Back to top

Biotojás a netről: app köti össze a kistermelőt a vevővel

A Microker elnevezésű webalkalmazás végeredményben egy térképes kereső rendszer. A segítségével az ország bármely területén élő termelő és kézműves díjtalanul meg tud jelenni termékeivel az interneten. Az internetes piacfelület létrehozásával az volt a cél, hogy a fogyasztók a lakóhelyükhöz legközelebb szerezhessék be a háztartásuk számára szükséges alapanyagokat, közvetlenül a termelőktől.

Lengyel Évának négy évvel ezelőtt jutott eszébe, hogy felcserélné a papírt az „élettel”. Sikeres könyvelőként beleszeretett egy Szeged melletti tanyába, kiköltözött, és hamar benépesítette a baromfiudvarát is. Szabadtartású tyúkokat kezdett el nevelni, és biotojás-termelésbe fogott. De az értékesítés lassan indult, sokkal nehezebben, mint amire számított.   

- Úgy tapasztalom, hogy komoly nehézséget jelent az eladóknak vevőre találni, de igaz ez fordítva is. Számtalanszor hallom a környezetemben, és olvasom a különböző internetes fórumokon, hogy valaki tanyasi baromfit, tojást, almát stb. keres, miközben tudom azt is, hogy felénk például hány olyan ember van, akinél a lehullott gyümölcs a fa alatt marad, mert nincs annyi, hogy érdemes legyen elmenni vele a piacra, a saját szükségletét azonban jóval meghaladja.

Lengyel Éva
S ha nem sikerül elosztogatni, vagy az állatokkal feletetni, megy a komposztba, rosszabb esetben elrohad a fa alatt – mondja Lengyel Éva.

Az internet által rengeteg hír zúdul ránk arról, hogy mi történik száz és ezer kilométerekre tőlünk, de elenyésző információnk van arról, hogy a közvetlen környezetünkben kik élnek, mivel foglalkoznak,

pedig a mindennapi életünket, kapcsolatainkat az tenné tartalmasabbá, ha a helyi közösségekben jönnének létre emberi és gazdasági kapcsolatok - teszi hozzá.

Ezért gondolt arra, hogy szükség lenne további piaci lehetőségekre, ahol vevő és eladó egymásra találhat. Saját tapasztalatai és elképzelési alapján, számítógépes szakemberek segítségével

készítette el a Microker elnevezésű webalkalmazását, ami végeredményben egy térképes kereső rendszer. A segítségével az ország bármely területén élő termelő és kézműves díjtalanul meg tud jelenni termékeivel az interneten.

Az internetes piacfelület létrehozásával az volt a célja, hogy a fogyasztók a lakóhelyükhöz legközelebb szerezhessék be a háztartásuk számára szükséges alapanyagokat, közvetlenül a termelőktől. Így az élelmiszerre költött pénz helyben maradhat a helyi gazdaságot, gazdákat erősítve ezzel, ráadásul csökkenhet az áruk utaztatásából származó környezeti terhelés is. Nem utolsó sorban, és ezt már a pár hónapos működés után meg is tudja erősíteni,

egy ilyen oldal nem csak összehozza az eladókat és a vevőket, hanem a kisebb közösségek létrejöttét is elősegíti. Az oldalon lehetőség van akár néhány kilogramm háztáji felesleg értékesítésére is.

A Microker piaci oldala most még inkább csak a Facebook csoportban működik. Ebben a termelők napi szinten teszik közzé a kínált terméküket, az érdeklődők pedig írnak nekik, megszervezik a szállítást. Noha rövid ideje működik a csoport, már szép történeteink is vannak. A napokban például épp egy köszönő levélből értesültek arról, hogy valakinek még galambot is sikerült beszereznie a portálunkon keresztül. Mint kiderült, a karácsonyi vacsorára egy gyerekkori kedvencét, galambhúslevest szeretett volna főzni a családjának, de sehol nem tudott hozzá galambot vásárolni. Egy termelő az ország másik végéből küldött neki hat csomaggal, ráadásul ingyen. A galamb a fagyasztóba került, ebből  egy másik ünnepi alkalomra is jut még a családnak – mesélte Lengyel Éva.

De  öröm olvasni azt a felhívást is, amelyet szintén a portálon tett közzé az egyik termelő.  Ők minden évben karácsony előtt egy bizonyos mennyiségű tanyasi baromfit felajánlanak a nélkülözőknek, és kérte, aki ismer rászoruló családot Tatabánya környékén, értesítse őket, hogy segíthessenek.

Lengyel Éva szabadtartásos baromfijai
Az eddigi tapasztalatok szerint a legnagyobb igény a baromfira mutatkozott. Talán azért, mert ez az, ami minőségében a leginkább eltér a boltban vásárolttól - állítja Éva. Az oldalon van egy minősítő rendszer, csillaggal és szövegesen is értékelni lehet a termelőket.

