Back to top

Biotojás a netről: app köti össze a kistermelőt a vevővel

A Microker elnevezésű webalkalmazás végeredményben egy térképes kereső rendszer. A segítségével az ország bármely területén élő termelő és kézműves díjtalanul meg tud jelenni termékeivel az interneten. Az internetes piacfelület létrehozásával az volt a cél, hogy a fogyasztók a lakóhelyükhöz legközelebb szerezhessék be a háztartásuk számára szükséges alapanyagokat, közvetlenül a termelőktől.

Lengyel Évának négy évvel ezelőtt jutott eszébe, hogy felcserélné a papírt az „élettel”. Sikeres könyvelőként beleszeretett egy Szeged melletti tanyába, kiköltözött, és hamar benépesítette a baromfiudvarát is. Szabadtartású tyúkokat kezdett el nevelni, és biotojás-termelésbe fogott. De az értékesítés lassan indult, sokkal nehezebben, mint amire számított.   

- Úgy tapasztalom, hogy komoly nehézséget jelent az eladóknak vevőre találni, de igaz ez fordítva is. Számtalanszor hallom a környezetemben, és olvasom a különböző internetes fórumokon, hogy valaki tanyasi baromfit, tojást, almát stb. keres, miközben tudom azt is, hogy felénk például hány olyan ember van, akinél a lehullott gyümölcs a fa alatt marad, mert nincs annyi, hogy érdemes legyen elmenni vele a piacra, a saját szükségletét azonban jóval meghaladja.

Lengyel Éva
S ha nem sikerül elosztogatni, vagy az állatokkal feletetni, megy a komposztba, rosszabb esetben elrohad a fa alatt – mondja Lengyel Éva.

Az internet által rengeteg hír zúdul ránk arról, hogy mi történik száz és ezer kilométerekre tőlünk, de elenyésző információnk van arról, hogy a közvetlen környezetünkben kik élnek, mivel foglalkoznak,

pedig a mindennapi életünket, kapcsolatainkat az tenné tartalmasabbá, ha a helyi közösségekben jönnének létre emberi és gazdasági kapcsolatok - teszi hozzá.

Ezért gondolt arra, hogy szükség lenne további piaci lehetőségekre, ahol vevő és eladó egymásra találhat. Saját tapasztalatai és elképzelési alapján, számítógépes szakemberek segítségével

készítette el a Microker elnevezésű webalkalmazását, ami végeredményben egy térképes kereső rendszer. A segítségével az ország bármely területén élő termelő és kézműves díjtalanul meg tud jelenni termékeivel az interneten.

Az internetes piacfelület létrehozásával az volt a célja, hogy a fogyasztók a lakóhelyükhöz legközelebb szerezhessék be a háztartásuk számára szükséges alapanyagokat, közvetlenül a termelőktől. Így az élelmiszerre költött pénz helyben maradhat a helyi gazdaságot, gazdákat erősítve ezzel, ráadásul csökkenhet az áruk utaztatásából származó környezeti terhelés is. Nem utolsó sorban, és ezt már a pár hónapos működés után meg is tudja erősíteni,

egy ilyen oldal nem csak összehozza az eladókat és a vevőket, hanem a kisebb közösségek létrejöttét is elősegíti. Az oldalon lehetőség van akár néhány kilogramm háztáji felesleg értékesítésére is.

A Microker piaci oldala most még inkább csak a Facebook csoportban működik. Ebben a termelők napi szinten teszik közzé a kínált terméküket, az érdeklődők pedig írnak nekik, megszervezik a szállítást. Noha rövid ideje működik a csoport, már szép történeteink is vannak. A napokban például épp egy köszönő levélből értesültek arról, hogy valakinek még galambot is sikerült beszereznie a portálunkon keresztül. Mint kiderült, a karácsonyi vacsorára egy gyerekkori kedvencét, galambhúslevest szeretett volna főzni a családjának, de sehol nem tudott hozzá galambot vásárolni. Egy termelő az ország másik végéből küldött neki hat csomaggal, ráadásul ingyen. A galamb a fagyasztóba került, ebből  egy másik ünnepi alkalomra is jut még a családnak – mesélte Lengyel Éva.

De  öröm olvasni azt a felhívást is, amelyet szintén a portálon tett közzé az egyik termelő.  Ők minden évben karácsony előtt egy bizonyos mennyiségű tanyasi baromfit felajánlanak a nélkülözőknek, és kérte, aki ismer rászoruló családot Tatabánya környékén, értesítse őket, hogy segíthessenek.

