Ezekben az időpontokban az érdeklődők előzetes bejelentkezés nélkül felkereshetik portáikat, hogy megismerkedjenek a termelők életével, és ha kedvet kapnak hozzá, megvásárolják termékeiket vagy igénybe vegyék az általuk kínált szolgáltatásokat.
Szabó Tibor, a Zala Termálvölgye Egyesület munkaszervezet-vezetője elmondta, hogy az együttműködés kezdetét hároméves szervezőmunka előzte meg a térségi vidékfejlesztő szervezetük koordinációjában. Az egyesület által megnyert pályázatok segítségével sikerült megteremteni a Zala-völgyi Nyitott Porták elindulásához szükséges kereteket. Elkészült például a Nyitott Porták közös arculata, minden nyitott portán egységes tábla fogadja az odalátogatót. Az egyesület nemcsak az előkészítésben, hanem a működtetésben is segédkezik. Az egyesület munkatársai látják el például aktuális információkkal a közös honlapot, a Zala-völgyi Nyitott Porták Facebook oldalát, YouTube csatornáját, és ők állítják össze és küldik ki a hírlevelet.
✦ Egyedülálló program indult a térségben. Mi a céljuk vele, milyen eredményekre számítanak?
– A Zala-völgyi Nyitott Porták együttműködésnek az a célja, hogy a programban részt vevő gazdaságok jó minőségű helyi termékekkel lássák el és színvonalas szolgáltatásokat nyújtsanak a helyi lakosoknak és a térségbe látogató turistáknak.
A kezdeményezés egyedülálló eleme, hogy a porták egész évben rendszeresen hirdetnek meg alkalmakat, amikor előzetes bejelentkezés nélkül lehet meglátogatni őket, és megvásárolni termékeiket vagy igénybe venni szolgáltatásaikat. Nekünk, az együttműködést segítő vidékfejlesztési szervezetként az volt a célunk, hogy a térségben legyen végre egy működő hálózat, amely segít a gazdáknak ismertté válni, segít nekik a jövedelemszerzési lehetőségek bővítésében, a fogyasztóknak pedig abban, hogy mikor, hol, hogyan juthatnak jó minőségű termékekhez.
✦ Eltelt néhány hónap az indulás óta. Mik a tapasztalatok?
– A múlt év szeptember 1-jén nyitotta meg először a kapuit a 16 együttműködő gazdaság. El kell mondani, hogy mivel ilyen rendszer korábban nem létezett, a résztvevők még csak tanulják a működtetés módját. A gazdáknak ki kell tapasztalniuk például, hogy mely napokon érdemes meghirdetni a nyitott napot, hogy mikor számíthatnak vendégekre a leginkább. A potenciális vásárlók az egyesület honlapján, a mobilapplikációján vagy Facebook oldalán juthatnak rendszeres információhoz a porták látogathatóságáról, és ezek használatához is hozzá kell szoknia a gazdáknak. Az első pár hónap tapasztalatai biztatóak. Heti szinten körülbelül tíz porta osztott meg időpontot vagy eseményt. A gazdákkal beszélgetve úgy látjuk, hogy a látogatók száma növekszik.
✦ Hogyan fogadták az érintett gazdák, termelők a programot?
– Általánosságban elmondható, hogy várakozással tekintettek a kezdeményezésre a porták. Sok energiát fektettek a felkészülésbe, a porták önerőből történő csinosítgatására, a vendégek számára nyújtandó események, szolgáltatások kigondolására. A programmal kapcsolatban a résztvevők hosszú távon gondolkodnak. Tudják azt, hogy a Zala-völgyi Nyitott Porták „bejáratására” több év alatt kerül sor. Sok gazdaság tervezi, hogy a közeljövőben LEADER-támogatás segítségével fejleszti tovább a kínálatát. A tervek között szerepel például új értékesítő helyiség, vendégparkoló, szálláshely, kültéri vendégfogadó tér, a feldolgozási módszerek megismertetését lehetővé tevő bemutatótér stb.
✦ Hogy vélik, segíti ez a munkájukat, illetve az értékesítést?
– A gazdák számára a Nyitott Porta együttműködés véleményem szerint különösen két szempontból lehet rendkívül hasznos. Egyrészt részeseivé válnak egy közösségnek, amelynek a tagjai egyre inkább megismerik és sokféleképpen segítik egymást. Mi, az együttműködés koordinátoraként igyekszünk minél több olyan alkalmat teremteni, amikor ezek a kapcsolatok még inkább elmélyülhetnek. Például műhelytalálkozók, tanulmányutak szervezésével.
