Back to top

Nyitott portákon kopogtatnak

Néhány hónapja tárták ki kapuikat a Zala-völgyi Nyitott Porták. Az együttműködés keretében Zalaszentgrót térségében tizenhat helyi termékeket előállító, illetve agroturisztikai szolgáltatásokat nyújtó gazda vállalta, hogy rendszeresen tart nyitott napokat és szervez eseményeket.

Ezekben az időpontokban az érdeklődők előzetes bejelentkezés nélkül felkereshetik portáikat, hogy megismerkedjenek a termelők életével, és ha kedvet kapnak hozzá, megvásárolják termékeiket vagy igénybe vegyék az általuk kínált szolgáltatásokat.

Szabó Tibor: tavasszal bőséges és színes kínálattal nyitnak újra a Zala-völgyi Nyitott Porták
Szabó Tibor, a Zala Termálvölgye Egyesület munkaszervezet-vezetője elmondta, hogy az együttműködés kezdetét hároméves szervezőmunka előzte meg a térségi vidékfejlesztő szervezetük koordinációjában. Az egyesület által megnyert pályázatok segítségével sikerült megteremteni a Zala-völgyi Nyitott Porták elindulásához szükséges kereteket. Elkészült például a Nyitott Porták közös arculata, minden nyitott portán egységes tábla fogadja az odalátogatót. Az egyesület nemcsak az előkészítésben, hanem a működtetésben is segédkezik. Az egyesület munkatársai látják el például aktuális információkkal a közös honlapot, a Zala-völgyi Nyitott Porták Facebook oldalát, YouTube csatornáját, és ők állítják össze és küldik ki a hírlevelet.

✦ Egyedülálló program in­­dult a térségben. Mi a céljuk vele, milyen eredményekre számítanak?

– A Zala-völgyi Nyitott Porták együttműködésnek az a célja, hogy a programban részt vevő gazdaságok jó minőségű helyi termékekkel lássák el és színvonalas szolgáltatásokat nyújtsanak a helyi lakosoknak és a térségbe látogató turistáknak.

A kezdeményezés egyedülálló eleme, hogy a porták egész évben rendszeresen hirdetnek meg alkalmakat, amikor előzetes bejelentkezés nélkül lehet meglátogatni őket, és megvásárolni termékeiket vagy igénybe venni szolgáltatásaikat. Nekünk, az együttműködést segítő vidékfejlesztési szervezetként az volt a célunk, hogy a térségben legyen végre egy működő hálózat, amely segít a gazdáknak ismertté válni, segít nekik a jövedelemszerzési lehetőségek bővítésében, a fogyasztóknak pedig abban, hogy mikor, hol, ho­­gyan juthatnak jó minőségű termékekhez.

✦ Eltelt néhány hónap az in­dulás óta. Mik a tapasztalatok?

– A múlt év szeptember 1-jén nyitotta meg először a kapuit a 16 együttműködő gazdaság. El kell mondani, hogy mivel ilyen rendszer korábban nem létezett, a résztvevők még csak tanulják a működtetés módját. A gazdáknak ki kell tapasztalniuk például, hogy mely napokon érdemes meghirdetni a nyitott napot, hogy mikor számíthatnak vendégekre a leginkább. A potenciális vásárlók az egyesület honlapján, a mobil­applikációján vagy Facebook oldalán juthatnak rendszeres információhoz a porták látogathatóságáról, és ezek használatához is hozzá kell szoknia a gazdáknak. Az első pár hónap tapasztalatai biztatóak. Heti szinten körülbelül tíz porta osztott meg időpontot vagy eseményt. A gazdákkal beszélgetve úgy látjuk, hogy a látogatók száma növekszik.

Fotó: FM: Pelsőczy Csaba
✦ Hogyan fogadták az érintett gazdák, termelők a programot?

– Általánosságban elmondható, hogy várakozással tekintettek a kezdeményezésre a porták. Sok energiát fektettek a felkészülésbe, a porták önerőből történő csinosítgatására, a vendégek számára nyújtandó események, szolgáltatások kigondolására. A programmal kapcsolatban a résztvevők hosszú távon gondolkodnak. Tudják azt, hogy a Zala-völgyi Nyitott Porták „bejáratására” több év alatt kerül sor. Sok gazdaság tervezi, hogy a kö­­zeljövőben LEADER-támo­ga­tás segítségével fejleszti to­vább a kínálatát. A tervek között szerepel például új értékesítő helyiség, vendégparkoló, szálláshely, kültéri vendégfogadó tér, a feldolgozási módszerek meg­ismertetését lehetővé tevő bemutatótér stb.

