Back to top

Városi dzsungel, instant kert és szabadidős vásárlás

A mai kor fogyasztói igénylik a környezetbarát „zöld termékeket” és szeretik a kerteket, növényeket. A német kertészeti és kertépítő szövetség tapasztalatai szerint nemcsak a magánkertesek részéről nőttek jelentős mértékben a megrendelések, hanem egyre több közpark és intézményi kert is épül, megújul, ami társadalmi és környezeti okokra egyaránt visszavezethető.

Az esseni IPM szervezői számos statisztikai és szakmai információforrást alapul véve fölvázolták a következő időszak kertészeti és kertépítészeti trendjeit.

A növények és a fák a városi környezet még meghatározóbb, még fontosabb elemeivé válnak. Ezt 2018 nyara is bebizonyította, és a lakosság még inkább értékelni tudta a fák nyújtotta árnyékot, a fák lombjának pormegkötő képességét és a zöldfelületek hűvösebb mikroklímáját. A német szövetségi kormány 50 millió eurót különített el a zöldfelületek fejlesztésére kifejezetten abból a célból, hogy javítsa a városi klímát, a városlakók közérzetét.

Kertészkedés a betonon

A kertészeti árudákat kérdezve kiderült, hogy az idei évben nagymértékben megnőtt az igény a hőtűrő növényekre. Slágernövények voltak a varjúhájfajok, a díszfüvek, a mediterrán fűszer- és dézsás növények. Meglepően nagy volt a kereslet például a tölcsérjázminra (Dipladenia vagy Mandevilla). Ez a trend vélhetően a jövő évben is folytatódik.

A kereskedők szerint a virág, a növény, a kert egyre trendibb lesz, amit a különböző televíziós műsorok is jótékonyan erősítenek. A fiatalabb generációk számára is népszerűek a főzős műsorok, azokban sokszor halljuk a helyben termelt friss zöldségek és fűszernövények előnyeit. Ezen fölbuzdulva

Németországban az egyik barkácsáruházlánc kölni központjában StadtGrün (városi zöld) néven nyitott idén tavasszal egy idényjellegű üzletet, úgynevezett „pop-up store”-t, amiben városi környezetben nevelhető növények palántáit, szobanövényeket és egyéb kiskerti kellékeket, eszközöket árultak, mindössze 200 négyzetméteren.

Ezzel azt is sugallták, hogy lám, kis helyen is mennyi zöld növény elfér. A városi kertészkedés pozitív életérzését erősítő céllal workshopokat is tartottak.

Az idén június elejére már minden kertet és balkont beültettek az emberek, a kertészeti árudák a szokásosnál jóval korábban „kitakarították” tavaszi árukészletüket. Az idén minden dísznövény-kereskedelmi üzlettípus nyerő helyzetben volt. Szinte mindenre volt igény, ami virágzott és termést hozott, ez is bizonyítja a „meglátni és megszeretni”alapon működő inspirációs vásárlás erejét.

A Rhein-Maas virágárverési csarnok adatai szerint rendkívül nagy forgalmat értek el a kész beültetések, vegyes kaspós növények, kész csokrok értékesítéséből. A kert- és növényszeretet mellé ugyanis újabban a kényelem is csatlakozott, amit minden árudásnak figyelembe kell vennie, és messzemenőkig kiszolgálnia.

Városi dzsungel

2018-ban tovább erősödött a minőségi, drága termékek iránti igény. A kertészeti árudákban és virágüzletekben a tömegárupiacon nem beszerezhető nagyobb méretű, minőségibb növényeket keresték a vásárlók.

A német nagykereskedők és a holland Plantion dísznövénymarketing-cég szerint is újra divatba jöttek a nagyméretű zöld szobanövények.

(Nyáron például – a ruhákon és lakástextíliákon megjelenő városi dzsungel divatirányzatnak köszönhetően – hiánycikk volt könnyezőpálmából. A szerk.)

Emellett komoly kereslet mutatkozott a nagy díszítő értékű cserjék iránt is, különösen a tavaszi, nyár eleji egynyári- és balkonnövény-idény lecsengése után.

Virágot ajándékba

A kertészeti árudák és virágüzletek idei tapasztalatai szerint – korosztálytól és vásárlótípustól függetlenül – ismét divat lett virágot vagy dísznövényt ajándékozni. Ezt erősíti meg a Royal FloraHolland fölmérése is, legalábbis a német piacon.

A négy évvel korábbi fölmérés szerint a megkérdezettek közül többen vesznek hetenként virágot vagy más dísznövényt, és a virágok, cserepes növények állnak az első helyen, ha ajándékvásárlásra kerül a sor.

