0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Fogyasztjuk az egyre növekvő médiát… de hogyan?

Ma már nem az a kérdés, honnan szerezzük be az információt – ma az jelenti a kihívást, hol találunk hiteles információkat. Milyen szerepet tölt be az életünkben az online tér és ebbe miként illenek bele a nyomtatott magazinok? Merre tart a mezőgazdaság a médiában? Erre keresték a választ az AGROmashEXPO-n megrendezett X. Jubileumi agrármarketing és -média nap előadói.

– A X. Jubileumi agrármarketing és -média napon összefoglaljuk, hogy a gazdász társadalom milyen kommunikációs és PR eszközökkel érheti el a lehető legjobb eredményt – Sári Enikő, a Magyar Mezőgazdaság Kft. ügyvezető igazgatója ezekkel a szavakkal nyitotta meg a konferenciát.

Az ágazati reklám lehetőségei

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgató előadásának címe összefoglalta a legfontosabb üzenetét: PRECÍZen összehangolt OKOSabb kommunikáció. Bemutatta, hogy a már-már szinte követhetetlen tempóban változó világunkban mekkora ereje lehet az egyes ágazatok egységes „márkaépítésének”.

– Az AMC tevékenysége olyan sajátos marketingtevékenység, amely

túllép a vállalatokra jellemző „egyszereplős” marketing munkán és tevékenységi körön, és helyette egy szakágazat, egy termelői csoport,

vagy egy teljes régió érintettjeivel közösen, azok érdekében és velük szorosan együttműködve – a közösségi és nemzeti értékek által vezérelten – zajlik.

Milyen környezetben kell helytállni?

A mostani 4. ipari forradalom háromezerszer annyi változást hoz, mint a 250 évvel ezelőtti 1. ipari forradalom. Az automatizáció 10 év alatt 2 milliárd munkahelyet alakít át, 75 millió munkahely szűnik meg, 133 millió új állás keletkezik. Mit eredményez ez? Életünk során akár 3-4 alkalommal is szakmát váltunk, amihez folyamatosan képeznünk kell magunkat. 2025-re a cégeknél jelentkező munkák több mint felét már gépek végzik.

Ezen változások mentén mi lehet élelmiszer-termelésünk versenyképességének fejlesztésének kulcsa?

– Egyedi, magas feldolgozottságú, minőségi termékek széles kínálatának ösztönzése

– GMO mentességünk, fenntartható, környezettudatos mezőgazdasági termelésünk ösztönzése

– Nagy vállalatok, KKV-k egyensúlyának támogatása

– Adat alapú tudás kiteljesedésének tudásmegosztást ösztönző segítése

– Hungarikumokban rejlő lehetőségek kiaknázásának támogatása

– Magasan képzett munkaerő bevonása, megtartása, fiatal generáció elérése (célszám cc. 30%-os beiskolázási szint növelés a szakiskolákban)

Az eszközök közül a szakember kiemelte, hogy 2014-ben, először a net történelme során, a mobil eszközökről internetezők száma meghaladta az asztali felhasználók számát.

– Követnünk kell a folyamatosan változó közösségi média trendjeit, tudomásul kell venni, hogy a videós tartalmak ereje egyre növekszik, illetve, mivel folyamosan online vagyunk, a helyspecifikus, vagy akár az egyes felhasználóra szabott reklámoké a jövő.

Az Agrármarketing Centrum a közösségi marketing és egyéb eszközök felhasználásával megteremti azokat a lehetőségeket (kiállítások, rendezvények, üzletember találkozók, kiadványok, online eszközök stb.), melyekkel a kkv-k versenyelőnyhöz, piaci pozícióhoz juthatnak, jó hírnevet, ismertséget szerezhetnek hazánkban és külföldön egyaránt.

youtube://v/M5prBtbL3EU

 

Nem lehet nem kommunikálni

Baricz Árpád, a Beszédírók Kft. stratégiai igazgatója előadásában arra hívta fel a figyelmet, ha egy cégvezető úgy dönt, nem akar belépni a médiatérbe, vállalja hogy nem kommunikál, az is komoly üzenettel bír. Ám arról sem szabad megfeledkezni, hogy mennyire könnyen mehetnek félre az üzenetek, milyen egyszerű félreértésekbe keveredni csatornától, célcsoporttól, érdeklődési körtől függően. Nem is beszélve arról, hogy a tények mellett mennyivel nagyobb szerepe van az érzelmeknek.