Lengyel Éva szabadtartásos baromfijai
Az eddigi tapasztalatok szerint a legnagyobb igény a baromfira mutatkozott. Talán azért, mert ez az, ami minőségében a leginkább eltér a boltban vásárolttól - állítja Éva. Az oldalon van egy minősítő rendszer, csillaggal és szövegesen is értékelni lehet a termelőket.

A webfelület létrehozását és jelenlegi fenntartását is egyelőre Lengyel Éva saját maga fedezi. De a jövőben, ha nagy lesz a látogatottság, már arra számít, hogy a reklámokból beszedett bevétel elegendő lesz az üzemeltetéshez és a fejlesztésekhez. Az ő forrásai végesek, ezért fontos lenne, hogy minél több termelő csatlakozzon hozzájuk. Azok, akik nehezen találják meg vásárlóikat, illetve akik ismernek ilyeneket, jelentkezzenek. És persze csatlakozzanak a vásárlók is, hogy minél hamarabb tudjon úgy működni az oldal, ahogy azt a szeretnék. Lengyel Éva kiemelte:

- A Facebook oldalunk a www.facebook.com/Microker, a Microker - Vásároljunk Közvetlenül Termelőktől! csoportunk a www.facebook.com/groups/microker címen található meg. Van Instagram oldala is a Microkernek, a Google+ -n és a Pinteresten is megtalálhatók vagyunk, illetve van Youtube csatornánk is.
Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Jelentős áremelés jöhet a fuvarozóknál

A mikro- és kisvállalkozások után már a közepes és a nagyvállalatok is bajban vannak az önköltséget sem fedező alacsony fuvardíjak miatt – mondta az InfoRádiónak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Karmos Gábor hozzátette: ezért két számjegyű, körülbelül 10-20 százalékos fuvardíj emelésre lenne szükség.

Nagyobb figyelmet a baromfinak: Baromfi Világnap május 3-án

Május 3-án ünnepli az idén a nemzetközi Baromfi Világnapot a Baromfi Termék Tanács (BTT). A rendezvénynek a budapesti Vajdahunyad-vár ad otthont.

Miniszteri biztos: a magyar agrárcégek egyre sikeresebbek az orosz piacon

Nagyszerű, hogy az embargó ellenére a magyar cégek sikerrel szerepelnek olyan orosz állami pályázatokon, amelyek lehetővé teszik a gazdasági együttműködést az uniós országokkal - jelentette ki Budai Gyula.

Milliárdokért sütögetünk a grillszezonban

Csaknem három és fél milliárd forintot költ el a lakosság május és augusztus között a grillszezon termékeire, azaz grillkolbászra, -sajtra és -fűszerre.

Drasztikus esés a fagyasztott meggy kereskedelemében

Globális szinten 2018-ban 17,6%-kal csökkent a fagyasztott meggy kereskedelme a legfőbb termelő ország exportjának csökkenése miatt. A NAK piaci pillanatképe.

Ellenőrizetlen import

Spanyol- és Görögországból, illetve az EU-n kívüli országokból, közöttük főleg Albániából és Marokkóból tetemes mennyiségben özönlik olcsó szamóca az olasz piacra, ellehetetlenítve ezzel a délolasz termelőket.

Rovarevő tyúkok és malacok?

A hagyományos, szójadara és halliszt alapú takarmány helyett rovarokból fedeznék a sertések és tyúkok növekedéséhez szükséges proteint, ehhez azonban nagy mennyiségben kell rovarokat termelni – ennek megvalósításán dolgozik három német felsőoktatási intézmény és egy kutatóintézet.

Kertekkel és napelemekkel szórja tele a városokat a Lidl

Az olasz Lidl megnyitotta első olyan üzletét, melynek tetején városi kertet alakított ki. A terv egy civil szervezet bevonásával valósult meg. Közben Belgiumban 7200 napelemet szerel fel boltjai tetejére.

Mobil borfogyasztási szokások: vásárlást segítő applikációk

A borvilág dinamikus terület, folyton mozgásban és változásban van. A Bloomberg 2018-ban végzett felmérést a trendeket keresve, és érdekes megállapításokat tett.

Határidő: bonyolódott transzferár nyilvántartások

Közeledik a május 31-i elkészítési határidő, és minden érintett cégnek az új, bonyolultabb követelményeket kell követnie. Az eddigi, önálló nyilvántartás helyett már kötelező a fődokumentum és helyi dokumentum elkészítése.