Back to top

Paprikás 2018: megváltozott a piac

Nemcsak az időjárás vagy a gazdasági körülmények változnak, az évtizedekig szinte állandó paprikapiac is látványosan fejlődik az utóbbi 1-2 évben hazánkban és Európában is. A lassan lezáruló 2018-as év tapasztalatai hasznosak lehetnek a paprikatermesztő kertészeknek a jövőre vonatkozó lehetőségeiket, terveiket illetően.

Az extra minőségű, hófehér paprikát mindig szívesen fogadja a piac
Az elmúlt esztendőkben Magyarországon enyhén csökkent a paprika termesztőfelülete, a megtermelt mennyiség azonban a javuló termésátlagok miatt nem lett kevesebb. Az utóbbi időszakban a kápiafajták területe elérte a fehér töltenivaló paprikáét, sőt, az exportban ma már egyértelműen az előbbi típus a meghatározó. Ennek több oka is van: a kápia termesztése könnyebb és kevesebb munkaerőt igényel, kereskedelmi szempontból mellette szól a jobb pultállóság. Értékesítési előny a célpiacokon a színes paprikák nagyobb ismertsége, elfogadottsága is.

A minőség a legfontosabb

Az idei év egyik általános tapasztalata, hogy az Európa jó részét sújtó nyári szárazság miatt a legtöbb zöldségféle ára meghaladta a korábbi évek átlagát, főképp a szezon második felében. Ebből a paprikatermesztőknek is volt hasznuk.

A keresleti piacon a termelők remélhetőleg emelhetik az eladási árszintet, hiszen 10-20 éve változatlan árakon hosszú távon nem lehet gazdaságosan termeszteni. A gazdaság erősödésével a vásárlók immár több pénzt adhatnak jó minőségű zöldségekért. A termelőknek és a fogyasztóknak is az az érdekük, hogy javuljon a termékminőség, a szép és ízletes árut mindig könnyebb eladni, és a vásárló is mind tudatosabban keresi az ilyen termékeket.

Rezisztens fajták

A szigorodó környezetvédelmi szempontok erősen befolyásolják a termesztést és az értékesítést is. A növényvédőszer-maradék megengedett szintjét és a termékekben kimutatható hatóanyagok számát is fokozatosan csökkentik, ezeknek az elvárásoknak csak tudatos, integrált növényvédelemmel, rezisztens hibridek ültetésével lehet megfelelni. A nemesítőcégek az utóbbi években a paradicsom bronzfoltosság vírussal (TSWV), az uborka mozaik vírussal (CMV) és a lisztharmattal (Lt) szemben ellenálló fajtákat vezettek be, ezek termesztésbe állításával a kertész és a fogyasztó biztonsága is jóval nagyobb, hiszen kevesebb növényvédő szert kell kijuttatni.

A fehér legyen fehér

A cecei típusú fehér paprika a magyar paprikatermesztés zászlóshajója, hungarikum, amit a hazai fogyasztók is jól ismernek, keresnek. Bár növekedni fog az újabb, színes típusok népszerűsége, a fehér TV paprika nélkül ezután sem lesz elképzelhető a kispiac, áruház vagy zöldségesbolt. A kereskedők és a termesztők is észlelték, hogy a fogyasztók a termesztési időszaktól függetlenül a minél világosabb színű, a minél „fehérebb” bogyókat vásárolják. Ugyanilyen fontos, hogy a bogyók még kicsit se liluljanak. Ez az antociános elszíneződés jellemzően a foszforfelvétel zavara miatt alakul ki az arra érzékeny fajtáknál. Ma már léteznek genetikailag antociánmentes hibridek, ahol ezzel a gonddal egész biztosan nem szembesülünk. A fogyasztásösztönzés e két akadálya tehát legyőzhető a megfelelő fajtaválasztással. Ezek a minőségi igények az idén határozottan körvonalazódtak, több komoly beszállító is igazodott hozzá. A fogyasztásösztönzésnek az egyik legjobb és legegyszerűbb eszköze kétségtelenül a fajtaválasztás.

