Az esseni IPM szervezői számos statisztikai és szakmai információforrást alapul véve fölvázolták a következő időszak kertészeti és kertépítészeti trendjeit.
A növények és a fák a városi környezet még meghatározóbb, még fontosabb elemeivé válnak. Ezt 2018 nyara is bebizonyította, és a lakosság még inkább értékelni tudta a fák nyújtotta árnyékot, a fák lombjának pormegkötő képességét és a zöldfelületek hűvösebb mikroklímáját. A német szövetségi kormány 50 millió eurót különített el a zöldfelületek fejlesztésére kifejezetten abból a célból, hogy javítsa a városi klímát, a városlakók közérzetét.
Kertészkedés a betonon
A kertészeti árudákat kérdezve kiderült, hogy az idei évben nagymértékben megnőtt az igény a hőtűrő növényekre. Slágernövények voltak a varjúhájfajok, a díszfüvek, a mediterrán fűszer- és dézsás növények. Meglepően nagy volt a kereslet például a tölcsérjázminra (Dipladenia vagy Mandevilla). Ez a trend vélhetően a jövő évben is folytatódik.
A kereskedők szerint a virág, a növény, a kert egyre trendibb lesz, amit a különböző televíziós műsorok is jótékonyan erősítenek. A fiatalabb generációk számára is népszerűek a főzős műsorok, azokban sokszor halljuk a helyben termelt friss zöldségek és fűszernövények előnyeit. Ezen fölbuzdulva
Ezzel azt is sugallták, hogy lám, kis helyen is mennyi zöld növény elfér. A városi kertészkedés pozitív életérzését erősítő céllal workshopokat is tartottak.
Az idén június elejére már minden kertet és balkont beültettek az emberek, a kertészeti árudák a szokásosnál jóval korábban „kitakarították” tavaszi árukészletüket. Az idén minden dísznövény-kereskedelmi üzlettípus nyerő helyzetben volt. Szinte mindenre volt igény, ami virágzott és termést hozott, ez is bizonyítja a „meglátni és megszeretni”alapon működő inspirációs vásárlás erejét.
Városi dzsungel
2018-ban tovább erősödött a minőségi, drága termékek iránti igény. A kertészeti árudákban és virágüzletekben a tömegárupiacon nem beszerezhető nagyobb méretű, minőségibb növényeket keresték a vásárlók.
(Nyáron például – a ruhákon és lakástextíliákon megjelenő városi dzsungel divatirányzatnak köszönhetően – hiánycikk volt könnyezőpálmából. A szerk.)
Emellett komoly kereslet mutatkozott a nagy díszítő értékű cserjék iránt is, különösen a tavaszi, nyár eleji egynyári- és balkonnövény-idény lecsengése után.
Virágot ajándékba
A kertészeti árudák és virágüzletek idei tapasztalatai szerint – korosztálytól és vásárlótípustól függetlenül – ismét divat lett virágot vagy dísznövényt ajándékozni. Ezt erősíti meg a Royal FloraHolland fölmérése is, legalábbis a német piacon.
A Royal FloraHolland tapasztalatai szerint az elmúlt négy évben 9 százalékkal nőtt a német piacon a 20 eurós árkategóriába tartozó kész virágcsokrok piaca, a fiatalok részéről pedig örvendetesen nagy az újravásárlás hajlandósága is. Az elmúlt évek növénynépszerűsítő kampányai meghozták az eredményt Németországban, és azokat a fiatalokat is bevonzották, akik korábban egyáltalán nem érdeklődtek a virágok és dísznövények iránt.
Instant kert
Korábban említettük, hogy
Egy év alatt másfélszer nagyobb lett a paradicsompalánták forgalma Németországban. A Landgard nagykereskedelmi cég és több magán-nagykereskedő is a snackzöldségek (apró termésű paradicsom, paprika, uborka), valamint a fűszernövények (kakukkfű, rozmaring, oregánó), illetve a kis helyen, akár balkonon is nevelhető bogyósgyümölcsök iránti igény emelkedéséről számolt be.
