Back to top

Alföldi Tej: egyértelmű az irány

Rózsás Mónika eddigi ügyvezető-helyettest választotta az Alföldi Tej Kft. októberi taggyűlése a vállalat új ügyvezető igazgatójává. A 2008 óta szinte folyamatosan a vállalatnál dolgozó közgazdász kihívásokkal teli időszakban vette át a stafétabotot. Milyen tervekkel vág neki a társaság vezetésének? – kérdeztük Rózsás Mónikát.

Rózsás Mónika Budapesten érettségizett, majd közgazdász diplomát szerzett. Első munkahelye egy, mára az egyik legnagyobb ma­gán­tulajdonú, magyarországi öntöde volt, ahol 10 évig gazdasági igazgatóként dolgozott. 2008-tól az Alföldi Tej Kft. gazdasági igazgatója. 2013-ban, egy 9 hónapos kitérő után, már ügyvezető igazgató-helyettesként tért vissza a társasághoz. Ügyvezető igazgatóvá történt megválasztását követően a határozottságáról és céltudatosságáról ismert szakember azonnal elkezdte a cég átalakítását, a gazdasági stabilitás mellett kiemelt figyelmet fordít a tudás alapú menedzsmentre.

Az egyik legnagyobb, több mint 50 milliárd forint forgalmú magyarországi tejipari vállalat élére most kinevezett új ügyvezető elmúlt tízévnyi munkája során a pénzügyi és operatív területek közvetlen irányításával teremtett az Alföldi Tejnél stabil pénzügyi hátteret.

✦ Egy, az agráriumtól teljesen különböző, ipari ágazatból került az Alföldi Tejhez. Hogy sikerült az átállás?

– Valóban, 2008-ig egy öntöde gazdasági igazgatója voltam, de egy kisebb kihagyást leszámítva immár közel tíz éve az Alföldi Tej Kft.-nél dolgozom, ahol más típusú kihívásokkal találkoztam már az első napok óta. Az Alföldi Tejnél alapvetően más a tulajdonosi struktúra, hiszen nem egy, hanem 100 tulajdonosa van a cégnek, akik egyúttal a vállalat alapanyag-beszállítói. Így egyszerre elvárás a cég eredményes működtetése és a kiszámítható piaci felvásárlási ár megfizetése is. Az Alföldi Tej által fizetett tejár éves szinten igazodott az piaci árakat tükröző AKI-árhoz. Folyamatban van a havi felvásárlási árak meghatározásához egy árképlet kidolgozása, amit 2019-től szeretnénk bevezetni.

✦ Az utóbbi öt évben hogyan fejlődött a cég, milyen beruházásokat indítottak, és rendelkezésre áll-e ezekhez a pénzügyi háttér?

– Rendkívül tartalmas, izgalmas évek vannak mögöttünk. 2012-ben vezettünk be egy új kereskedelmi és marketing stratégiát, amelyet azóta is következetesen hajtunk végre. Ennek egyik legfontosabb eleme az innováció, mind a gyártásban, mind a marketingben. Gyártási oldalról bővítettük kapacitásunkat és termékvonalunkat, ezen kívül egy új, a beüzemelés időszakában Magyarországon egyedülálló technológiájú laktózmentes termékek gyártására alkalmas technológiát vásároltunk, illetve automata palettázó rendszert állítottunk üzembe. A legnagyobb kihívást a FrieslandCampina debreceni üzemének megvásárlása jelentette 2015-ben, ahol a régió egyik legmodernebb sajtkészítő és porító üzemét építjük. A sajtkészítő gyártósor az ősz folyamán megérkezett, megtörtént a beszerelés, és zajlik a próbagyártás, a napokban már legurultak az első sajtok.

A porító építése a tervek szerint halad, az épület mintegy 85 százalékos készültségi állapotban van, jelenleg a gyártósor elektromos bekötése zajlik.

Az összesen mintegy 13 milliárd forint értékű beruházás pénzügyi alapjait és hátterét az EKD-támogatás mellett 5 pénzintézetből álló banki konzorcium biztosítja. Az EKD-tá­mo­gatás pénzügyi elszámolása folyamatos, a megítélt támogatás közel fele már meg is érkezett. A finanszírozó banki konzorciummal az együttműködés továbbra is fennáll és kiválónak mondhatom.

Marketing oldalról jelentős előrelépés, hogy az elmúlt hat évben megszületett két meghatározó márkánk: a MAGYAR és a RISKA, ez utóbbi 2017-ben elnyerte a rangos Best Buy díjat. 2015-ben növekedett a tulajdonosok száma az új belépő tejtermelőkkel, és ezzel együtt megemelkedett a felvásárolt tej mennyisége is. Az említetteknek és munkatársaink elkötelezettségének kö­­szönhetően az Alföldi Tej Kft. termékei eljutottak az ország minden részébe, a forgalom pedig évről évre két számjeggyel növekedett.

✦ Az új beruházások több munkavállalót is jelentenek. Van-e elegendő, és főleg szakképzett dolgozójuk?

– A beruházás feltételeként vállalt mintegy 30 százalékos létszámbővítés folyamatban van. Ezt követően az Alföldi Tej Kft. közel 750 főt foglalkoztató vállalattá válik. Ezen felül a tulajdonosokon keresztül az Alföldi Tejhez közvetett módon kapcsolódó munkavállalók együttes létszáma eléri a 6 ezer főt, ezzel direkt és indirekt formában az ország egyik jelentős munkaadójának számítunk.

Természetesen a munkaerőhiány minket is érint. A helyzetre kétféle módon reagálunk: egyrészt a meglévő, gyakorlott munkavállalókat kívánjuk megtartani, ennek érdekében az elmúlt években az infláció többszörösét kitevő, nagyságrendi különbséget je­lentő bérkorrekciót hajtottunk végre.