✦ Hogy vélik, segíti ez a munkájukat, illetve az értékesítést?

– A gazdák számára a Nyitott Porta együttműködés véleményem szerint különösen két szempontból lehet rendkívül hasznos. Egyrészt részeseivé válnak egy közösségnek, amely­nek a tagjai egyre inkább megismerik és sokféleképpen segítik egymást. Mi, az együttműködés koordinátoraként igyekszünk minél több olyan alkalmat teremteni, amikor ezek a kapcsolatok még inkább elmélyülhetnek. Például mű­­helytalálkozók, tanulmányutak szervezésével.

A másik kulcsfontosságú hasznot a hálózat által biztosított közös marketing, közös kommunikációs eszközök használata jelentheti.

A taggazdaságok minimális ráfordítással tudnak jelentős tömegekhez eljutni kínálatukkal. Például a tagoknak nem kell külön szórólapot kihelyezniük a kehidakustányi termálfürdőnél tervezett programjukról, hiszen az ott elérhető közös marketinganyagokat megtekintve a turisták könnyedén előhívhatják ezt az információt.

✦ Milyen volt a porták látogatottsága? Mi minden várta az érdeklődőket?

– Pontos adataink ugyan nincsenek, de a porták visszajelzései alapján egyértelműen látszódik a látogatószám folyamatos növekedése. Rendkívül színes kínálattal találkozhattak az őszi időszakban a térségbe látogatók.

Volt például falusi disznóvágás, borvacsora, pá­­linka kóstoló, mézeskalács szakkör, szőlőhegyi terepfutó verseny.

A Zala-völgyi Nyitott Porták erőssége, hogy megbízható minőségű, különleges helyi termékeket lehet kóstolni, vásárolni közvetlenül a termelőnél. A portára ellátogatva sok esetben a vendég megtekintheti az alapanyag termesztésének módját, megismerheti a feldolgozási eljárásokat. Ez a személyes megismerés minden védjegynél erősebb biztosítékot jelenthet ma, Magyarországon.

✦ Az érdeklődők mit szóltak a programhoz, örültek neki?

– A Zala-völgyi Nyitott Porták iránti felfokozott érdeklődést jól mutatja például, hogy a 16 résztvevő porta kínálatát bemutató 5 perces kisfilm a Facebookon rövid idő alatt 8,4 ezer megtekintést ért el.

Azok, akik jártak már egy-egy portán, jellemzően megfogadják, hogy folyamatosan végigjárják majd a többit is.

Több szakemberekből álló csoportot is kísértünk már a térségben. Legutóbb a törökországi minisztériumok vidékfejlesztéssel foglalkozó tisztviselői tanulmányozták a Nyitott Porta program működését, a létrehozás módszereit.

✦ Mi lesz a jövőben, milyen programokkal várják őket?

– A mezőgazdaságban a téli időszak általában a pihenésről szól, hiszen ilyenkor, vegetációs időszakon kívül a munka jóval kevesebb. Ezzel párhuzamosan a nyitott porták jelentős része is szünetet tart. Télen kevesebb látogatási alkalom meghirdetésére számítunk, de biztos vagyok benne, hogy tavasszal bőséges és színes kínálattal nyitnak újra a Zala-völgyi Nyitott Porták.

✦ Bővül-e a gazdák, a résztvevők köre? Vannak-e ennek feltételei?

– A Nyitott Porta együttműködésbe való bekapcsolódás minden térségbeli gazdálkodó számára lehetséges. Ismereteink szerint ebben a pillanatban 9 gazdaság dolgozik a kritériumok teljesítésén, hogy csatlakozzon a 16 alapító portához. Fő szabályként elmondható, hogy a rendszerben részt vevő gazdák helyszíni látogatást követően döntenek arról, hogy beveszik-e maguk közé az új jelentkezőt. A részletes kritériumok a közös honlapon elérhetők.

✦ Lesznek-e új programok?

– A porták folyamatosan gondolkodnak a kínálatuk színesítésén. Ezen túl nagyon sok izgalmas dolgot tartogatnak a LEADER keretében várhatóan idén megvalósuló portafejlesztési és hálózati projektek. Ha a beadott pályázatok nyernek, 2019-ben jelentős marketingkampányokra lehet számítani, és térségi túratérkép kiadását is tervezzük.