A Royal FloraHolland tapasztalatai szerint az elmúlt négy évben 9 százalékkal nőtt a német piacon a 20 eurós árkategóriába tartozó kész virágcsokrok piaca, a fiatalok részéről pedig örvendetesen nagy az újravásárlás hajlandósága is. Az elmúlt évek növénynépszerűsítő kampányai meghozták az eredményt Németországban, és azokat a fiatalokat is bevonzották, akik korábban egyáltalán nem érdeklődtek a virágok és dísznövények iránt.

Instant kert

Korábban említettük, hogy

a televíziós főzőműsorok hatására nőtt a saját termesztésű zöldség- és fűszernövények iránti kereslet.

Egy év alatt másfélszer nagyobb lett a paradicsompalánták forgalma Németországban. A Landgard nagykereskedelmi cég és több magán-nagykereskedő is a snackzöldségek (apró termésű paradicsom, paprika, uborka), valamint a fűszernövények (kakukkfű, rozmaring, oregánó), illetve a kis helyen, akár balkonon is nevelhető bogyósgyümölcsök iránti igény emelkedéséről számolt be.

A vásárlók elsősorban már kész, termő növényeket keresnek.

Ebben az áruszegmensben különösen nagy értéke van a szaktanácsadásnak, amire nemcsak a vásárlóknak, hanem a kereskedőknek is szükségük van, lévén teljesen új terméktípusról szó. Kifejezetten gyorsan romló áruk, nem sokáig lehet jó állapotban tartani őket az árudában. A balkonkertészkedés olyan nagy divattá vált, hogy egyes dísznövénykertészetek már teljes mértékben átálltak balkonzöldség-palánták termesztésére.

A változatosság gyönyörködtet

Az elmúlt években a tömegárupiac kínálata meglehetősen egysíkúvá vált. Éppen ezért a vásárlók keresik a változatos és újszerű növényeket.

2018-ban a növényvédőszer-használat korlátozása és a vágórózsa-termesztésben előforduló súlyos növényvédelmi problémák miatt mind több termelő tér át például hagyományos kerti virágok, vadvirágok termesztésére.

Az idény szerint változó virágkínálat a virágkötőket is kimozdítja a megszokott rutinból. A tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók újdonságként tekintenek a régi falusi kertek sokszínű virágaira.

Helyi, fenntartható, igazolt

Egy másik kibontakozni látszó trend a helyben, vagy legalábbis a közelben termelt, fenntartható gazdaságból származó virágok és dísznövények iránti igény, amiket az ezt igazoló védjeggyel is ellátnak. A Lidl bejelentette, hogy 2019 végére kizárólag igazoltan fenntartható módon termesztett virágokat és dísznövényeket kíván árusítani az üzleteiben. Azoknak a termelőknek tehát, akik szeretnének ide beszállítani, sürgősen gondoskodniuk kell a GlobalGAP vagy azzal kompatibilis, az adott áruházlánc által megkövetelt tanúsítvány megszerzéséről.

A német diszkontláncok – elmondásuk szerint – már most is 85 százalékban tanúsítvánnyal rendelkező virágokat és dísznövényeket árusítanak.

Az Aldi és a Lidl is elkötelezett a fenntarthatóság mellett, így a jövőben még nagyobb figyelmet kíván fordítani az áru eredetének igazolására, amit a korábbinál még nyilvánvalóbban, jobban látható formában közöl a vásárlóival is. A két diszkontlánc törekvése jól másolható, átültethető a kis kertészeti árudák világába is. Ez pedig még inkább segítheti, növelheti a regionális termékek iránti keresletet.

Szabadidős vásárlás

A dísznövény-értékesítés lehetőségeinek számbavételénél mindig újra fölmerül az internetes eladás. Az online ágazat hívei sajnálatos módon folyton azt az üzenetet közvetítik a vásárlók felé, hogy „aki nincs a világhálón, az avítt, sőt, már nem is létezik”. A német Kertészeti Kiskereskedelmi Szövetség várakozásai szerint a „fizikai” kertészeti árudák forgalma 2018-ban két százalékkal nő, és ez a növekedés kilenc éve folyamatos.

Talán meglepő, de a fiatal, 18 és 25 év közötti német vásárlók 70 százaléka a fizikai üzletekben vásárol, mert szeretik megfogni, megtapasztalni, megszagolni és kipróbálni a termékeket.

Emellett a kertészeti áruházakban való vásárlást szabadidős elfoglaltságnak is tekintik. Sok üzlet ugyanakkor webáruházat is működtet kiegészítő vásárlási és tájékozódási lehetőséget nyújtva fizikai üzlete mellett. Az e-kereskedelem fejlődésének is vannak határai, és bizonyos termékek esetében ezek a határok elég szűkek. Ilyen az élőnövény-forgalmazás is. A GfK előrejelzése szerint az e-piac már 2021-re telítődni fog. A teljes kiskereskedelmi forgalomnak jelenleg a 9 százalékát teszi ki az online kereskedelem, ami 2025-re 15 százalékos részesedést érhet el.