A webfelület létrehozását és jelenlegi fenntartását is egyelőre Lengyel Éva saját maga fedezi. De a jövőben, ha nagy lesz a látogatottság, már arra számít, hogy a reklámokból beszedett bevétel elegendő lesz az üzemeltetéshez és a fejlesztésekhez. Az ő forrásai végesek, ezért fontos lenne, hogy minél több termelő csatlakozzon hozzájuk. Azok, akik nehezen találják meg vásárlóikat, illetve akik ismernek ilyeneket, jelentkezzenek. És persze csatlakozzanak a vásárlók is, hogy minél hamarabb tudjon úgy működni az oldal, ahogy azt a szeretnék. Lengyel Éva kiemelte:

- A Facebook oldalunk a www.facebook.com/Microker, a Microker - Vásároljunk Közvetlenül Termelőktől! csoportunk a www.facebook.com/groups/microker címen található meg. Van Instagram oldala is a Microkernek, a Google+ -n és a Pinteresten is megtalálhatók vagyunk, illetve van Youtube csatornánk is.
Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Önellátóból őstermelő: „Ő a fákkal is beszélgetett”

Ángyán Józsefné szerint a magyar mezőgazdaság legnagyobb, már-már égető problémája az, hogy nincs „hadra fogható” munkaerő. A Somogy megyei Marcaliban gazdálkodó és a környéken piacozó asszony szerint úgyszólván tarthatatlan állapot uralkodik, és a fiatalok hozzáállása miatt nem is várható, hogy alapjaiban megváltozna a helyzet.

Többet költünk élelmiszerre, mint bármi másra

A magyarok közel fele (46 százalék) úgy véli, jobban áll anyagilag, mint öt évvel korábban. A pénztöbbletből leginkább a kiskereskedelem profitált: 100-ból 42 magyar fogyasztó, saját bevallása szerint, többet költ élelmiszerre, mint öt évvel ezelőtt.

Termelői piac nyílt Pusztaszeren

A helyben és a környékbeli tanyákon élők régóta felmerülő igényeit kiszolgáló új közösségi térrel gazdagodott Pusztaszer, ahol a kor követelményeinek megfelelő elárusítóhelyen találhat egymásra termelő és fogyasztó – mondta Farkas Sándor országgyűlési képviselő, az Agrárminisztérium miniszterhelyettese a 31 és fél millió forintból kialakított pusztaszeri piactér átadásán.

Ha kistermelőktől vásárolna, ezt az oldalt önnek találták ki

Nem szükséges többé zord téli időben a termelői kispiacon dideregni. Egy vállalkozó kedvű szegedi könyvelő egyszerű megoldása segítségével jóval könnyebben találkozhatnak a kistermelők és vevőik. A Microker új térképes kereső alkalmazása segít a termelőknek és a vevőknek egymásra találni.

Elszállnak az élelmiszerárak Ausztriában

Nyugati szomszédainknál 2011 óta 6 százalékponttal gyorsabban emelkedtek az árak az euró-övezet átlagánál, s e különbséghez a regionális élelmiszerek jelentős drágulása is hozzájárult.

Bantamot a tyúkudvarba!

Vannak olyan díszbaromfifajták, melyek első pillantásra megnyerik a szemlélő tetszését. Ilyen sokak által kedvelt fajta a bantam, melynek tenyésztése nálunk is több mint egy évszázados múltra tekint vissza. Egyesek a tyúkudvar kis királyfijának nevezik ezt, a meglehetősen élénk vérmérsékletű, kackiás tollast.

Sok pénz bejött a chipsadóból, csak a népnevelés nem sikerült

Bevezetése óta közel 200 milliárd forint költségvetési rést tömött be a népegészségügyi termékadó. Adóként bevált, népnevelési eszközként viszont kétséges a hatása.

Átlagosan 15 százalékkal emeli dolgozói bérét a Lidl

Újabb, átlagosan 15 százalékos béremelést hajt végre a Lidl Magyarország március 1-jétől, csaknem 4600, az üzletekben és a raktárakban dolgozó munkavállaló fizetése nő - közölte a társaság csütörtökön az MTI-vel.

Az uniós mezőgazdasági tárgyalásokon is támogatja egymást Magyarország és Szlovákia

A magyar-szlovák agrárkapcsolatok fontossága és szerepe túlmutat a kétoldalú kapcsolatokon, a Visegrádi Négyek együttműködése keretében is intenzív közös munka zajlik és számtalan kérdésben az európai uniós fórumokon is együtt lép fel a két ország a mezőgazdaság termelők érdekeinek védelmében - mondta Feldman Zsolt.

Mezőgazdasági gépekre licitáltak Somogyjádon

Bár továbbra is dinamikusan nő az új mezőgazdasági eszközök, gépek forgalma, ezzel párhuzamosan a használt piac is folyamatosan bővül. A nagyobb gazdaságok és a pályázatok nyertesei az új eszközöket keresik, míg a kisebb gazdaságoknak inkább a másodpiac a realitás.