0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Városi dzsungel, instant kert és szabadidős vásárlás

A mai kor fogyasztói igénylik a környezetbarát „zöld termékeket” és szeretik a kerteket, növényeket. A német kertészeti és kertépítő szövetség tapasztalatai szerint nemcsak a magánkertesek részéről nőttek jelentős mértékben a megrendelések, hanem egyre több közpark és intézményi kert is épül, megújul, ami társadalmi és környezeti okokra egyaránt visszavezethető.

Az esseni IPM szervezői számos statisztikai és szakmai információforrást alapul véve fölvázolták a következő időszak kertészeti és kertépítészeti trendjeit.

A növények és a fák a városi környezet még meghatározóbb, még fontosabb elemeivé válnak. Ezt 2018 nyara is bebizonyította, és a lakosság még inkább értékelni tudta a fák nyújtotta árnyékot, a fák lombjának pormegkötő képességét és a zöldfelületek hűvösebb mikroklímáját. A német szövetségi kormány 50 millió eurót különített el a zöldfelületek fejlesztésére kifejezetten abból a célból, hogy javítsa a városi klímát, a városlakók közérzetét.

Kertészkedés a betonon

A kertészeti árudákat kérdezve kiderült, hogy az idei évben nagymértékben megnőtt az igény a hőtűrő növényekre. Slágernövények voltak a varjúhájfajok, a díszfüvek, a mediterrán fűszer- és dézsás növények. Meglepően nagy volt a kereslet például a tölcsérjázminra (Dipladenia vagy Mandevilla). Ez a trend vélhetően a jövő évben is folytatódik.

A kereskedők szerint a virág, a növény, a kert egyre trendibb lesz, amit a különböző televíziós műsorok is jótékonyan erősítenek. A fiatalabb generációk számára is népszerűek a főzős műsorok, azokban sokszor halljuk a helyben termelt friss zöldségek és fűszernövények előnyeit. Ezen fölbuzdulva

Németországban az egyik barkácsáruházlánc kölni központjában StadtGrün (városi zöld) néven nyitott idén tavasszal egy idényjellegű üzletet, úgynevezett „pop-up store”-t, amiben városi környezetben nevelhető növények palántáit, szobanövényeket és egyéb kiskerti kellékeket, eszközöket árultak, mindössze 200 négyzetméteren.

Ezzel azt is sugallták, hogy lám, kis helyen is mennyi zöld növény elfér. A városi kertészkedés pozitív életérzését erősítő céllal workshopokat is tartottak.

Az idén június elejére már minden kertet és balkont beültettek az emberek, a kertészeti árudák a szokásosnál jóval korábban „kitakarították” tavaszi árukészletüket. Az idén minden dísznövény-kereskedelmi üzlettípus nyerő helyzetben volt. Szinte mindenre volt igény, ami virágzott és termést hozott, ez is bizonyítja a „meglátni és megszeretni”alapon működő inspirációs vásárlás erejét.

A Rhein-Maas virágárverési csarnok adatai szerint rendkívül nagy forgalmat értek el a kész beültetések, vegyes kaspós növények, kész csokrok értékesítéséből. A kert- és növényszeretet mellé ugyanis újabban a kényelem is csatlakozott, amit minden árudásnak figyelembe kell vennie, és messzemenőkig kiszolgálnia.

Városi dzsungel

2018-ban tovább erősödött a minőségi, drága termékek iránti igény. A kertészeti árudákban és virágüzletekben a tömegárupiacon nem beszerezhető nagyobb méretű, minőségibb növényeket keresték a vásárlók.

A német nagykereskedők és a holland Plantion dísznövénymarketing-cég szerint is újra divatba jöttek a nagyméretű zöld szobanövények.

(Nyáron például – a ruhákon és lakástextíliákon megjelenő városi dzsungel divatirányzatnak köszönhetően – hiánycikk volt könnyezőpálmából. A szerk.)

Emellett komoly kereslet mutatkozott a nagy díszítő értékű cserjék iránt is, különösen a tavaszi, nyár eleji egynyári- és balkonnövény-idény lecsengése után.

Virágot ajándékba

A kertészeti árudák és virágüzletek idei tapasztalatai szerint – korosztálytól és vásárlótípustól függetlenül – ismét divat lett virágot vagy dísznövényt ajándékozni. Ezt erősíti meg a Royal FloraHolland fölmérése is, legalábbis a német piacon.

A négy évvel korábbi fölmérés szerint a megkérdezettek közül többen vesznek hetenként virágot vagy más dísznövényt, és a virágok, cserepes növények állnak az első helyen, ha ajándékvásárlásra kerül a sor.

A Royal FloraHolland tapasztalatai szerint az elmúlt négy évben 9 százalékkal nőtt a német piacon a 20 eurós árkategóriába tartozó kész virágcsokrok piaca, a fiatalok részéről pedig örvendetesen nagy az újravásárlás hajlandósága is. Az elmúlt évek növénynépszerűsítő kampányai meghozták az eredményt Németországban, és azokat a fiatalokat is bevonzották, akik korábban egyáltalán nem érdeklődtek a virágok és dísznövények iránt.

