0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

A jó csomagolás véd, informál, reklámoz – sőt, védi a környezetet

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Élelmiszeripari Igazgatósága szakmai rendezvényt tartott, amely az élelmiszeripari vállalatok tudás- és hatékonyság növelését volt hivatott elősegíteni a csomagolásfejlesztést érintő előadásokon keresztül.

A rendezvényt Keleti Marcell, a NAK élelmiszeripari igazgatója nyitotta meg – írja a nak.hu. Megnyitójában kiemelte, a kamara számára fontos, hogy minél több élelmiszeripari tevékenységhez kapcsolódó területre kiterjedően tudjon jól hasznosítható információkat nyújtani tagjainak, így a 2018-ra tervezett rendezvényeket az iparág sajátosságait figyelembe véve tematizálta.

– A rendezvények keretein belül megosztott szakmai lehetőségeket és innovatív megoldásokat olyan összeállításban adjuk át a tagjainknak, hogy azt minél többen és hatékonyabban tudják saját szakmai területükön hasznosítani – jegyezte meg az igazgató.

A témák mindegyike – így a csomagolásfejlesztés is – alapvető jelentőségű és megjelenik egy vállalkozás stratégiájának kialakításában. Dörnyei Krisztina, csomagolási szakértő előadásában kiemelte, az erősödő verseny és eladóhelyi környezet befolyásolják a piacra szánt termék megjelenését.

– A csomagolásfejlesztés jelenleg kihívások elé állítja a vállalkozásokat, akár új termékről, akár a meglévők újragondolásáról van szó. A csomagolásfejlesztésnek már a termékfejlesztési folyamat kezdeti szakaszában meg kell jelennie – hangsúlyozta az előadó. – A piac megismerése által meg kell határozni a vállalkozás célkitűzéseit, amelyek a termék vagy a márka piaci pozícionálásával érhetőek el. Ezeket a célokat pedig csak a jól megtervezett fejlesztési folyamat mellett lehet hatékonyan elérni.

A termékek csomagolásának fontosságáról és az uniós szabályozás várható változásairól beszélt Nagy Miklós, Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) főtitkára.  Előadásában elmondta, hogy a csomagolás alapvetően védi a benne levő terméket, informálja a fogyasztót, és emellett óvja a környezetet is.

– Természetesen ez utóbbi kijelentés csak akkor állja meg a helyét, ha a fogyasztás tudatos és nem pazarló.

A kutatások azonban azt mutatják, hogy a világon megtermelt élelmiszerek 1/3-a veszendőbe megy.

Az iparnak fel kell készülnie és korszerűen csomagolt élelmiszerrel kell ellátnia a drasztikusan növekvő népességet. Az Európai Unió a fennálló helyzet javítása érdekében módosította a csomagolásokra vonatkozó szabályozást, valamint az egyszer használatos műanyagtermékek szabályozását is kezdeményezte – mondta.

A Nielsen adatai alapján a húsipari termékek fogyasztása messze meghaladja a többi vezető termékkategóriát, így a sör, sajt, vagy akár az ásványvíz fogyasztását is megelőzi. Bódi Krisztina, a Kometa 99 Zrt. marketing- és PR-igazgatója előadásában elmondta, hogy a vállalatnak milyen kihívásokkal kell megküzdenie a piaci versenyben és milyen fejlesztések révén tudnak megfelelni a változó igényeknek.

– Ennek része a megfelelő csomagolás kiválasztása, amely a védelem mellett a termék kiemelendő értékeit is képes hangsúlyozni. Fontos szerepet tölt be, hiszen az ár mellett a csomagoláson található információ segítheti a fogyasztó döntését – magyarázta.

A csomagolások várható átalakulását és jövőképét mutatta be Nagy Alexandra, a Paqart Design Kft. ügyvezetője. Az előadásából kiderült, hogy az innovatív megoldások reflektálnak azokra az alapvető tényezőkre, mint a csomagolás alapanyaga, a megváltozott életmód és az aktuális dizájntrendek.

Ezek alapján megtalálhatóak lesznek a – műanyagok kiváltására is alkalmas – környezetbarát csomagolási alapanyagok, mint például a csirketoll-, a folyékonyfa- vagy a grapefruit-alapú antibakteriális anyagok.

Hozzátette. az egyszemélyes étkezések elterjedésével a kisadagos kiszerelések is előtérbe kerülnek. Ezek figyelembe vétele mellett a csomagolástervezésben fontos szerepet tölt be a vizuális élmény biztosítása, hiszen az értékesítés fő eszköze maga a csomagolás. Mint mondta, a legfrissebb előrejelzésekből kiderül, hogy az egyszerűség, a rajzosság és a pasztell színek dominálnak majd a következő évek csomagolási trendjeiben.

Sósné dr. Gazdag Mária, a Magyar Élelmiszer-tudományi és Technológiai Egyesület (MÉTE) tartósítóipari szakosztályának elnöke felvázolta a nem megfelelő csomagolóanyagok használatának következményeit, valamint felhívta a hallgatóság figyelmét, hogy a csomagolóanyag felhasználója felelősséggel bír a termék és a csomagolása iránt egyaránt. Kiemelte, hogy a csomagolóanyagok előállításával kapcsolatban is meg kell felelni a gyártási és biztonsági előírásoknak. Ezen elvárásoknak való megfelelés érdekében fontos a csomagolóanyagok megfelelését igazolni és biztosítani a nyomonkövethetőséget biztosítása a termelés és a kereskedelem minden szakaszában.

Forrás: nak.hu