Tarsoly Róbert és Dóka Éva borászata Zalaszentgróton várja a vendégeket

✦ Összességében mit gondol, bevált az elképzelés, amivel belekezdtek a programba?

– 2015-ben merült fel a nyitott porta vendégfogadó-hálózat kialakításának ötlete, azóta dolgozunk a megvalósításán.

Három év elteltével örömmel tölt el minket, hogy az elméletet, a papírra vetett terveket a valóságban is láthatjuk működni.

Azt is látjuk, hogy ezen a ponton nem dőlhetünk hátra. A tapasztalatokból a szükséges következtetéseket levonva szükség lehet a folyamatos korrekcióra, a továbblépést jelentő fejlesztések megvalósítására. Szerintem 1–2 évig eltart, mire a kezdeményezésben rejlő hatalmas potenciál határozottabban is körvonalazódik.

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Magyar Mezőgazdaság 2019/2 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Hat marha akár tízezer farmot is összeköthet

Az állatok adás-vétele a betegségek terjedésének megakadályozása szempontjából kockázatot jelent. Az Egyesült Királyságban egy kutatócsoport arra volt kíváncsi, hogy egy átlagos állattartó telep hány másikkal kerül kapcsolatba akkor, amikor új állatokat vásárol – az eredmény pedig megdöbbentő volt.

Nem indultak meg az időszakos források a Bükkben

A hétvégére igazi kiránduló időt jósolnak a meteorológusok! A szép napos időben a hőmérséklet akár 20 fokig is emelkedhet. Az erdei avarból egyre több helyen bújnak elő a tavasz színes virágai.

Nagy-Somló a bio útra lép - az ÖMKi oktatással segíti az átállást

Magyarország legkisebb történelmi borvidéke márciustól többek között az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet közreműködésével tér át ökológiai művelésre.A folyamat eredményeként Magyarország olyan történelmi borvidékkel gazdagodik, amelyen itthon úttörő módon egységesen ökológiai módon termelnek borszőlőt.

Népszerűsítik a vadhúsból készülő ételeket

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Országos Magyar Vadászkamara Baranya Megyei Szervezetei által közösen útjára indított eseménysorozat keretében a vadhúsfogyasztás népszerűsítésére gasztronómiai bemutatót tart Pécsett március 22-én – jelentették be az esemény szervezői közösen tartott sajtótájékoztató keretében.

Erdei fejlesztések indulnak 3,5 milliárd forintból

Hét sikeres uniós pályázat 3,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásából a természetjárás feltételeit javító, erdei fejlesztések indulnak 2020 szeptember végéig országszerte - jelentette be a beruházást koordináló Magyar Természetjáró Szövetség (MTSZ) szakmai vezetője sajtótájékoztatón kedden Budapesten.

Apadó árak, lanyhuló forgalom a vágómaha-piacon

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) gyorstájékoztatója szerint januárban - az egy évvel korábbihoz viszonyítva – a vágójuh kilónkénti ára 12 Ft-tal, a vágóbaromfié 13 Ft-tal, a vágósertésé 10 Ft-tal drágult, a vágómarháé viszont 36 Ft-tal visszaesett. A nyerstejért 1 Ft-tal, a tojásért 3 Ft-tal adtak kevesebbet.

Már nem kérhető postán az adóbevallási tervezet

Már nem kérhetők postán az adóbevallási tervezetek, éjfélkor ugyanis lejárt a határidő - mondta Kiss Péter András, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) adószakmai szóvivője az M1 aktuális csatornán kedden.

Internetes kihívás indult a tej és a tejtermékek népszerűsítéséért Angliában

Egy brit tejtermelő megelégelte, hogy a tejtermékek marketingje nem elég hatékony. Útjára indította a #milkpintchallenge internetes kihívást, hogy népszerűsítse a tej és a tejtermékek fogyasztását.

A szingliken keres az élelmiszeripar

Soha nem látott szintre nőtt az egyedül élők száma Kanadában, amire az élelmiszeripar az egyadagos ételek bővített kínálatával reagál – sokkal magasabb nyereség mellett. A készételeken belül az egyadagos kiszerelések ráadásul különösen jó nyereséget hozhatnak, hiszen egy plusz ár elérése egy adag esetében gyakran nem olyan szembetűnő.

Újraindul a sertéskampány

Az elmúlt években már növekedett a sertéshús-fogyasztás Magyarországon, amelyet idén a tavaszi sertéshús-kampány is tovább erősítene. A szakminisztérium, az AMC és a VHT közös programra ellensúlyozhatja az exportkiesést is.