Back to top

Miről mesélnek a boroscímkék?

Újra két, sokakat érintő téma került terítékre a Magyar Bor Akadémia legutóbbi borklubján. Míg Hegedűs Péter, a BGE Turizmus Tanszékének tanára a magyar bor és a gasztronómia szerepét taglalta az idegenforgalom tükrében, ifj. Vida Péter, a szekszárdi Vida Borbirtok szakembere a boroscímkék értékközvevtítő szerepéről beszélt.
„Budapest egyszerre kínálja Párizs eleganciáját, Bécs építészeti hagyományait, Portó sármját és Stockholm laza életstílusát”

- idézte a European Best Destinations felmérés egyik bejegyzését Hegedűs Péter. A szakember elmondta, tavaly a magyarországi vendégéjszakák száma 2017-hez képest egymillióval nőtt, ezzel elérte a 31 milliót. A kutatásból az is kiderült, a külföldre utazó turisták közel fele választ úticélt aszerint, milyen a konyha az adott országban. A vendégek 88,2 százaléka vallja, egy ország turisztikai arculatának kialakításában a gasztronómiának meghatározó a szerepe. A világörökség részét képező francia konyha az étvágygerjesztő aperitiffel kezdődik és az emésztést segítő digestiffel zárul. A kettő között pedig legalább négy fogás áll. A világ szellemi örökségét elnyerő japán konyha rizsre, halra és friss zöldségekre épül. Ezzel szemben a hétköznapi magyar gasztronómián mindig elcsodálkoznak a külföldiek.

Számukra szokatlan, hogy minden étel a zsiradék plusz hagyma párosításon alapul, paprika nélkül pedig szinte elképzelhetetlen. A belsőségek elterjedése, a kenyér és a levesek fogyasztása mindennapi, nem beszélve a  mákos tésztáról, amiben a „drogos mumust” látják.

Hegedűs Péter
Fotó: viniczai

Büszkék vagyunk a négy éttermünk összesen öt Michelin csillagára, de érdemes ezt a nagy gasztro-nemzetekkel összevetni. Franciaországban ma 28 étterem rendelkezik három, 85 két és 560 egy csillaggal, míg az olaszoknál 367 Michelin csillaggal minősített éttermet találunk. Bár a gasztronómiai turizmus réspiacnak számít, de Párizs, Tokió vagy Róma régóta fontos vonzerőt jelent. A legfontosabb jelszó: a friss, természetes és egyszerű!

Egy új kifejezéssel ismerkedik a magyar gasztronómia: a posztmodern vendég minőség orientált, nem akar tömegterméket fogyasztani. Vonzódik az egyedi élményekhez, keresi az egyénre szabott és interaktív szolgáltatásokat. Ami nagyon fontos, hogy az ár iránt kevésbé érzékeny, s jól informált, tudatosabb. Hiába tűnik belülről oly népszerűnek a hazai romkocsmák világa, jó lenne elérni, hogy ne az igénytelen vendéglátó helyek alapján ítéljék meg a magyar gasztronómiát. Éppen ezért fogott össze a Dining Guide, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia és húsz magyar csúcsétterem – Made in Hungary Top Gasztronómiai Társulás néven -, hogy a kacsamáj és egy tetszőlegesen választott tokaji aszú párosítását megalkossák.

A gasztronómiai kalandozást követően ifj. Vida Péter már az új boroscimkéikről tartott előadást. A szekszárdi családi pincészet és egy spanyol dizájner együttműködéseként megszületett mesélő címkék, arculat és portfólió egy következő fejezetet nyitnak a Vida Borbirtoknál.

„Munkáinak egytől-egyig lelke van, pont mint a mi borainknak”

- indokolta ifj. Vida Péter, hogy miért esett a választás a katalán tervezőre. Xavier Bas ma talán a legismertebb és nemzetközileg is jelentős dizájner Spanyolországban, aki több, mára ikonikussá vált márka létrehozását segítette. A közös munkával azt igyekeztek elérni, hogy mindenki megértse, hogy az elegáns, kedves borok az igazi szekszárdi borok. Amellett, hogy egy címke beazonosítja a bort, mozgassa meg a képzeletünket, és hasson ránk. Akkor működik, ha a bor értékeit közvetítve szól hozzánk, elvarázsol, és eléri, hogy meg akarjuk kóstolni. A címke és a címkesorozat fontos kommunikációs felület a márkák bevezetéséhez, megismertetéséhez.

ifj. Vida Péter
Fotó: viniczai

Szinte napra pontosan egy évig, januártól januárig tartott a közös munka, ezalatt a grafikus ellátogatott Szekszárdra, hogy személyesen megismerje a Vida családot, bejárja a dűlőket, helyben kóstolja meg a borokat, és megértse a „szekszárdiságot”.