Mind keresettebb a nagytestű hegyes erős paprika
„Visszaüt” a lecsó

Komoly vitatéma a szakmán belül a „lecsó” minősítésű paprika jelenléte, szerepe. Ez a bogyóminőség évtizedekkel ezelőtt az osztályon alulit jelentette és nem értékesítették. Külföldön is azt látjuk, hogy a legalább II. osztályba nem sorolható termékeket általában kivonják (megsemmisítik, karitatív célokra felajánlják), Magyarországon ugyanakkor önálló termék, lecsópaprika lett a színes, torzult, kisméretű paprikákból. Eleinte csak a klasszikus nyár végi időszakban (augusztus–szeptember) értékesítettek ilyen paprikát, jó ideje azonban szinte az egész idényben kínálják. Ez szakmailag sem helyes, hisz a termesztési időszak első felében ilyen áru csak elvétve keletkezik, ezt az igényt sok esetben felsőbb osztályokból átsorolt paprikákkal elégítik ki. Ez a visszás helyzet csökkenti a beszállítók és a kertészek lehetséges átlagos eladási árait, ami nem lehet a paprikatermelők érdeke. Itt-ott már észlelik ennek a stratégiának a hátrányait és vélhetően lesz is a közeljövőben előrelépés e tekintetben, így is könnyítve a jó minőségű paprikák kedvezőbb értékesítését, az átlagárak emelését, gazdaságosabbá téve a termesztést.

Váltsunk darabra

Az értékesítés során az áruvá készítésben fontos szerepet játszó csomagolóanyagok terén is nagy változás tanúi lehetünk – 2019-ben több cég az 500 grammos műanyagtálca helyett megújuló forrásból származó és könnyebben újrahasznosítható papírkartonra, illetve más lebomló anyagokra tér át. Ez a változás ugyanakkor nem feltétlen oldja meg azt a problémát, amit az 500 grammos csomagok okoznak a magyar paprika értékesítésében. Amennyiben a tálca teljesen elmarad és csak nejlon- vagy más alternatív anyagú zacskókba kerül az áru, akkor van esély az átlagminőség javítására. A kertész szakma régóta tudja, hogy a tálcákba a súlyegalizálás miatt eleve apróbb bogyók kerülnek, amelyek sok esetben nem is kellően érettek. Az így elkészített áru viszont gyorsabban apad, néhány nap után már nem elég mutatós ahhoz, hogy az igényes vásárlók levegyék a polcról. Amíg itthon ez kisebb gond, az exportpiacokon szinte csak ez az egyféle magyar paprikatermék jelenik meg. Nem csoda, hogy a magyar kápia és fehér paprika együttes részaránya a német piacon a 10-20 évvel ezelőtti 5-ről 2-3 százalékra csökkent – holott a nyugat-európai fogyasztó sokkal nyitottabb, kevésbé konzervatív, mint a hazai. Állandó jó minőséggel akár fordított irányt is vehetett volna ez a folyamat.

Mindannyian ismerjük, milyen az igazán érett, illatos, jellemzően extra vagy legalább I. osztályú cecei paprika – miért nem akarjuk, vagy tudjuk ezt eljuttatni a külföldi vásárlókhoz is? Más, nagyobb dobozos, „lóze” kiszereléssel ez a cél jobban megvalósítható. Megoldás lehetne, ha a tömegre egalizálás helyett egy dobozkába adott számú bogyót csomagolnánk, egyedi, a termék tömegére vonatkozó vonalkódozással. Így biztosan csak érett bogyók kerülnének a csomagba.

A snackzöldségek színes, ízes, új világot tárnak a fogyasztók elé
Ez a gond kevésbé érinti a kápiapaprikát, hisz ennek a típusnak nagyobb a szárazanyag-tartalma, jobb a pultállósága. Ez is oka annak, hogy az utóbbi néhány évben már jóval nagyobb a kiszállított kápia aránya a fehér paprikához képest. A nyugat-európai fogyasztó alapvetően jobban értékeli a színes paprikát, ily módon ez a termék könnyebben értékesíthető.

