0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Németországba csomagolt árut szállítók figyelmébe

A német piacra konzervet, fagyasztott és frisspiaci termékeket, húsárut és italokat szállító vállalkozások zömét érinti a január 1-jével életbe lépett új német csomagolásra vonatkozó szabályozás, hívta fel a figyelmet a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.

A Verpack G elnevezésű új jogszabály szerint 2019. január 1-jétől a német piacra csak abban az esetben lehet élelmiszernek minősülő terméket szállítani, ha a szállítmányokban lévő csomagolóanyagok mennyiségét előzetesen bejelentik a Csomagolóanyagokat Nyilvántartó Alapítvány Központi Irodájánál (Stiftung Zentrale Stelle Verpackungsregister, ZSVR).

A csomagolásra vonatkozó korábbi Verpack V törény helyett életbe lépő Verpack G előírja, hogy mindegyik Németországban élelmiszer – vagy más, csomagolással ellátott termék – kereskedelmével foglalkozó vállalkozásnak online kell regisztrálnia az elektronikus nyilvántartó rendszerbe (LUCID),

melyet az említett ZSVR üzemeltet. A regisztráció után a nyilvántartást folyamatosan frissíteni kell, abban föltüntetve minden, országba belépő árutétel csomagolóanyagait.

A LUCID nyilvántartó rendszert arra tervezték, hogy az országba bekerülő csomagolóanyagok nyomon követhetőek legyenek. A ZSVR össze tudja majd vetni a cégek által előre lejelentett csomagolóanyagok mennyiségét azzal, amit a kettős hulladékkezelési és hasznosítási rendszer utólagosan jelent. Mindezt annak érdekében, hogy a hulladék mennyisége újrahasznosítással csökkenjen.

A LUCID rendszerben olyan gyártók, forgalmazók vagy importőrök regisztrálnak, amelyek a német piacon a végfelhasználóknak értékesítenek csomagolt termékeket. A regisztrációs kötelezettség a határ átlépésekor az áruért felelős félre száll. Ott a nemzetközi exportőröknek meg kell majd állapodnia az importőrökkel és a forgalmazókkal, jogilag kötelező erejű dokumentumban lefektetve a feltételeket. A részleteket a szerződésekben foglalt kereskedelmi megállapodások rögzítik majd, magyarázza a spanyol gazdasági és kereskedelmi iroda, az ICEX.

A Verpack G szerinti regisztrációs kötelezettség az online értékesítéssel foglalkozó vállalkozásokra is vonatkozik, ha németországi vevőknek adnak el csomagolt terméket, függetlenül attól, hogy saját webes felületen vagy más platformon – mint az Amazon – keresztül értékesítenek.

Ezeknek a cégeknek is regisztrálniuk kell a LUCID rendszerben és a csomagolt tételeket rendszeresen jelenteniük kell. Saját márkás termékek esetén a kötelezettség a márka tulajdonosára vonatkozik, amely a csomagolt árut megrendelte és harmadik félnek értékesíti.

A Verpack G weboldal jelenleg csak német nyelven elérhető, de az üzemeltetők azt ígérik, hogy hamarosan angol nyelven is hozzáférhető lesz.

Forrás: Hunyadi István/FruitVeB