Új ruhát kaptak a borok, de emellett a teljes Vida-arculat és a logó is megváltozott,

valamint felfrissítették a portfóliót. Az alap, üzletekbe szánt, úgynevezett „tündér-borok” – Tündérrózsa rozé, Ölelés Merlot és Tündértánc szekszárdi cuvée - jó ivású, légiesen könnyed, populáris kategóriát képviselnek, amit bárki könnyedén megszeret. A termőhelyen alapuló, Szekszárd palackba töltött sorozatot tartják az igazi borvidéki üzenetnek, amelyben egy Kadarka – Bonsai -, egy Kékfrankos – Hidaspetre -, és egy Bikavér kapott helyet. Ezek tükrözik leginkább az eleganciát és a szekszárdi terroirt. A pincészet csúcsborát pedig természetesen továbbra is a kizárólag a legjobb évjáratokban készülő La Vida házasítás jelenti.

Mesélő címkék

 A borok közül talán a Kadarka kapta a legmeglepőbb címkét. Ennek a bornak érdekes története van, amit Xavier fűzött tovább a tervezés során. Évekkel ezelőtt a család japán kereskedője látogatott el a birtokra, és a bor kóstolása után az 1920-as telepítésű ültetvényt is látni szerette volna. Ő nevezte bonsainak a göcsörtös törzsű Kadarka tőkéket.

„Egy száz éves ültetvény ritka dolog, és önmagában is érték. Szinte le kell térdelni előttük a művelésükhöz, akár szó szerint is, hiszen régi, bakművelésű tőkékről van szó”

– idézte a pincészet-alapító, idősebb Vida Pétert, hogy mi ihlette a Kadarka címkéjét, amin egy bonsai fa és egy szőlőtőke keveredik. Ennek alapja az az érzés, hogy a szőlő bölcsessége még akkor is nagyobb, mint az emberé, ha ténylegesen nem is magasodik fölé.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kihajózik a Balatoni Kör

Rendhagyó helyszínre talált a Balatoni KÖR által életre hívott télen-nyáron nyitva tartó Balatont hirdető 2018/2019-es Gasztropiknik. A rendezvénysorozat utolsó állomása stílusosan a Balaton közepe lesz, ahol a pompás élőzene kiséretében elfogyasztott finom ételek-italok mellett bemutatásra kerül a legújabb Kóstold körbe kiadvány is.

Jó helyek a Dél-Balatonon

Bár rengeteg online felület ajánl utazási tippeket, mégis legszívesebben a helyiek tanácsát fogadjuk meg. Így sokszor olyan helyekre juthatunk el, egyedi élményeket szerezve, amelyekről az útikönyvek sem írnak.

Gluténmentes ételek az éttermekben?

Az élelmiszerekben még egy egészen kis mennyiségű glutén is gondot okoz a lisztérzékenységtől szenvedők számára, és az éttermek azok, ahol a legnehezebb elkerülni a glutén fogyasztását.

Mobil borfogyasztási szokások: vásárlást segítő applikációk

A borvilág dinamikus terület, folyton mozgásban és változásban van. A Bloomberg 2018-ban végzett felmérést a trendeket keresve, és érdekes megállapításokat tett.

Egyre több a magyar bor

Az Európai Unió bortermelése a nemzetközi állománynak több mint hatvan százalékát tette ki az előző évben – derült ki az Agrárgazdasági Kutató Intézet jelentéséből

400 millióból megújult a villányi Bognár Pincészet

Április közepén megnyitotta kapuit a felújított Villányi Borok Háza Szőlőtermelő és Szolgáltató Kft. új borászata, mely a Bognár Pincészet kiváló tételeit készíti nagy körültekintéssel és odaadással.

Éttermeknek indított termelői piacteret indított a magyar Supp.li startup

Elindította a kis- és közepes termelőket éttermekkel közvetlenül összekötő magyar Supp.li startup online piacterét. A cég 144 millió forintos befektetést kap a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelőtől.

Csúcson a világ bortermelése

Tavaly 15 éve a legtöbb bort termelték a világon, 17 százalékkal többet a 2017. évinél. A Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (OIV) adatai szerint tavaly 292,3 millió hektoliter, másképpen számítva csaknem 39 milliárd üveg bor készült.

Bor, sajt, irodalom

„Három édes a magyarnak: bor, szerelem, dicsőség”. Jókai Mórt citálta meghívójára a Budapesti Gazdasági Egyetem ProGazstro Klubjának idei második meghívója, ahol Kiss Ferenc sajtász, Balla Géza borász mellett két Kossuth-díjas művész, az író Szigethy Gábor és az énekes Kovács Ákos várta az érdeklődőket.

Szőlőt termesztenének a Marson

Georgia nagyon büszke ősi borkészítési hagyományaira, és a georgiaiak meg vannak róla győződve, hogy ők voltak az első nemzet, akik bort készítettek. Most pedig elsőként szeretnének szőlőt termeszteni a Marson is.