Ebben az áruszegmensben különösen nagy értéke van a szaktanácsadásnak, amire nemcsak a vásárlóknak, hanem a kereskedőknek is szükségük van, lévén teljesen új terméktípusról szó. Kifejezetten gyorsan romló áruk, nem sokáig lehet jó állapotban tartani őket az árudában. A balkonkertészkedés olyan nagy divattá vált, hogy egyes dísznövénykertészetek már teljes mértékben átálltak balkonzöldség-palánták termesztésére.
A változatosság gyönyörködtet
Az elmúlt években a tömegárupiac kínálata meglehetősen egysíkúvá vált. Éppen ezért a vásárlók keresik a változatos és újszerű növényeket.
Az idény szerint változó virágkínálat a virágkötőket is kimozdítja a megszokott rutinból. A tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók újdonságként tekintenek a régi falusi kertek sokszínű virágaira.
Helyi, fenntartható, igazolt
Egy másik kibontakozni látszó trend a helyben, vagy legalábbis a közelben termelt, fenntartható gazdaságból származó virágok és dísznövények iránti igény, amiket az ezt igazoló védjeggyel is ellátnak. A Lidl bejelentette, hogy 2019 végére kizárólag igazoltan fenntartható módon termesztett virágokat és dísznövényeket kíván árusítani az üzleteiben. Azoknak a termelőknek tehát, akik szeretnének ide beszállítani, sürgősen gondoskodniuk kell a GlobalGAP vagy azzal kompatibilis, az adott áruházlánc által megkövetelt tanúsítvány megszerzéséről.
Az Aldi és a Lidl is elkötelezett a fenntarthatóság mellett, így a jövőben még nagyobb figyelmet kíván fordítani az áru eredetének igazolására, amit a korábbinál még nyilvánvalóbban, jobban látható formában közöl a vásárlóival is. A két diszkontlánc törekvése jól másolható, átültethető a kis kertészeti árudák világába is. Ez pedig még inkább segítheti, növelheti a regionális termékek iránti keresletet.
Szabadidős vásárlás
A dísznövény-értékesítés lehetőségeinek számbavételénél mindig újra fölmerül az internetes eladás. Az online ágazat hívei sajnálatos módon folyton azt az üzenetet közvetítik a vásárlók felé, hogy „aki nincs a világhálón, az avítt, sőt, már nem is létezik”. A német Kertészeti Kiskereskedelmi Szövetség várakozásai szerint a „fizikai” kertészeti árudák forgalma 2018-ban két százalékkal nő, és ez a növekedés kilenc éve folyamatos.
Emellett a kertészeti áruházakban való vásárlást szabadidős elfoglaltságnak is tekintik. Sok üzlet ugyanakkor webáruházat is működtet kiegészítő vásárlási és tájékozódási lehetőséget nyújtva fizikai üzlete mellett. Az e-kereskedelem fejlődésének is vannak határai, és bizonyos termékek esetében ezek a határok elég szűkek. Ilyen az élőnövény-forgalmazás is. A GfK előrejelzése szerint az e-piac már 2021-re telítődni fog. A teljes kiskereskedelmi forgalomnak jelenleg a 9 százalékát teszi ki az online kereskedelem, ami 2025-re 15 százalékos részesedést érhet el.
Az új üzletfilozófia ma már nem a négyzetméterenkénti áruértékesítés, hanem a négyzetméterenkénti élménynyújtás. Az összes többi marketingkoncepció, így a helyi termékek, a városi dzsungel, az okoskert és a kert a lakás meghosszabbítása mind-mind ennek az alapfilozófiának a része.
Összeállította: Pap Edina
(Források: Eurostat, AMI, BGI, BBH, GfK, VGB, Taspo, IVG, Gabot)