A szövetség résztvevője egyebek között a dél-afrikai gyümölcs-nagykereskedő cég, a Capespan, az amerikai Driscoll’s bogyósgyümölcs-termelő vállalkozás, valamint a holland nagykereskedő, a FruitMasters.

Az együttműködés kiterjed a csomagolás, az egységes termékrendelés, az új termékek exkluzív értékesítése, valamint az értékesítési csatornák kiszélesítése területére.

Például a JD egységes csomagolási megoldásokat kíván létrehozni a romlékony gyümölcsök védelmére a szállítás során, hogy az áfonya még a Chiléből való szállítás alatt is megtartsa frissességét. Az érintett kormányokkal és más cégekkel – pl. Gesex, Sunview, Oneanta és Agricom – is együttműködnek az import szállítási idejének csökkentése érdekében.

Az Alibaba csoport és a JD.com (a Google Shopping stratégiai partnere) a gyümölcs- és egyben az általános e-kereskedelem két legnagyobb szereplője Kínában. Mindkét cég kisebb és jobban szakosodott cégekbe szállt be, hogy javíthassa jelenlétét a friss zöldség és gyümölcs e-kereskedelmének piacán. További jelentős szereplők a piacon a TMALL, a Taobao (Alibaba), és a WeChat.

A JD célcsoportokat is meghatározott az online gyümölcsértékesítési üzletága számára, például a körtét és az avokádót kimondottan a mamáknak és az újszülötteknek kínálja.

Az importgyümölcsök forgalma évek óta kiegyensúlyozottan növekszik a cégnél.

2016-ban a forgalom ötödét adta, amiről 2017-re 45 százalékra nőtt, és várhatóan 65 százalék lesz ebben az évben. A fiatal vásárlók kedvencei az avokádó, a csemegeszőlő, a narancs és a bogyós gyümölcsök. Ez a korosztály az internetes világ legfontosabb gyümölcsvásárlója. A JD tapasztalatai szerint

a fiatal, magasan képzett és legalább közepes jövedelmű fogyasztói csoport szokott leginkább gyümölcsöt venni az interneten.

Ezek a vásárlók nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges és tápanyagban gazdag táplálkozásra, mint az árra. A hatékonyság és a teljesítőképesség forradalma is jobban érinti ezt a fogyasztói réteget.

A kényelmes, egyben takarékosabb szolgáltatások igénybevételét a várható jobb jövő indokolja Kínában. A technológiai fejlődésre támaszkodva a kereskedelem is lehetővé teszi, hogy a fogyasztók javítsák életvitelük hatékonyságát. Michael Angrick és társai 2013-ban írták meg könyvükben, hogy a munkaerő hatékonysága Németországban 1960 óta a négyszeresére nőtt, emellett az anyaghatékonyság a kétszeresére, az energiahatékonyság pedig a másfélszeresére.

Az importgyümölcstől Kínában elvárják a változatos kínálatot, az időtakarékos hozzáférhetőséget és a magas minőséget az év minden időszakában. Kultúrájukban amúgy is nagy jelentősége van a gyümölcsfogyasztásnak.

Barátok között és családon belül gyakran ajándékként adják egymásnak.

Az importált zöldség és gyümölcs, különösen a márkás nyugati termékek a jólét szimbólumai a közép- és felső osztályhoz tartozó kínai vásárlók körében.

Ez a helyzet nemcsak a leggazdagabb városokban jellemző, hanem még inkább megfigyelhető a szerényebb jövedelmű városi területeken. Mindennek az a következménye, hogy a vásárlók egyre igényesebbek a gyümölcsökkel szemben. Kínában az általános zöldség- és gyümölcspiac árérzékeny, viszont a márkázott importált gyümölcsről az a vélemény, hogy az élelmiszerbiztonsági és minőségi szempontból jobb, tehát érdemes magasabb árat fizetni érte. Az E-Commerce Agency szerint a friss zöldség és gyümölcs online kereskedelme 2014-ben négymilliárd dollárt tett ki Kínában, és szakmai előrejelzések szerint 2018-ra eléri a 16 milliárd dollárt, ami a teljes zöldség- és gyümölcs-kiskereskedelem 15 százaléka.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2018/41 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Mégsem pusztul ki a banán?

Decemberben megkezdődött a szedés a világ első talaj nélkül nevelt banánállományában, számol be róla a freshfruitportal.com. A holland Wageningen Egyetem és a Chiquita Brands International együttműködésében megvalósuló kísérleti projekt célja, hogy megfékezzék a banánültetvényekben mérhetetlenül nagy károkat okozó ún. Panama-betegség terjedését.

Dél-Afrika száműzi az uniós baromfitermékeket

Arányos ellenintézkedésekkel kellene sújtania az Európai Uniónak a Dél-Afrikai Köztársaságot amiatt, hogy jelentős vámot léptetett életbe az EU-ból származó baromfitermékekre. Japánba viszont megindulhat az EU exportja.

A magas vérnyomás csökkenthető - ezeket együk!

A magas vérnyomás népbetegségnek számít manapság, pedig egyszerű életmódváltással és helyes, kiegyensúlyozott étkezéssel megelőzhető, gyógyítható lenne a probléma. Az alábbi 7 élelmiszer fogyasztása javasolt a magas vérnyomással küzdőknek.

Nébih vizsgálat: nem mindegyik citrom állta ki a próbát

Citromokat vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Szupermenta programjában. A szakemberek 10 különböző, hálós kiszerelésű déligyümölcsöt vontak komplex ellenőrzés alá.

Későbbre csúszott a karfioldömping

Ellentmondásosan alakult az idei őszi karfiolpiac, a szeptemberi, októberi áruhiányt november közepére erős dömping váltotta föl, azaz a szokásosnál később alakult ki túlkínálat. Mindez a karfiolok fejlődését befolyásoló őszi időjárás következménye.

Menő a fair trade azaz a méltányos kereskedelem

Sosem látott növekedést produkált 2017-ben a méltányos kereskedelmi (fair trade)termékek forgalma hazánkban. A növekedés nyolcszoros az előző évhez képest – derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének jelentéséből.

Több fémzárolt vetőmag került idén a földbe

A Magyarországon előállított, fémzárolt vetőmag mennyisége tavaly összesen 316,3 ezer tonnát tett ki – közölte az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI).

Beindulhatnak a dunai fuvarok

A Duna vízszintjének emelkedésével megugrott a kereslet a folyami áruszállítás iránt, ennek következtében magasak az árak is. Ám a szakma jó pozíciója ingatag: folyik a folyami fuvarozók piacvesztése – minderről Bencsik Attila, az MBFSZ elnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak.

Gyümölcsökkel és zöldségekkel a puffadás ellen

Kellemetlen puffadás jelentkezhet nagyon sós, fűszeres ételek elfogyasztása után, vagy akár a rendszeres havi hormonális ingadozás időszakában. Amennyiben gyakran tapasztalunk ilyet, érdemes megismerkednünk a természetes diuretikumokkal, melyek csökkenthetik problémánkat.

A vegetarianizmus a jövő útja?

A vegetarianizmus területén listavezető Németország, ahol minden tizedik ember húsmentes diétán él. Európa sok országában népszerűek a növényekből készült termékek. Egy kutatás szerint a válaszadók 3,7%-a vallotta magát vegetáriánusnak, 1,6%-a pedig a vegán étrendet követi. Az élelmiszeripar intenzíven reagál erre.