Ezzel együtt a hazai fogyasztásban a TV paprika meghatározó maradt, a kápia friss fogyasztása itthon nem jelentős. Elsősorban a nagybani piacokon értékesítik az utóbbi években egyértelműen bővülő hajtatásból származó kápiapaprikát, ebben a technológiában pedig jórészt nagyméretű fajtákat ültetnek. A nagy bogyókat javarészt romániai nagy- és kiskereskedők vásárolják meg a szegedi nagybanin, de a hazai fogyasztók figyelmét is felkelti az extra minőség.

A Dulce italiano paprikát már itthon is termesztik
Interaktív marketing

Viszonylag új, de 2018-ban már erősen érzékelhető fejlemény a piros hegyes édes paprika megjelenése és térhódítása. A Dulce italiano típust a nevével ellentétben korábban elsősorban Spanyolországban termesztették. Ma már szinte egész Európában kínálják, a termesztés is széles körű, Hollandiától Olaszországon át Magyarországig. Évtizedekkel ezelőtt hazánkban bocskorpaprikaként ismerték, bár az akkori fajták még csípősek voltak. A Dulce italiano sikerének titka az egyedi édes íz, a bogyók magas Brix-értéke (8-10). A kiváló íz mellett látványos a forma is, az áru általában kiszerelve, akár márkázva, az egyediséget már a csomagoláson is megjelenítve jut a fogyasztókhoz. Ez a mód lehetővé teszi különleges, a zöldségkereskedelemben máshol nem használatos, akár interaktív marketingeszközök, módszerek alkalmazását, új, friss, fiatalos megjelenésű, az ifjabb korosztályok számára is izgalmas terméket juttatva el a vásárlókhoz. Ilyen kezdeményezés például a www.sweetpalermo.com honlap, ahol a szakemberek megmutatják a termelőket, bemutatják a terméket, híres séfek és átlagfogyasztók recepteket osztanak meg, így is erősítve elkötelezettségüket a különleges termék iránt. Az itthon termesztett Dulce italiano paprikából már idén is szállítottunk külföldre (Skandináviába, Németországba) és az exportpiac is várhatóan nőni fog a közeljövőben. A hazai fogyasztás valószínűsíthető bővülésével együtt ez a típus rövid időn belül a magyar termesztésnek is fontos szereplője lesz.

A műanyag kiváltására már idén megjelent a papírtálca
Egészséges, ropogós

Hasonló változást hozhat a snackpaprikák értékesítése. Az apró, ropogós, egészséges snackzöldségek térhódítása Nyugat-Európában rendkívül erőteljes, ennek jeleit a magyar vásárlók elsősorban a paradicsom révén érzékelhetik, ám minden bizonnyal rövidesen a paprikát is érinti. A snackpaprika elsősorban a gyermekes szülőket szólítja meg, a színes, édes, ropogós termékkel könnyebb bevezetni a fiatal korosztályt a zöldségek színes világába, az egészséges étkezés irányába terelni a jövő vásárlóit. A snackzöldségeknek az a lényegük, hogy az egészségtelen, sós chipsek helyett például egészséges, vitamingazdag, apró, édes, finom paprikát ropogtasson a fogyasztó.

A paprikapiac tehát változik, formálódik, a paradicsomoknál már Magyarországon is megtapasztalt széles körű választékbővülés köszönthet be a közeljövőben. Olyan típusok megjelenése és előretörése is várható, amelyek ma még igazi különlegességek. Ennek a változásnak pedig reményeink szerint minél több hazai kertészet lesz a haszonélvezője. Ehhez a kereskedelemmel való szoros együttműködésre, egymás helyzetének, érdekeinek pontos megismerésére, közös stratégia, igazi partnerség kialakítására is szükség van.

Nagyok, színesek

A hagyományos típusok közül a hegyes erős paprikából az áruházak a frisspiacokon látható nagyobb, extra méreteket is bevonták a kínálatukba, amellett persze a tálcázható, csomagolható méretek is a polcon maradnak. A cél itt is a minőség növelése, ami részben a látványt és megjelenést jelenti, ezért a nagyméretű bogyókat adó fajták és technológiai megoldások a korábbiaknál valamivel nagyobb szerepet kaphatnak.