– Az igazat mondd, ne csak a valódit – fogalmazza meg József Attila – de ma mit is jelent ez? Teszek néhány állítást a mindenki számára alapvető anyagról, a vízről: a víz a növényvédőszerek legfontosabb alapanyaga; mindenki, aki vizet fogyaszt, meghal – ezek tények, valót állítanak, ám érezzük, hogy az igazságtartalmukkal komoly gond van.

A valóságnak és az általunk érzékelt igazságnak a kapcsolata felbomlott.

Egy átmeneti korszakban élünk, alapvető, rendszerszintű változásnak vagyunk a tanúi az emberi kommunikációban. Még 30-40 éve is mindenki azt gondolta, hogy ami megjelenik a tévében és amit leírnak az újságokban az a valóság és az igazság is – nyilván akkor sem volt ez igaz, de adott egy biztonságérzetet, hogy van hova hiteles információért fordulni. Ezt teljesen felborította az online tér előretörése.

Ma már a világháló segítéségével bárki – gondoljunk csak a közösségi médiára – bárki készíthet tartalmat előképzettség, az információk ellenőrzése nélkül, sőt írni sem kell hozzá tudni. Ha ez igaz, akkor hol találhatunk ma hiteles információkat? Elképesztően nagy probléma előtt állunk.

Mi a megoldás? Mindegy hogy cégünk médiaszereplése szemszögéből, vagy egyéni hírfogyasztóként vizsgálom a kérdést, egyetlen válaszom van: a hitelesség.

Néhány alapfolyamat, mely elindíthat minket a sikeres médiakommunikáció útján.

Nem elég hitelesnek lenni, hitelesnek is kell látszani. Mi segíthet hozzá? Meg kell találni az értelem és az érzelem közti egyensúlyt. Érzelmeink ötször gyorsabban hatnak, mint ahogy felfogja az agyunk az üzenetek értelmét. Nem az a lényeg, hogyan érvelünk, mert az érzelmeik által tudjuk megfogni az embereket.

A vizuális média ereje vitathatatlan. Sokkal erőteljesebbek a vizuális információk.. Ne csak a videókra gondoljunk, az újságok is teljesen átalakultak az elmúlt évtizedekben, színesebb, jóval nagyobb méretű és több képet használnak. Az agy 93%-át a nonverbális kommunikáció foglalja le.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a média sem képes a teljes valóságot megmutatni, sőt egyszerűsít, az újságírók a saját szűrőjükön mutatják meg a világot az olvasóknak.

Megjegyzem a szakújságírás, a szaklapok ebben a világban hihetetlen erőre fognak kapni épp azért, mert a hiteles információátadásban élen járnak.

youtube://v/c5yjM7A5bGs

 

Kik az online fogyasztók?

Práger Ádám a magyarmezogazdasag.hu online-üzletág vezetőjének „Dübörög a médiadigitalizáció” című előadásában egy virtuális hírolvasó és az első, „állampolgárságot” nyert mesterséges intelligencia is feltűnt – jelezve a rohamosan változó világunkat és a médiapiac átalakulását.

– A reklámköltések tekintetében a digitális médiapiac szinte minden évben jelentős növekedést ér el.

Ám legnépszerűbb csatornák között szerepel ma is – némi visszaesés után – a televízió és nyomtatott sajtó, és még mindig jelentős szeletet tudnak kihasítani a reklámtortából.

Az interneten megjelenő reklámok – beleértve minden online csatornát – immár 30 százalék feletti piaci részesedéssel jelentkeznek a reklám bevételeket tekintve. Ez az arány évről évre, ha nem is két számjeggyel, de stabilan növekszik.

Kiket lehet az online felületek elérni?

A magyarmezogazdasag.hu oldalunkon megjelenő agrárhíreket jellemzően 35 év felettiek látogatják, a nemek aránya egyenlően oszlik meg. Az olvasóbázisunk egyértelműen vidéki, de a nálunk is megmutatkozik hazánk főváros központúsága.