A másik kulcsfontosságú hasznot a hálózat által biztosított közös marketing, közös kommunikációs eszközök használata jelentheti.
A taggazdaságok minimális ráfordítással tudnak jelentős tömegekhez eljutni kínálatukkal. Például a tagoknak nem kell külön szórólapot kihelyezniük a kehidakustányi termálfürdőnél tervezett programjukról, hiszen az ott elérhető közös marketinganyagokat megtekintve a turisták könnyedén előhívhatják ezt az információt.
✦ Milyen volt a porták látogatottsága? Mi minden várta az érdeklődőket?
– Pontos adataink ugyan nincsenek, de a porták visszajelzései alapján egyértelműen látszódik a látogatószám folyamatos növekedése. Rendkívül színes kínálattal találkozhattak az őszi időszakban a térségbe látogatók.
Volt például falusi disznóvágás, borvacsora, pálinka kóstoló, mézeskalács szakkör, szőlőhegyi terepfutó verseny.
A Zala-völgyi Nyitott Porták erőssége, hogy megbízható minőségű, különleges helyi termékeket lehet kóstolni, vásárolni közvetlenül a termelőnél. A portára ellátogatva sok esetben a vendég megtekintheti az alapanyag termesztésének módját, megismerheti a feldolgozási eljárásokat. Ez a személyes megismerés minden védjegynél erősebb biztosítékot jelenthet ma, Magyarországon.
✦ Az érdeklődők mit szóltak a programhoz, örültek neki?
– A Zala-völgyi Nyitott Porták iránti felfokozott érdeklődést jól mutatja például, hogy a 16 résztvevő porta kínálatát bemutató 5 perces kisfilm a Facebookon rövid idő alatt 8,4 ezer megtekintést ért el.
Több szakemberekből álló csoportot is kísértünk már a térségben. Legutóbb a törökországi minisztériumok vidékfejlesztéssel foglalkozó tisztviselői tanulmányozták a Nyitott Porta program működését, a létrehozás módszereit.
✦ Mi lesz a jövőben, milyen programokkal várják őket?
– A mezőgazdaságban a téli időszak általában a pihenésről szól, hiszen ilyenkor, vegetációs időszakon kívül a munka jóval kevesebb. Ezzel párhuzamosan a nyitott porták jelentős része is szünetet tart. Télen kevesebb látogatási alkalom meghirdetésére számítunk, de biztos vagyok benne, hogy tavasszal bőséges és színes kínálattal nyitnak újra a Zala-völgyi Nyitott Porták.
✦ Bővül-e a gazdák, a résztvevők köre? Vannak-e ennek feltételei?
– A Nyitott Porta együttműködésbe való bekapcsolódás minden térségbeli gazdálkodó számára lehetséges. Ismereteink szerint ebben a pillanatban 9 gazdaság dolgozik a kritériumok teljesítésén, hogy csatlakozzon a 16 alapító portához. Fő szabályként elmondható, hogy a rendszerben részt vevő gazdák helyszíni látogatást követően döntenek arról, hogy beveszik-e maguk közé az új jelentkezőt. A részletes kritériumok a közös honlapon elérhetők.
✦ Lesznek-e új programok?
– A porták folyamatosan gondolkodnak a kínálatuk színesítésén. Ezen túl nagyon sok izgalmas dolgot tartogatnak a LEADER keretében várhatóan idén megvalósuló portafejlesztési és hálózati projektek. Ha a beadott pályázatok nyernek, 2019-ben jelentős marketingkampányokra lehet számítani, és térségi túratérkép kiadását is tervezzük.
✦ Összességében mit gondol, bevált az elképzelés, amivel belekezdtek a programba?
– 2015-ben merült fel a nyitott porta vendégfogadó-hálózat kialakításának ötlete, azóta dolgozunk a megvalósításán.
Három év elteltével örömmel tölt el minket, hogy az elméletet, a papírra vetett terveket a valóságban is láthatjuk működni.
Azt is látjuk, hogy ezen a ponton nem dőlhetünk hátra. A tapasztalatokból a szükséges következtetéseket levonva szükség lehet a folyamatos korrekcióra, a továbblépést jelentő fejlesztések megvalósítására. Szerintem 1–2 évig eltart, mire a kezdeményezésben rejlő hatalmas potenciál határozottabban is körvonalazódik.