Back to top

Édes kis semmiség - a cukor káros, vagy a szokásaink?

A világ fejlett országaiban rengetegen küzdenek elhízottsággal, illetve túlsúllyal. Azoknál az embereknél, akik több édességet fogyasztanak nagyobb valószínűséggel alakul ki kettes típusú cukorbetegség, szívrendellenesség vagy rák…de lehet nem is a cukor a hibás.

Nehéz elképzelni, de voltak idők amikor az emberek csak néhány hónapig férhettek hozzá cukorhoz, mégpedig a gyümölcsszezonban. Manapság viszont az év minden napján sokkal könnyebben hozzájuthatunk cukortartalmú ételekhez. Ezek azonban gyakran csak kevés tápértékkel rendelkeznek- elég csak az üdítőitalokra gondolnunk.

Nem kell szakértőnek lennünk ahhoz, hogy lássuk a mai modern cukorfogyasztás sokkal egészségtelenebb, mint korábban.

Ma a cukor az egészségügy első számú közellensége: több ország adókkal sújtja, kitiltja az iskolák és kórházak automataiból. Sőt, néhány szakember azt tanácsolja, hogy a cukrot teljesen iktassuk ki az étrendünkből. Azonban idáig a tudósok nem tudták bebizonyítani, hogy a cukor egészségre gyakorolt hatása független-e a magas kalóriatartalommal rendelkező ételektől vagy sem.

Öt év alatt lefolytatott kutatások sorozata összefoglalta, hogy az egy nap alatt bevitt 150 grammnál több fruktózt tartalmazó étrend csökkenti az inzulin érzékenységet, ezért növeli az olyan egészségügyi problémák kialakulásának kockázatát, mint a magas vérnyomás vagy a magas koleszterinszint.

A cukrok lehetnek egyszerű vagy összetett szénhidrátok, amelyek az emésztés hatására glükózzá bomlanak és a test energiaellátását biztosítják. Az egyszerű szénhidrátok közé tartozik a szőlőcukor (glükóz) és a gyümölcscukor (fruktóz). Az általunk fogyasztott ételekben megtalálhatók a kettős szénhidrátok, ezek a répacukor, ami a köznapi értelemben vett cukor, a laktóz vagy tejcukor és a malátacukor (maltóz) is.

Az 1960-as években nagymértékű fejlesztések folytak a glükóz fruktózzá való átalakításának területén, ami végül a koncentrált glükózt és fruktózt tartalmazó kukorica szirup feltalálásához vezetett. Azok a cukros italok, melyek nagy mennyiségben tartalmaznak kukorica szirupot, a cukor egészségre gyakorolt hatására irányuló kutatások központjában állnak. Nem minden kutató ért egyet abban, hogy az emberek tömeges elhízottságának fő okozója a magas fruktóz tartalmú kukorica szirup.

Néhány szakértő arra mutatott rá, hogy a cukorfogyasztás az elmúlt tíz év során csökkent. Még az Egyesült Államokban is,

pedig köztudott, hogy ott a lakosság elhízottságának mértéke kimagaslóan nagy. Az elhízottság és a cukorbetegség olyan országokban is elterjedt népbetegség, ahol kukorica szirup nem is elérhető.

A kutatók szerint a hozzáadott cukrok, különösen a fruktóz okolható a legtöbb problémáért, többek között a szívbetegségek kialakulásáért is. A májban történő fruktóz lebontása során keletkező végtermékek egyike a triglicelid nevezetű zsírmolekula, amely a véráramba kerülve zsírplakkokat képez.

A Lausenne Egyetem fiziológia professzora Luc Tappy egyike azoknak a tudósoknak, akik szerint a cukorbetegség, az elhízottság és a magas vérnyomás fő okozója a többlet kalória bevitel, amelynek csak egy része a cukor.

„Hosszútávon, az energia többlet bevitele és a kevesebb kiadása zsírlerakódáshoz, inzulin rezisztenciához és elzsírosodott májhoz vezet, függetlenül az étrendtől. "

"Azok az emberek, akik több energiát adnak le és megfelelő mennyiségű energiát visznek be a szervezetükbe, a magas cukor/fruktóz tartalmú étrendet is jól bírják” - mondta Tappy. A professzor elsőként a sportolókat emelte ki. A versenyzőknél gyakori a magas cukor fogyasztás, mégis kevesebb a kardiovaszkuláris megbetegedés.

Egy 15 évvel ezelőtti tanulmány szerint azok az emberek, akiknek a napi kalóriabevitelük 25 százalékát hozzáadott cukor tette ki, kétszer nagyobb volt az esélyük szívbetegség okozta elhalálozásra, mint azoknak, akik csak 10 százalékban fogyasztottak cukros táplálékot. A 90-es években két nagy tanulmány számolt be arról, hogy azok a nők, akik több mint egy üdítő italt fogyasztanak egy nap alatt, kétszer nagyobb az esélyük a cukorbetegség kialakulására. Azonban az a kérdés, hogy maga a cukor okozza-e a szívproblémákat és a cukorbetegséget egyelőre tisztázatlan.