Jól érzékelhető piaci folyamat az is, hogy a kaliforniai paprikák hazai kereslete, fogyasztása folyamatosan, enyhén emelkedik. Ezt az igényt ma még elsősorban a hagyományos termelő országok – Spanyolország, Hollandia – elégítik ki, de a magyar termesztés is bővül. A magyar kertészek termesztéstechnológiai lemaradása nagy, ugyanakkor várható, hogy az új, korszerű növényházakban is megjelenik ez a típus. Ez abból is adódik, hogy az egész ágazat munkaerőhiánnyal küzd, ezért valószínű, hogy a támogatással felépült vagy épülő üvegházak nem mindegyikében fognak paradicsomot termeszteni. Egy részüket jó eséllyel hasznosítják kisebb munkaerőigényű színes blockypaprika hajtatásával, amihez a bővülő piac alapot teremt.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2018/50 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Iskolatej, iskolagyümölcs – Jelentős uniós támogatás a következő tanévben is

Az európai uniós iskolaétkeztetési program keretében 2019 és 2020 folyamán EU-szerte több millió gyermek fog majd tejet, gyümölcsöt és zöldséget kapni, Magyarország 5,7 millió eurós támogatásban részesül.

Miniszteri biztos: a magyar agrárcégek egyre sikeresebbek az orosz piacon

Nagyszerű, hogy az embargó ellenére a magyar cégek sikerrel szerepelnek olyan orosz állami pályázatokon, amelyek lehetővé teszik a gazdasági együttműködést az uniós országokkal - jelentette ki Budai Gyula.

Milliárdokért sütögetünk a grillszezonban

Csaknem három és fél milliárd forintot költ el a lakosság május és augusztus között a grillszezon termékeire, azaz grillkolbászra, -sajtra és -fűszerre.

Gazdaság, génbank és gyakorlati helyszín egy helyen

A magyar mezőgazdaságnak szinte nincs olyan ágazata, amelyet a Georgikon Tanüzemben nem művelnek. Amellett, hogy termelnek, gazdálkodnak, génbankként és az egyetem hallgatóinak gyakorlati képzésének helyszíneként működnek, szakmai kísérleteikkel a környékbeli gazdákat is segítik.

Csak a chili, mindenbe - erős madártej, csípős lekvár

Chili mindenbe és mindenhez! Ez akár a jelszava is lehetne Csordás Csabának, aki manapság párolt lila káposzta és tiramisu ízű chiliszósz megteremtésén töri a fejét. Ismerve eddigi munkásságát és elszántságát, biztosan sikerül kikísérleteznie az újabb termékeket.

Drasztikus esés a fagyasztott meggy kereskedelemében

Globális szinten 2018-ban 17,6%-kal csökkent a fagyasztott meggy kereskedelme a legfőbb termelő ország exportjának csökkenése miatt. A NAK piaci pillanatképe.

Ellenőrizetlen import

Spanyol- és Görögországból, illetve az EU-n kívüli országokból, közöttük főleg Albániából és Marokkóból tetemes mennyiségben özönlik olcsó szamóca az olasz piacra, ellehetetlenítve ezzel a délolasz termelőket.

Lecsap a fajtarendőrség

A Fleuroselect nemzetközi dísznövény fajtaoltalmi, fajtavizsgálati és promóciós szervezet cserepes dísznövény- és egynyárinövény-nemesítő tagjai kampányt indítottak a védett fajták illegális szaporítása ellen.

Villamossal szállíthatják házhoz az élelmiszert?

Az úgynevezett „utolsó mérföldek” mindenkinek feladják a leckét, aki házhoz szállítással foglalkozik. Frankfurtban ígéretes megoldásnak tűnik a villamosközlekedés bevonása a kiszállításba azzal együtt is, hogy pusztán a kötött pályára nem lehet alapozni.

Egyre népszerűbbek a növényi alapú húspótlók

Egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a húsfogyasztás csökkentésének irányába ható törekvések. Ennek megfelelően a vezető brit szupermarketlánc, a Tesco is kínál növényi alapú húspótló készítményekeket, amiket nagyobb áruházainak csomagolt hústermékei között helyez el.