Instant kert

Korábban említettük, hogy

a televíziós főzőműsorok hatására nőtt a saját termesztésű zöldség- és fűszernövények iránti kereslet.

Egy év alatt másfélszer nagyobb lett a paradicsompalánták forgalma Németországban. A Landgard nagykereskedelmi cég és több magán-nagykereskedő is a snackzöldségek (apró termésű paradicsom, paprika, uborka), valamint a fűszernövények (kakukkfű, rozmaring, oregánó), illetve a kis helyen, akár balkonon is nevelhető bogyósgyümölcsök iránti igény emelkedéséről számolt be.

A vásárlók elsősorban már kész, termő növényeket keresnek.

Ebben az áruszegmensben különösen nagy értéke van a szaktanácsadásnak, amire nemcsak a vásárlóknak, hanem a kereskedőknek is szükségük van, lévén teljesen új terméktípusról szó. Kifejezetten gyorsan romló áruk, nem sokáig lehet jó állapotban tartani őket az árudában. A balkonkertészkedés olyan nagy divattá vált, hogy egyes dísznövénykertészetek már teljes mértékben átálltak balkonzöldség-palánták termesztésére.

A változatosság gyönyörködtet

Az elmúlt években a tömegárupiac kínálata meglehetősen egysíkúvá vált. Éppen ezért a vásárlók keresik a változatos és újszerű növényeket.

2018-ban a növényvédőszer-használat korlátozása és a vágórózsa-termesztésben előforduló súlyos növényvédelmi problémák miatt mind több termelő tér át például hagyományos kerti virágok, vadvirágok termesztésére.

Az idény szerint változó virágkínálat a virágkötőket is kimozdítja a megszokott rutinból. A tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók újdonságként tekintenek a régi falusi kertek sokszínű virágaira.

Helyi, fenntartható, igazolt

Egy másik kibontakozni látszó trend a helyben, vagy legalábbis a közelben termelt, fenntartható gazdaságból származó virágok és dísznövények iránti igény, amiket az ezt igazoló védjeggyel is ellátnak. A Lidl bejelentette, hogy 2019 végére kizárólag igazoltan fenntartható módon termesztett virágokat és dísznövényeket kíván árusítani az üzleteiben. Azoknak a termelőknek tehát, akik szeretnének ide beszállítani, sürgősen gondoskodniuk kell a GlobalGAP vagy azzal kompatibilis, az adott áruházlánc által megkövetelt tanúsítvány megszerzéséről.

A német diszkontláncok – elmondásuk szerint – már most is 85 százalékban tanúsítvánnyal rendelkező virágokat és dísznövényeket árusítanak.

Az Aldi és a Lidl is elkötelezett a fenntarthatóság mellett, így a jövőben még nagyobb figyelmet kíván fordítani az áru eredetének igazolására, amit a korábbinál még nyilvánvalóbban, jobban látható formában közöl a vásárlóival is. A két diszkontlánc törekvése jól másolható, átültethető a kis kertészeti árudák világába is. Ez pedig még inkább segítheti, növelheti a regionális termékek iránti keresletet.

Szabadidős vásárlás

A dísznövény-értékesítés lehetőségeinek számbavételénél mindig újra fölmerül az internetes eladás. Az online ágazat hívei sajnálatos módon folyton azt az üzenetet közvetítik a vásárlók felé, hogy „aki nincs a világhálón, az avítt, sőt, már nem is létezik”. A német Kertészeti Kiskereskedelmi Szövetség várakozásai szerint a „fizikai” kertészeti árudák forgalma 2018-ban két százalékkal nő, és ez a növekedés kilenc éve folyamatos.

Talán meglepő, de a fiatal, 18 és 25 év közötti német vásárlók 70 százaléka a fizikai üzletekben vásárol, mert szeretik megfogni, megtapasztalni, megszagolni és kipróbálni a termékeket.

Emellett a kertészeti áruházakban való vásárlást szabadidős elfoglaltságnak is tekintik. Sok üzlet ugyanakkor webáruházat is működtet kiegészítő vásárlási és tájékozódási lehetőséget nyújtva fizikai üzlete mellett. Az e-kereskedelem fejlődésének is vannak határai, és bizonyos termékek esetében ezek a határok elég szűkek. Ilyen az élőnövény-forgalmazás is. A GfK előrejelzése szerint az e-piac már 2021-re telítődni fog. A teljes kiskereskedelmi forgalomnak jelenleg a 9 százalékát teszi ki az online kereskedelem, ami 2025-re 15 százalékos részesedést érhet el.

A fizikai árudák arra törekszenek, hogy tovább erősítsék erényeiket. Az élményvásárlás, a szakmai szolgáltatások, tanácsadások, az eseménymarketing a fő vonzerő.

Az új üzletfilozófia ma már nem a négyzetméterenkénti áruértékesítés, hanem a négyzetméterenkénti élménynyújtás. Az összes többi marketingkoncepció, így a helyi termékek, a városi dzsungel, az okoskert és a kert a lakás meghosszabbítása mind-mind ennek az alapfilozófiának a része.

Összeállította: Pap Edina
(Források: Eurostat, AMI, BGI, BBH, GfK, VGB, Taspo, IVG, Gabot)

Forrás: Kertészet és Szőlészet/Dísznövény Kereskedelem