A facebook oldalunkat jellemzően egy pár évvel fiatalabb korosztály követi, ám a többi fő statisztikai adat hasonló a hírportáléhoz. A Youtube csatornánkat viszont egyértelműen egy fiatalabb korcsoport követi.

Az adatokból jól látható, hogy a fogyasztók összetételét tekintve még az egyes online csatornák esetében is lényeges különbségek vannak.

Ahhoz, hogy az eltérő korú, végzettségű, eltérő médiafogyasztási szokásokkal bíró csoportokat egyaránt elérjük, diverzifikált megjelenéseket kell tervezni, mely a hagyományos nyomtatott sajtótermékeket és az egyre erősödő digitális teret is lefedi egymást erősítve.

Kit kell a jövőben megszólítanunk? Kik lesznek a döntéshozók a jövő társadalmában? Ez még nagy kérdés.

Egyre jelentősebb szerepet fognak betölteni életünkben a humanoid robot segítők. Gondozzák az időseket, elhozzák a gyerekeinket az iskolából, a rendezvényeken segítik a látogatókat. Vagy akár bevásárolnak helyettünk, és ők döntik el mit vegyenek le a polcról. Törhetik a fejüket majd a marketingesek, hogy kit is szólítsanak meg!

youtube://v/SpWpNYrkIe4

 

A hagyományos és digitális eszközök együttes alkalmazása a siker garanciája!

A nyomtatott szaklapok erejében kételkedőkre koncentrált Horváth Roland a Magyar Mezőgazdaság Kft. marketing vezetőjének előadása, melyben bemutatta, milyen erővel bír egy többcsatornás, összehangolt kampány, melynek gerincét a hitelességet biztosító szakmai lapok adják. Ehhez kapcsolódik a teljes körű online jelenlét, a magas minőségű rendezvények és B2B termékek.

– Mindig és mindenhol hozzáférünk az internethez, a digitális tartalmakhoz, a közösségi hálózathoz, a személyes kommunikációs csatornákhoz, akkor miért nem csak ott érdemes hirdetni?

Hogyhogy még ma is több az nyomtatott szaklap, és miért tartják stabilan a példányszámukat, mint más sajtótermékek pl. a hirdetési újságok? Röviden a válasz: hitelesség, megbízhatóság. A minőségi szakmai tartalom iránti magas fokú bizalom jellemzi a szaklapok piacát! Kutatások alátámasztják, hogy elsősorban a nyomtatott sajtó képes az olvasók osztatlan figyelmét egy bizalommal teli környezetben megragadni. Az offline tartalom olvasása után pozitívabb a kialakult márkaképünk, emlékezetesebbek a materializált hirdetések, üzenetek, motiváltabbak vagyunk a vásárlásra.

youtube://v/ouIcZNGQjYY

 

Ám ebben a sokszínű világban egyetlen csatorna sem képes kihozni magából a legjobb teljesítményt a többi médium összehangolása nélkül. Talán a legszemléletesebb felmérés: az EU 14 országának 500 cégének részvételével lezajlott 2017-es kutatás szerint aki a kampánytervezés során elhagyja a nyomtatott sajtótermékeket és kizárólag online csatornákat alkalmaz a mixben 17 eurocentet dob ki az ablakon minden egyes elköltött euro után.

A nyomtatott lap-piac újra egy növekvő, de mára már több lábon álló szegmens, amely egyre jobban teljesít. A hirdetők egyre nagyobb nyitottságot mutatnak a printre, mely újra egyre fontosabb helyet tölt be a médiamixben.

Magyarország legnagyobb agrármédia cégeként a Magyar Mezőgazdaság Kft. az elmúlt 10 év során újrapozícionálta magát. Új ágazatokat hozott létre, felületeit folyamatosan fejleszti a tartalomfogyasztási trendekhez idomulva. A kiadó 8 évtizedes szakma múltját ötvözi a többcsatornás működéssel. Így egy modern, polimédia cégként képes egyazon üzenetet az összes felületre specializálva menedzselni, mely technikával a hazai agrármédia piacon a leghatékonyabban képes a hagyományos és a digitális tartalomfogyasztókat egyaránt elérni!

Forrás: magyarmezogazdasag.hu
Mizsei Károly
Mizsei Károly
teszt munka
teszt elismerés