A fizikai árudák arra törekszenek, hogy tovább erősítsék erényeiket. Az élményvásárlás, a szakmai szolgáltatások, tanácsadások, az eseménymarketing a fő vonzerő.

Az új üzletfilozófia ma már nem a négyzetméterenkénti áruértékesítés, hanem a négyzetméterenkénti élménynyújtás. Az összes többi marketingkoncepció, így a helyi termékek, a városi dzsungel, az okoskert és a kert a lakás meghosszabbítása mind-mind ennek az alapfilozófiának a része.

Összeállította: Pap Edina
(Források: Eurostat, AMI, BGI, BBH, GfK, VGB, Taspo, IVG, Gabot)

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet/Dísznövény Kereskedelem
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2018/49 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Segítség a természetből

A biológiai alapú növényvédelem olyan természetbarát módszer, amivel csökkenthető a környezet és a fogyasztók vegyszerterhelése, ugyanakkor a termesztők számára is megnyugvást hoz, ha néhány károsítót kémiai növényvédelem nélkül tud kiiktatni. A mind szigorúbb szermaradék-határértékek miatt mind többek figyelme fordul az ilyen módszerek felé.

Nagy-Somló a bio útra lép - az ÖMKi oktatással segíti az átállást

Magyarország legkisebb történelmi borvidéke márciustól többek között az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet közreműködésével tér át ökológiai művelésre.A folyamat eredményeként Magyarország olyan történelmi borvidékkel gazdagodik, amelyen itthon úttörő módon egységesen ökológiai módon termelnek borszőlőt.

Léüzemekben végzi az étkezési alma

Olyan mértékben szenvedtek minőségromlást az ősszel étkezési almaként a hűtőházakba tárolt gyümölcsök, hogy - kármentés gyanánt - Magyarországon is újraindultak a léüzemek, de az árak az őszihez hasonlóan a mélyben vannak - írta a Világgazdaság.

Apadó árak, lanyhuló forgalom a vágómaha-piacon

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) gyorstájékoztatója szerint januárban - az egy évvel korábbihoz viszonyítva – a vágójuh kilónkénti ára 12 Ft-tal, a vágóbaromfié 13 Ft-tal, a vágósertésé 10 Ft-tal drágult, a vágómarháé viszont 36 Ft-tal visszaesett. A nyerstejért 1 Ft-tal, a tojásért 3 Ft-tal adtak kevesebbet.

Őszibarackból az Y-korona a legjobb

Hagyományos termőtájunkon, Szatymazon az őszibarackot még mindig a legtöbben tányérkoronával nevelik, pedig a jobb lenne egyszerűbben kezelhető fákra váltani, derült ki a Dél-alföldi Őszibarack-termesztők Szövetsége szakmai napján. Gyuris Mihály szerint az Y-korona nemcsak könnyebben művelhető, hanem többet is terem, mint a hagyományos. Metszését ezúttal olasz szakember, Gianluca Pasi mutatta be.

Növényvédelmi előrejelzés – itt az utolsó pillanat a tél végi lemosó permetezésekre

Aki még nem tette meg, az most még gyorsan szakíthat időt a lemosó permetezésre, de már legyünk óvatosak a töménységgel, mert bimbósak a gyümölcsfák. Az örökzöldeket is érdemes lemosni réztartalmú készítménnyel, a puszpángbokraink belsejét pedig alaposan nézzük át, mert már várható a puszpángmoly éledése.

Zöldségeken zenélnek

Ha a világ bármely táján piacon járunk, és azt látjuk, hogy valaki úgy vásárol babot, hogy megzörgeti a tenyerében, vagy kopogtatással választ sütőtököt, és összegyűjti a hagymahéjat, akkor az illető bizonyára a bécsi Vegetable Orchestra tagja. A Zöldség Zenekar 1998-ban alakult, azóta több mint 300 koncertet adott a világ számos országában, kizárólag zöldségekből készült hangszereken.

Ingyenes gyümölcsfaoltó tanfolyam a Füvészkertben

Mindig is szívesen kipróbálta volna a gyümölcsfaoltást, de sosem tudta, hogyan fogjon hozzá? Itt az alkalom, a budapesti Füvészkertben március 23-án ingyen belevághat bárki: csak a belépőjegyet kell kifizetni, minden egyebet biztosítanak a szervezők. Persze aki szeretné a saját gyümölcsfáját oltani, annak sincs akadálya.

Április végéig lehet nevezni a konyhakertek versenyére

Április végéig csatlakozhatnak a települések Magyarország legszebb konyhakertjei címért kiírt országos vetélkedőhöz.

Fonálférgekkel a krumplibogarak ellen

A fonálférgek általában, mint kártevők ismertek, de akadnak olyan fajok, melyek pont a kártevő rovarokat támadják meg, így a növényvédelem során is hasznosíthatók. Új kutatások szerint a krumplibogarak ellen is jól jöhetnek.