Back to top

Vízlépcsőkkel lehetne megelőzni az apályokat a Dunán

A következő időszakban sokkal hosszabb alacsony vízállással járó időszakra kell felkészülni a Dunán - közölte az InfoRádióban a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. Bencsik Attila szerint erre fel kell készülni, a Dunán vízlépcsőket kell építeni.

Újabb alacsony vízállási rekord született a Dunán, Budapesten 41 centimétert mértek, és érdemi csapadék továbbra sem várható. Éjszakai hajózási tilalmat vezettek be, de nappal is csak jelentősen csökkentett terheléssel járhatnak a teherhajók.

"Két hónappal ezelőtt úgy jellemeztem a helyzetet, hogy katasztrofális. És azóta csak romlott

- mondta az InfoRádióban Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. - A Rajna és a Duna teljes szakaszán drasztikusan alacsony a vízállás. 1,1-1,2 méteres merüléssel lehet haladni, de egy hajó terhelve 2,5-2,8 méteres merülésű. Egy 1600 tonnás hajó 300-350 tonnás rakománnyal tud közlekedni, ha egyáltalán tud."

Fotó: MTI/Sóki Tamás

Az elnök elmondta, hogy a fuvardíjak a két-háromszorosára emelkedtek, és a szállított árumennyiség is jelentősen lecsökkent. Hetek óta várják a csapadékot, de a következő négy-öt napban nem várható jelentősebb utánpótlás, és annyira kiszáradtak a földek, hogy egy kisebb eső nem is lenne elég.

Legalább egyhetes kiadós eső segítene csak a vízálláson.

Az elmúlt időszak tapasztalatai és a jövőbeli kilátások Bencsik Attila szerint arra mutatnak, hogy a következő években-évtizedekben ez a helyzet romlani fog. A klímaváltozás következtében nagy árvizek várhatók, és ezt követően pedig hosszabb periódusú alacsony vízállású időszak.

"Erre időben fel kell készülnünk, mert a vízmegtartás, a vízgazdálkodás kulcsfontosságúvá válik, és nemcsak a hajózás, hanem az ivóvízkészlet, a mezőgazdaság, az árvízvédelem szempontjából is. A döntéshozóknak előre kell gondolkodniuk, hogyan lehet ezt megoldani.

A válasz egyszerű: víztárolók építésével, és ez a Dunán ez vízlépcsőket jelent. Enélkül hosszú távon nem lehet megoldani ezt a problémát"

- mondta az érdekképviselet vezetője. A flották átalakításával az elnök szerint a vízi fuvarozók csak korlátozott módon tudnak a vízjárás változásához alkalmazkodni, de ez a hajózás versenyképességét jelentősen veszélyeztetné.

"A közút már így is jelentős árumennyiséget vonz el a hajózástól. Ha a hajókat igazítjuk a megváltozott körülményekhez, azzal egyértelműen a közúti áruforgalmat fogjuk növelni" - jósolta Bencsik Attila.

Forrás: 
Inforádió

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Hogy maradhat versenyképes a magyar fuvarozás?

A logisztikai ágazatot és azon belül a közúti, a vasúti és vízi fuvarozás, a logisztikai szolgáltatások, valamint a vám területét érintő intézkedési csomagot dolgozott ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a szektor versenyképességének növelése érdekében, a dokumentumot a kormánynak is eljutatták.

Állatjólét: még mindig komoly hiányosságok vannak az EU-ban

Az állatjólétre irányuló uniós fellépések több szempontból is sikeresek voltak, de továbbra is hiányosságok tapasztalhatók a haszonállatokkal való bánásmód terén - ezt állapította meg egyebek mellett az Európai Számvevőszék szerdán közzétett jelentésében.

Drágább lett termelni az agráriumban

Idén szeptemberében a mezőgazdasági termelői árak 2017 azonos időszakához képest 6,2 százalékkal nőttek, amit a növényi termékek árának 12 százalékos emelkedése, illetve az élő állatok és állati termékek árának 2,8 százalékos csökkenése eredményezett.

Magyar Ködsárkány és zempléni hordók Stuttgartban

Az idei stuttgarti kiállításon több magyar cég is sikeresen mutatkozott be. Nagy kérdés, vajon mivel tudják a magyar gyártók meghódítani a nemzetközi piacokat?

Egész Kaliforniát katasztrófa sújtotta területté nyilvánították

Nem enyhül Kalifornia történetének legpusztítóbb tűzvésze: az állam északi és déli vidékein is féktelenül terjednek a lángok, hétfőn éjjel a tűzvész halálos áldozatainak száma 42-re emelkedett., és legkevesebb 228 ember tűnt el.

Jön a hideg, de marad az aszály

Az elmúlt hét eseménytelen, csendes őszi időjárása után a héten két hidegfront is érinti térségünket, de számottevő csapadék sajnos továbbra sem várható.

Mi áll az extrém időjárás hátterében, és hogyan úszta meg a kukorica?

Kirívó aszály, hőség és egyéb időjárási anomáliák jellemezték az idei évet Nyugat-Európában, ami rányomta a bélyegét a terméseredményekre is. A jelenlegi helyzetből a jelek szerint a kukorica került ki győztesen.

Lassan betelnek a Mikulásjáratok

A hosszú hétvégék után most egy rövidebb elé nézünk. Ködös reggelekre, enyhe nappali időre, akár több órás napsütésre is számíthatnak november második hétvégéjén azok az erdőjárók, akik az őszi köntösbe öltözött Mátrát vagy Bükköt választják. A turistautak járhatók, erdei kalandra fel!

Főként a repce szenved az enyhe, csapadék nélküli ősztől

A száraz, meleg időjárás következtében már befejeződött az őszi szántóföldi kultúrák – napraforgó, kukorica, szója - betakarítása, egyedül a cukorrépa mintegy 40 százaléka van még a földben, hangzott el az Aratási Koordinációs Bizottság ülését követő sajtótájékoztatón.

Ploggingolók tisztították meg a Duna-partot

Lelkes civilek csoportja hirdette meg a Tisztítsuk meg a Duna-partot! elnevezésű szemétszedő akciót, amelynek keretében Esztergomban az Erzsébet parktól a Szentgyörgymezői városrészig gyűjtötték a folyóparton fellelhető hulladékot.