Back to top

Egy év alatt az élelmiszerek ára 4,7 százalékkal nőtt

Tavaly decemberben átlagosan 2,7 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak az egy évvel korábbiakhoz képest, azaz tovább lassult az infláció az októberi 3,8, és a novemberi 3,1 százalékos ütemről.

A fogyasztói árak 2018-ban átlagosan 2,8 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel azelőtt, amikor 2,4 százalékos volt az éves infláció. Az elemzők 3 százalék körüli éves átlagos inflációt vártak 2018-ra. 

Az infláció decemberi lassulásában főszerepet játszott az üzemanyagok árának 6,9 százalékos havi csökkenése, amivel a 12-havi áremelkedés üteme a novemberi 7,2 százalékosról 1,0 százalékosra lassult.

A szezonálisan kiigazított maginfláció decemberben 2,8 százalékra emelkedett az októberi és novemberi 2,6 százalékról.

A múlt év egészét tekintve 2,5 százalékosra emelkedett a maginfláció a 2017-es 2,3 százalékról.

Egy év alatt az élelmiszerek ára 4,7 százalékkal nőtt decemberre, a szeszes italok ára 3,1, a dohányáruké átlagosan 7,4 százalékkal emelkedett. A szolgáltatásokért 2,3 százalékkal kellett többet fizetni. A lakbérek 5,9 százalékkal emelkedtek, a postai szolgáltatások 4,0 százalékkal, a belföldi üdülés 8,9 százalékkal drágult, a telefon és internet tarifák 4,1 százalékkal csökkentek. A tartós fogyasztási cikkek és a ruházkodási termékek éves inflációja decemberre 0,5, illetve 0,7 százalékosra mérséklődött.

A makrogazdasági elemzők szerint a monetáris politika szempontjából legfontosabb a maginflációs mutató alakulása, amit a jegybank kiemelt figyelemmel követ.

Decemberben lassult ugyan a teljes kosárra számított infláció, de emelkedett a maginfláció indexe, ami arra utal, hogy a gazdaságban erősödik az inflációs nyomás.

Idén a maginfláció tartósan elérheti a 3 százalékot, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pedig fokozatosan felkészülhet a monetáris kondíciók normalizálására. A laza monetáris kondíciók szigorításának kezdetét az elemzők 2019 közepére vagy 2020-ra teszik.

Forrás: 
MTI

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Miniszteri biztos: a magyar agrárcégek egyre sikeresebbek az orosz piacon

Nagyszerű, hogy az embargó ellenére a magyar cégek sikerrel szerepelnek olyan orosz állami pályázatokon, amelyek lehetővé teszik a gazdasági együttműködést az uniós országokkal - jelentette ki Budai Gyula.

Milliárdokért sütögetünk a grillszezonban

Csaknem három és fél milliárd forintot költ el a lakosság május és augusztus között a grillszezon termékeire, azaz grillkolbászra, -sajtra és -fűszerre.

Drasztikus esés a fagyasztott meggy kereskedelemében

Globális szinten 2018-ban 17,6%-kal csökkent a fagyasztott meggy kereskedelme a legfőbb termelő ország exportjának csökkenése miatt. A NAK piaci pillanatképe.

Ellenőrizetlen import

Spanyol- és Görögországból, illetve az EU-n kívüli országokból, közöttük főleg Albániából és Marokkóból tetemes mennyiségben özönlik olcsó szamóca az olasz piacra, ellehetetlenítve ezzel a délolasz termelőket.

Kertekkel és napelemekkel szórja tele a városokat a Lidl

Az olasz Lidl megnyitotta első olyan üzletét, melynek tetején városi kertet alakított ki. A terv egy civil szervezet bevonásával valósult meg. Közben Belgiumban 7200 napelemet szerel fel boltjai tetejére.

Nem segített a húsvét a tojástermelőkön

Nem változott a néhány héttel ezelőtti helyzet, idén húsvét előtt sok helyen csökkentek a tojásárak, ami az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva szinte példátlan - írta a Világgazdaság csütörtökön.

Mobil borfogyasztási szokások: vásárlást segítő applikációk

A borvilág dinamikus terület, folyton mozgásban és változásban van. A Bloomberg 2018-ban végzett felmérést a trendeket keresve, és érdekes megállapításokat tett.

Határidő: bonyolódott transzferár nyilvántartások

Közeledik a május 31-i elkészítési határidő, és minden érintett cégnek az új, bonyolultabb követelményeket kell követnie. Az eddigi, önálló nyilvántartás helyett már kötelező a fődokumentum és helyi dokumentum elkészítése.

Folytatódott a termelői árak drágulása

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) gyorstájékoztatója szerint februárban – 2018 második havához viszonyítva – a vágójuh kilónkénti ára 23 forinttal nőtt, a vágómarháé viszont 42, a vágósertésé 13, a vágóbaromfié pedig 4 forinttal olcsóbb lett. A nyerstejért ugyanannyit, az étkezési tojásért 1 forinttal fizettek kevesebbet, mint az elmúlt évben. A gabona 14,8 százalékkal került többe.

Nagyon megugrottak a sertésárak

Négy héttel ezelőtt jelentős felvásárlási áremelkedés indult a vágósertés-piacon. A 11. héten a kilogrammonkénti átlagár még 347,10 Ft volt, ami a 12. héten 2 Ft-tal, a 13. héten 17,50 Ft-tal, a 14. héten pedig példátlanul magasan, 28,40 Ft-tal, 395 Ft-ra drágult. Négy hét alatt ez közel 50 forintos árnövekedés! Természetesen mindezt persze nagy örömmel nyugtázzák a termelők.