A cukor az agyműködésünket is befolyásolja. Metthew Pase, az ausztrál Swineburne Center kutatója MRI gép segítségével vizsgálja a cukortartalmú italok agyműködésre gyakorolt hatását. Az eredmények szerint azoknak az embereknek, akik gyakrabban fogyasztanak cukros üdítőket, kisebb az átlagos agytérfogatuk és a memória működésük is rosszabb. Egy nap két cukros üdítő fogyasztása két nappal öregbíti az agyat azokkal szemben, akik nem isznak egyáltalán ilyen italokat. Pase elmagyarázta, hogy a kísérletben csak a cukros üdítők bevitelét mérték. Arra a kérdésre, hogy önmagában a cukor milyen hatással van az agyra, nem kaptak választ. Pase azt is elmondta, hogy azok az emberek, akik több cukros italt isznak, valószínűleg az agy egészségét is befolyásoló étkezési szokásokkal és életmóddal rendelkeznek, például kevésbé edzettek.

Egy másik nemrég született tanulmány szerint, az idősebb korosztályban a cukor hatására javul a memória teljesítőképessége. A kutatók a kísérletben a résztvevők egy csoportjával kis mennyiségű, glükózt tartalmazó italokat itattak és arra kérték őket, hogy különböző memória feladatokat oldjanak meg. A résztvevők másik részének pedig mesterséges édesítőszert tartalmazó italokat adtak. A vizsgálat során, az alanyoknál megmérték a feladatok iránti elköteleződés szintjét, a memória eredményeiket és megkérdezték, hogy saját bevallásuk szerint mennyire erőltették meg magukat.

A kísérlet eredményei szerint, a cukrot fogyasztó alanyok sokkal több motivációt éreztek a nehezebb feladatok teljes erőbedobással való végrehajtására, anélkül, hogy megerőltetőnek érezték volna.

Továbbá a megemelkedett vércukorszint hatására sokkal boldogabban oldották meg a feladatokat, mint azok a résztvevők, akik édesítőszert fogyasztottak. A kísérletet fiatal felnőtteknél is végrehajtották. Kiderült, hogy a cukros italok a fiatalabb korosztályban is megemelkedett energiát eredményeznek, azonban a hangulatra vagy a memória teljesítményére nincsenek hatással.

Forrás: 
www.bbc.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Ne a kártevők fogyasszák el a salátánkat

A salátát elő- vagy utónövényként hajtatják, rendszerint a melegigényes növények előterményeként. Termesztőberendezésünk fűtési szintjétől függően ősztől tavaszig bármikor ültethetjük. Nem tartozik a hőigényes primőrök közé, fényigénye viszont fajtánként változó. A szélsőséges klimatikus viszonyokra érzékenyen reagál, ezért nagy odafigyelést igényel.

Menő a fair trade azaz a méltányos kereskedelem

Sosem látott növekedést produkált 2017-ben a méltányos kereskedelmi (fair trade)termékek forgalma hazánkban. A növekedés nyolcszoros az előző évhez képest – derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének jelentéséből.

Saját sztorikkal jobban eladható a marhahús

Nagyszabású húsmarhatenyésztési tanácskozás zajlott Lengyelországban, amelyen a Magyar Állattenyésztők Szövetsége is képviseltette magát. A segítségükkel készült el az elhangzottakról szóló összefoglaló második része.

Zöldborsó: a velőtől a kifejtőig

A zöldborsó nem egyetlen egységes kategória. Biológiai igényeiben, megjelenésében és a tenyészidő hossza tekintetében is eltérő változatai különböztethetők meg: a kifejtőborsó, a velőborsó és a cukorborsó. Létezik lapos hüvelyű és telt hüvelyű borsó.

A „póktej” táplálóbb mint a tehéntej

Mikroszkóp alatt megvizsgálták az anyapókot, gyengén megnyomták potrohukat. Néhány csepp krémes, fehér folyadék jött ki belőlük, valami olyasmi, ami ránézésre nagyon hasonlított az emberi vagy emlős tejre.

Várakozáson felüli sikerrel zárult az őszi mézkampány

Mézes reggelivel, rádiókampánnyal és jótékonysági akcióval is népszerűsítette a mézfogyasztást az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC), az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a 2018. december 9-én befejeződött őszi kampányában.

Gyorsan élő növények

Mi az oka annak, hogy bizonyos növények „gyorsan élnek és fiatalon pusztulnak”, míg mások hosszú és egészséges életet élnek?

Gyümölcsökkel és zöldségekkel a puffadás ellen

Kellemetlen puffadás jelentkezhet nagyon sós, fűszeres ételek elfogyasztása után, vagy akár a rendszeres havi hormonális ingadozás időszakában. Amennyiben gyakran tapasztalunk ilyet, érdemes megismerkednünk a természetes diuretikumokkal, melyek csökkenthetik problémánkat.

A "Blockchain" technológia képes átalakítani a marhahús ellátási láncot

A professzionális szolgáltató hálózat és számviteli szervezet, a Deloitte szerint, a Blockchain néven ismert adatfeldolgozási innováció átalakíthatja a marhahús ellátási láncot.

Aranybánya az élelmiszer-hulladék

A mezőgazdasági és élelmiszeripari melléktermékekben igencsak hasznos anyagok találhatók, csak eddig vagy nem figyeltünk oda kellőképpen, vagy nem is tudtunk róla, hogy ez létezhet. Az ezzel kapcsolatos kutatás eredményét Hodúr Cecília, a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar, Folyamatmérnöki Intézetének intézetvezető egyetemi tanára osztotta meg velünk.