Jelenleg is dolgozunk a jövő évi bértáblánkon, amely 2019-től újabb, a korábbit is meghaladó béremeléssel honorálja elkötelezett kollégáink munkáját, egyúttal vonzó munkahely kívánunk lenni az új munkavállalók számára is. A másik megoldás hosszabb távon az automatizálás. Ennek egyik lépéseként az UHT-üzemben az elmúlt évben már robotok helyettesítik a leszedők munkáját, és a friss üzemben is megkezdődött az automatizálás tervezése. A debreceni üzemben a sajttechnológia automatizált, a robotok azonban nem mindenhol he­­lyettesíthetik a szakképzett munkavállalót, ezért rájuk ki­­emelt figyelmet fordítunk.

✦ Milyen pozícióban van az Alföldi Tej ma a hazai piacon?

– Az Alföldi Tej ma Magyarországon kereskedelmileg meghatározó piaci szereplő. Működésünk stabil, növekedésünk kiegyensúlyozott és fenntartható pályán halad, folyamatosan innovációkon dolgozunk. Mind a MAGYAR, mind a RISKA termékek esetében 10 fogyasztóból 8 ismeri a márkát. 2014-től az Alföldi Tej átvette a belföldi piacvezető szerepet a tej szegmensben, amely pozíciót ez idáig tartani tudja. A HVG által összeállított TOP 500 legnagyobb árbevételű cég listáján, 39 helyet javítva, a 187. pozíciót foglalja el. A személyes célom az, hogy három éven belül ne csak az árbevétel, hanem a nyereség területén is az 500 legnagyobb magyar cég közé tartozzunk.

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Magyar Mezőgazdaság 2018/51-52 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Gyanúsan olcsó import tej került forgalomba

A Penny Market Kft. – többszörös előzetes egyeztetés ellenére – drasztikusan alacsony, 135 forintos áron dobott piacra egy szlovákiai import UHT tejet 2019. március 21-én, az üzletlánc ezzel a lépéssel a hazai tejfeldolgozóknak és tejtermelőknek hosszabb távon is jelentős károkat okozhat. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (TTT) ezért hatósági ellenőrzést kezdeményezett.

Már az élelmiszerlánc-biztonsági elemző rendszer is intelligens

Eredményesen lebonyolította a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) az „Intelligens Élelmiszerlánc-biztonsági Elemző Rendszer létrehozása” (INTEL) című, kétéves projektjét, amely a hivatal élelmiszerlánc-biztonsági elemző rendszerének korszerűsítését és az ügyfelek elektronikus ügyintézésének egyszerűsítését tette lehetővé.

Ízesített ásványvizek és újfajta likőrök fejlesztéséről állapodtak meg

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Szent István Egyetem (SZIE) és a Miskolci Likőrgyár Zrt. a magyar szeszesital-gyártás értéknövelő és fenntartható fejlesztése érdekében szerdán Budapesten.

Indul a medvehagymaszezon: nem mindegy, honnan és mennyit szedünk!

A medvehagyma – a hóvirág mellett – a kora tavaszi erdő egyik jellegzetes növénye. A vadfokhagymaként is ismert, jótékony hatású növény gyűjtési szezonja március végére, április elejére esik. Azonban nem mindegy, honnan és mennyit gyűjtünk ebből az erdei csemegéből.

A kormány is a minőségi sörök mellé állt

A sörágazat dinamikus fejlődésének fenntartása mellett a kormány törekszik a minőségi sörök piacának élénkítésére és a kézműves sörök szegmensének szélesítésére - mondta Zsigó Róbert, az Agrárminisztérium (AM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára szerdán, a XIII. Nemzetközi Sörverseny és Sörmustra beharangozó sajtótájékoztatón, Budapesten.

Népszerűsítik a vadhúsból készülő ételeket

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Országos Magyar Vadászkamara Baranya Megyei Szervezetei által közösen útjára indított eseménysorozat keretében a vadhúsfogyasztás népszerűsítésére gasztronómiai bemutatót tart Pécsett március 22-én – jelentették be az esemény szervezői közösen tartott sajtótájékoztató keretében.

Professzor: kevesebb sót használjon az élelmiszeripar!

Újabb tudós figyelmeztetett a sóbevitel mérséklésének hatására, Paul Elliott, az Imperial College London professzora ráadásul rendszerszintű változást sürget. Szerinte ha az élelmiszeripar nagyarányú sócsökkentést lépne meg, az emberéleteket menthetne.

Nőtt a Bonafarm csoport árbevétele tavaly

Mintegy 266 milliárd forintra nőtt tavaly az előzetes, még nem auditált adatok alapján a stratégiai partnerek eredményeivel együtt a Bonafarm csoport árbevétele, amely az azt megelőző évben 202 milliárd forintot tett ki - közölte a vállalatcsoport kedden az MTI-vel.

Zöldség- és gyümölcsfeldolgozási továbbképzés a NAK-nál

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) Élelmiszeripari Igazgatósága – az ingyenes szakmai programsorozata keretein belül – meghirdeti a „Tanuljunk együtt! - Zöldség-gyümölcs feldolgozás” elnevezésű rendezvényét.

Brexit: már a karácsonyi szerződések is késnek

Előfordulhat, hogy hiába keresik a hagyományos karácsonyi élelmiszertermékeket a brit édességek és csemegék rajongói az idei ünnepek alkalmával. Arról már sokat beszéltek, hogy a jelentős élelmiszerbehozatalra szoruló brit szigeteken korábban nem látott áruhiány és drágulás következhet be a Brexit miatt, de a jelek szerint a jellegzetesen brit termékek kivitele is komoly akadályok elé néz.